تحلیل

جنگ اوکراین موقف روسیه را در شورای امنیت سازمان ملل تهدید می کند

گزارش از کاروانسرای

شورای امنیت سازمان ملل در ماه سنبله [اد جونز/ ای اف پی]

شورای امنیت سازمان ملل در ماه سنبله [اد جونز/ ای اف پی]

جنگ روسیه علیه اوکراین و نقض حقوق بشر پس از تهاجم ماه حوت به شهرت این کشور در صحنه جهانی آسیب رسانده و تلاش‌هایی را برای حذف این کشور از شورای امنیت سازمان ملل متحد (سازمان ملل)آغاز کرده است.

اوکراین قبلا لابی کرده بود تا روسیه از این سازمان جهانی حذف شود.

مجله فارین پالیسی به تاریخ ۲۳ قوس گزارش داد که قانونگذاران آمریکایی که در کمیسیون امنیت و همکاری اروپا (کمیسیون هلسینکی) حضور دارند، لایحه ای را در کنگره ایالات متحده ارائه کرده اند که از ایالات متحده می خواهد روسیه را از شورا خارج کند.

به گفته این مجله، کمیسیون هلسینکی از کنگره می‌خواهد که استدلال کند که جنگ روسیه «اهداف و اصول سازمان ملل» را نقض کرده است و از سازمان‌های دولتی می‌خواهد که امتیازات روسیه در سازمان ملل را محدود سازند.

کارمندان طب عدلی به تاریخ ۲۷ سنبله کیسه جسدی را در محل گور دسته جمعی در جنگلی در حومه ایزیوم در شرق اوکراین انتقال می دهد. مقامات اوکراینی حدود ۴۵۰ گور را در خارج از ایزیوم شهری که قبلا از سوی روسیه اشغال شده بود، کشف کردند. روی بدن تعدادی از مرده ها علائم شکنجه دیده می شدند. [جوان باریتو/ خبرگزاری فرانسه]

کارمندان طب عدلی به تاریخ ۲۷ سنبله کیسه جسدی را در محل گور دسته جمعی در جنگلی در حومه ایزیوم در شرق اوکراین انتقال می دهد. مقامات اوکراینی حدود ۴۵۰ گور را در خارج از ایزیوم شهری که قبلا از سوی روسیه اشغال شده بود، کشف کردند. روی بدن تعدادی از مرده ها علائم شکنجه دیده می شدند. [جوان باریتو/ خبرگزاری فرانسه]

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، به تاریخ ۲۴ قوس ریاست جلسه شورای توسعه استراتژیک روسیه و پروژه های ملی را از طریق لینک ویدئویی در خارج از مسکو بر عهده دارد. [میخائیل متزل/ اسپوتنیک/ خبرگزاری فرانسه]

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، به تاریخ ۲۴ قوس ریاست جلسه شورای توسعه استراتژیک روسیه و پروژه های ملی را از طریق لینک ویدئویی در خارج از مسکو بر عهده دارد. [میخائیل متزل/ اسپوتنیک/ خبرگزاری فرانسه]

این قانون بیان می‌کند که روسیه مرتکب «نقض فاحش» منشور سازمان ملل شده است که حق آن را برای داشتن کرسی شورای امنیت زیر سوال می‌برد.

فارین پالیسی گفت که از جمله این تخلفات می توان به «رای الحاق غیرقانونی در چهار ولایت اوکراین، ارتکاب جنایات در شهرهای اوکراین مانند بوچا، شمشیربازی هسته ای و ایجاد خطر برای تامین غذای جهان اشاره کرد.»

مجله اشاره کرد که این قانون از نظر قانونی الزام آور نیست، اما «تفکر» را در مورد چگونگی مهار نفوذ روسیه «تثبیت می کند.»

جرایم جنگی و جنایات

ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سخنرانی اواخر ماه عقرب، سربازان روسی را به ارتکاب بیش از ۴۰۰ جنایات جنگی و «جنایت» در ولایت خرسون، که روسیه آنرا به تاریخ ۸ میزان به طور غیرقانونی با خاک خود ضمیمه کرد، متهم کرد.

او گفت، «ارتش روسیه همان وحشیگری را که با ورودش در سایر مناطق کشور انجام داد، پشت سر گذاشت.»

طبق گزارش بی بی سی، آندری کوستین، لوی سارنوال اوکراین در ماه میزان گفت که اداره وی ۳۴۰۰۰ جنایت جنگی احتمالی ارتکاب یافته توسط نیروهای روسی را مستند کرده است و در حال تشکیل پرونده برای نسل کشی است.

