امنیت

با افزایش تلفات، روسیه نیروهای سابق افغان را برای جنگ در اوکراین استخدام می کند

گزارش ارسالی حمزه از کابل

کماندوهای سابق ارتش ملی افغان در جریان یک تمرین آموزشی به تاریخ ۱۹عقرب، ۱۳۹۹ در ولایت هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

کماندوهای سابق ارتش ملی افغان در جریان یک تمرین آموزشی به تاریخ ۱۹عقرب، ۱۳۹۹ در ولایت هرات دیده می شوند. [عمر/سلام تایمز]

کابل -- به گفته فرماندهان سابق ارتش افغان، روسیه استخدام نیروهای امنیتی سابق افغان در افغانستان و کشورهای همسایه را برای تقویت جنگ تجاوزکارانه خود در اوکراین آغاز کرده است.

روسیه به تاریخ ۶ حوت بالای اوکراین حمله کرد.

آنها گفتند که استخدام مسکو -- با کمک تهران و شرکت نظامی خصوصی روسی گروه واگنر-- از حدود یک ماه پیش به طور جدی آغاز شد و برخی از جنگنده ها قبلاً در روسیه مستقر شده اند.

یوگنی پریگوژین، تاجر سن پترزبورگ و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گروه واگنر را تأسیس کرده که اکنون آشکارا از طرف مسکو در اوکراین و سایر نقاط داغ در سراسر جهان می جنگد.

اجیران گروه واگنر در ماه میزان در اوکراین دیده می شوند. [گروه واگنر]

اجیران گروه واگنر در ماه میزان در اوکراین دیده می شوند. [گروه واگنر]

دگرجنرال فرید احمدی فرمانده پیشین قول اردوی عملیات خاص افغانستان گفت، «تجسس، شکنجه، اقدامات گسترده انتقام جویانه، تهدیدهای امنیتی و چالش های شدید اقتصادی، منسوبین امنیتی افغان را مجبور به فرار از کشور و گرفتار شدن در دام مستخدمین اجیر کرده است.»

او گفت، «شرکت های امنیتی خصوصی خارجی که در افغانستان کار کرده اند و برخی از سیاستمداران و مقامات ارشد سابق با آنها همکاری یا مشارکت دارند، در استخدام پرسنل امنیتی [سابق] کمک می کنند.»

او گفت، استخدام در حال حاضر در ایران و افغانستان انجام می شود.

وی گفت، «مستخدمین به آنها معاشات، ویزه ها برای اعضای خانواده و نقل مکان به کشورهای دیگر در ازای جنگ برای آنها [روس‌ها] پیشنهاد می‌کنند.»

احمدی گفت که شرکت های نظامی خصوصی نهادهای انتفاعی هستند، «آنها حقوق بشر، حقوق پناهندگان و کنوانسیون های بین المللی را برای منافع شخصی نقض می کنند.»

وی افزود، «در گفتگوهایم با پرسنل امنیتی سابق، به آنها در مورد عواقب خطرناک چنین تصمیمی هشدار داده ام و هیچ بازگشتی برای آنها وجود نخواهد داشت.»

وی گفت، «امیدوارم [هشدارهای من] کارساز باشد و آنها راه های حل دیگری را برای مشکلات خود دنبال کنند.»

افغان‌ها قربانی خواهند شد

تورن جنرال عبدالرؤف ارغندیوال، فرمانده سابق قول اردوی ۲۰۷ ظفر و لوی درستیز وزیر دفاع وقت، تأیید کرد که روسیه نیروهای سابق افغان را جذب می کند.

وی گفت،‌ «بیش از ۳۰ هزار منسوبین امنیتی افغان به شمول نیروهای اردوی ملی، پولیس ملی و ریاست امنیت ملی برای حفظ جان خود به کشورهای همسایه به ویژه ایران و پاکستان گریختند.»

خود ارغندیوال اکنون در ایالات متحده زندگی می کند.

او گفت، «آنها پس از اتمام اعتبار ویزه های شان در ایران با مشکلاتی مواجه شدند و در آستانه اخراج توسط رژیم ایران قرار گرفتند.»

وی گفت، «در این میان، طبق یک برنامه، روسیه، ایران و گروه روسی واگنر از وضعیت استفاده کرده و شروع به جذب کماندوهای افغان برای جنگیدن برای روسیه در جنگ اوکراین کردند.»

