امنیت

'باج خواهی هسته ای' پوتین نتوانست جهان را بترساند

گزارش از اولها چپیل و ای اف پی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به تاریخ ۸ میزان در حالی که در یک تجمع به مناسبت الحاق چهار منطقه اوکراین سخنرانی می کند، روی یک صفحه نمایش در میدان سرخ دیده می شود. [الکساندر نِمِنوف/ای اف پی]

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به تاریخ ۸ میزان در حالی که در یک تجمع به مناسبت الحاق چهار منطقه اوکراین سخنرانی می کند، روی یک صفحه نمایش در میدان سرخ دیده می شود. [الکساندر نِمِنوف/ای اف پی]

کییف - ناظران می گویند که تهدیدهای روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای در جنگش در اوکراین، بعید است کسی را بترساند - و ناظران می گویند که اگر پرتاب شوند، این سلاح ها ممکن است به سمت خود روسیه بیفتند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه (۱۳ میزان) الحاق چهار قلمرو اوکراین - دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژژیا - را پس از همه‌پرسی ساختگی یک هفته قبل از آن، امضا کرد.

در تیوری، الحاق به روسیه به مسکو اجازه می‌دهد تا نیروهای اوکراینی را به حمله به خاک روسیه متهم کند و بهانه‌ای برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به آن بدهد.

در دکترین نظامی روسیه، سلاح های هسته ای تاکتیکی می تواند برای وادار کردن دشمن به عقب نشینی استفاده شود.

پرتابگرهای موشک بالستیک قاره‌پیمای یارس روسی به تاریخ ۱۹ ثور در جریان رژه نظامی روز پیروزی در مرکز مسکو از میدان سرخ می گذرند. [الکساندر نِمِنوف /ای اف پی]

پرتابگرهای موشک بالستیک قاره‌پیمای یارس روسی به تاریخ ۱۹ ثور در جریان رژه نظامی روز پیروزی در مرکز مسکو از میدان سرخ می گذرند. [الکساندر نِمِنوف /ای اف پی]

هنگامی که پوتین به تاریخ ۳۰ سنبله «بسیج جزئی» ۳۰۰۰۰۰ نیروی احتیاطی را اعلام کرد، قول داد که از «همه ابزارهای موجود» برای محافظت از خاک روسیه استفاده کند.

این همچنین به عنوان تهدیدی برای استفاده از سلاح های هسته ای در صورت تلاش اوکراین برای بازپس گیری سرزمین های ضمیمه شده تلقی می شد.

پوتین رویکرد بیهوده خود در قبال امنیت هسته ای را پنهان نکرده است.

پوتین در ماه میزان سال ۱۳۹۷ در یک مجمع متخصصان بین‌المللی در سوچی روسیه به شوخی درباره روسیه به عنوان قربانی فرضی تبادل نظری هسته‌ای صحبت کرد.

وی گفت،‌ «متجاوز باید درک کند که انتقام اجتناب ناپذیر است، نابود می شود و ما به عنوان قربانیان تجاوز، به عنوان شهید به بهشت خواهیم رفت.»

او با خنده حضار گفت، «آنها به سادگی خواهند مرد زیرا حتی زمانی برای توبه هم ندارند.»

در سال بعد، نیروهای مسلح روسیه موشک‌هایی را آزمایش کردند که می‌توانند کلاهک‌های هسته‌ای حرارتی را حمل کنند و در تمرین‌هایی که شامل «افزایش تنش در مرز روسیه» می‌شد، استفاده کردند.

اثرات فاجعه بار

این تهدیدها هشدارهایی را از سوی کشورهای غربی در پی داشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه ای که به تاریخ ۲ میزان پخش شد، گزارش هایی مبنی بر ارسال هشدارهای خصوصی ایالات متحده به روسیه برای جلوگیری از جنگ هسته ای را تایید کرد.

بلینکن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به برنامه خبری سی‌بی‌اس «۶۰ دقیقه» در نیویارک گفت، «ما از راه های دولتی و خصوصی با روس‌ها بسیار صریح بوده‌ایم تا از صحبت‌های مستقیم درباره سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

بلینکن گفت، «خیلی مهم است که مسکو از ما بشنود و از ما بداند که عواقب آن وحشتناک خواهد بود، و ما این را کاملاً روشن کرده ایم.»

او گفت،‌ «هر گونه استفاده از سلاح های هسته ای اثرات فاجعه باری برای کشوری که از آنها استفاده می کند، اما برای بسیاری دیگر نیز خواهد داشت.»

چندین کشور دیگر -- از جمله فرانسه، کانادا، آلمان و بریتانیا -- به طور مشابه به تهدیدات هسته ای روسیه واکنش نشان داده اند.

