امنیت

افغان ها گذشته را به یاد آورده و اشغال غیرقانونی اوکراین توسط روسیه را محکوم کردند

گزارش از سلیمان

افسران پولیس به تاریخ ۶ حوت در یک بلاک آپارتمانهای آسیب دیده در جاده کوشیتسا در حومه شهر کی‌یف اوکراین جایی که ظاهراً یک گلوله نظامی اصابت کرده است، نگهبانی می کنند. [گینیا ساویلوف/ای اف پی]

افسران پولیس به تاریخ ۶ حوت در یک بلاک آپارتمانهای آسیب دیده در جاده کوشیتسا در حومه شهر کی‌یف اوکراین جایی که ظاهراً یک گلوله نظامی اصابت کرده است، نگهبانی می کنند. [گینیا ساویلوف/ای اف پی]

کابل -- افغان ها با یادآوری اشغال افغانستان توسط شوروی، حمله روسیه بالای اوکراین را از نزدیک مشاهده می کنند و آن را یک اقدام تهاجمی غیرقانونی می نامند که از سوی یک دیکتاتور مستبد انجام شده است.

تحلیلگران می گویند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از نگرانی های امنیتی و آرزوی اوکراین برای پیوستن به ناتو، به عنوان یک بهانه استفاده می کند و اراده واقعی پوتین اشغال کردن اوکراین است.

آنها می گویند، تاریخ نشان می دهد که پوتین برای رسیدن به آنچه که وی می خواهد، از کشتن مردم ملکی، تخریب کردن زیربناها و مختل نمودن صلح و امنیت جهانی، هیچ ترس ندارد.

ویس ناصری یک تحلیلگر امور افغانستان مستقر در آلمان گفت، «حمله هوایی و زمینی امروزی به دستور پوتین، با اعزام کردن سلاح های پیشرفته و هواپیماها، تجاوز بر یک کشور مستقل و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین است.»

یک سرباز افغان به تاریخ ۲۴ قوس ۱۳۹۸ به مناسبت ۴۰ام سالگرد مداخله یا حمله اتحاد جماهیر شوروی بالای افغانستان از بقایای سلاح های دوران شوروی در کابل عبور می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

یک سرباز افغان به تاریخ ۲۴ قوس ۱۳۹۸ به مناسبت ۴۰ام سالگرد مداخله یا حمله اتحاد جماهیر شوروی بالای افغانستان از بقایای سلاح های دوران شوروی در کابل عبور می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

وی گفت، «روسیه به بهانه ممانعت از پیوستن اوکراین به ناتو، تلاش می کند که اوکراین را تجزیه کرده و آن را اشغال کند.»

ناصری گفت، «متأسفانه سیاستمداران مستبد، ماجراجو و زورگو مانند پوتین می توانند جنگ جهانی را به راه بیندازند و باعث بی ثباتی و هرج و مرج جهانی شوند.»

وی گفت، «پوتین با سرنوشت کشورهای آزاد و مستقل بازی می کند. وی با دنبال کردن اجندای شوم خود باعث رویارویی نظامی در اروپا خواهد شد و فراتر از آن امنیت و اقتصاد جهانی را مختل خواهد کرد.»

ناصری گفت، «پوتین در مورد احیاکردن دوران روسیه تزاری و اتحاد جماهیر شوروی خواب می بیند و به دنبال دوباره به دست آوردن کنترل بالای کشورهای سابق شوروی است.»

ناصری افزود، «بنابراین، با وجود بهانه ‌هایی که روسیه می ‌آورد، اراده این کشور پشت این اقدام نظامی، اشغال است.»

وی هشدار داد، «پوتین تلاش می کند تا تاریخ و جغرافیای جهان را تغیر دهد.»

ناصری افزود، «اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، هدف بعدی آن پولند، کشورهای منطقه بالتیک و سایر کشورهای اروپایی خواهند بود تا آنها را تجزیه کرده و زمینه را برای اشغال آنها فراهم کند.»

فهیم چکری یک استاد پوهنتون و تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «حمله روسیه بالای اوکراین علاوه بر اینکه در ذات خود غیر انسانی و غیراخلاقی است، یک نقض آشکار قوانین بین ‌المللی است.»

