تروریسم

حزب الله جنگجویان افغان را برای استفاده ازهواپیماهای بدون سرنشین در سوریه آموزش می دهد

گزارش از ولید ابوالخیر

متخصصان حزب‌الله لبنان به ملیشهء لشکر فاطمیون، که از افغانها تشکیل شده است، استفاده از پهپاد ابابیل-۳ آموزش داده‌اند که در اینجا در سال ۱۳۹۳ نشان داده شده است. [تسنیم نیوز]

متخصصان حزب‌الله لبنان به ملیشهء لشکر فاطمیون، که از افغانها تشکیل شده است، استفاده از پهپاد ابابیل-۳ آموزش داده‌اند که در اینجا در سال ۱۳۹۳ نشان داده شده است. [تسنیم نیوز]

ناظران می گویند که متخصصان حزب الله لبنان به اعضای شبه نظامیان فاطمیون متشکل از افغان ها استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در بادیه سوریه (صحرای شرقی)، نزدیک پالمیرا، آموزش می دهند.

عمار صالح، فعال رسانه ای، گفت که متخصصان حزب الله در مرکز الطلیله در نزدیکی پالمیرا برای آموزش اعضای لشکر فاطمیون حضور داشتند و پس از آموزش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به آنها تمرین اجرأ کردند.

او گفت که منسوبین حزب الله در مخفیگاه هایی که داعش ایجاد کرده و قبلاً از آنها استفاده می کرد، به عناصر مذکور در امور مربوط به حفظ و مراقبت هواپیماها، آموزش داده اند.

به گفته صالح، ساحه ای در منطقه بادیه که در آن تمرینات برگزار می شد، در آن زمان به طور کامل حصارکشی شده بود و ورود عناصر سوری به آن ممنوع بود.

عناصر ملیشهء فاطمیون افغان تحت حمایت سپاه پاسداران، به تاریخ ۲۸ سرطان در یک سلسله مراسم مذهبی شرکت می کنند. [کانال تلگرام فاطمیون]

عناصر ملیشهء فاطمیون افغان تحت حمایت سپاه پاسداران، به تاریخ ۲۸ سرطان در یک سلسله مراسم مذهبی شرکت می کنند. [کانال تلگرام فاطمیون]

عناصرملیشهء فاطمیون تحت حمایت سپاه پاسداران، در سال ۱۳۹۶ در بادیه سوریه (صحرای شرقی) در نزدیکی پالمیرا نشان داده شده اند. [تسنیم نیوز]

عناصرملیشهء فاطمیون تحت حمایت سپاه پاسداران، در سال ۱۳۹۶ در بادیه سوریه (صحرای شرقی) در نزدیکی پالمیرا نشان داده شده اند. [تسنیم نیوز]

این آموزش شامل آموزش اعضای فاطمیون برای استفاده از پهپاد ابابیل-۳ و یک هواپیمای کوچکتر از مدل ناشناخته بود.

صالح گفت که شبه نظامیان تحت حمایت ایران در منطقه بادیه به طور منظم آموزش می بینند که باعث می شود دامداران و چوپانان از ترس منطقه را ترک کنند.

او خاطرنشان کرد که این ترس، چشم انداز اجتماعی و جمعیتی منطقه را که از لحاظ تاریخی محل زندگی قبایل مختلف است، تغییر داده است.

حضور حزب الله و فاطمیون در حال گسترش است

شیار تورکو، یک تحلیلگر که بر شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران تمرکز دارد، گفت که رابطه بین حزب الله و شبه نظامیان فاطمیون بسیار نزدیک است.

او گفت، «حزب قبلاً متخصصانی را برای آموزش عناصر فاطمیون در زمینه عملیات تک تیرانداز، گلوله باری توپخانه و تشکیل نیروهای ویژه آورده است.»

او گفت که همکاری میان حزب الله و فاطمیون در سال ۱۳۹۵ آغاز شد، و او زمانی بود که حضور شبه نظامیان افغان برای اولین بار در سوریه مشخص شد.

نامبرده گفت، «کنترل انحصاری این دو گروه بر بادیه، سؤالات زیادی را در مورد ممانعت سایر شبه‌نظامیان طرفدار سپاه پاسداران، به ویژه سوری‌ها، از منطقه ایجاد می‌کند.»

تورکو گفت که نفوذ حزب الله در منطقه پالمیرا با توجه به عقب نشینی نیروهای روسیه بسیار گسترش یافته است. اکنون، حزب الله و فاطمیون کل منطقه را تحت کنترل خود دارند، تلاش های خود را برای استخدام گسترش داده اند و ده ها ذخیره سلاح و مخفیگاه های زیرزمینی دارند.

وی افزود که حزب الله دارای بزرگترین ذخیره های تسلیحاتی در منطقه بادیه است و دارای زرادخانه بسیار زیادی از موشک ها و تجهیزات برای تولید راکت و سایر سلاحها است.

