امنیت

سرباز پیشین شوروی: همانطور که شوروی ها در افغانستان شکست خوردند، روسیه نیز در اوکراین شکست خواهد خورد

گزارش از عمر

عبدالله خکیموف یک سرباز پیشین شوروی که در افغانستان زندگی می کند گفت، حمله بی موجب روسیه بالای اوکراین و تهاجم بی‌ سابقه بر مردم اوکراین مایه شرم بوده و این حمله برای ارتش روسیه انجام بدی خواهد داشت. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- یک سرباز پیشین شوروی که اکنون در ولایت هرات زندگی می کند به سلام تایمز گفت، حمله بی‌ موجب روسیه بالای اوکراین و تجاوز بی ‌سابقه در قبال مردم اوکراین برای ارتش روسیه پایان بدی خواهد داشت.

عبدالله خکیموف که پدرش از مسکو و مادرش از شهر کی‌یف اوکراین است، در جریان حمله ارتش شوروی بالای افغانستان در سال ‌های ۱۳۵۸الی ۱۳۶۷ یک افسر استخباراتی بود. وی در ولسوالی شیندند ولایت هرات توسط افغان ها اسیر شد.

وی که اکنون ۵۸ سال عمر دارد با یک زن افغان ازدواج کرده و پس از مسلمان شدن نام خود را به عبدالله تغیر داده است. وی با خانواده اش در هرات زندگی می کند.

خکیموف گفت، شرم باد بر روسیه، به ویژه بر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که بالای ملت بیچاره اوکراین حمله کرده و علیه آنها از این همه نیرو و قدرت آتش استفاده می کند.

عبدالله خکیموف یک سرباز پیشین ارتش شوروی که اکنون به نام شیخ عبدالله معروف است، به تاریخ ۱۲حوت در نزدیکی یک تانک تخریب شده شوروی در شهر هرات ایستاده است. [عمر/سلام تایمز]

عبدالله خکیموف یک سرباز پیشین ارتش شوروی که اکنون به نام شیخ عبدالله معروف است، به تاریخ ۱۲حوت در نزدیکی یک تانک تخریب شده شوروی در شهر هرات ایستاده است. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، «اوکراینی ها در کنار حکومت خود علیه تهاجم روسیه جنگ می کنند، در حالیکه روس ها از پوتین حمایت نمی کنند و با حمله بالای اوکراین به شدت مخالف هستند.»

خکیموف حمله روسیه بالای اوکراین را یک اشتباه بزرگ و تاریخی و جنایت علیه بشریت خوانده و افزود که وی مطمئن است اوکراینی ها نیروهای پوتین را شکست خواهند داد.

وی گفت، «اگر برای من امکان پذیر می بود و صحتم اجازه می داد، من در کنار اوکراینی ها اسلحه برداشته و در برابر تهاجم روسیه می جنگیدم.»

وی افزود، «با وجود بمباران بالای میدان های هوایی و شهرهای اوکراین از سوی روسیه و محرومیت هواپیماهای اوکراینی از فعالیت درست، نیروهای روسی تاکنون مؤفقیتی چندانی نداشته اند.»

درس هایی از افغانستان

خکیموف گفت، حمله روسیه بالای اوکراین همانند سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان، شکست خواهد خورد و روسیه را در انزوای جهانی فرو خواهد برد.

وی گفت، «حتی اگر اوکراین این جنگ نابرابر را ببازد پیروز خواهد بود، در حالیکه روسیه حتی اگر در این جنگ پیروز شود، بازنده خواهد بود.»

خکیموف گفت، اوکراین فقط بیش از ۴۴ میلیون نفوس دارد در حالیکه روسیه ۱۴۴ میلیون نفوس دارد. حتی اگر روسیه یک میلیارد نفر نفوس می داشت، نیز نمی توانست اوکراین را شکست دهد.»

شکست اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان در فروپاشی آن کمک کرد و باعث شد که ۱۴ کشور تحت اشغال مسکو استقلال خود را به دست آورند. خود روسیه پانزدهمین کشور پساشوروی است.

در جریان حمله شوروی سابق بالای افغانستان از سال ۱۳۵۸ الی ۱۳۶۷، بیش از ۱۵۰۰۰ سرباز شوروی کشته و بیش از ۳۵۰۰۰ نفر زخمی شدند.

ارتش شوروی ۳۵۰ بال هواپیمای جنگی، ۴۰۰ بال هلیکوپتر و هزاران عراده تانک و موترهای زرهی را از دست داد.

