امنیت

رهبران کشورهای جهان تعهد کردند که پوتین را به خاطر 'جنگ قصدی' علیه اوکراین مسؤل بدانند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک مرد به تاریخ ۵ حوت در جریان یک راهپیمایی در شهر توکیو در اعتراض به اقدامات روسیه در اوکراین اشتراک می کند. [فیلیپ فونگ/ای اف پی]

یک مرد به تاریخ ۵ حوت در جریان یک راهپیمایی در شهر توکیو در اعتراض به اقدامات روسیه در اوکراین اشتراک می کند. [فیلیپ فونگ/ای اف پی]

واشینگتن -- رهبران کشورهای جهان به روز پنجشنبه (۵ حوت) به سرعت حمله نظامی روسیه بالای اوکراین را محکوم کرده و تعهد کردند که مسکو را به دلیل جنگ تهاجمی غیرقانونی اش از نظر سیاسی و اقتصادی مجازات خواهند کرد.

سربازان روسی به روز پنجشنبه در جبهه های مختلف بالای اوکراین حمله کردند و بزرگترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ میلادی بدینسو را آغاز کردند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در اعلامیه ای که اندکی پس از آن منتشر شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز عملیات نظامی در اوکراین را اعلام کرد گفت که وی به زودی «عواقب» آن را به روسیه نشان خواهد داد.

بایدن گفت، «دعاهای سراسر جهان امشب با مردم اوکراین هستند، زیرا آنها از یک حمله بی دلیل و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه رنج می برند.»

مردم به تاریخ ۵ حوت در اعتراض به حمله روسیه بالای اوکراین در برلین اعتراض می کنند. [جان مک دوگل/ای اف پی]

مردم به تاریخ ۵ حوت در اعتراض به حمله روسیه بالای اوکراین در برلین اعتراض می کنند. [جان مک دوگل/ای اف پی]

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی (در پیش) و گیتاناس ناوسیدا و آندری دودا همتایان لیتوانیایی و پولندی اش (در عقب) به تاریخ ۴ حوت پس از مذاکرات شان در کییف برای یک کنفرانس خبری مشترک می آیند. [سیرگی سوپینسکی/ای اف پی]

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی (در پیش) و گیتاناس ناوسیدا و آندری دودا همتایان لیتوانیایی و پولندی اش (در عقب) به تاریخ ۴ حوت پس از مذاکرات شان در کییف برای یک کنفرانس خبری مشترک می آیند. [سیرگی سوپینسکی/ای اف پی]

وی گفت، «پوتین یک جنگ قصدی را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار و رنجش انسانی را به همراه خواهد داشت. تنها روسیه مسؤل مرگ و ویرانی هایی است که این حمله در پی خواهد داشت.»

وی اظهار داشت، «جهان روسیه را مسؤل خواهد دانست.»

بلافاصله پس از آنکه در مناطق مختلف اوکراین صداهای انفجارها شنیده شدند، بایدن همچنان با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور، از طریق تیلیفون صحبت کرد.

بایدن پس از این تماس در یک اعلامیه گفت، «ما به فراهم نمودن حمایت و کمک به اوکراین و مردم اوکراین ادامه خواهیم داد.»

زلنسکی در یک کنفرانس آنلاین گفت، «روسیه به شیوه بزدلانه و خودکشی بالای اوکراین حمله کرده است، مانند آنچه آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم انجام داد.»

در اعلامیه بایدن آمده است، رهبران گروه جی۷ (بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان و ایالات متحده) به روز پنجشنبه به طور مجازی و پشت درهای بسته یک نشستی را برگزار کردند تا در مورد پیامدهایی گفتگو کنند که آنها بالای روسیه به دلیل «اقدام بی موجب تهاجمی علیه اوکراین و صلح و امنیت جهانی»، وضع خواهند کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده گفت، وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده همچنان برای محکوم کردن این «حمله بی دلیل و غیرقابل توجیه بالای اوکراین»، با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو صحبت کردند.

دیپلوماتان به ای اف پی گفتند، ناتو به روز جمعه در مورد حمله روسیه یک نشست مجازی ای را برگزار خواهد کرد. این درحالیست که این اتحادیه پس از یک نشست اضطراری اعلام کرد که برای محافظت از کشورهای عضو «اقدامات اضافی» انجام می شوند.

