دیپلماسی

افزایش درخواست ها از روسیه برای پرداخت غرامت به خاطر اشغال افغانستان توسط شوروی

نوشته عمر

مقامات و تحلیلگران داخلی می گویند که روسیه باید به جای مداخله در امور داخلی افغانستان و حمایت از طالبان به مردم افغانستان غرامت بپردازد. [عمر]

هرات -- در پی ملاقات جنجالی نماینده های طالبان و سیاستمداران اپوزیسیون افغانستان در مسکو در اوایل ماه روان فراخوان های عمومی برای توسط مداخله روسیه در امور داخلی افغانستان رو به افزایش است.

حالا برخی رهبران افغانستان و فعالان جامعه مدنی در این کشور خواستار گرفتن غرامت از روسیه به خاطر اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی در ۴۰ سال پیش هستند.

درخواست دریافت غرامت

عبدالقیوم رحیمی، والی ولایت هرات، بتاریخ ۲۶ دلو در جریان یک مراسم سالانه برای بزرگداشت شکست و اخراج شوروی از افغانستان گفت که اتحاد جماهیر شوروی سابق ملیون ها افغان را کشته و زخمی کرد و حالا روسیه -- کشوری که از شوروی به جای مانده است -- باید به خاطر بی رحمی نیروهای شوروی بر مردم افغانستان روا داشته اند، غرامت بدهد.

او گفت که این گفتگوها که طی روزهای ۱۶ و ۱۷ دلو در مسکو برگزار شد یادآور زخمی های تداوی نشده بود.

بتاریخ ۲۶ دلو مقامات ولایت هرات در مقابل یک حلقه گل که بر مزار افغان های کشته شده در قیام ماه مارس سال ۱۹۷۹ در شهر هرات بر ضد حکومت کمونیستی افغانستان قرار گرفته است،‌ دعا می خوانند. نه ماه بعد از آن تاریخ بود که اتحاد شوروی اشغال را اشغال کرد. [عمر]

بتاریخ ۲۶ دلو مقامات ولایت هرات در مقابل یک حلقه گل که بر مزار افغان های کشته شده در قیام ماه مارس سال ۱۹۷۹ در شهر هرات بر ضد حکومت کمونیستی افغانستان قرار گرفته است،‌ دعا می خوانند. نه ماه بعد از آن تاریخ بود که اتحاد شوروی اشغال را اشغال کرد. [عمر]

حاکمف، یک عسکر سابق شوروی معروف به شیخ عبدالله، بتاریخ ۲۶ دلو در هرات در موزیم جهاد (منظر جهاد) که جریان اشغال افغانستان توسط شوروی در سال ۱۹۷۹ و مقاومت افغانستان را نشان می دهد، ایستاده است. [عمر]

حاکمف، یک عسکر سابق شوروی معروف به شیخ عبدالله، بتاریخ ۲۶ دلو در هرات در موزیم جهاد (منظر جهاد) که جریان اشغال افغانستان توسط شوروی در سال ۱۹۷۹ و مقاومت افغانستان را نشان می دهد، ایستاده است. [عمر]

وی به سلام تایمز گفت: «کسانی که به مسکو می روند تا افغانستان را به روزهای تیره گذشته بازگردانند، باید بدانند که روسیه غرامت جنگ که بر افغانستان تحمیل کرد را نپرداخته و درد و رنجی که سبب شده اند، هنوز تداوی نشده است.»

او گفت: «آنها که در مسکو مذاکرات می کنند باید بدانند که کدام جا در افغانستان و یا ملت افغان ندارند. ما می گوییم که فدراسیون روسیه با تروریست ها نه، بلکه باید با مردم افغانستان مذاکره کند -- مردمی که یک ملیون از آنها را کشته و یک ملیون دیگر را زخمی و یا معلول کرده است.»‌

رحیمی گفت که «ای کاش روسیه به جای تسلیح» طالبان «برای تخریب افغانستان،‌ برای ما یک سرک یا پوهنتون اعمار می کرد.»

فراخوان های والی این ولایت در رابطه با پرداخت غرامت از سوی از سوی افراد دیگر که طی مدت اشغال افغانستان توسط شوروری ها رنج برده اند،‌ نیز مطرح شده است.

عبالقادر کامل، یک تحلیلگر سیاسی در هرات، گفت: «ما باید مذاکره کرده و به اجماع برسیم تا از روسیه غرامت بگیریم.»

