امنیت

اعتراضات در هرات و بغلان نشان دهنده نفرت مداوم افغان ها از روسیه است

گزارش از عمر

بیش از ۱۰۰ نفر از باشنده گان هرات، به شمول زنان، جوانان و فعالان جامعه مدنی، به تاریخ ۱۵ ثور، علیه مداخلات روسیه در افغانستان اعتراض کردند. این معترضین مسکو را به حمایت سیاسی و نظامی از گروه های تروریستی به ویژه طالبان متهم کردند. [عمر]

هرات -- مصاحبه ها با معترضین نشان می دهد که، این اعتراضات خشمگین که در اوایل هفته جاری در ولایات هرات و بغلان آغاز شد، نشان می دهد که افغان ها در برابر تلاش های مداوم مسکو برای مداخله کردن در افغانستان، تحمل ناچیزی دارند.

صدها نفر از معترضین به تاریخ ۱۵ ثور، مسکو را به پشتیبانی مداوم سیاسی و نظامی از گروه های تروریستی به ویژه طالبان متهم کردند و اظهارات ضمیر کابلوف نماینده رییس جمهور روسیه برای افغانستان را محکوم کردند.

کابلوف به تاریخ ۱۳ حوت در مصاحبه با آژانس خبری فدرالی روسیه گفت، روسیه ممکن سربازان خود را برای مبارزه با تروریزم به افغانستان بفرستد.

وی گفت، برای اینکه این اتفاق رخ دهد، باید منتظر نتایج گفتگوی بین الافغانی و تشکیل حکومت ائتلافی ای باشیم که از منافع همه افغان ها نمایندگی خواهد کرد.

سربازان روسی که لباس های تاریخی پوشیده اند در جریان رسم گذشت به تاریخ ۱۶ عقرب سال ۱۳۹۸ در میدان سرخ در مسکو، مارش می کنند. [دیمیتار دیلکوف/ای اف پی]

سربازان روسی که لباس های تاریخی پوشیده اند در جریان رسم گذشت به تاریخ ۱۶ عقرب سال ۱۳۹۸ در میدان سرخ در مسکو، مارش می کنند. [دیمیتار دیلکوف/ای اف پی]

بیش از ۱۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان، به تاریخ ۱۵ ثور در شهر هرات جمع شدند تا برعلیه مداخلات روسیه در امور افغانستان اعتراض کنند. [عمر]

بیش از ۱۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان، به تاریخ ۱۵ ثور در شهر هرات جمع شدند تا برعلیه مداخلات روسیه در امور افغانستان اعتراض کنند. [عمر]

کابلوف در مصاحبه خود با آژانس خبری فدرالی، که با اداره تحقیقاتی انترنیتی «اداره تبلیغاتی خیالی یا ترول فکتوری» در سانت پیترزبورگ پیوند دارد گفت، «ما خواستهای خود را تحمیل نمی کنیم، اما وقتی از ما احترامانه خواسته شود، ما آماده این کار هستیم

اظهارات کابلوف خشم افغان ها را برانگیخت، اما هنوز مشخص نیست که چرا این اعتراضات دو ماه بعد صورت گرفت.

باوجود آنکه اظهارات كابلوف هنوز هم در رسانه های محلی و تمویل شده كریملین به شمول اسپوتنیک، و آژانس صدای افغان مستقر در تهران، دیده می شود، اما وزارت خارجه روسیه سریعاً انكار كرد كه مصاحبه ای تاكنون صورت گرفته باشد، و آن را «انحراف» و «كاملاً دروغ» خواند.

محکوم کردن مداخله روسیه

بسیاری از افغان ها، که هنوز هم از اشغال روسیه در اواسط سال ۱۳۵۸ عصبانی هستند، از این تصور که سربازان جنگی روسی ممکن برگردند، ابراز نارضایتی کردند.

فیروز احمد بهزاد، یکی از باشنده گان شهر هرات که به تاریخ ۱۵ ثور در این اعتراضات شرکت کرده بود گفت، «روسیه در جریان تصرف آنها بر افغانستان، میلیون ها افغان را کشته و معلول ساخته و آنها را مجبور به ترک کشور خود کرده است. وقتی ما تاریخ را می خوانیم، می بینیم که روسها در کشور ما مرتکب جنایات فراموش نشدنی شدند.»

وی گفت، «ما، باشنده گان هرات، اظهارنظر کابلوف را محکوم می کنیم و اجازه نمی دهیم که [روسیه] حتی یک سرباز را به افغانستان بفرستد.»

