امنیت

با بطی شدن تهاجم روسیه، متحدین تعهد کردند تا کمک نظامی گسترده ای را به اوکراین فراهم کنند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

سربازان اوکراینی به تاریخ ۷ حوت قبل از یک حمله یک موشک رهبری شده ضد تانک قابل انتقال سویدنی-بریتانیایی ان‌لا (NLAW) را در منطقه لوگانسک آماده می سازند. [آناتولی استیپانوف/ای اف پی]

سربازان اوکراینی به تاریخ ۷ حوت قبل از یک حمله یک موشک رهبری شده ضد تانک قابل انتقال سویدنی-بریتانیایی ان‌لا (NLAW) را در منطقه لوگانسک آماده می سازند. [آناتولی استیپانوف/ای اف پی]

کی‌یف -- در حالیکه ارتش اوکراین (که تعداد آن نسبت به ارتش روسیه کمتر است) از تلاش ‌های نیروهای روسیه برای حمله کردن بالای پایتخت و سایر شهرهای بزرگ جلوگیری می‌ کند، متحدین این کشور تعهد سپرده اند که برای کمک کردن در مقابل جنگ تهاجمی کریملین حمایت نظامی گسترده ‌ای را فراهم کنند.

بعضی از تحلیلگران قبل از این جنگ پیش بینی کرده بودند که کی‌یف در یکی یا دو روز دیگر سقوط خواهد کرد. نیروهای روسی به روز پنجشنبه گذشته بالای اوکراین حمله کردند، اما تا روز دوشنبه (۹ حوت) هیچ کدام از شهرهای بزرگ را تصرف نکرده اند.

کمک کشنده از سراسر جهان

کشورهایی که از تهاجم دیگر روسیه بالای یک همسایه بسیار کوچکتر خود متنفر شده اند، کمک های کشنده ای را به اوکراین می فرستند.

جوزپ بوریل مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روز یکشنبه گفت، در حالیکه اتحادیه اروپا برای انتقال تسلیحات به ارزش ۴۵۰ میلیون یورو (۵۰۳.۸ میلیون دالر) به کی‌یف موافقت کرده است، کشورهای اتحادیه اروپا جیت های جنگی را به اوکراین خواهند داد.

از یک تانک روسی ای که توسط نیروهای اوکراینی به تاریخ ۷ حوت در کنار یک سرک در منطقه لوگانسک نابود شد، دود بلند می شود. [آناتولی استیپانوف/ای اف پی]

از یک تانک روسی ای که توسط نیروهای اوکراینی به تاریخ ۷ حوت در کنار یک سرک در منطقه لوگانسک نابود شد، دود بلند می شود. [آناتولی استیپانوف/ای اف پی]

در ویدیویی که به تاریخ ۸ حوت آنلاین منتشر شده است، یک پهپاد ساخت ترکیه یک کاروان نظامی روسیه را در ولایت ژایتومیر اوکراین منفجر می سازد. [نیروهای مسلح اوکراین/توییتر]

در ویدیویی که به تاریخ ۸ حوت آنلاین منتشر شده است، یک پهپاد ساخت ترکیه یک کاروان نظامی روسیه را در ولایت ژایتومیر اوکراین منفجر می سازد. [نیروهای مسلح اوکراین/توییتر]

اکسیوس گزارش داد، این تعهد «اولین بار در تاریخ این اتحادیه را قلمداد می کند که به کشوری اسلحه می فرستد که مورد حمله قرار می گیرد.»

ایالات متحده به روز شنبه گفت که ۳۵۰ میلیون دالر کمک نظامی اضافی را به کی‌یف می فرستد و مجموع کمک های خود در یک سال گذشته را به بیش از یک میلیارد دالر برساند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده گفت، «این بسته شامل کمک‌ های بیشتر دفاعی کشنده برای کمک کردن با اوکراین در مبارزه با تهدیدهای زرهی، هوایی و سایر تهدیدهایی می شود که اوکراین اکنون با آن روبرو است.»

آلمان حکم تحریم قدیمی خود مبنی بر صادرنکردن اسلحه به مناطق درگیری را شکسته است و به روز شنبه تعهد سپرد تا ۱۰۰۰ میل سلاح ضد تانک، ۵۰۰ موشک زمین به هوا استینگر و ۹ میل توپ های هویتزر را به اوکراین ارسال کند.

این کشور همچنان ۱۴عراده وسایل نقلیه زرهی و ۱۰۰۰۰ تون مواد سوخت را اهدا می کند.

وزارت دفاع هالند پس از آنکه یک محموله ای از تفنگ های تک تیرانداز و کلاه های سربازان را ارسال کرد، گفت که این کشور در زودترین فرصت ۲۰۰ موشک استینگر را می فرستد.