وی به سلام تایمز گفت: «حکومت افغانستان باید این تقاضا را از طریق کانال های سیاسی و دیپلماتیک که می توانند به احقاق حقوق مان کمک کنند، به شورای امنیت سازمان ملل منتقل نمایند.»‌

او گفت: «حکومت افغانستان بحیث یک نهاد منتخب باید در رابطه با دریافت غرامت جنگ از روسیه تصمیم گیری کند. مردم و پارلمان نیز باید در این زمینه اقدام نمایند.»

کمیل گفت: «اگر روسیه درخواست غرامت افغانستان را رد کند، حکومت افغانستان باید شکایت رسمی اش در این رابطه را نزد شورای امنیت سازمان ملل ثبت کند.»

«بی رحمی های» روسیه بر ضد افغان ها

صبغت الله حبیبی، باشنده ولسوالی زنده جان ولایت هرات، که کاکایش در جنگ با شوروی سابق کشته شد، گفت که روسیه عامل بدبختی های ۴۰ سال گذشته افغانستان است.

او به سلام تایمز گفت: «اتحاد شوروی همه گونه بی رحمی را در افغانستان مرتکب شد. عساکر شوروی زنان، مردان، و اطفال را با طیاره ها و تانک های شان از بین بردند » و جامعه افغان «آن جنایات را فراموش کرده نمی تواند.»

وی با اشاره به افراد بزرگسال که شوروی ها کشتند، گفت: «در قریه ما ده ها جوان، مرد، و زن توسط نیروهای شوروی کشته شدند و فامیل شان والدین شان را از دست دادند. حکومت افغانستان جامعه بین المللی باید از روسیه پرسش کند که چرا آن افغان های بیگناه را به قتل رساند.»

محسن کریمی ۲۹ ساله، و از باشنده های شهر هرات، گفت: «نشانه های از جنایات روسیه در سراسر افغانستان وجود دارد.»

او به سلام تایمز گفت: «دلیل جنگ و ویرانی در افغانستان روسیه است. این جنگ از زمان اشغال شوروی ها ادامه داشته است.»

او با اشاره به اجلاس مسکو گفت که مایه «شرم» مجاهدین سابق است که «از قاتل مان صلح مطالبه می کنند.»

تکرار خطاهای گذشته

حکیمف ۵۶ ساله، یک عسکر سابق شوروی که ۳۳ سال پیش در هرات توسط مجاهدین زخمی و دستگیر شد، گفت که اشغال افغانستان «یک اشتباه» بود.

او به سلام تایمز گفت: «من در مسکو متولد شدم و مدت سه سال در افغانستان بر ضد مجاهدین جنگ کردم.» وی افزود که در آن به جمع آوری معلومات و جنگ در میدان نبرد می پرداختم.

او بعدها دین اش را به اسلام تغییر داد و اکنون نگهبان موزیم جهاد در شهر هرات است و در همان شهر زنده گی می کند.

او به سلام تایمز گفت: «اشغال افغانستان توسط شوروی یک اشتباه بود و ای کاش نمی آمدم. روسیه حالا تلاش دارد به افغانستان صلح بباورد؛ زیرا منافع خودش این را ایجاب می کند و نیاز دارد تا از امنیت مرزهای اش مطمئن شود.»

محمد رفیق ساهر، ی. تحلیلگر سیاسی در هرات، گفت که روسیه «تجربه تلخ در افغانستان داشت، مگر به خاطر رقابت اش با ایالات متحده می خواهد از طریق محافل اش در افغانستان در برخی امور مداخله کند.»

او به سلام تایمز گفت: «اما احتمال دستیابی به روسیه به اهداف سیاسی اش در افغانستان بسیار کم است. روسیه در افغانستان چهره مثبت ندارد و قادر نیست که نقش برجسته ای را ایفا کند.»

سید اشرف سعادت، یک فعال جامعه مدنی در هرات، می گوید که «اقدامات اخیر روسیه بیانگیر مداخله آشکار آن کشور در امور افغانستان است.»

او به سلام تایمز گفت: «روسیه کوشش می کند تا اتحاد شوروی را دوباره بسازد و در آینده کشور و مردم مان مداخله کند. روسیه هر کاری که بتواند برای ضربه زدن به منافع ایالات متحده و غرب در افغانستان انجام می دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500