در این گزارش آمده است، «محل‌های دفن دسته جمعی در چندین بخش از اوکراین که قبلاً توسط نیروهای روسی اشغال شده بود، از جمله برخی اجساد غیرنظامی که نشانه‌هایی از شکنجه را نشان می‌دادند، پیدا شده است.»

طبق این گزارش، «در ماه حمل، بیش از ۴۰۰ جسد غیرنظامی در بوچا، شهری در حومه کیف پیدا شد. در ماه میزان، ۴۵۰ جسد -- بیشتر غیرنظامیان -- در گورهای دسته جمعی در ایزیوم در منطقه خارکیف پیدا شد.»

بی بی سی افزود، «در ماه حمل، نیروهای روسی حمله هوایی به تئاتری در ماریوپول انجام دادند که به عنوان پناهگاه کودکان استفاده می شد. شفاخانه در ماریوپول نیز در ماه حمل مورد حمله قرار گرفت.»

به تاریخ ۳ حمل، تقریباً یک ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در ارزیابی دولت ایالات متحده، «اعضای نیروهای روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده اند.»

بلینکن گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از زمان آغاز یک جنگ انتخابی غیرمنصفانه و غیرقابل تحریک، «خشونت بی امان را که باعث مرگ و ویرانی در سراسر اوکراین شده است» به راه انداخته است.

او گفت، «ما گزارش‌های معتبر متعددی از حملات بدون تبعیض با هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و همچنین سایر جنایات دیده‌ایم.»

وی گفت، «نیروهای روسیه بلاک های آپارتمانها، مکاتب، شفاخانه ها، زیرساخت‌های حیاتی، موترهای غیرنظامی، مراکز خرید و آمبولانس‌ها را ویران کرده‌اند و هزاران غیرنظامی بی‌گناه را کشته یا زخمی کرده‌اند.»

او افزود، «بسیاری از مکان‌هایی که نیروهای روسیه به آن‌ها حمله کرده‌اند، از جمله زایشگاه ماریوپول به وضوح قابل شناسایی هستند که توسط غیرنظامیان مورد استفاده قرار می‌گیرند

شهرت روسیه خدشه دار شد

عملیات نظامی روسیه در اوکراین شهرت روسیه را به عنوان یک قدرت نظامی به شدت کاهش داده و وضعیت ابرقدرت این کشور را زیر سوال برده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تاریخ ۱۹ میزان در مصاحبه ای با سی ان ان گفت که پوتین در حمله به اوکراین «اشتباه محاسباتی قابل توجهی» کرده است.

بایدن گفت که فکر نمی‌کند روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند، اما هشدار داد که حتی تهدیدهای پوتین نیز تأثیر بی‌ثبات‌کننده‌ای دارد که ممکن است باعث اشتباهات احتمالی در قضاوت شود.

بایدن گفت، «فکر می‌کنم این غیرمسئولانه است که رئیس یکی از قدرت‌های هسته‌ای بزرگ جهان بگوید که ممکن است از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین استفاده کند.»

استیون پایفر، یکی از اعضای ارشد موسسه بروکینگز، در گزارشی به تاریخ ۱۷ قوس نوشت، «در حالی که جنگ برای اوکراین و اوکراینی‌ها یک فاجعه بود، برای روسیه نیز از نظر نظامی، اقتصادی و جیوپولیتیکی فاجعه‌ای بود.»

وی گفت، «جنگ به شدت به ارتش روسیه آسیب رسانده و اعتبار آن را خدشه دار کرده، اقتصاد را مختل کرده و تصویر جیوپولیتیکی را که مسکو در اروپا با آن روبروست، به شدت تغییر داده است.»

پایفر گفت، «این امر دستیابی به هر گونه احیای سطحی از وضعیت عادی در روابط آمریکا و روسیه را در کوتاه مدت، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار خواهد کرد.»

آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین در تحلیلی به تاریخ ۲۲ سنبله برای شورای آتلانتیک نوشت، موفقیت دفاع اوکراین «واقعیت پوسیده پشت شهرت روسیه به عنوان یک ابرقدرت نظامی را آشکار کرده است.»

او با اشاره به اینکه رهبر روسیه «قربانی تبلیغات خود شد» گفت، «مشکلات ارتش روسیه در اوکراین، محدودیت‌های حکومت استبدادی پوتین را برجسته می‌کند، فرماندهان به سادگی بیش از حد می ترسیدند که با او مخالفت کنند.»