بهزاد و معترضین دیگر روسیه را به حمایت مالی و تجهیز طالبان متهم کردند، گروهی که در جنگهای تقریبا ۲۰ ساله خود علیه حکومت افغان، مردم ملکی بی شماری را قتل کرده اند.

وی گفت، «علاوه بر روسیه، ایران در تجهیز و پشتیبانی از طالبان نقش دارد و ما می خواهیم هر دو کشور از حمایت تروریست ها دست بکشند.»

وی افزود، «ما افغان ها از سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهیم که بالای روسیه فشار بیاورند تا خسارات مردم افغان را جبران کند.»

شبیر بختیار، یکی از باشنده گان شهر هرات گفت، باوجود اینکه کریملین علت اصلی جنگ ۴۰ ساله افغانستان است، اما هنوز هم مداخله در این کشور را متوقف نکرده است، زیرا به طور آشکار طالبان را مجهز کرده و از آنها پشتیبانی می کند.

وی گفت، «اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از شکست، افغانستان را [در سال ۱۳۶۸] با شرم و تحقیر ترک کرد، اما کابلوف بی شرمانه از اعزام نیروهای روسی به افغانستان سخن گفته است. این اظهارات مقامات روسی دخالت آشکار آنها در امور داخلی افغانستان را نشان می دهد، که ما آن را محکوم می کنیم.»

وی گفت، افغان ها خاطرات تلخی را از روس ها دارند زیرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی صدها هزار افغان را به قتل رساندند و زیربنا های این کشور را خراب کردند.

بیش از ۱۰۰ نفر از باشنده گان ولایت بغلان نیز این مداخله روسیه را در امور داخلی افغانستان محکوم کردند.

نوید شکورزاده، یک باشنده ولایت بغلان، به تاریخ ۱۵ ثور به خبرنگاران گفت، «ما نمی خواهیم سربازان روسی وارد افغانستان شوند و زندگی افغان ها را دوباره بدبخت کنند.»

وی گفت، «متأسفانه، روسیه درگیر جنگ های داخلی افغانستان است. ما توقع داریم که آنها از مداخله در افغانستان دست بکشند. همانطور که پدرکلان ها و مادرکلان های ما در گذشته [از طریق جنگ] آنها را شکست دادند، این بار نیز در سیاست شکست خواهند خورد.»

رامز نوری، یک باشنده بغلان که در این اعتراضات شرکت کرده بود، روسیه را به حمایت از طالبان متهم کرد.

وی گفت، «طالبان جنگ را در افغانستان ادامه می دهند زیرا روسیه از آنها پشتیبانی می کند. روسیه سالها است که از طالبان حمایت می کند، که در نتیجه منجر به کشته شدن مردم ما شد.»

مسکو و تهران از طالبان حمایت می کند

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، اگر سربازان روسی به افغانستان برگردند، افغان ها شاهد یک جنگ جدید و بی رحمانه ای خواهند بود.

وی گفت، «روس ها و ایرانیان به طور مشترک طالبان را در افغانستان مسلح و تمویل می کنند

سادات گفت، «روابط بسیار نزدیک بین طالبان، روس ها و ایرانیان وجود دارد و این دو کشور آشکارا از طالبان حمایت می کنند. در صورت عدم حمایت این کشورها، طالبان حتی چیزی برای خوردن نخواهند داشت.»

وی گفت، کریملین قصد دارد در سیاست و آینده افغانستان سهم داشته باشد و این کشور از طریق طالبان به این هدف می رسد.

«این اظهارات اخیر مقامات روسی [نمونه هایی از] مداخلات آشکار آنها در امور داخلی افغانستان است که منجر به تنش ها و جنگ می شود.»

صفی الله یاران، یک باشنده شهر هرات گفت، رژیم های روسی و ایرانی اسلحه و منابع مالی لازم را به طالبان فراهم می کنند تا آنها بتوانند علیه منافع ایالات متحده در افغانستان بجنگند، زیرا این کشورها قادر به رویارویی مستقیم با ایالات متحده نیستند.

وی گفت، «ما از این کشورها می خواهیم به جای ترویج تروریزم، از صلح در کشور ما حمایت کنند.»

ملنگ شاه حیدری، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، تاریخ دخالت های مخرب مسکو و تهران در امور داخلی افغانستان را فراموش نخواهد کرد.

وی گفت، «حمایت این کشورها از طالبان، به این گروه امکان فراهم کرده است که روزانه مرتکب جنایات در افغانستان شوند و هر روز ده ها نفر از مردم ملکی و پرسونل امنیتی در این کشور را به قتل برسانند.»