ارغندیوال گفت، «ثبت نام و جذب کماندوهای افغان در ایران از یک ماه پیش آغاز شده و تعدادی از پرسنل هم اکنون ثبت نام شده اند.»

وی با بیان اینکه محل دقیق آنها نامشخص است، گفت، «چند گروه از این جنگنده ها برای دوره آزمایشی به روسیه اعزام شده اند.»

وی گفت، «بر اساس اطلاعاتی که دوستانم با من به اشتراک گذاشته اند، گروه های بعدی در هفته های آینده به روسیه و جنگ اوکراین اعزام خواهند شد.»

ارغندیوال گفت، استخدام کنندگان روسی تعهد می کنند که به افغان ها پول بدهند و خانواده های آنها را به ایران یا روسیه منتقل کنند.

با این حال، «تعهد روسیه غیررسمی است و از نظر قانونی الزام آور نیست. روسیه ممکن است آنها را فریب دهد، زیرا آنها پس از حضور در میدان نبرد راهی برای بازگشت نخواهند داشت.»

او گفت، «ممکن است برای تشویق بقیه [افغان‌ها] به پیوستن، یک یا دو ماه به پرسنل استخدام‌شده معاش پرداخت کنند، اما در نهایت، آنها بدون هیچ راهی برای بازگشت زنده از جنگ اوکراین، به دام خواهند افتاد.»

او گفت، «اگرچه منسوبین افغان علاقه ای به پیوستن به نیروهای روسی در جنگ اوکراین ندارند، اما تحت فشار قرار گرفته اند و انتخاب خطرناکی انجام داده اند. آنها متأسفانه قربانی خواهند شد.»

ارغندیوال از افغان ها خواست که «در کنار نیروهای اشغالگر روسی قرار نگیرند.»

وی گفت، «مانند روسیه که بخش هایی از خاک اوکراین را اشغال کرده است، اتحاد شوروی سابق نیز به کشور ما حمله کرد. هزاران بمب بر سر مردم ما انداخت و ۱.۵میلیون افغان را کشت و میلیون ها نفر را مجروح و معلول ساخت.»

او گفت، «من از پرسنل امنیتی قهرمان می خواهم که جان خود را فدای اهداف شوم متجاوزان در جنگ اوکراین نکنند.»

روی آوردن روسیه به ایران

ارغندیوال ایران را متهم کرد که در جنایات و تجاوزات روسیه به اوکراین شریک است.

وی گفت، «دولت ایران شریک جنایات روسیه در جنگ اوکراین است. این کشور انواع مختلف تسلیحات و پهپادها را در اختیار نیروهای روسیه قرار داد تا متحد استراتژیک آن در برابر آمریکا و ناتو در جنگ اوکراین تضعیف نشود.»

وی گفت، «پوتین در ابتدای تهاجم به اوکراین فکر می‌کرد که در عرض یک تا سه ماه دولت اوکراین را سرنگون می‌کند و رژیمی وفادار به منافع مسکو را روی کار می‌آورد.»

ارغندیوال گفت، «او فکر می‌کرد نفوذ خود را گسترش خواهد داد، به اهداف استراتژیک خود دست خواهد یافت و تهدیدات [ادعای] آمریکا و ناتو علیه مسکو را خنثی خواهد کرد.»

وی گفت، «اما برخلاف محاسبات پوتین، جنگ به درازا کشید و مسکو نه تنها نتوانست به اهداف خود دست یابد، بلکه متحمل تلفات سنگینی شد و بسیاری از سلاح ها، تجهیزات و هواپیماها را از دست داد. پرستیژ منطقه ای و بین المللی آن آسیب دیده است.»

رحمت الله حسن، دگروال سابق ارتش افغان که اکنون یک تحلیلگر نظامی مستقر در سویدن است، گفت که در مواجهه با کمبود نیرو در اوکراین، روسیه از ایران خواسته است تا جنگجویان باتجربه در اختیارش بگذارد.

وی گفت، «ایران نیروی جنگنده افغان ۶۰۰۰۰ نفری خود [لشکر فاطمیون] را که در جنگ‌های عراق و سوریه از آن استفاده کرده است، نفرستاد، زیرا فاطمیون شیعه هستند. در عوض، تصمیم گرفت از وضعیت سخت کماندوهای افغان که در ایران پناهنده شده، استفاده کند، و در تصمیمی مشترک با روسیه و گروه واگنر شروع به جذب آنها کرد.»