کانادا اسلحه نظامی کشنده ای به اوکراین می فرستد و به کی‌یف ۵۰۰ میلیون دالر کانادایی (۳۹۴ میلیون دالر) قرض می دهد که با این کشور کمک کند تا از خود دفاع کند.

جمهوری چک به روز شنبه گفت که این کشور «در چند ساعت آینده» ۴۰۰۰ میل هاوان و همچنان یک بسته تسلیحاتی ۳۰۰۰۰ میل تفنگچه، ۷۰۰۰ میل تفنگ های تعرضی، ۳۰۰۰ میل ثقیل، تعداد زیادی از تفنگ های تک تیرانداز و یک میلیون مرمی را ارسال خواهد کرد.

چکها قبلاً به کی‌یف ۴۰۰۰ میل توپ به ارزش ۱.۵ میلیون یورو (۱.۷ میلیون دالر) تعهد کرده بودند که هنوز انتقال نشده است.

سویدن ۵۰۰۰ میل راکت های ضد تانک و همچنان بسته های غذای نظامی را به اوکراین ارسال می کند.

از زمانیکه فینلند در سال ۱۹۳۹ میلادی از سوی اتحاد جماهیر شوروی مورد حمله قرار گرفت و سویدن با فینلند کمک کرد، این اولین بار است که سویدن به یک کشور درگیر در جنگ اسلحه می فرستد.

یونان که یک جمعیت بزرگی در اوکراین دارد (که از آن جمله ۱۰ نفر کشته شده اند)، «تجهیزات دفاعی» و همچنان کمک های بشردوستانه را ارسال می کند.

پرتگال عینک های شب بین، واسکت های ضد مرمی، کلاه های سربازان، نارنجک ها، مهمات و تفنگ های اتومات جی۳ به اوکراین می دهد.

رومانیا در تداوی زخمیان در ۱۱ شفاخانه نظامی خود کمک می کند و همچنان مواد سوخت، واسکت های ضد مرمی، کلاه های سربازان، و سایر «مواد نظامی» به ارزش ۳ میلیون یورو (۳.۴ میلیون دالر) را ارسال می کند.

پهپادهای ترکی که در سال ۱۳۹۹ نیروهای اجیر روسی را در لیبیا و سوریه نابود کردند، برای تلاش‌ های جنگی اوکراین بسیار ارزشمند ثابت شده اند.

ارتش اوکراین به روز یکشنبه ویدیویی را در توییتر منتشر کرد که یک پهپاد کاروان نظامی روسیه را در ولایت ژیتومیر به آتش کشید.

رسانه های گوناگون همچنان گزارش می دهند که شهروندان چندین کشور اروپایی غندهای نظامی را تشکیل داده و برای جنگیدن با نیروهای روسی به اوکراین می روند.

متوقف کردن متجاوزین

در میدان جنگ، نیروهای روسی آنگونه توانایی پیشرفت را ندارند که آنها پیش بینی کرده بودند.

ارتش اوکراین به روز دوشنبه گفت که این ارتش شب هنگام چندین تلاش نیروهای روسی را دفع کرده است که می خواستند یک حومه کی‌یف را تصرف کنند، و در این راستا پایتخت مورد اصابت سه حمله موشکی نیز قرار گرفته است.

این ارتش ادعا کرد که ۵۳۰۰ نفر تلفات را بالای روسیه وارد کرده و ۱۹۱ تانک را منهدم کرده است و حمله روسیه «بطی شده» است.

نیروهای اوکراینی (که تعداد آنها نسبت به نیروهای روسیه بسیار کم است) به شدت بر مردم ملکی ای وابسته اند که در جنگ اشتراک می کنند.

روسیه هنوز آماری را از تلفات ارائه نکرده است. ارتش آن کشور به روز یکشنبه بدون اینکه بگوید چه تعدادی در اوکراین کشته شده اند، فقط اعتراف کرد که برخی از سربازان «کشته و زخمی شده اند».

ولودیمیر زلنسکی رئیس ‌جمهور اوکراین به روز دوشنبه از سربازان روسی خواست که جنگ را ترک کنند.

وی گفت، «از اینجا بیرون شوید. بالای فرماندهان خود باور نکنید. بالای مبلغین خود باور نکنید. فقط جان خود را نجات دهید.»

در ویدیوهای دیگری که توسط مقامات اوکراینی منتشر شده اند، سربازان اسیرشده روسی می گویند که فرماندهان شان به آنها دروغ گفته اند که گویا صرف برای «تمرینات» به اوکراین می روند.