حیدری گفت، «ما توقع داریم كه جامعه بین المللی از مداخله روسیه و ایران جلوگیری كند زیرا این كشورها عاملین اصلی جنگ و خونریزی هستند كه مردم ملکی بی گناه از آن رنج می برند.»

جبران خسارت خانواده های قربانیان جنگ

خانواده های قربانیان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، از روسیه می خواهند كه خسارات آنها را جبران كند.

نفیسه دانش، یک باشنده شهر هرات گفت، «وقتی کودک بودم، پدر و کاکای من کشته شدند. ما حتی نتوانستیم اجساد [آنها] را ببینیم ... زیرا [شوروی ها] آنها را زنده دفن کرده بودند.»

وی گفت، «روس ها پدرم را از من گرفتند و ما را بدون سرپرست رها کردند. ما نمی توانیم زخم هایی را که روسها در قلب ما گذاشته اند فراموش کنیم و هر روز آن درد را احساس می کنیم.»

وی گفت، «ما از سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی می خواهیم كه درباره جنایات روس ها در افغانستان تحقیق كنند و از آنها می خواهیم كه خسارات ما را جبران كنند.»

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، «روس ها باعث شدند که رشد و انکشاف در افغانستان متوقف شود. آنها ماین ها را در همه جای کشور پاشیدند.»

وی گفت، «روس ها مسئول وحشیگری خود هستند و آنها باید پاسخگو باشند.»

[هدایت الله از کندوز در تهیه این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ها ای ملت !!! تکنولوژی و سلاح های که امریکا دارد اگر 5% انرا مورد استفاده فرار دهد والله اگر طالب را نه در افغانستان بلکه نه در پاکستان وایران خواهی دید.نمونه جزیی ان از پهپاد امریکایی میگویم – ازارتفاع 25 هزار متری فرد یا داشتن چاقو در جیب تشخیص میدهد. دیدن موترسیکلت و موتر طالب به پیش پهپاد خود کوه معلوم میشود. بار ها و بار ها مسافرت کردم و در مسیر راه دیدم که طالب صبح وقت سرویس های مسافریری را در دشت ها توقف داده و مسافرین را چیک میکنند. آیا در داخل ان دشت و صبح دم نه خانه مردم عام است و نه مردم ملکی . پس چرا نمیزند انها را؟؟؟؟؟ بهرصورت این وطن توسط خود تو اففان اباد میشود. ختم کلام

پاسخ

|ایا ادم کش سفید پوست با ادم کش سیاه پوست فرق دارد؟ اما کجا هستند ان کشور های عربی که قران و حدیث را نسبت به من وتو به مراتب بهتر و دقیق تر میدانند چرا یک بار به عنوان پیرو مکتب پیامبر نیامدن به افغانستان و همراه طالب داعش فلان فلان و تمام احزاب صبحت نکردند که ریختن خون برادر مسلمان بدوم موجب شرعی حرام است؟؟!!!! بلکه سفرهای خود را به پاکستان که مرکز فحشا,مرده گاو خانه ها ,حرام,و کثافت کاری های سیاسی از ان منشا گرفته به عیش ونوش خود ادامه میدهند. باشد که عزت و ناموس من وتو بنام جهاد در مقابل برادر مسلمان زیر پا ها لگدمال شده و درصورت بیان حقیقت تومار کفرخودمان را بدست خود امضا میکنیم. امروزدرین وطن طالب فی سبیل الله داریم, طالب امریکایی, طالب روسی, طالب ایران , پاکستانی, استاد عطایی, ربانی یی , عبدالله یی, مارشال فهیمی, ملا رسولی, ملا هیبت الله یی و ملا نیازی یی داریم. خدا یک حقیت یک بهشت یک شهادت یک ولی نمیدانم این همه گروه های یک یک کدام یک به حقیقت نزدیک است. بگفته خود اقای کرزی در مصاحبه سی بی اس و روزنامه نیویورک تامیز گفته که امریکا نمیخواهد که طالب را گم کند و ازبین ببرد و شکست بدهد . وگرنه ازببین بردن طابب پیش امریکا مانند پشه در مقابل فیل است. اما بخاطرحریفان سیاسی خود مانند روس,چین,ایران وغیره مکلف است میدان جنک را گرم نگه دارد. گاهی طالب باید بزند و بکشد و گاهی امریکا هم باید طالب را بکشد. این بازی موش و پیشک ادامه دارد. واگر به واقعیت بنگریم همین طور هم است.

