جنایت و عدالت

نیروهای روسی در حال عقب نشینی در اوکراین قبرهای دسته جمعی و اجساد را در جاده ها پشت سر گذاشتند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

جسد یک مرد که دستانش از پشت بسته بودند به تاریخ ۱۳حمل روی یک جاده ای در بوچه در شمال غرب کی‌یف افتاده است. به تاریخ ۱۳حمل پس از آنکه نیروهای اوکراینی بوچه را از نیروهای روسی پس گرفتند، اجساد دست‌کم ۲۰ مرد با لباس های ملکی پیدا شدند که روی یک جاده افتاده بودند. [رونالدو شمیت/ای اف پی]

جسد یک مرد که دستانش از پشت بسته بودند به تاریخ ۱۳حمل روی یک جاده ای در بوچه در شمال غرب کی‌یف افتاده است. به تاریخ ۱۳حمل پس از آنکه نیروهای اوکراینی بوچه را از نیروهای روسی پس گرفتند، اجساد دست‌کم ۲۰ مرد با لباس های ملکی پیدا شدند که روی یک جاده افتاده بودند. [رونالدو شمیت/ای اف پی]

کی‌یف -- کشورهای جهان به روز سه ‌شنبه (۱۶حمل) در حالی عصبانی شدند که در مورد گستردگی جنایات سربازان روسی در اوکراین پس از عقب ‌نشینی از مناطق اطراف پایتخت کی‌یف، شواهد بیشتری به دست آمدند.

مقامات محلی گفتند که آنها مجبور شدند برای دفن کردن اجساد که در جاده ‌ها افتاده ‌اند، قبرهای دسته جمعی حفر کنند، به شمول بعضی از آنها که دست ‌هایشان از پشت بسته شده ‌اند. این صحنه‌ ها که بیش از یک ماه پس از تهاجم روسیه رخ داده اند، یک موج شوک را در سراسر جهان فرستاده است.

با وجود انکار روسیه از پذیرفتن مسؤلیت، محکومیت ها سریع بوده و رهبران جهان، ناتو و ملل متحد همگی نسبت به گزارش‌ های مربوط به کشتار مردم ملکی در بوچه شمال غرب کی‌یف و جاهای دیگر، ابراز خوف و وحشت کردند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس ‌جمهور اوکراین به روز یکشنبه در پیام ویدیویی شبانه ‌اش بسیار عصبانی بود و هشدار داد که «شیطان متمرکز به کشور ما آمده است».

یک قبر دسته جمعی به تاریخ ۱۴حمل در پشت یک کلیسا در شهر بوچه در شمال غرب کی‌یف دیده می شود. اوکراین و کشورهای غربی به روز یکشنبه پس از کشف شدن قبرهای دسته جمعی و مردم ملکی «اعدام شده» در نزدیکی کی‌یف، سربازان روسی را به جنایات جنگی متهم کردند. [سیرگی سوپینسکی/ای اف پی]

یک قبر دسته جمعی به تاریخ ۱۴حمل در پشت یک کلیسا در شهر بوچه در شمال غرب کی‌یف دیده می شود. اوکراین و کشورهای غربی به روز یکشنبه پس از کشف شدن قبرهای دسته جمعی و مردم ملکی «اعدام شده» در نزدیکی کی‌یف، سربازان روسی را به جنایات جنگی متهم کردند. [سیرگی سوپینسکی/ای اف پی]

عزاداران در حالی واکنش نشان می دهند که به تاریخ ۱۴حمل در نزدیکی یک قبر دسته جمعی در شهر بوچه درست در شمال غرب کی‌یف، تجمع کردند. [سیرگی سوپینسکی/ای اف پی]

عزاداران در حالی واکنش نشان می دهند که به تاریخ ۱۴حمل در نزدیکی یک قبر دسته جمعی در شهر بوچه درست در شمال غرب کی‌یف، تجمع کردند. [سیرگی سوپینسکی/ای اف پی]

وی به زبان روسی صحبت کرد و ادامه داد: «من می خواهم که مادر هر سرباز روسی اجساد کشته شدگان در بوچه، ایرپین، هوستومیل را ببیند».

وی افزود، «من می خواهم که تمام رهبران فدراسیون روسیه ببینند که دستورات آنها چگونه اجرا می شوند.»

اسیران جنگی روسی به تاریخ ۲۰ حوت در یک کنفرانس خبری تائید کردند که کریملین به عنوان بخشی از حمله خود بالای اوکراین، مرتکب جنایات جنگی شده است.

سه پیلوت روسی که توسط نیروهای اوکراینی اسیر شده بودند، در یک کنفرانس خبری گفتند که آنها مانند سرگلوله های توپ به جنگ انداخته شده و به آنها دستور داده شده است که قصداً بالای مردم ملکی حمله کنند.