وی خاطرنشان کرد، اوکراین یک کشور آزاد و مستقل و عضو ملل متحد است.

وی افزود، «پوتین یک سیاستمدار مستبد است که دستور تخریب کردن اوکراین و زیربناهای آن را صادر کرده است.»

چکری گفت، «ما از ملل متحد می‌ خواهیم که تهاجم جاری بالای اوکراین و نقض حاکمیت ملی آن کشور توسط روسیه را متوقف کند. ملل متحد باید از اوکراین و مردمش حمایت کند و از آن دفاع کند.»

پلان پوتین برای اشغال کردن اوکراین

پوتین چند روز قبل از آنکه به روز پنجشنبه (۵ حوت) به تمام قدرت حمله بالای اوکراین را آغاز کرد، به طور یکجانبه استقلال دونتسک و لوهانسک دو منطقه تحت کنترل شورشیان در اوکراین را به رسمیت شناخت.

برنا صالحی یک تحلیلگر امور روابط بین المللی مستقر در کابل گفت، «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین توسط روسیه و تهاجم نظامی بالای اوکراین، هیچ اساس قانونی ندارد.»

وی گفت، «روسیه از طریق یک همه پرسی مهندسی شده، آبخازیا و اوسیتیای جنوبی را در سال ۱۳۸۷ از جیورجیا جدا ساخت و آنها را به رسمیت شناخت تا حضور نظامی و سیاسی خود را در آنجا تأسیس کند.»

برنا صالحی گفت، «روسیه با تعقیب نمودن همان بازی، شبه جزیره کریمیا را در سال ۱۳۹۳ تصرف کرد.»

صالحی افزود، «یک حمله با تمام قدرت روسیه بالای کی‌یف نظم جهانی را مختل خواهد کرد و معادله قدرت جهانی را بر هم خواهد زد.»

سلیم پیگیر یک تحلیلگر امور سیاسی کابل گفت، «اکثریت باشندگان دونتسک و لوهانسک روسی زبان هستند که بر اساس یک پلان از قبل طراحی شده، پاسپورت و تابعیت روسیه به آنها داده شده بودند.»

پیگیر گفت، «پوتین پلان خود را به روز سه شنبه عملی کرد و آن مناطق را به رسمیت شناخت.»

پیگیر گفت، این یک پلانی است که بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

وی توضیح داد، «قدرت ‌های بزرگ برای اشغال کردن سرزمین‌ های دیگر، نخست برای باشندگان آن سرزمین‌ ها پاسپورت ها صادر می ‌کنند و بسته‌ های مختلف کمکی را برای آنها فراهم می‌ کنند و با مرور زمان به بهانه دفاع از اتباع خود، آن سرزمین ‌ها را اشغال می‌ کنند.»

وی گفت، «در جنگ اوکراین هیچ طرف برنده نخواهد شد و همه طرف های درگیری آسیب خواهند دید.»

افغان ها بر ضد تهاجم روسیه

محمد اکبر میرزایی ۵۷ ساله یک باشنده کابل و کارمند پیشین یک موسسهء غیردولتی گفت، «این عادت دیرینه روسیه است که بالای کشورهای دیگر حمله کند و مناطق مستقل را اشغال کند.»

وی گفت، «اتحاد جماهیر شوروی ۴۳ سال قبل با بیش از ۱۰۰۰۰۰ سربازان مسلح، کشور ما را اشغال کرد. این امر باعث کشته شدن، زخمی شدن، معلول شدن و بیجا شدن میلیون ها افغان شده و جنگ بیش از ۴۰ ساله و خونریزی را در کشور ما آغاز کرد.»

میرزایی گفت، «روسیه با حمله کردن بالای کشور ما، سرزمین و مردم ما را از هم پاشید. امروز این کشور با انجام دادن همین کار در اوکراین، می ‌خواهد اوکراین را به طور دایمی اشغال و بی ‌ثبات کند و یک درگیری بی ‌پایان را در آنجا آغاز کند.»

میرزایی افزود، «ما افغان‌ هایی که از تهاجم روسیه آسیب دیده ‌ایم، حمله مسکو بالای اوکراین را به شدت محکوم می ‌کنیم.»