او گفت، «سربازان روسی علاقه ای به جنگ در اوکراین ندارند. آنها می دانند که جنگ در اوکراین تهاجمی و غیرعادلانه است. بنابراین، بسیاری از سربازان روسی از جبهه به ترکیه، آسیای مرکزی و دیگر کشورها گریخته اند.»

وی گفت، «مسکو برای جلوگیری از بزرگترین شکست خود در جنگ اوکراین، اکنون به استخدام نیروهای افغان روی آورده است.‍‍‍»

یک شرم تاریخی

حسن گفت، «حمله روسیه بالای اوکراین تجاوز و اشغال است. اگر در کنار روس ها بایستند برای پرسنل افغان شرم تاریخی خواهد بود. آنها مانند سربازان روسی در اوکراین کشته خواهند شد.»

او گفت، «به عنوان یک [افسر] نظامی سابق، از پرسنل امنیتی می‌خواهم که در اوکراین به جنگ نروند و آینده خود و خانواده‌شان را نابود نکنند، زیرا هیچ راهی برای بازگشت از این جنگ جز مردن وجود ندارد.»

محمد آصف صدیقی، معاون سابق مشرانو جرگهء افغانستان که اکنون در هسپانیا زندگی می کند، گفت که مسکو به دلیل ناامیدی به تهران روی می آورد.

وی گفت، «روسیه در اوکراین به شدت در حال شکست است که امروز از ایران تسلیحات و پهپاد دریافت می کند تا ماشین جنگی خود را حفظ کند.»

صدیقی گفت، «پوتین در جنگ اوکراین شکست خورده و اوکراین و دیگر کشورها را تهدید به حمله اتمی می کند. نیروهای روسی در اوکراین متحمل تلفات سنگین شده اند و اکنون روسیه می خواهد کماندوهای افغان را برای رسیدن به اهداف شوم خود به خدمت بگیرد.»

وی گفت، «من از منسوبین امنیتی سابق افغان می خواهم که فریب روس ها را نخورند و مانند سربازان روسی خون اوکراینی های بی گناه را نریزند.»

احمد خان اندر یک تحلیلگر نظامی افغان مستقر در سویدن گفت، «ایران سال‌ها پناهجویان افغان را بخاطرجنگ برای [رئیس جمهور] بشار الاسد جذب می‌کند و امروز با نقض قوانین بین‌المللی در مورد پناهندگان، نیروهای امنیتی سابق افغانستان را برای حفاظت از منافع پوتین جذب می‌کند».

وی گفت، «ما از سازمان ملل متحد و سازمان های مدافع حقوق پناهندگان و مهاجران می خواهیم که ایران را از نقض حقوق پناهندگان و مهاجران افغان بازدارند، و جلو استخدام سربازان [سابق] افغان از سوی روسها را بگیرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آمریکا و متحدانش در ۲۰سال نیروهای نظامی افغانستان را آموزش جنگی داد و بالاخره بعد از ۲۰ سال همه اینهرا رها کرد و رفت . برای من یک سوال بیدا می شود که قوای نظامی کشور ما به خاطر تمامیت ارضی کشور ما می جنگیدند یا به خاطر پول پیدا کردن . اگر به خاطر وطن خود میجنگد چرا در این ۴۵ سال صاحب یک اردوی منظم نشدم در این ۴۵سال اسلحه های بشرفته روسیه در دست اردوی افغانستان بود وهمی این اسلحه‌ها را در ظرف یک سال حکومت اسلامی افغانستان همه‌ی این‌ها را به کشور های دیگر فروختند و با ز چیغ هم می‌زدند که ما از افغانستان دفاع می کنم سر چه دفاع می کند سر بلچه و کلنگ از افغانستان دفاع می کنند بر یک نظام خاین این ملت قیام ملی نکردند هرکس خیانتکار های این را می‌دندند و هیچ کس صدای خود را بلند نمی کند. اگر افغانستان یک اردوی منظم می داشت ومردم افغانستان از این اردو بشتبانی میکردن ودر این اردو مردم وفادار به این کشور خود می بودند هرکس افغانستان خراب نمی شود . عسکر ما همیشه به خاطر پول در دیگر کشورها جنگ می‌کند . در تاجیکستان. در بوسنیا در پاکستان به نفع کشور ایران هم مجنگد ‌. به خاطر چی در افغانستان کار نیست کشور صنعتی هم نیست کشور هم نیست که تعلیم یافته قدر داشته باشد همیشه جنگ جویان وطن فروشان برنده هستند و حکومت هم از وطن فروشان و خیانتکار آن جور می شود. عسکر بیچاره بی سرنوشت می ماند و هرکس سو استفاده از این عسکر بی وطن می کند . یک نفر که سرباز باشد چندین سالهای را درجنگ تیر کرده باشد ومسلکی اسلحه نظامی باشد و دولت هم از وظیفه جوابش بدهید آخر چی کند مجبور است که به نفع کشور های دیگر جنگ کند به خاطر فرزندشان که گرسنه نه مانند .در افغانستان هر واقت مردم وفادار به این وطن در به در است .

