امنیت

با بازپس گیری بخش هایی از قلمرو اوکراین توسط نیروهای این کشور، عساکر روسی وحشت زده فرار کردند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

این عکس که به تاریخ ۱۹ سنبله در بالاکلیا، منطقه خارکیف گرفته شده است، یک عرادهء نظامی روسیه منهدم شده را نشان می دهد. [جوان باریتو/ ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۱۹ سنبله در بالاکلیا، منطقه خارکیف گرفته شده است، یک عرادهء نظامی روسیه منهدم شده را نشان می دهد. [جوان باریتو/ ای اف پی]

کییف، اوکراین -- پس از اینکه نیروهای اوکراینی حمله غیرمنتظره ای را در ولایت شمالی خارکیف آغاز کردند، نیروهای روسی وحشت زده فرار کردند.

ارتش اوکراین روز دوشنبه (۲۱ سنبله) اعلام کرد که بیش از ۲۰ شهرک را در ۲۴ ساعت گذشته در میان یک حمله متقابل بزرگ بازپس گرفته است.

ارتش اوکراین در نشست خبری روزانه خود گفت، «در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای مسلح اوکراین دشمن را از بیش از ۲۰ شهرک بیرون راندند» و در حال بازپس گیری «کنترل کامل بر آنها» هستند.

در اعلامیه ارتش آمده است، «نیروهای روسی در عقب نشینی خود با عجله مواضع خود را ترک کرده و می گریزند.»

در این عکس که به تاریخ ۱۹سنبله منتشر شده است، سربازان اوکراینی پس از آزادسازی شهری در ولایت خارکیف از کنترل نیروهای روسیه، با پرچم اوکراین عکس سلفی می گیرند. [ستاد کل اوکراین/ توییتر]

در این عکس که به تاریخ ۱۹سنبله منتشر شده است، سربازان اوکراینی پس از آزادسازی شهری در ولایت خارکیف از کنترل نیروهای روسیه، با پرچم اوکراین عکس سلفی می گیرند. [ستاد کل اوکراین/ توییتر]

یک تانک منهدم شده روسی در بالاکلیا، ولایت خارکیف، به تاریخ ۱۹ سنبله نشان داده می شود. نیروهای اوکراینی در آن روز گفتند که وارد کوپیانسک در شرق اوکراین شده و نیروهای روسی را از یک مرکز لوژستیکی کلیدی در یک حمله متقابل رعد و برق خارج کرده اند. [جوان باریتو/ ای اف پی]

یک تانک منهدم شده روسی در بالاکلیا، ولایت خارکیف، به تاریخ ۱۹ سنبله نشان داده می شود. نیروهای اوکراینی در آن روز گفتند که وارد کوپیانسک در شرق اوکراین شده و نیروهای روسی را از یک مرکز لوژستیکی کلیدی در یک حمله متقابل رعد و برق خارج کرده اند. [جوان باریتو/ ای اف پی]

در طول آخرهفته، اوکراین همچنین در جنوب و شرق، از جمله در ایزیوم، کوپیانسک و بالاکلیا، در برابر روسیه موفقیت ها را بدست آورد.

به گزارش واشنگتن پست، مؤسسه مطالعات جنگ به روز یکشنبه اعلام کرد که اوکراین در پنج روز گذشته سرزمین‌های بیشتری را «از آنچه که نیروهای روسیه در تمام عملیات‌های خود از ماه حمل به بعد تصرف کرده‌اند» پس گرفت.

حمله متقابل اوکراین در این ماه پس از ماه‌ها پیشرفت اندک از سوی هر دو طرف، دستاوردهای ارضی حیران کننده‌ای را در پی داشت.

والری زالوژنی جنرال اوکراینی روز یکشنبه در اعلامیه ای در شبکه‌های اجتماعی گفت، «از ۱۰ سنبله تا به حال، بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر مربع خاک به کنترل اوکراین بازگردانده شده است.»

سربازان روسی وحشت زده سلاح های خود را رها کردند و فرار کردند. واشنگتن پست روز یکشنبه گزارش داد در زالیزنیچن، ولایت خارکیف، «روس‌ها روز جمعه با بایسکل های دزدیده شده، با لباس‌های محلی فرار کردند».

اولینا ماتوینکو از باشندگان زالیزنیچن به واشنگتن پست گفت، «آنها تفنگ ها را روی زمین انداختند.»

روسیه که قادر به ایستادگی در برابر دشمن خود در میدان جنگ نبود، به تخریب نیروگاه های اوکراینی متوسل شد.

یکشنبه شب، مناطقی در شرق اوکراین پس از حملاتی که از سوی سخنگوی وزارت خارجه اولیگ نیکولنکو به عنوان «اقدامی ناامیدکننده در پی تلفات و عقب نشینی عظیم روسیه در شرق اوکراین» توصیف شد، شاهد قطع شدن گسترده برق بودند.

ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در سخنرانی روزانه خود گفت، «قطع شدن کامل برق در مناطق خارکیف و دونتسک، خاموشی جزئی در مناطق زاپوریژژیا، دنیپروپتروفسک و سومی رخ داده است.»