او گفت، «نیروی متجاوز که در اواخر سال ۱۴۰۰ گردآوری شد، برای انجام وظیفه ناکافی بود، اما وسواس شخصی پوتین برای نابودی اوکراین به این معنی بود که هیچ کس جرأت نمی کرد او را در مورد خطرات هشدار دهد.

او افزود، «در عوض، باور کور پوتین به شکست ناپذیری ارتش روسیه و اصرار بی‌دریغ او بر غیرقانونی بودن اوکراین بر قضاوت‌های نظامی هوشیارتر غالب شد.»

اتکای جدید ارتش روسیه به ایران - یک کشور منفور بین‌المللی که تقریباً ورشکست شده است زیرا با تحریم‌ها نیز مواجه است - تنها نمونه‌ای از بزرگی چالش‌های پیش روی کرملین است، زیرا شکست از همسایه بسیار کوچک‌ترش در پیش است.

اما نشان دهنده سطح ناامیدی و انزوایی است که روسیه در نتیجه جنگ خود با اوکراین در آن فرو رفته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پوتین منافق تمام مرزهای حقوق بشر را شکست و جنایات شدیدی را در اوکراین انجام داد. پیش از این روسیه در گروزنی، چیچن مردم بی گناه را کشت. قبل از آن ارتش شوروی اجدادشان افغان های بی گناه را در افغانستان کشتند. از سوی دیگر خبرگزاری مشهور افغانستان (آژانس خبری پژواک) نوشت که ((رئیس یک شرکت چینی برای سرمایه گذاری در ساخت بند های آبی و تولید انرژی در افغانستان ابراز علاقه کرده است.)) من از حاکمان جدید افغانستان، که از راه غیر دموکراتیک به قدرت رسیده اند، اما اکنون حاکمان افغانستان هستند، می خواهم که فریب وعده های چینی ها را نخورند. آنها دروغگو هستند. این احمقانه است که وعده های آنها را باور کنیم. آنها چندین بار برای استخراج مس از معدن میس عینک در لوگر با حکومت جمهوری توافق کردند، اما دوباره از قول خود سرپیچی کردند. اگر هنوز هم می خواهند در افغانستان بند برق بسازند، ابتدا باید آنها را روی رودخانه کنر بسازند. از یک طرف برق تولید می شود و از طرف دیگر بیابان های منطقه شرق سبز می شود. و اگر چینی ها، اولاد کوسی، بخواهند از زغال سنگ برق تولید کنند، اشتباه است. زیرا افغانستان زغال سنگ بسیار کمی دارد که در ۱۰ - ۱۵ سال تمام می شود. پس از آن استیشن برق زغال سنگ درست مانند آمریکایی ها که سیستم تولید برق نفتی را در کابل ساختند، متوقف خواهد شد، اما از آنجایی که افغانستان نفت ندارد، این نیرو نیز کار نمی کند.

پاسخ

تمام حرف های تان درست اما ایا کسی جرأت روبرو شدن با روسیه را دارد؟ همین حالا روسها بالای مردم اوکراین ظلم و ستم می کنند و امریکا و اروپا جز محکوم کردن و اعلامیه پخش کردن هیچ کاری را بر ضد روسیه انجام داده نمی توانند. حتی از ترس روسیه حاضر نیستند که کمک های نظامی شانرا وسعت ببخشند. این اصول دنیا است که زورمند هر کاری را که بخواهد انجام دهد می تواند انجام دهد. مانند امریکا که بر افغانستان، عراق، لیبیا و سایر کشورها حمله کرد و آنها را با خاک یکسان ساخت و هیچکس هم جرأت نکرد که از امریکا بپرسد که چرا این همه جنایت را انجام داده، چرا یک کشور را با تمام زیرساخت های آن ویران کرده است و چرا هزاران انسان را به کشتن داده است.

پاسخ

ګپ شما درست نیست. اګر زور امریکا و اروپا نمی بود، روسیه می توانست اوکراین را در ظرف یک هفته بګیرد. کمک های مالی و تسلیحاتی امریکا و اروپا باعث شد که روسیه د رجنګ اوکراین ناکام شود. البته، این یک واقعیت است که مردم اوکراین نه تنها قربانی مالی بلکه قربانی جانی هم دادند.