پاسخ

من از همه سربازان سابق افغان می خواهم که از طریق ویب سایت شما به درخواست روس ها نه بگویند. روس ها به طرز وحشیانه ای اوکراینی های بی گناه را می کشند. اوکراین واقعاً در تهاجم به خاک ما در اواخر دهه ۱۹۷۰ شرکت کرد، اما آنها این کار را تحت فرمان اتحاد جماهیر شوروی انجام دادند. و میراث اتحاد جماهیر شوروی در دست روسیه است. همه کودکان، زنان، پیرمردان و پیر زنان اوکراینی اکنون تحت ستم هستند. آنها بی گناه هستند. جنگی مانند جنگی که در سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۱ علیه کشور عزیزمان انجام شد و مردم بی‌گناه ما کشته شدند، علیه آنها به راه افتاده است. جنگ اول از سوی استکبار اتحاد جماهیر شوروی به راه انداخته شد و جنگ دوم می توان طوری خلاصه کرد که، «گاییدن کیر کرد و زدن کون خورد.»

پاسخ

در حالی که من این خبر را در رسانه ها می خوانم، به شدت آزارم می دهد. ما ارتش قدرتمندی داشتیم، اما آنها قربانی سازش شدند و اکنون برای کشورهای دیگر می جنگند. ای کاش رهبران ما مرتکب این خیانت نمی شدند و نسل جوان ما رهبران خدمتگزار و خائن خود را می شناختند. پس چرا جوانانی که میلیون ها دالر بر تربیت آنها خرج شده اند امروز برای خارجی ها می جنگند؟ وقتی به چشمان هر سرباز افغان نگاه می کنم، درد آنها را احساس می کنم. از چهره هرکدام مشخص است که از رهبرانشان گیله ها دارند. و از هر فداکاری که در راه دفاع از کشورشان کردند، پشیمان هستند، زیرا جایی نگرفت. چیزی که برایش جنگیدند نشد. نه وطن آزاد شد و نه انکشاف صورت گرفت، بلکه اعضای بدن خود را از دست دادند، شهید شدند و خون خود را برای اخلاص نسبت به کشورشان ریختند. اکنون فرمان رهبران پنجاب در وطن من تطبیق می شود. برخی از سربازان شریف سابق ما کراچی وانی می کنند، برخی در ساختمان سازی کار می کنند و بسیاری حتی قادر به یافتن کار نیستند، خانواده های آنها با مشکلات زیادی روبرو هستند و جان آنها در خطر است.

پاسخ

در چهل سال جنگ افغان ها همیشه شکار قوت‌ها ی خارجی شده . و همیشه تفنگ خارجی ها را سرشانه مانده و به مافد کشور های همسایه مجکند . در چهل سال برای ما افغان ها خارجی‌ها اسلحه مدرن مدهید تانک و طیاره های مختلف برای اوردو ما میدهد ولی افسوس که حکومت ختم می شود هم چیزهایی به دست گروه های افرادی نابود میشود. جنرال های ما کامندو های ما عاسکر ما دربه‌دری خاک به سر میشود. اول اینکه عاسکر ما به خاطر پول جنک می‌کند نه به خاطر وطن خود شأن در تمام خبرهای حکومت افغانستان دعوا میکردن که طالبان نیروهای پاکستانی است. ولی همین حکومت جمهوری افغانستان در ظرف شش روز هم ولایت های رابه گفتها حکومت به پاکستانی‌ها تسلم نمودند . ازاین معلوم میشود که جنک آزما نیست جنک جنکی خارجی‌ها است و قشر جوان ما هم روز به بهانه‌ی مختلف کشته مشود. ازدست حکومت دارن چهل سال که حکومت کردن ما افغان ها دربه‌دری استم حال که هر مملکت به سرنوشت بازی میکند .پورسان کر ما کس نیست خود این درحشرت زندگی می‌کنند مردم خریب به خاطر یک لقمه نان به سرنوشت خود بازی میکند . با احترام

پاسخ