زلنسکی گفت که وی برای بررسی قتل ‌ها در مناطقی در اطراف پایتخت که نیروهای روسی از آنجا عقب ‌نشینی کرده ‌اند، یک اداره ویژه ای ایجاد کرده است. این درحالیست که مسکو انرژی‌ خود را دوباره بالای جنوب شرق اوکراین متمرکز می‌ کند.

مقیاس این قتل‌ ها هنوز معلوم نیست، اما ایرینا ونیدیکتوفا لوی سارنوال اوکراین گفت که تاکنون ۴۱۰ جسد مردم ملکی جمع آوری شده اند.

و آناتولی فدوروک شاروال بوچه به ای اف پی گفت که ۲۸۰ جسد در قبرهای دسته جمعی جابجا شدند زیرا این ناممکن بود که آنها در قبرستان هایی در محدوده تیراندازی دفن شوند.

شرکت تصویربرداری ماهواره ای ماکسار تصاویری را منتشر کرد که به گفته این شرکت در محوطه یک کلیسا در این شهر یک قبر دسته جمعی را نشان می داد.

سیرهی کاپلیچنی یک کارمند شاروالی به ای اف پی گفت که سربازان روسی در ابتدا به باشندگان اجازه نمی دادند که مرده ها در بوچه دفن کنند.

وی افزود،‌ «آنها گفتند در حالی که هوا سرد است بگذارید که آنها در آنجا افتیده باشند.»

وی گفت، «بالاخره آنها توانستند تا اجساد را بیرون بیاورند. ما با تراکتور یک قبر دسته جمعی را حفر کردیم و همه را دفن کردیم.»

خبرنگاران ای اف پی که در این شهر هستند حداقل ۲۰ جسد را دیدند که همگی در لباس های ملکی در یک جاده افتیده بودند.

جنایات جنگی

دیمیترو کولیبا وزیر خارجه اوکراین روسیه را به «قتل عام قصدی» متهم کرد، در حالی که سیرگی نیکیفوروف سخنگوی زلنسکی گفت که این کشتار در بوچه «دقیقاً مانند جنایات جنگی دیده می شود».

وزارت دفاع روسیه واکنش نشان داده و گفت که «هیچ یک از باشندگان محلی» در بوچه از خشونت رنج نبرده است.

این وزارت کی‌یف را به جعل کردن تصاویر اجساد در «تولید دیگری» برای رسانه های غربی متهم کرد.

اما روسیه در حملات قصدی بالای مردم ملکی و زیربنا‌های ملکی به شمول شفاخانه ها در سوریه و چچین سابقه دارد.

اگنیس کالامارد دبیرکل سازمان عفو بین المللی در ماه گذشته به ای اف پی گفت، «آنچه در اوکراین اتفاق می ‌افتد، تکرار آنچه است که ما در سوریه دیده ‌ایم.»

نیروهای روسی هم در اوکراین و هم در سوریه به طور منظم شفاخانه ها را بمباران کرده و مردم ملکی را هدف قرار دادند.

میشل باچلیت دبیرکل حقوق بشر ملل متحد به روز دوشنبه از تصاویر اجساد کشته شده در بوچه ابراز وحشت کرد و در مورد جرایم جنگی احتمالی هشدار داد.

این قتل ها به درخواست ها برای اقدامات جدید علیه روسیه شدت بخشیده است.

به روز دوشنبه، جوزپ بوریل مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه درباره دور جدید تحریم ‌ها در حال مذاکره فوری است.

بوریل همچنان برای مستندسازی شواهدی از جنایات ادعاشده ای که در اوکراین انجام شده اند، کمک اتحادیه اروپا را پیشنهاد کرد.

امانویل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت که وی طرفدار تحریم های جدید است.

ماکرون به شبکه تلویزیونی فرانس اینتر گفت، «در مورد جنایات جنگی نشانه های بسیار واضحی وجود دارند. این ارتش روسیه بود که در بوچه حضور داشت.»

وی گفت، اقدامات جدید ممکن صنایع نفت و ذغال سنگ را هدف قرار دهد.

اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفت که روی تحریم ‌های جدید «در روزهای آینده» تصمیم ‌گیری خواهد شد و وزیر دفاع وی احتمال پایان واردات گاز را مطرح کرد.

شولتز گفت، «ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و طرفدارانش عواقب آن را احساس خواهند کرد.»

ماتیوش موراویچکی نخست وزیر پولند به روز دوشنبه در مورد آنچه که وی آن را «نسل کشی» خواند، خواستار تحقیقات بین المللی شد.

و پیدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا گفت که کشورش «هر کاری را انجام خواهد داد تا به این موارد ادعاشده (جنایت علیه بشریت)، جرایم جنگی و چرا نگوئیم که نسل کشی، رسیدگی صورت بگیرد».