بشیر البسام، وکیل سوری، استفاده شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران در سوریه از پهپادها را به چالش کشید و افزود که این رویه «سوریه و مردم سوریه را در موقعیت دشوارتری قرار می دهد.»

وی گفت، «سوال اینجاست که چرا این گروه های شبه نظامی با هواپیماهای بدون سرنشین مجهز می شوند؟»

البسام گفت که رژیم ایران حضور شبه نظامیان خود و استقرار پهپادهای خود را با استناد به تهدیدات تروریستی ادعایی در زمین در سوریه توجیه می کند، اما این بهانه ای نادرست است، زیرا هیچ تهدید واقعی تروریستی در زمین وجود ندارد.

او گفت، در حقیقت، اقدامات ایران سوریه را در معرض تحریم های بین المللی بیشتری قرار می دهد، زیرا حضور سپاه پاسداران در این کشور و استفاده از پهپادها باعث ایجاد تنش می شود.

اقدامات حزب الله و فاطمیون در سوریه یادآور حملات حوثی های مورد حمایت ایران است که با استفاده از موشک ها و پهپادهای ایرانی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام داده شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر می رسد که ایران تا چند روز دیگر شاهد یک تحول چشمگیر باشد. اعتراضات خشونت آمیز حالا تقریباً تمام شهرهای ایران را فرا گرفته است. پولیس و سربازان رژیم آخوندی اکنون به گونۀ مستقیم به سوی تظاهر کنندگان شلیک می کنند. دیروز آنها دوتن از تظاهر کننده گان را در شهر کرمانشاه به ضرب گلوله به قتل رسانیدند. بعد از این حادثه، مظاهره کننده گان خشمگین ساختمان های دولتی را مورد حمله قرار داده و موترها را به آتش کشیدند، در عین حال والی و سایر مقام های حکومتی در کرمانشاه با فرار از خانه های خود مخفی شدند. قهرآلود ترین تظاهرات در شهر سقز کردستان در جریان بوده که در آن پولیس و معترضان یکدیگر را به شدت مضروب ساختند. در سقز، ارتش و سربازان ایرانی با یکدیگر درگیر شده و به سوی هم تیراندازی کردند. ارتش معترضان را به گونۀ مستقیم مورد هدف قرار داده است. حکومت اینستاگرام و واتس اپ را بعد از فیس بوک و یوتیوب در ایران فلتر نموده است. در عین حال، معترضین برای نشر ویدیوها و اخبار خود در اینستاگرام و واتس اپ از وی پی این «VPN» استفاده نموده و آنها را به یکدیگر ارسال می کنند. ظاهر عمار

پاسخ

طوریکه من می بینم و یا هم فکر می کنم، گویا مادران ما، ما را برای کار و خدمت به کشور خود به دنیا نه آورده اند، بلکه ما به این دلیل تولد شده ایم که برای دیگران مثل گوسفند قربانی شویم و برای دیگران فایده برسانیم. این یک مثال بسیار خوب است. بر اساس گفته های شما، فاطمیون افغان هستند اما فایدۀ آنها به ایران می رسد و تاوان اش به افغانستان. من مطمئن هستم که خواندن این خبر هر افغان تعلیم یافته مثل من را نا راحت خواهد کرد، اما راه دیگری وجود ندارد. ما همیشه در جنگ ها برای تامین منافع دیگران دخیل بوده ایم و همیشه برای دیگران استفاده شده ایم. همیشه از ما سوءاستفاده شده است، زیرا ما یا نمی فهمیم و یا هم نمی خواهیم که بدانیم. خداوند سر افغانها رحم کند. هر جایی که افغانها می روند غم و اندوه آنها به سوی آنها می آید.

پاسخ

به نظر من ایران می خواهد مدل حزب الله را در افغانستان نیز پیاده کند. در این روزها خبر های زیادی هم در سایت شما و هم در سایر رسانه ها نشر می شوند که نشان می دهند که ایران به تجهیز و آموزش نیروهای لوای فاطمیون سرعت داده است. با توجه به کشتن شیعه ها و روحانیون سنی مذهب من فکر می کنم که افغانستان به زودی شاهد جنگ مذهبی خواهد بود و ایران نیز به همین منظور جنگجویان فاطمیون را آموزش میدهد تا بعدا آنها را به افغانستان فرستاده و منحیث نیروهای نیابتی از آنها استفاده نماید. ایران می خواهد که فاطمیون همان نقش را که حزب الله در لبنان بر عهده دارد بدست بیگیرد و مانند حزب الله که لبنان را قربانی منافع ایران کرد٬ فاطمیون نیز افغانستان را قربانی سیاست ها و منافع ایران نماید. نیت بد ایران از این سیاست های شیطانی بسیار خوب واضح می گردد و من از حکومت فعلی افغانستان می خواهم که به سیاست تضرع در مقابل ایران خاتمه دهند٬ زیرا ایران هیچ وقت قابل اعتماد نیست و هیچگاه یک دوست خوب برای افغانستان شده نمی تواند.

پاسخ