محمد حسن ۶۷ ساله که علیه ارتش شوروی در هرات جنگیده است گفت، حکومت روسیه باید از تاریخ درس عبرت می گرفت و هرگز بالای اوکراین حمله نمی کرد.

وی گفت، «روس ‌ها که با سلاح ‌ها و هواپیماهای خود مغرور هستند، شب و روز اوکراینی‌ ها را بمباران می ‌کنند. شوروی ها با عین گستاخی بالای افغانستان حمله کردند اما با یک شکست شرم آور روبرو شدند.»

وی گفت، «مردم اوکراین در برابر نیروهای روسی می جنگند دقیقاً مانند اینکه افغان ها علیه ارتش شوروی ‌جنگیدند.»

حسن گفت، بسیج شدن مردم اوکراین علیه نیروهای پوتین به معنای شکست این نیروهای متجاوز می باشد.

اما باز هم، افغانستان در عقب راندن شوروی متجاوز، خسارات بزرگی را متحمل شد.

در جریان این ۹ سال اشغال افغانستان توسط شوروی، بیش از یک میلیون افغان کشته، بیش از سه میلیون زخمی و معلول و بیش از پنج میلیون نفر به کشورهای همسایه مهاجر شدند.

ارتش شوروی زیربناهای افغانستان را تخریب کرده و این کشور را ویران ساخت.

اشغالگر ظالم

حمزه بلوچ یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در ولایت نیمروز گفت، روسیه هر چیزی را که بالای آن قدم می گذارد، به ویرانه تبدیل می کند.

وی گفت، ارتش روسیه قصداً بالای تعمیرات ملکی، مناطق رهایشی، جاده ها، پل ها، میدان های هوایی و تأسیسات هسته ای در اوکراین حمله کرده و آنها را تخریب کرده است.

وی گفت، «روس ها تاکتیک های بسیار وحشیانه ای را در اوکراین به کار می گیرند. آنها از هیچ کس و هیچ جا دریغ نمی کنند. ارتش شوروی از عین تاکتیک ها در افغانستان استفاده می کرد

بلوچ گفت، «کشورهای جهان باید علیه ظلم روسیه بسیج شده و در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهند. خاموشی در برابر این ظلم پوتین و سربازانش را بیشتر مغرور خواهد ساخت.»

وی گفت، گستاخی و پالیسی های نادرست پوتین امنیت جهانی را تهدید می کند.

جاوید نایاب یک باشنده شهر هرات گفت، «هیچ حیوانی این گونه ظلم را در برابر حیوان دیگری انجام نخواهد داد «که سربازان شوروی در افغانستان انجام داده و روس ها در اوکراین انجام می دهند».

وی گفت، «در یک کلیپ ویدیویی، من یک تانک روسی را دیدم که قصداً بالای یک موتر ملکی در پایتخت اوکراین عبور می کرد. شوروی ها دقیقاً عین کارها را در افغانستان انجام می دادند.»

وی گفت، «اگر حمله شوروی بالای افغانستان به عین شکل فیلمبرداری می شد که اکنون حمله روسیه بالای اوکراین فیلمبرداری می شود، نشان می داد که هر روز اشغال آن مملو از وحشت ها و جنایات علیه بشریت بود.»

نایاب گفت، هیچ ظلمی برای همیشه ادامه پیداکرده نمی تواند و مانند اتحاد جماهیر شوروی سابق، روسیه نیز به زودی شکست خواهد خورد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من یک مسلمان و یک افغان هستم. من جنگ اوکراین را از طریق وبسایت شما تعقیب می کنم. هر روز مردم بی گناه به ویژه زنان، کودکان، زنان و مردان کهنسال کشته می شوند. مسلمانان، عیسویان، یهودیان، هندوها همه دارای یک نوع خون هستند. رنگ خون همه یکسان است. همه ما را خداوند (ج) آفریدند. من از پوتین و حکومتش می خواهم که دیگر اوکراینی های بی گناه را نکشند. آن کشور زیبای بهشت-مانند را ویران نکنید، آن دختران و زنان و کودکان زیبا را مجبور نسازید که خانه ها و سرزمین خود را ترک کنند و مجبور شوند که در تبعید زندگی کنند. این را به دلیلی می گویم که ما افغان ها همه این شرایط بد را به چشم سرخود دیده و تجربه کرده ایم. ای پوتین بچه خرس! دیگر این مردم بی گناه را نکش.

پاسخ