محکوم کردن مجرمین جنگ

آنتونیو گوترش دبیرکل ملل متحد پس از یک جلسه اضطراری شورای امنیت ملل متحد، از پوتین یک درخواست مستقیم و شخصی کرد و از وی خواست که «به نام انسانیت» این حمله را متوقف کند.

وی گفت، «به نام انسانیت، اجازه ندهید که بدترین جنگ از ابتدای این قرن تاکنون در اروپا آغاز شود.»

گوترش افزود، «این درگیری باید همین اکنون متوقف شود.»

استولتنبرگ که این تهاجم را «نقض جدی قوانین بین المللی» توصیف کرد گفت، روسیه «مسیر تهاجم بر یک کشور مستقل و آزاد را انتخاب کرده است».

سیرگی کیسلیتسیا سفیر اوکراین در ملل متحد در جریان این جلسه پرحضور اضطراری به روز چهارشنبه، تقاضا کرد که سفیر روسیه وظایف خود به عنوان رئیس شورا را ترک کند.

کیسلیتسیا که به طور آشکار احساساتی بود گفت، «سفیر، برای جنایتکاران جنگ هیچ برزخی وجود ندارد. آنها مستقیماً به دوزخ می روند.»

بوریس جانسن نخست وزیر بریتانیا در توییتر نوشت، «رئیس جمهور پوتین با انجام دادن این حمله بی دلیل بالای اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. بریتانیا و متحدین ما قاطعانه پاسخ خواهند داد.»

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در یک اعلامیه گفت، «این اقدامات بی پروا و خطرناک بدون مجازات نخواهند ماند.»

مردم بی شماری زندگی های خود را از دست خواهند داد

جوزپ بوریل مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، روسیه با «انزوای بی ‌سابقه ای» مواجه شده و با «سخت ‌ترین تحریم‌ هایی» روبرو خواهد شد که اتحادیه اروپا تا کنون وضع کرده است.

وی گفت، «این یک موضوع اتحادیه ها نیست. این مسئله بازی های قدرت دیپلوماتیک نیست. این یک مسئله مرگ و زندگی است. این در مورد آینده جامعه جهانی ما است.»

اورزلا فان دیه لین و شارلی میشل رهبران اتحادیه اروپا در توییتر نوشتند، «در این ساعات تاریک، ما برای اوکراین و زنان مردان و کودکان بی گناه دعا می کنیم، زیرا آنها با این حمله بی موجب روبرو شده و برای زندگی خود می ترسند. «ما کریملین را مسؤل خواهیم دانست.»

فیلیپو گراندی رئیس کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر) هشدار داد که حمله روسیه بالای اوکراین پیامدهای انسانی «ویرانگری» در پی خواهد داشت و از کشورهای همسایه خواست تا مرزهای خود را برای کسانی که از خشونت می گریزند، باز نگهدارند.

وی در یک اعلامیه گفت، «پیامدهای انسانی بر مردم ملکی ویرانگر خواهند بود. در جنگ هیچ کس برنده نیست، اما مردم بی شماری زندگی های خود را از دست خواهند داد.»

جهان فراموش نخواهد کرد

رهبران سراسر جهان حمله روسیه را محکوم کردند.

اولاف شولز صدراعظم آلمان بالای این «اقدام بی پروا» پوتین انتقاد کرد و با زلنسکی صحبت کرد تا «همبستگی کامل» کشورش را ابراز کند.

آنالینا بایرباک وزیر خارجه آلمان هشدار داد که جهان «این روز شرم آور را فراموش نخواهد کرد».

رابرت هابیک وزیر اقتصاد و اقلیم آلمان گفت، «این حمله پیامدهای سیاسی و اقتصادی شدیدی را برای روسیه در پی خواهد داشت.»

امانویل مکرون رئیس جمهور فرانسه در توییتر نوشت، «روسیه باید بلافاصله به عملیات های نظامی خود پایان دهد.»

فومیو کیشیدا نخست وزیر جاپان پس از یک جلسه شورای امنیت ملی خود گفت، «حمله اخیر روسیه تهداب نظم بین المللی را متزلزل می سازد، که اجازه تلاش های یکجانبه برای تغیر وضعیت کنونی را نمی دهد.»

کایریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان به روز پنجشنبه در آغاز یک نشست اضطراری با کارمندان ارتش و انرژی گفت، «یونان این اقدامات تجدیدنظرطلبانه را به طور صریح محکوم می کند.»

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا از پوتین خواست تا «به خونریزی پایان داده و بدون قید و شرط نیروهای نظامی خود را خارج کند».