پاسخ

جنگ ویرانی و تخریبی است که به انسان و حیوان و نبات آسیب وارد می کند و آنها را می کشد و امکان زندگی را از آنها سلب می کند. بازنده را بان، هیچ جنگی در دنیا وجود ندارد که حتی برنده اعتراف کند که در آن سود برده است. جنگ زندگی ما را هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی تهدید می کند. در افغانستان اغلب گفته می‌شود که اگر افغان‌ها جنگ نمی‌خواهند، دیگر مردم آن را برایشان نمی‌آورند. با این حال، من مخالف این هستم، زیرا افغان ها به سوی یک زندگی بهتر و توسعه پیش می روند، اما سازمان های اطلاعاتی کشورهای دیگر آنها را به جنگ سوق می دهند و نمی گذارند از شر آن خلاص شوند. اگر بگوییم ما (افغان ها) ۴۰ سال به دستور دیگران جنگیدیم، الان نمی خواهیم چون افغانستان رقابتی می خواهیم و وقتی رقابت می کنیم باید جنگ را کنار گذاشت. اوکراین از هر نظر کشوری پیشرفته بود. هنوز متاسفانه رئیس جمهور آن که یک بازیگر سینماست، جنگ را به جای صلح انتخاب کرد و فکر کرد که این جنگ واقعی نیز مانند جنگ در فیلم روی پرده کروما ظاهر خواهد شد و به زودی به پایان می رسد، اما به دلیل ناآگاهی رئیس جمهور اوکراین آنطور نشد. این کشور سقوط کرد و مردم به کشورهای دیگر نقل مکان کردند و همه چیز را از دست دادند، که ممکن است چندین دهه طول بکشد تا بازسازی شود.

پاسخ

این اشتباه است که بگوییم اوکراین خواهان جنگ بود. مردم و رئیس جمهور اوکراین جنگ نمی خواستند. پوتین و دولت پوتین خواهان جنگ بودند. در غیر این صورت، روس‌های عادی نیز نمی‌خواستند با اوکراین وارد جنگ شوند. با این حال، روس هایی که طرفدار جنگ بودند دلایل خود را داشتند. دلیل آنها این بود که چرا ناتو باید به مرز روسیه برسد و چرا اتحادیه اروپا باید گسترش یابد. اینکه حق با کی بود بحث جداست اما جنگ ویرانی است. وقتی مادرم از دست کسی عصبانی می شد، می گفت دهانش از خاک هم پر نمی شود. اگر به یک طرف روسیه و سر دیگر آن نگاه کنید، به اندازه ای است که در یک طرف آن ساعت هشت صبح است، در طرف دیگر آن ساعت ۱۰ شب است، اما دولت پوتین همچنان حریص بود و برای تصرف اوکراین جنگ آغاز کرد.

پاسخ

روسیه بالای افغانستان در ۱۳۵۶ حمله کرد ودراین جنک افغانستان همه‌ی دست آورد های را که در دوران حکومت ظاهرشاه وداود خان به دست آورد بودن از بین بردن . افغانستان در جنک به روسیه تقریبا یک میلیون نفررا ا فغانستان شهید دادن و به میلیون ها نفر از افغانستان مهاجرت کردند به کشور های پاکستان و ایران. در این جنک زمین های کشاورزی ما خشک شد خانه‌های ما از طرف عاسکر روسیه بمباران شد مکتب ها در ولایت های اکسر افغانستان از بین رفت یا هم به ویرانه‌ تبدیل شد . مردم بیچاره افغانستان در امان سال ۱۳۵۶ محاجر شدن ۴۵ سال شد که هنوز هم یک ونیم میلیون مهاجر در دو کشور همسایه دارام . در ۴۶ سال کشور های همسایه ما از اکسر همین مهاجران افغان سوی استفاده می کنند ویک تعداد مهاجران را راوادر به این می‌سازد که در افغانستان به مفاد اینها بجنگند . سر نوشت افغانستان تا به این تاریخ اکر خراب است ازدست همین شوروی ها است که تا به هالی مردم افغانستان در به در است. در افغانستان اکر خانه جنگی بوده یا مارا به جهان ترورستان معرفی کرده بودند هم از دست همین شوروی ها بود که خانه امن واباد ما را به ویرانه تبدیل ساخت . به یک چیزی مردم افغانستان حیران هستند که راهبران جهادی ما که در مقابل این شوروی ها می جنگیدند بدون کدام عذرخواهی از طرف شوروی ها رفتن به شوروی و در میز مذاکره شیشدن که باید نمی شیشدن افغانستان را هردو مملکت که اوکراین و روسیه که در همان واقت این دو کشور به هم یکی بودن مردم فقیر افغانستان را تباه ساختن هردوی اینها را( الله ج ) تباه کند شخصن زندگی مرا این جنگ تباه ساخته است تا به هالی مردم افغانستان زندگی آرام ندارند ازدست همین شوروی ها

پاسخ