یوشیماسا هایاشی وزیر خارجه جاپان به روز دوشنبه در جریان یک سفر به پولند، همچنان خشونت «به طور استثنایی ظالمانه» علیه مردم ملکی در نزدیکی کی‌یف را محکوم کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از شنیدن این چنین خبرها ناراحت میشوم. مرا غمگین میسازد و مرا شکنجه روانی میدهد. چرا انسانها تشنه خون یکدیگرند؟ چرا آنها به حقوق یکدیگر احترام نه میگذارند؟ من در مورد روسیه و اوکراین چیزی بیشتر نه خواهم گفت؛ چون چیزهای زیاد اینجا نوشته شده و دیگران هم خواهند نوشت، اما به هر اندازه که من در مورد کشتار در جریان عمر۲۶ سالگی زندگی ام میشنوم، نیمی از عمر من می کاهد. از زمان طفولیتم جنگ در کشور ما جریان دارد. یک فرد می آید و دیگران را میکشد. این چنین کارها انسان را خسته میسازد. چه وقت جنگ به پایان می رسد؟ چه وقت انسان انسانیت را در مقابل بربریت انتخاب خواهد کرد؟ من از این بیشتر از خبرهای کشتار متنفرم. امیدوارم ماشین های که وسایل جنگی را میسازد بشکند.

پاسخ

ادامه... آقای ژانگ روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین گفت: "جریانات مرتبط و دلایل مشخص این رویداد باید تایید و مشخص شود. پیش از آنکه تصویر کامل روشن نشده است، همه طرف‌ها باید از خویشتنداری کار گرفته و از اتهامات بی اساس باید اجتناب کنند." چین تا کنون تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین را محکوم نکرده است و به گزارش اسوشیتدپرس نشر تصاویر تلفات غیرنظامیان در بوچا که "قتل عام" پنداشته می‌شود، شاید تلاش‌های چین را در مورد کنترول افکار و ذهنیت عامه در مورد تهاجم روسیه بر اوکراین، پیچیده تر سازد. از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، چین همواره خواستار مذاکره برای حل این بحران شده است. بیجینگ همچنان با وضع تحریم‌های اقتصادی بر روسیه مخالفت کرده و امریکا و ناتو را متهم کرده است که با ارسال تسلیحات به اوکراین جنگ را تحریک کرده و آن را مشتعل نگه‌ می‌دارند. بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، حزب کمونیست چین که رسانه‌های آن کشور را زیر کنترول دارد، به سود روسیه نشرات کرده و حتا معلومات و نظریات غلط روسیه را در مورد جنگ اوکراین نیز نشر می‌کند. پس از نشر تصاویر اجساد غیرنظامیان در بوچا، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده یکبار دیگر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را "جنایتکار جنگی" خطاب کرد و خواستار محاکمۀ وی شد. کشورهای اروپایی هم این رویداد را "جنایت جنگی" توصیف کرده اند. روسیه این اتهامات را رد کرده و تصاویر نشر شده از بوچا را "جعلی" خوانده است. روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری بر اوکراین حمله کرد و غرب، به ویژه ایالات متحده و ناتو، در واکنش به این تهاجم نظامی، ضمن وضع تعزیرات شدید بر مسکو، به فراهم آوری کمک‌های نظامی و بشری به اوکراین ادامه داده اند.

پاسخ

چین خواستار پیگرد در مورد کشتار‌ها در شهر بوچا در اوکراین شد گزارش صدای آمریکا - دری حکومت چین خواستار پیگرد در مورد کشتار غیرنظامیان در شهر بوچا، در نزدیکی کیف، پایتخت اوکراین شد، اما در پیوند با این کشتارها هیچ جناحی را نقد یا محکوم نکرد. ژاو لیجان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز چهارشنبه ششم اپریل (۱۷ حمل) به خبرنگاران گفت که تلفات غیرنظامیان در بوچا مایۀ "نگرانی عمیق" است اما به گفتۀ وی تا تکمیل شدن تحقیقات باید از اتهام وارد کردن و ملامت کردن پرهیز شود. چند روز پیش نظامیان روسی از بوچا عقب نشینی کردند و سپس مقام‌ها و مردم محل گزارش دادند که پس از خروج قوای روسی از این شهر، بیش از ۴۰۰ جسد را در جاده‌ها و محلات این شهر پیدا کرده اند که لباس ملکی به تن داشته و دستان شان از پشت بسته شده بود. با آنکه اوکراین گفته است که روسیه دست به "قتل عام" غیرنظامیان در بوچا زده است، سخنگوی وزیر خارجۀ چین گفت: "حقیقت و دلیل رویداد باید تصدیق شود. تمام طرف‌ها باید تا پایان تحقیقات از وارد کردن اتهامات بی‌اساس پرهیز کنند." با اینحال، سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفته است که بیجینگ برای کاهش و رسیدگی به بحران بشری در اوکراین از همه اقدامات و ابتکارات حمایت کرده و "آماده است که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در آن کشور با جامعۀ جهانی به همکاری ادامه دهد." پیش از این، ژانگ جون، سفیر چین در ایالات متحده خواستار تحقیقات در مورد کشتار بوچا شده و تصاویر نشر شده از این شهر را عمیقاً نگران کننده خوانده بود. ادامه در دیدگاه بعدی...

پاسخ