امنیت

مراسم یادبود قیام سال ۱۳۵۷ در هرات مشابهت با مقاومت در اوکراین را نشان می دهد

گزارش از عمر

مردم هرات به تاریخ ۲۴حوت در شهر هرات گردهم آمدند تا قیام سال ۱۳۵۷ علیه حکومت تحت حمایت شوروی را تجلیل کنند. [عمر/سلام تایمز]

مردم هرات به تاریخ ۲۴حوت در شهر هرات گردهم آمدند تا قیام سال ۱۳۵۷ علیه حکومت تحت حمایت شوروی را تجلیل کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- هزاران نفر از باشندگان هرات به روز سه شنبه (۲۴ حوت) سالگرد قیام علیه حکومت کمونیستی وقت در افغانستان را تجلیل نموده و آن را با حمله روسیه بالای اوکراین تشبیه کردند.

بیش از ۱۰۰۰۰ نفر به مناسبت ۴۳مین سالگرد قیام سال ۱۳۵۷ هرات در قبرستان شهدای گمنام در شهر هرات گردهم آمدند.

مردم هرات به تاریخ ۲۴ حوت ۱۳۵۷علیه حکومت تحت حمایت شوروی قیام کردند که به قیام ۲۴ حوت نیز معروف است.

بر اساس برخی از گزارش ها، بیش از ۲۴۰۰۰ نفر از اعضای آن قیام، به شمول مردان، زنان و کودکان، در حملات هوایی و زمینی به عنوان بخشی از سرکوب متعاقب کشته شدند.

چند روز پس از آن قیام، سربازان رژیم تحت حمایت شوروی صدها نفر از افراد متهم به تحریک را به طور زنده دفن کردند.

محمد ادریس صدیق یک باشنده شهر هرات که نتیجه آن قیام را به حال حاضر تشبیه کرد گفت، حمله روسیه بالای اوکراین «شیطانی» است و روسیه حتماً شکست خواهد خورد.

روسیه به تاریخ ۵ حوت بالای اوکراین حمله کرد.

وی گفت، «روسیه تشنه خون است. جهان فاجعه ای را مشاهده کرد که چهار دهه قبل بالای کشور ما آورده بود. همانطور که اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان شکست خورد، روسیه نیز در اوکراین شکست خواهد خورد

وی افزود، «اوکراینی ‌ها نیز مانند افغان‌ هایی که با تهاجم شوروی جنگیدند، در مقابل تهاجم روسیه ایستاده‌ اند و از روی توانایی خود از کشور خود دفاع می ‌کنند.»

صدیق گفت، «تمام جهان باید در این جنگ نابرابر در کنار مردم اوکراین بایستند و اجازه ندهند که یک تهاجم غیرقابل توجیه در جهان امروزی مؤفق شود.»

محمد ایوب یک باشنده هرات گفت، همانند سربازان شوروی در افغانستان، سربازان روسیه در اوکراین نیز زنان و کودکان را به طور وحشیانه می کشند و زیربناهای عامه را تخریب می کنند.

وی افزود، «مردم و حکومت اوکراین به طور شجاعانه از کشور خود در برابر تهاجم روسیه دفاع می کنند.»

وی گفت، «به روس‌ ها باید در اوکراین درسی داده شود که در آینده جرأت نکنند به هیچ کشور دیگری حمله کنند.»

زخم های تازه

با گذشتن مدت بیش از چهار دهه از حمله شوروی بالای افغانستان، افغان‌ ها هنوز هم ظلم شوروی را به یاد دارند و خانواده‌ های قربانیان هنوز هم سوگواری می کنند.

در تهاجم تقریباً ده ساله شوروی بالای افغانستان که در اوایل ماه جدی سال ۱۳۵۸ آغاز شد و در ماه دلو ۱۳۶۷ پایان یافت، بیشتر از یک میلیون افغان زندگی های خویش خود را از دست دادند، دو میلیون نفر زخمی و یا معلول شدند و بیشتر از پنج میلیون نفر به کشورهای همسایه مهاجر شدند.

غلام حیدر احمدی ۷۰ ساله یک باشنده هرات که پدر، یک برادر و دو مامایش را در قیام ۲۴ حوت از دست داده است، گفت که وی هنوز هم سوگواری کرده و بر روسیه لعنت می فرستد.