در همین حال، رمضان قدیروف، رهبر چیچن گفت که روسیه باید استفاده از سلاح های هسته ای کم اثر را پس از خروج نیروهای مسکو از لیمان، شهری کلیدی واقع در شرق ولایت دونتسک، در نظر بگیرد.

قدیروف به تاریخ ۹ میزان در کانال تلگرامی خود گفت، «به نظر شخصی من باید اقدامات شدیدتری تا اعلام حکومت نظامی در مناطق مرزی و استفاده از سلاح های هسته ای کم بازده انجام شود».

باج خواهی سیاسی

اما ناظران می گویند که تهدیدهای روسیه فقط لاف زنی است.

دمیترو سنیگیریوف، تحلیلگر امور نظامی و رئیس مشترک موسسهء غیردولتی جست کاز در کیف، گفت، «ما در مورد استفاده واقعی صحبت نمی کنیم. خود موضوع هسته ای صرفاً به عنوان کمی باج گیری سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد.»

وی به وبسایت خبری کاروانسرای گفت، «در سال های اخیر سازمان های اطلاعاتی روسیه یک لابی دوامداری در کشورهای توسعه یافته تشکیل داده اند. این یک ایده در مورد استفاده از سلاح های هسته ای برای ایجاد ترس و وادار کردن کشورهای غربی به باج خواهی آنها را ترویج کرد. اکنون به دستور کرملین، همه این منابع فعال شده اند.»

او گفت، «مسئله آزادی اوکراین سرزمین هایش است، اگرچه پوتین از قبل آنها را متعلق به خود می خواند.»

سنیگیریوف گفت،‌ «کرملین سیگنال می دهد که نیروهای مسلح اوکراین نباید بیشتر پیشروی کنند، اما در واقع هیچ کس تسلیم این باج گیری نمی شود.»

در هفته‌های اخیر، نیروهای اوکراین با تقویت سلاح‌های غربی، نیروهای روسی را از رشته‌ای از شهرها و روستاها در ولایت جنوبی خرسون و پایگاه‌های جدایی‌طلبان شرقی لوهانسک و دونتسک بیرون کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نیروهای کشورش در حال دستیابی به دستاوردهای «سریع و قدرتمند» هستند و «ده‌ها» روستا را در شرق و جنوب بازپس گرفته‌اند.

آخرین نقشه‌های میدان نبرد از مسکو نشان می‌دهد که نیروهای روسی مناطق زیادی، از جمله در امتداد ساحل غربی رودخانه دنیپرو، در خرسون ترک کرده‌اند.

در خارکیف، نقشه‌ها نشان می‌داد که نیروهای روسی تقریباً به طور کامل ساحل شرقی رودخانه اوسکیل را رها کرده‌اند و به طور بالقوه به اوکراینی‌ها امکان آنر ا میسر می سازند تا راه های مهم حمل و نقل و تدارکات نیروهای روسی را گلوله باران کنند.

افسانه یک نیروی هسته ای

تحلیلگران زرادخانه های هسته ای می گویند که توانایی های هسته ای روسیه اغراق آمیز است.

ایوان کیریچفسکی، تحلیلگر نظامی در شرکت مشاوره دیفنس اکسپرس، در کیف گفت، «این تورپیدوی پوزیدون که روسیه به آن می بالد، حتی یک تورپیدو نیست، بلکه یک زیردریایی کوچک است. نمی تواند به سرعت بالایی برسد. به محض اینکه این تورپیدو را پرتاب کنند و به سمت آمریکا حرکت کند، به راحتی شناسایی می شود.»

گزارش‌های تائید نشده اخیر حاکی از آنست که روسیه قصد دارد این تورپیدو با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را آزمایش کند. تورپیدوی که ظاهراً می‌تواند هزاران کیلومتر فاصلهء زیر آب را بپیماید.

کیریچفسکی گفت، «این یک سلاح بسیار ابتدایی است.»

وی افزود، زرادخانه روسیه عمدتا موشک ها و کلاهک های تاریخ تیر شده است.

وی گفت، «بر اساس اسناد، تصور می شود روسیه حدود ۶۰۰۰ کلاهک هسته ای دارد. ما باید تقریباً ۱۵۰۰ را کم کنیم، زیرا آنها قدیمی هستند و زمان خود را سپری کرده اند. آنها روی کاغذ فهرست شده اند، اما برای جنگ هسته ای مناسب نیستند.»

او گفت، «به عنوان مثال، عمر مفید موشک های بالستیک توپول، توپل-ام و یارس تا ۱۵ سال است. آنها در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ تولید شده اند ... اکثر این موشک ها قبلاً عمر مفید خود را به پایان رسانده اند، و زمانی که پرتاب شوند، ممکن است به روسیه بیفتند.»