وی گفت، «اکنون زمان آن فرارسیده است که یک بسته تحریم های بسیار سخت علیه روسیه وضع شود.»

سازمان امنیت و همکاری اروپا (او اس سی ای) که روسیه نیز یکی از اعضای آن است گفت، «این حمله بالای اوکراین زندگی های میلیون‌ ها نفر از مردم را در معرض خطر جدی قرار می ‌دهد و نقض زشت قوانین بین‌ المللی و تعهدات روسیه است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در تمام کشورهای اسلامی وغیر اسلامی اگر جنگ جریان دارد ومردم آن کشور های درجنگ دخیل هستند ازدست همین دو ابرقدرت جهان که ایالات متحده آمریکا و روسیه است. این دو کشور تمامی کشورها آسیایی را و کشورها عربی و کشورهای اروپایی را به زندگی آرام نمی ماند . این دو کشور ابر قدرت هر آن چه که دل شأن بخواهید همان کاری را انجام می دهد. این دو کشور اکسر مملکت های را به خاطر مفاداد خود شأن و کدام دشمنی‌های سیاسی که در بین خود شأن دارند درجنگ دخیل می سازند.. این دو کشور همیشه بلای کشورهای اسلامی وغیر اسلامی حمله آور شدند و قدرتمندی خودشان را نشان داده است . نه ملل متحد ونه حقوق بشر ونه دیگر کشورها جهان یا را محکوم کردند کشور های اروپایی و آسیایی به پشت بانی این دو کشور ایستادگی می کنند . سازمان ملل متحد حقوق بشر محکمه جرایمی جنگی هم به این دو کشور وابستگی دارد که هیچ واقت اینها را محکوم نکرده است . نا آرامی های که در تمام کشورهای منطقه وجود دارد عوامل اینها همن دو کشور ابر قدرت است . برای تمامی مملکت های که در کیرجنک است ابن دو کشور ابر قدرت اسلحه های مدرن را میدهد . این دو کشور ابر قدرت به سرنوشت میلیون ها نفر با زی می کند اینها میلیون ها نفر را به خون آلوده ساختن وگشتن و هیچ کشوری صدای خودرا بلند نکرد به خلاف این دو کشور .

پاسخ

نه تنها اوکراینی ها و بقیه جهان حمله روسیه را محکوم کردند، بلکه هزاران روسی نیز در مقابل دولت برای پایان دادن به خصومت ها در اوکراین اعتراض کردند. پوتین با استقرار نیروها در اوکراین و تهدید امنیت کل جهان و به ویژه اروپا در مسیر اشتباهی حرکت می کند. روسیه سرکش که افغانستان را غارت کرد، اکنون درغارت اوکراین و کشورهای اروپایی فرو رفته است، جایی که هیچ رهبر خردمندی در قرن بیست و یکم به جنگ متوسل نمی شد. اکنون که آب از حد تېر شده است، زمان آن فرا رسیده است که سازمان ملل متحد علیه روسیه تحریم ها وضع کند تا هرگز دوباره جرات چنین اقدامی نکند. تلاش برای نسل کشی و وحشی گری باید متوقف شود تا از آسیب دیدن سایر انسان ها جلوگیری شود.

پاسخ

معترضان در ده‌ها شهر روسیه در همبستگی با اوکراین تظاهرات کردند. این نشان می دهد که مردم عادی مخالف پوتین و سیاست های او هستند. پوتین اصلا شرم نه دارد. این خبیث شیطان سیاه تاریخ است که می خواهد آتش جنگ را درمنطقه شعله ور کند. سازمان ملل متحد نباید به روسیه التماس کند. باید تحریم هایی را علیه رهبران روسیه اعمال کند. باید تحریم هایی مانند تحریم هایی که بر القاعده داعش و رهبران طالبان وضع شده است، اعمال کند. رهبران این سازمان ها در پی قتل مردم بودند و پوتین و دولت او نیز در همینن تلاش هستند. آنها تلاش نمی کنند بلکه عملاً مردم را می کشند. خون انسان ارزشمند است. من یک افغان هستم، من یک مسلمان هستم، اما برای خون مسیحیان، یهودیان، اوکراینی ها، روس ها، آمریکایی ها، اروپایی ها ارزش قائل هستم. ما توسط انگلیسی ها، روس ها، پاکستانی ها، آمریکایی ها کشته شده ایم. معنی مرگ و ویرانی وطن را می دانیم. ما می خواهیم هیچ کشوری نابود نشود. ما نمی خواهیم حتی یک انسان کشته شود.

پاسخ