برق در اکثر مناطق به سرعت برقرار شد.

خشم در روسیه

از شگون بد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که این جنگ را آغاز کرد، «ملی گراها» طرفدار جنگ در کشورش با خشم به تصاویر و ویدیوهای تحقیرآمیز خارج از اوکراین واکنش نشان دادند.

در حالی که سربازان روسی به روز شنبه برای حفظ جان خود در اوکراین می دویدند، تشویق کنندگان جنگ پوتین را به دلیل ریاست مراسم افتتاح دستگاه تفریحی چرخ و فلک محکوم کردند.

به گزارش نیویارک تایمز، یکی از وبلاگ نویسان روسی روز شنبه نوشت، «شما یک مهمانی میلیارد روبلی راه اندازی می کنید. شما را چه شده است؟»

یوری پودولیکا، یکی دیگر از وبلاگ نویسان حامی جنگ، در روز جمعه در تلگرام هشدار داد، اگر ارتش روسیه به شکست های خود در اوکراین ادامه دهد، روس ها «اعتماد خود را به وزارت دفاع و به زودی به کل دولت از دست خواهند داد».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وزیر دفاع روسیه می ګوید که از اغاز جنګ بر علیه اوکراین تا به حال ۵۹۳۸ تن از نظامیان روسیه کشته شدند. روسها که متجاوز هستند و به این تعداد کشته دادند، معلوم می شود که نظامیان اوکراین از این تعداد بیشتر قربانی دادند. همچنان، مردم بی ګناه ملکی اکراین نیز قربانی این جنګ غیر ضروری شدند. همه اینها انسان هستند. لطفا از انسان کشی اجتناب کنید. بین خود مذاکره و صلح کنید و نګذارید که دیګر هیچ کس هم کشته شود. سعی و تلاش در این مورد نه تنها وظیفه روسیه و اوکراین بلکه از همه قدرت های نیرومند جهان است.‌

پاسخ

من فکر می کنم یک فرصت بسیار عالی به مردم روسیه مساعد شده است تا آنها خود را از شر پوتین نجات دهند. جنگ پوتین در اوکراین٬ مداخله پوتین در سوریه و افریقا و همچنان دست درازی به منابع آسیای مرکزی روسیه را به یکی از نا محبوب ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است. در داخل نیز پوتین با دزدیدن و غارت بیت المال خود و رفیقان اش را ثروتمند ساخته است. پوتین تلاش داشت تا خود اش را منحیث یگانه رهبر دلسوز روسیه معرفی نماید. مطبوعات را سانسور کرد. صدا های مخالف را خاموش کرد و در چیچنیا هزاران انسان بی گناه را کشت اما باز هم رهبری واقعی پوتین در اوکراین معلوم شد. گفته می شود روسیه از لحاظ اقتصادی تنها در یک سال جاری حمله بر اوکراین بیش از صد سال به عقب رفته است. با گذشت هر روز نفرت مردم دنیا نسبت به روسها بیشتر می شود. پس روسها باید گرد هم آمده و این قاتل و جاسوس کی جی بی و انسان دیکتاتور را از قدر بیرون کنند تا هم روسیه راحت شود و هم دنیا.

پاسخ

بسیار عالی! خوب است که روسیه با شکست ننگین روبرو شد. این باید یک درس عبرت به تمام کشورهای متجاوز باشد. روسیه به این خاطر بر اوکراین بیچاره وبی دفاع حمله نمود که فکر می کرد می تواند این کشور را در ظرف چند روز شکست دهد. اما خواست خدا چیز دیگری بود. پوتین روسیه را در گودال ناکامی فرو برد. حالا از شرم نه می تواند که شکست را بپذیر و نه هم جنگ کرده می تواند. ماشین جنگی روسیه از کار افتیده است و روسیه روز به روز با مشکل مهمات روبرو می شود. اما پوتین باز هم نمی خواهد ناکامی اش را قبول می کند بخاطر اینکه اولاد های پوتین در این جنگ کشته نمی شوند بلکه سربازان روس و مردم مظلوم اوکراین قربانی این جنگ هستند.

پاسخ

در آغاز، زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد و رئیس جمهور آن مردم را به شورش تشویق کرد، بسیاری گفتند که رئیس جمهور اوکراین آدم فلم و سینما است. او سرانجام فرار کرده، مردم را تنها خواهد گذاشت و کشورش را ویران خواهد کرد . با این حال، هم رئیس جمهور اوکراین و هم مردمش ثابت کردند که جنگجویان قدرتمندی هستند و در مقابل روسیه ایستاده اند. همانطور که ده ها سال پیش افغان ها روسیه را شکست دادند، این بار از اوکراینی ها شکست خواهند خورد و شرمنده به وطن خود باز خواهند گشت. تنها چیزی که اتفاق می افتد این است که آنها سربازان خود را می کشند، از نظر مالی آسیب می بینند و اوکراین زیبا را نابود می کنند، چیزی که خواسته بشریت نیست.

پاسخ