امنیت

ارتش ایالات متحده به اردوگاهی که توسط شبه نظامیان افغان تحت حمایت ایران در سوریه اداره می شود، حمله کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

فرماندهان ایرانی پهپادهای تازه تولید شده را به تاریخ ۲ سنبله بررسی کردند. [وزارت دفاع ایران]

فرماندهان ایرانی پهپادهای تازه تولید شده را به تاریخ ۲ سنبله بررسی کردند. [وزارت دفاع ایران]

واشنگتن -- فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) در اعلامیه ای گفت که ارتش ایالات متحده روز سه شنبه (۱ سنبله) حملات هوایی دقیقی را در شرق سوریه به منظور هدف قرار دادن تأسیسات مورد استفاده شبه نظامیان مورد حمایت ایران انجام داد.

دگروال جو بوچینو، سخنگوی سینتکام، گفت که حملات در ولایت دیرالزور «تاسیسات زیربنائی مورد استفاده گروه های وابسته به سپاه پاسداران را هدف قرار داده است.»

بوچینو با اشاره به زمانی که تعدادی از پهپادها پایگاه التنف را بدون وقوع تلفات هدف قرار دادند، گفت، «این حملات دقیق برای دفاع و محافظت از نیروهای آمریکایی در برابر حملاتی مانند حملات ۲۴ اسد علیه منسوبین آمریکایی توسط گروه های مورد حمایت ایران، انجام می شود.»

نیروهای مورد حمایت ایران در نزدیکی التنف، یک مرکز نظامی دشتی در جنوب سوریه در شاهراه استراتژیک بغداد-دمشق، نزدیک مرز سوریه با عراق و اردن، مستقر شده اند.

در پایگاه مذکور نیروهای آمریکایی قرار دارند. آنها بخشی از ائتلاف متمرکز بر نبرد در مقابل بقایای داعش و نیروهای شبه نظامی جیش مغاویر الثوره می باشند.

بوچینو گفت که نیروهای ایالات متحده «اقدام متناسب و عمدی به منظور محدود کردن خطر تشدید تنش و به حداقل رساندن خطر تلفات انجام دادند.»

وی گفت، «ایالات متحده به دنبال درگیری نیست، اما به اقدامات لازم برای محافظت و دفاع از مردم خود ادامه خواهد داد.»

جنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام در بیانیه ای که در توییتر منتشر شد، گفت، «حمله... عزم ما را برای دفاع از نیروها و تجهیزات ایالات متحده نشان می دهد.»

بوچینو به سی‌ان‌ان گفت که به تعقیب بیش از ۴۰۰ ساعت نظارت، حملات هوایی روز سه‌شنبه بر ۹ پناهگاه در یک ساختمانی که گروه های تحت حمایت ایران برای ذخیره‌ سازی مهمات و تدارکات از آنها استفاده می کرد، انجام شد.

او گفت که ارتش ایالات متحده در ابتدا قصد داشت از جمله ۱۳ پناهگاه در این ساختمان ۱۱ آن را مورد حمله قرار دهد، اما سینتکام پس از شناسایی گروه هایی از افراد در نزدیکی آنها، حملات را به دو پناهگاه متوقف کرد و افزود که ارزیابی اولیه نشان می دهد کسی کشته نشده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا روز چهارشنبه گفت که این حملات به اردوگاهی که توسط لشکر فاطمیون سپاه پاسداران اداره می شود، انجام شد. این ملیشه عمدتاً از جنگجویان شیعه از افغانستان تشکیل شده است.‌

به گفته دیده بان، ذخیره های سلاحها و یک اردوگاه آموزشی برای جنگجویان این گروه از جمله اهدافی بود که مورد اصابت قرار گرفت.

شبه نظامیان مورد حمایت ایران

سپاه پاسداران بازوی ایدئولوژیک ارتش ایران است و در لست سیاه آمریکا به عنوان گروه «تروریستی» قرار دارد.

هواپیماهای بدون سرنشین تولید و عرضه شده توسط ایران، به کشورهای منطقه که میزبان شبه نظامیان مورد حمایت ایران هستند، رسیده است.

بر اساس گزارش های اخیر، متخصصان حزب الله لبنان به اعضای شبه نظامیان فاطمیون در مورد پهپادهای عملیاتی در بادیه سوریه (صحرای شرقی)، نزدیک پالمیرا آموزش می دهند.

در یمن، شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران بارها از پهپادهای ایرانی برای حمله بر تأسیسات در عربستان سعودی و امارات متحده عربی استفاده کرده‌اند.

در عراق، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران سال‌ها از پهپادهای ایرانی برای حمله به پایگاه‌ها و اهداف نظامی خارجی در خلیج عرب استفاده کرده‌اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغان ها هم در داخل و هم در خارج کشته می شوند. هیچ کس بر حال آنها تأسف نمیکند. برخی آنها را با هواپیما می زنند. دیگران آنها را با تانک می زنند، و عده ای هم آنها را با وسایل دیگر ... نمی دانم چرا دنیا از کشتن افغان ها خسته نمی شود. بالاخره چرا افغان ها را به عنوان هیزم جنگ های نیابتی خود انتخاب می کنند؟ چرا آنها را تنها نمی گذارند؟ چرا آمریکایی ها مستقیماً سربازان ایرانی را هدف قرار نمی دهند که گلوله های آنها به افغان ها در همه جا اصابت می کند؟ دوست دارید چند افغان دیگر را برای منافع خود بکشید؟ بالاخره اگر ایمان ندارید حد اقل وجدان دارید! چرا آمریکایی ها اینقدر بد هستند؟

پاسخ

من نتوانسم منظور از هدف قرار دادن فاطمیون را در این گونه شرایط درک کنم. ایالات متحده از یک سو با ایران در حال مذاکره برای توافقنامۀ هسته ای است و از سوی دیگر نیروهای نیابتی ایران و بویژه گروه فاطمیون آنرا مورد حمله قرار می دهد. این شاید بد بختی افغان ها باشد که هر سنگی که از آسمان می اید بر فرق افغانها می افتد. قدرت های بزرگ دنیا در سایر کشورها جهت حفظ منافع شان می جنگند و افغانها در داخل و خارج از کشورشان قربانی این آتش هستند. خداوند بر حال مردم ما رحم کند.

پاسخ