پاسخ

قبولی طاعات وعبادات شما درین ماه پرفیض و پربرکت بدرگاه رب العزت. خداکند که درین ماه متبرک اشخاص تهی دست,فقیر و بی بضاعت را فراموش نکرده و اززکات و انعام های انسانی و مسلمانی خود انها بهره مند سازید. اولا فکر نکنم که روسیه دیگر بیاید به افغانستان و بخواهد که نظام دست نشانده برای خود تاسیس کند مانند حکومت فعلی که بنام نظام دموکراسی است ولی ریس جمهور ها و وزیران ما از اول تا اخر همه به اساس نفوذ قدرت سیاسی کشور های دخیل در افغانستان تعین شده اند. طوریکه خود مجاهدین هم میدانند که روس ها را مجاهدیدن شکست ندادند و قدرت اش را نداشتند. این 50-60 کشور غربی و کشور های عربی بودند که ازطریق تغیر اذهان مردم (یعنی جنگ آیدیالوژی) و ازطریق دالرها و دینار های عربی بالای قلوب مردم ساده لوح ما نفوذ کرده و همگی را بکام بدبختی کشاند. آیا کافرروس با کافر امریکا تفاوت دارد؟ چرا جهاد در مقابل کافر روس فرض بود و درمقابل کافر امریکایی فرض نه بلکه به عنوان مهمان داخل خانه ات پذیرایی نیک ازان واجب است. کجا هستند ان مجاهدینکه دیروز علیه کافرروس جهاد میکرد و امروزاز کافرامریکایی حمایت میکند؟ ایا ادم سفید پوست یا ادم کش سیاه پوست فرق دارد؟ افسوس افسوس بحال ما مردم که همیشه بنام اسلام بنام مسلمان فریب میخوریم و فریب داده شده ایم.ای افغان بدان. این وطن نه توسط روس اباد میشود و نه توسط امریکا و نه توسط کشور های عربی که امروز من وتو به کوچکترین توهین که به حریم و ملت شان میشود . من وتو گلویی خود را از شعاردادن و دشنام دادن پاره پاره میکنیم.

پاسخ

در حقیقت، روسها شرم ندارند که چنین صحبت می کنند. آنها به جای اعزام سربازان به افغانستان، بهتر است که سربازان خود را درست تنظیم کنند. ببینید، آنها مانند سربازان جهان سوم بی نظم هستند. یکی از آنها به یک طرف نگاه می کند و دیگر آن به طرف دیگر. از یک سو، این فرزندان بی غیرت با طالبان همکاری می کنند، از سوی دیگر آنها به جنایتکاران سابق ایتلاف شمال مانند عطا محمد نور، عبدالله ، قانونی و سایر جنگ سالاران، دزدها و قاچاقبران هروئین کمک می کنند. هدف اصلی آنها این است که افغانها را با همدیگر بجنگ بیاندازند، افغانستان را نابود کنند و بس.

پاسخ

در گذشته روسیه حضور قابل ملاحظه ای در افغانستان داشت اما در نهایت مجبور به خروج شد. پس از ظهور داعش در افغانستان و تشدید فعالیت های طالبان، این کشور بار دیگر میخواهد که خود را در قضیه ای افغانستان دخیل سازد. رد پای روس‌ها به شکل‌های مختلف در افغانستان قابل ردیابی است: از همکاری با دولت کابل گرفته تا مذاکره با طالبان و در نهایت تجهیز این گروه شورشی. داشتن تماس با ایتلاف شمال غیره.

پاسخ

مسکو به‌ دنبال یافتن رد پا در افغانستان است تا هم در رقابت ژئوپلیتیک با آمریکا عقب نماند و هم نظارت نزدیک‌ تری بر گروه‌ های اسلام ‌گرا چون طالبان و داعش داشته باشد. من بر این باور هستم روس‌ها با طالبان در ارتباط هستند و به این گروه تجهیزات فراهم می کند.

پاسخ

من فکر نمی‌کنم روسیه قصد دارد که پس از خروج نیرو های امریکایی نفوذ اش را در افغانستان بیشتر کند. روسیه می‌داند که افغانستان اکنون یک دولت قوی را دارد و ممکن است این دولت یک مقدار گرایش به غرب داشته باشد اما به هیچ صورت روسیه طرفدار تضعیف این دولت و ایجاد هرج و مرج در افغانستان نیست.

پاسخ

روسیه با امریکا دشمنی دارد، بناء فکر می‎کنم روسیه این را غنیمت دانسته تا با طالبان خود را نزدیک بسازد و منابع مالی و سلاح خود را به طالبان بدهد. روسیه و ایران تلاش می‎کند تا طالبان افغان و لشکر فاطمیون را در برابر عناصر مخالف مسلح خود مثل داعش حمایت تسلیحاتی کند.

پاسخ