سنیگیریوف از موسسهء جست کاز گفت، «آخرین آزمایش هسته ای در روسیه در سال ۱۹۹۶ بود. وضعیت سلاح های هسته ای چگونه است؟ این یک سوال بزرگ است.»

او گفت که روسیه ممکن است در نهایت یک کلاهک هسته ای بر روی خود بیاندازد.

سنیگیریوف گفت، «این شوخی نیست -- این واقعا می تواند اتفاق بیفتد. تانک های آنها در جریان رژه در میدان سرخ می ایستند. وقتی به وضعیت هایی از این دست نگاه می کنید، متوجه می شوید که تسلیحات هسته ای روسیه نه برای جهان بلکه در درجه اول برای خود روسیه تهدیدی است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ویب سایت خبری تاند می نویسد که، د افغانستان لپاره د بریتانیا د سفارت شارژدافیرهوگو شورتر د روسیې د ولسمشر ولادیمیر پوتین هغه تور رد کړ،چې ګواکې بریتانیا د طالبانو د حاکمې ادارې د وسله والو مخالفانو ملاتړ کوي. بریتانیانوي شارژدافیر وويل،چې هېواد ېې د تاوتريخوالي له لارې په افغانستان کې د بدلون غوښتونکو ملاتړ نه کوي. پوتین ویلي وو، چې امريکا متحده ايالات، بریتانیا او یو شمېر نور لویدیز هېوادونه د خپلو استخباراتي ادارو په وسيله د طالبانو وسله وال مخالفین د ګاونډيو هېوادونو پر پولو بریدونو ته هڅوي او ملاتړ ورڅخه کوي. د بریتانیا شارژدافیر بيا وايي،چې په دې اړه د پوتین اطلاعات غلط دي. نوموړي زياته کړې:« بریتانیا د ثبات د ترويج، بشري حقونو او ښې حکومتولۍ تر څنګ له طالبانو سره عملي تعامل ته دوام ورکوي.» د روسیې ولسمشر په تازه څرګندونو کې دا هم ویلي وو، چې په افغانستان کې د کورنۍ جګړې مخنیوی بايد وشي، خو په دې اړه ېې نور جزییات نه وو ورکړي. شما از این کار بریتانیا معلوم کرده می توانید که چقدر در مقابل افغانها و افغانستان نفرت دارد. اسناد و شواهد نشان می دهد که بریتانیا در سال ۱۹۹۴ به دست پاکستان پروژه طالبان را خلق کرد، بعدا همراه با امریکا آنها را واژګون کردند، و حال هم دیګر ګروه ها را در مقابل شان حمایت می کنند. از این همه بر می آید که تنها هدف بریتانیا و یاران او اینست که افغانها را بکشند و افغانستان را ویران کنند.

پاسخ

پرداخت تاوان جنگ به افغانستان، باعث درخشش چهرۀ بشردوستانۀ روسیه در جهان خواهد شد. ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به روز پنجشنبه ۲۱ میزان در ششمین کنفرانس تعامل و اقدامات برای اعتماد سازی در آسیا «سیکا» در آستانه، پایتخت قزاقستان یک سخنرانی تاریخی را ایراد نمود و در آن گفت، «خسارات وارده به افغانستان در طول سالیان گذشته باید جبران شود.» ما از سخنرانی تاریخی آقای پوتین قدردانی می کنیم، چیزی که وی می گوید حقیقت است و ما می خواهم که از همۀ آنهایی که افغانستان را ویران کرده اند باید خواسته شود که تاوان دهند. با توجه به اظهارات آقای پوتین مبنی بر اینکه به افغانها باید در مقابل جنگهای که انجام داده اند غرامت داده شود، افغانها باید از روسیه برای ویرانی های دوران شوروی تاوان بخواهند. اگر پوتین یک روبل را پرداخت کند، غرب مجبور خواهد شد که صد برابر پول بیشتر بدهد. این کار چهرۀ روسیۀ را به یک کشور بشردوست بین المللی مبدل خواهد کرد. نور رحمان لیوال نامزد اسبق ریاست جمهوری افغانستان

پاسخ

زلیسنکی که دیروز به نشست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول صحبت می کرد گفت، اوکراین به نزدیک به ۵۵ میلیار دالر ضرورت دارد. این به این معنی است که جنگ روسیه و اوکراین، علاوه بر کشته شدن انسانها، ۵۵ میلیارد دالر خسارۀ نقدی نیز وارد کرده است. این غم انگیز است. ایکاش که این همه پول در راه رفاه انسانها، پیشرفت علمی و انکشاف کشورهای فقیر جهان به مصرف می رسید. این غیرعادلانه است که تنها یک طرف جنگ را بخاطر ملامت کنیم. گروه های زیادی در این جنگ دخیل هستند.