وی گفت، «برادرم و دو مامایم که بسیار جوان بودند، همه در یک روز به شهادت رسیدند. مادرم طاقت از دست دادن پسرش و دو برادرش را نداشت و چند ماه پس از قیام ۲۴ حوت فوت کرد.»

وی افزود، «پدرم یک مجاهد بود که علیه نیروهای شوروی می جنگید. وی همراه با تعدادی از همسنگرانش در یک حمله هوایی شوروی در شهر هرات به شهادت رسید.»

احمدی گفت که وی روز انقلاب ۲۴حوت و حضور نیروهای شوروی در هرات را مانند یک خواب ناراحت کننده وحشتناک به یاد دارد.

وی گفت، «روسیه ریشه اصلی چهار دهه بدبختی در افغانستان است.به دلیل حمله شوروی، افغان ‌ها امروز رنج می ‌برند. هر چیزی که ما داشتیم، روس‌ ها آن را نابود کردند.»

حبیب الله زیارتجاهی ۶۵ ساله یک باشنده هرات گفت، نیروهای شوروی هر روز در شهر و ولسوالی های هرات خون می ریختند و از آن لذت می بردند.

وی گفت، «تاریخ ظلم های بزدلانه شوروی در افغانستان را فراموش نخواهد کرد. تاریخ روسیه را برای نسل ‌های زیادی به عنوان یک کشور متجاوز یاد خواهد کرد.»

وی افزود، «حمله شوروی و پیامدهای آن با عواقب خود هر افغان را متضرر ساخته که هنوز هم در کشور ما احساس می شود.»

ناکام شونده

تحلیلگران می گویند، به نظر می رسد که روسیه پس از حمله کردن بالای اوکراین، با سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی سابق روبرو می شود.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در هرات گفت، در دنیای امروزی، حمله کردن بالای یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد، یک اشتباه بزرگ است.

وی گفت، «ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که فریب غرور کاذب خود را خورده بود، فکر می کرد که ارتش وی در ظرف ۲۴ ساعت اوکراین را اشغال خواهد کرد، اما برخلاف توقع وی، اوکراینی ها از کشور خود دفاع می کنند و با گذشت هر روز احتمالات مؤفقیت روسیه را کاهش می دهند.»

کامل گفت، «حمله روسیه بالای اوکراین برخلاف تمام قوانین بین المللی بوده و طبعیت زورگویی پوتین را نشان می دهد.»

وی افزود، پوتین دیر یا زود مزه تلخ شکست را در اوکراین تجربه خواهد کرد.

محمد رفیق شهیر یک تحلیلگر امور سیاسی در هرات گفت، روسیه باید از شکست شوروی در افغانستان عبرت می گرفت و هرگز بالای اوکراین حمله نمی کرد.

وی گفت، روسیه هنوز برای خروج آبرومندانه خود، یک فرصت دارد که با حکومت اوکراین مذاکره کند. در صورتی که درگیری طولانی شود، سربازان روسی پس از متحمل شدن تلفات سنگین مجبور خواهند شد که اوکراین را ترک کنند.

وی گفت، «از نقطه نظر روسیه، حمله کردن بالای اوکراین شاید ساده به نظر برسد، اما تسخیر و تسلط بالای آن کشور ناممکن است. حتی اگر روس‌ ها اوکراین را کاملاً اشغال کنند، آنها مجبور خواهند شد که آن را ترک کنند زیرا آن کشور خانه شان نیست.»

شهیر افزود، «پوتین مؤفقیت خود را در بمباران و تخریب شهرهای اوکراین و زیربناهای عامه می ‌بیند، اما این در حقیقت ناکامی اش است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روسیه حمله خود بالای اوکراین را با گفتن اینکه اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده و روسیه حق دارد که در امور داخلی اوکراین مداخله کند و این کشور باید به دستور روس ها با بقیه جهان روابط برقرار کند، توجیه می کند. اگر اینطور باشد و روس ها ادعا می کنند که وارث اتحاد جماهیر شوروی هستند، افغان ها نیز حق دارند از روس ها جبران خساره حمله شوروی بالای کشورشان را بخواهند.

پاسخ