همین سال گذشته، زمانیکه وزارت خارجه روسیه یک نقشه نادرست افغانستان را در توییتر منتشر کرد که مرز افغانستان و چین را حذف کرده بود، روسیه خشم افغان‌ ها را برانگیخت.

به تعقیب این عکس العمل، وزارت خارجه روسیه به تاریخ ۲۳ حوت ۱۳۹۹ در یک توییت نوشت، «نقشه تعاملی جهان که در اینجا ارائه شده است فقط تقریبی است و ممکن نمایش دقیقی از مرزهای کشورها را ارائه نکند.»

اما تحلیلگران افغان در امور سیاسی و کاربران شبکه های اجتماعی وضاحت مسکو را رد کرده و آن را یک «بازی کثیف» خواندند.

نجیب الله آزاد رهبر جنبش باور و یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل در آن زمان گفت، «قطع کردن قسمتی از قلمرو افغانستان و پیوستن آن به یک کشور دیگر، پالیسی تهاجمی و اشغالگری روسیه نسبت به همسایگان و منطقه را نشان می دهد».

آزاد افزود، «روس ها در اشغال کردن سرزمین های دیگر تجربه خوبی دارند. پیش از این، نقشه اوکراین را تغیر دادند و کریمیا را از آن گرفتند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جای تأسف است که همه دنیا تماشا می کنند. روسیه به اوکراین حمله می‌کند، غیرنظامیان را می‌کشد، زنان را می‌کشد، کودکان را می‌کشد، مسافرانی را که می‌خواستند تحصیل یا کار کنند می‌کشد، و آنها درمانده و سرنوشت شان نامعلوم است. با این حال، هیچ کس به آنها اهمیت نمی دهد، اما از راه دور به آنها می گویند که جنگ را متوقف کنید. روسیه باید مانند یک زندانی در زندان انداخته شود و بال های آن بریده شود. روسیه سال ها پیش به افغانستان نیز حمله کرد و مردم بی گناه را کشت، ویرانی و خرابی به بار آورد، مردم را آواره و نیازمند کرد. فاجعه در افغانستان هنوز تمام نشده است. اکنون تهاجم به اوکراین و عملی است که سال هاست ادامه دارد. آنها می خواهند کاری را که او در گذشته با افغانستان انجام داده و زخم های افغان ها را تازه کرده اند، تکرار کنند. با این حال، اوکراینی‌ها بر تابوت روسیه مثلیکه افغان‌ها بر تابوت‌ اتحاد جماهیر شوروی میخ کوبیده اند، خواهند کوبید. جنگ یک فاجعه است. اگر در هر گوشه ای از دنیا باشد، ما افغان ها به شدت با آن مخالفیم چون بهتر از دیگران می دانیم!

پاسخ

زندگی عجیب است! تمام دنیا با چشمان باز نگاه می‌کنند و پوتین به اوکراین حمله می‌کند، غیرنظامیان را می‌کشد، بمب‌ها را پرتاب می‌کند، راکت شلیک می‌کند، زنان، کودکان و غیرنظامیان را می‌کشد. پوتین همچنین امروز گفت که اتحاد جماهیر شوروی سابق به دلیل اوکراین پراکنده شده است. این احمق نمی داند که افغان ها شوروی را شکست دادند. اتحاد جماهیر شوروی یک قدرت استکباری بود. نتیجه تکبر، ذلت است. به افغانستان حمله کردند. افغان ها مقاومت کردند و شوروی را شکست دادند. من مطمئن هستم که این بار اوکراینی ها امپراتوری ظالم شما را نابود خواهند کرد. جنگ فقط این نیست که کسی به یک مکان حمله کند. جنگ مانند یک تمساح است که روزانه ۱۰۰ بچه به دنیا می آورد. جنگ یک ماده مخدر است و اثرات مواد مخدر دوامدار است. جهان باید بر پوتین فشار بیاورد تا جنگ را متوقف کند و کشتار غیرنظامیان را متوقف کند. ما افغان ها بارها این وضعیت را دیده ایم. حمله شوروی به افغانستان، جنگ داخلی که توسط پاکستان و ایران آغاز شد و سپس حمله آمریکا و ناتو و بمب گذاری های انتحاری طالبان، افغان ها را نابود کرد. خداوند به مردم اوکراین به خصوص زنان و کودکان رحم کند.

پاسخ