روزنامه لندن گاردین به روز یکشنبه گزارش داد، برخی از خانواده های روسی فقط از طریق ویدیوهای منتشر شده اوکراینی از اسیران جنگی آگاه می شوند که پسرانشان برای حمله بر اوکراین فرستاده شده اند.

تلفات ملکی

این جنگ مردم ملکی اوکراینی را به شدت متأثر می سازد.

کی‌یف می‌ گوید که از زمان آغاز این تهاجم به روز پنجشنبه گذشته تاکنون، ۳۵۲ فرد ملکی به شمول ۱۴ کودک کشته شده‌ اند. ملل متحد کشته شدن حداقل ۱۰۲ فرد ملکی به شمول هفت کودک را شمرده است.

فیلیپو گراندی مسؤل امور مهاجرین ملل متحد به روز دوشنبه در توییتی نوشت، «بیش از ۵۰۰ هزار مهاجرین تاکنون از اوکراین به کشورهای همسایه فرار کرده اند.»

بر اساس آمار قبلی کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر)، بیش از ۲۸۰۰۰۰ نفر (بیشتر از نصف مجموع مهاجرین) فقط به پولند فرار کرده اند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر) گفت، تقریباً ۸۵۰۰۰ نفر به هنگری، بیش از ۳۶۰۰۰ نفر به مولداوی، بیش از ۳۲۵۰۰ نفر به رومانیا، ۳۰۰۰۰ نفر به سلواکیا و بیش از ۳۰۰ نفر به بلاروس عبور کرده اند.

این اداره ملل متحد گفت، بسیاری از کسانی که اوکراین را ترک می ‌کنند به سوی سایر کشورهای اروپایی حرکت می‌ کنند، که حدود ۳۴۶۰۰ نفر این کار را انجام داده ‌اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

متحدین اوکراین این کشور را در دهن بلاها انداخته و تلاش می کنند تا بلاها آن را نابود کنند. آنها نباید کاری را می کردند که این شهرهای رنگارنگ و باشکوه را با این سرعت نابود کنند. هیچ چیزی به مهاجرت، بیجاشدن و آوارگی صدها هزار نفر و رویارویی با مشکلات در زندگی نمی ارزد. ما افغان ها بهتر از هرکسی نتیجه جنگ را تجربه کرده ایم. ما را نیز امریکا محتاج دیگران ساخت و آنها اوکراین را توسط متحدینش نابود خواهند کرد. بهتر است که رئیس جمهور اوکراین و سایر رهبران با روسیه صلح کنند. آیا عضویت در ناتو ارزش ویران شدن کشور شما را دارد؟ اکنون که اوکراین در دهن یک فاجعه است، دیگر نباید این مسئله را کشاله دار ساخت. و اگر چنین آتش از فاصله دور تشویق شود، پوتین مجبوراً از سلاح های هسته ای استفاده خواهد کرد و با این کار، تمام اروپا و حتی تمام جهان با مشکلات روبرو خواهند شد.

پاسخ

به گفته یک پروفیسور روسی، ولادیمیر پوتین در روزهای اخیر اعضای خانواده خود را در یک شهر زیرزمینی در سایبیریا مخفی کرده است. والری سولووی، دانشمند علوم سیاسی، ۶۱ ساله گفت: پناهگاه لوکس با فناوری پیشرفته در کوه های آلتای قرار دارد و برای محافظت در صورت جنگ هسته ای طراحی شده است. سولووی قبلاً استاد انستیتیوت روابط بین‌المللی دولتی مسکو (MGIMO) بود - که دیپلمات‌ها و جاسوسان ارشد آینده در آن آموزش داده میشود. سولووی قبلاً ادعا کرده بود که پوتین از مشکلات صحی پنهان از دید مردم روسیه رنج می‌برد و در مراسم عجیب و غریب شمنی در کنار وزیر دفاع خود سرگی شویگو شرکت کرده است. نظر من این است که این کوس مادر (پوتین) باید بداند که تنها خانواده او نیستند که در جنگ هسته ای زنده بمانند. کل جهان می خواهد و نیاز دارد که مصؤن بمانند. به جای جنگیدن، بهتر است راه صلح را در پیش بگیرید. کشتار کودکان و زنان بی گناه اوکراینی را متوقف کنید.

پاسخ

روس ها با حمله کردن بالای اوکراین اشتباه بزرگی را مرتکب شدند. پوتین نباید آنقدر تحت فشار قرار گیرد که دیوانه شود و از سلاح های هسته‌ای استفاده کند. من می توانم بگویم که وی احمق است. توقع همه چیز را از وی می توان داشت.

پاسخ