پاسخ

یک ضرب المثل مشهور در زبان پشتو است که من مفهوم اش را اینجا می رسانم؛ به اندازه ای که آسمان می غرد به آن اندازه نه می بارد. حالا هم به آن اندازه که پوتین لاف میزند به همان اندازه کاری از دست اش بر نمی آید. اګر به یاد داشته باشید پوتین در آغاز حمله به اوکراین ګفت که حمله بر اوکراین که وی آنرا عملیات ویژه توصیف کرد به زود ترین فرصت به پایان خواهد رسید. اما وقتیکه با مقاومت سرسخت مردمان شجاع اوکراین مواجه شد ګفت که وی اهداف اش را به دست آورده و می خواهد بر شرق اوکراین تمرکز کند. اما واضح نه ساخت که کدام اهداف را به دست آورده است. وقتیکه در شرق اوکراین نیز با مقاومت اوکراین روبرو شد خواستار بسیج محدود نیروهای روسی ګردیده و جهان را تهدید به جنګ هسته ای کرد. اما جهان اصلا به این تهدید میان تهی پوتین ارزش نداد و برعکس نیروهای اوکراینی با ګذشت هر روز زمین های بیشتری را تصرف می کنند. خواست من از دنیای آزاد و متمدن این است که با توجه به تعهدات داده شده ګروه هفت از اوکراین حمایت کنند تا روسیه با شکست کامل روبرو شده و بار دیګر خیال تجاوز یک کشور فقیر و ناتوان را در ذهن خود نداشته باشد.

پاسخ

اداره پوتین نیز در این جنایت شریک است. این کار یک فرد و یا شخص نیست. این کار یک دولت و اداره است. ایالات متحده خودش را بسیار باهوش و هشیار می داند. این کشور باید به مخالفین پوتین زمینه ای را فراهم سازند تا بر ضد او کودتا کرده و او را تا آخر عمر زندانی کنند. حقیقت این است که نظام حاکم بر روسیه نه به نفع روسها است و نه هم به نفع بقیۀ جهان. پاکستان نیز همینطور است. حاکمان فعلی روسیه به این فکر نیستند که گویا اقدامات وحشیانۀ دایمي آنها عکس العملی را به همراه خواهند داشت. اگر ادارۀ پوتین به استفاده از تسلیحات هسته ای روی آورد، اوکراین نیز به گونۀ حتمی به سلاح هسته ای دست خواهد یافت و آنرا بر ضد روسیه استفاده خواهد کرد. سوال اینجاست که فایدۀ این کار چیست؟ فایدۀ آن هیچ است. اما زیان آن این است که افراد بی گناه روسی، اوکراینی و احتمالا سایر مردم جهان عینا مثل غیر نظامیان جاپانی کشته خواهند شد. در این مرحله، ملل متحد و ابرقدرت های جهانی باید با پوتین و ادارۀ او یکجا کار نموده و آنها را از استفاده از سلاح هسته ای باز دارند. همچنان در قدم دوم باید تمام کشورها سلاح هسته ای شانرا از بین ببرند. در قدم سوم تمام آن سلاح هایی که می توانند انسان را به قتل برسانند باید از بین بروند. باور داشته باشید که خداوند(ج) خوش خواهد شد، روح حضرت محمد رسول الله (ص)، حضرت عیسی مسیح الله (ع)، حضرت موسی کلیم الله (ع) و حتی معبودان بودایی و هندو خوش خواهند شد. خداوند بالای تمام مخلوقات خود رحم کند. آمین

پاسخ

پوتین بیشتر از هر کس در دنیا می داند که روسیه در اوکراین شکست خورده است و نمی تواند با این کارها آنرا جبران کند. پوتین این را هم میداند که هر گونه استفاده از سلاح هستوی باعث خواهد شد که نام روسیه از نقشه دنیا حذف شود. این تنها روسیه نیست که سلاح هستوی دارد. کشورهای دیگر هم به این سلاح مجهز هستند. پوتین لاف می زند و با این لاف ها فقط و فقط مردم کودن و احمق روسیه فریب می خورند. قبل از این نیز رهبران شوروی این گونه لاف ها را زیاد زده بودند و هر روز که دل شان می خواست جهان را به استفاده از سلاح اتومی تهدید می کرد اما درعمل هیچ چیز هم نه توانستند. پوتین نیز عینا مانند رهبران مفسد شوروی از تکتیک های آنها استفاده می کند اما غافل از این که دنیا در مقابل وحشت آفرینی این انسان ظالم و سفاک یک دست است و با مشت به دهن اش خواهد کوبید.

پاسخ