امنیت

هواپیماهای مسافربری ایرانی ابتدا به خاورمیانه سلاحها انتقال می دادند، حال به روسیه انتقال می دهند

گزارش از سلام تایمز

پرواز ماهان ایر بر فراز تهران. این شرکت هوایی که بخشی از آن متعلق به سپاه است، سال هاست که سلاح و جنگجویان را انتقال می دهد. [آرشیف]

پرواز ماهان ایر بر فراز تهران. این شرکت هوایی که بخشی از آن متعلق به سپاه است، سال هاست که سلاح و جنگجویان را انتقال می دهد. [آرشیف]

ایران برای حمایت از روسیه در تهاجم بی‌رحمانه‌اش به اوکراین به تاکتیک‌های قدیمی کتاب خاورمیانه خود؛ حمل پهپادهای مسلح از طریق ناوگان هواپیماهای مسافربری غیرنظامی خود به کرملین، متوسل می‌شود.

فوربس به تاریخ ۲۵ عقرب گزارش داد که هواپیماهای غیرنظامی ایرانی که توسط ایران ایر، ماهان ایر، قشم فارس ایر و خطوط هوایی ساها اداره می شوند، در ماه های اخیر پروازهای مکرری به روسیه داشته اند.

یک تحلیل عمیق توسط جرجون، تحلیلگر تصویر و ردیاب هواپیما، مستقر در هالند، نشان داد که حداقل ۶۹ پرواز باری ایرانی از ماه حمل از ایران به مسکو پرواز کرده اند.

این فهرست با ترکیب معلومات Flightradar24، یک ردیاب زنده پرواز، و ADSBexchange، سرویسی که معلومات پرواز بدون فیلتر را ارائه می‌کند، ایجاد شده است.

مروری بر مسیرهای پروازی سه هواپیمای باری ایرانی در سه ماه پس از حمله به اوکراین (۵ حوت – ۳ جوزا)‌. در دوره پس از آن، پروازهای بیشتری انجام شده است که در مجموع تا ۱۳ عقرب، ۶۹ پرواز انجام شده است. [@Gerjeron_/Twitter]

مروری بر مسیرهای پروازی سه هواپیمای باری ایرانی در سه ماه پس از حمله به اوکراین (۵ حوت – ۳ جوزا)‌. در دوره پس از آن، پروازهای بیشتری انجام شده است که در مجموع تا ۱۳ عقرب، ۶۹ پرواز انجام شده است. [@Gerjeron_/Twitter]

مردم به تاریخ ۲۵ میزان در مقابل سفارت ایران در کیف مرکز اوکراین، پس از حملات انبوهی از پهپادهای کامیکازه فروخته شده توسط ایران به روسیه که منجر به کشته شدن حداقل سه شهر شد، تظاهرات کردند. [سرگئی چوزاوکوف/ خبرگزاری فرانسه]

مردم به تاریخ ۲۵ میزان در مقابل سفارت ایران در کیف مرکز اوکراین، پس از حملات انبوهی از پهپادهای کامیکازه فروخته شده توسط ایران به روسیه که منجر به کشته شدن حداقل سه شهر شد، تظاهرات کردند. [سرگئی چوزاوکوف/ خبرگزاری فرانسه]

پهپادهای انتحاری ایرانی

مقامات غربی می گویند که این پروازها پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ ایران را انتقال می دهند که مسکو از آنها علیه شهرها و شبکه برق اوکراین استفاده می کند.

آنها نگران هستند که ایران نیز به زودی می تواند موشک های بالستیک کوتاه برد (اس آر بی ام) را به روسیه تحویل دهد.

سی ان ان به تاریخ ۱۰ عقرب به نقل از مقامات غربی، گزارش داد که ایران در مدت کوتاهی پس از تکمیل محموله ۴۵۰ هواپیمای بدون سرنشین، در حال آماده شدن برای ارسال ۱۰۰۰ سلاح دیگر به روسیه است.

محموله جدید ممکن است شامل اولین تحویل اس آر بی ام باشد که می تواند جنگ را بطور قابل توجه تشدید سازد.

اطلاعات جدید فاش کرد، که دو کشور همچنین در ماه عقرب قراردادی را در ایران برای شروع ساخت پهپادهای ایرانی در خاک روسیه نهایی کردند.

واشنگتن پست به تاریخ ۲۸ عقرب گزارش داد که روسیه و ایران به سرعت در حال حرکت برای انتقال طرح ها و اجزای کلیدی هستند.

مقامات آگاه به این روزنامه گفتند که این امر باعث می شود تولید پهپادهای تسلیحاتی (وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین) ظرف چند ماه آغاز شود.

ارتش اوکراین به تاریخ ۲۷ میزان گفت، «از زمان اولین سرنگونی پهپاد کامیکازه شاهد-۱۳۶ ساخت ایران در خاک اوکراین به تاریخ ۲۲ سنبله، نیروی هوایی و سایر اجزای نیروهای دفاعی اوکراین ۲۲۳ پهپاد از این نوع را منهدم کردند.»

تهران پس از هفته‌ها تکذیب شدید انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو، علیرغم شواهد فراوانی که خلاف آن را نشان می‌دهد، به تاریخ ۱۴ عقرب به طور ناگهانی مسیر خود را تغییر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تایید کرد که کشورش پهپادها را در اختیار روسیه قرار داده است، اما گزارش‌هایی مبنی بر ارسال موشک به مسکو برای جنگ با اوکراین را رد کرد.

او گفت ایران نمی داند که از پهپادها در اوکراین چگونه استفاده می شود، زیرا تهران مدعی بی طرفی در جنگ جاری روسیه و اوکراین است و افزود که این پهپادها قبل از شروع جنگ علیه اوکراین اعزام شده بودند.

پروازهای منظم به روسیه

به گزارش فوربس، با این حال، از زمان آغاز جنگ اوکراین، پروازهای ایران به روسیه تقریباً دو بار در هفته انجام می شود و هواپیماها در تأسیسات نظامی در میدان های هوایی روسیه مشاهده شده اند.

این هواپیماها متعلق به شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران است که بر عملیات فراسرزمینی ایران از طریق نیروی قدس نظارت می‌کند.

ایالات متحده ناوگان هوایی غیرنظامی ایران را به دلیل چنین فعالیت های غیرقانونی تحریم کرده است.

سال ها قبل از حمله روسیه به اوکراین، ایران از این هواپیماهای مسافربری برای کمک به حمایت از رژیم بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه استفاده کرد.

به ویژه ماهان ایر به طور منظم جنگجویان و سلاحها را به دمشق می فرستاد. به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده، ناوگان این شرکت هواپیمایی همچنین «برای ارائه حمایت مالی، مادی یا فناوری برای یا به نیروی قدس سپاه پاسداران مورد استفاده قرار گرفت.»

در ماه جوزای سال ۱۳۹۹، رسانه‌های ایران مصاحبه‌ای را با امیر اسداللهی، پیلوت ماهان ایر منتشر کردند که تجربه خود را از حضور قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه پاسداران در پرواز هفت سال پیش از آن بازگو کرد.

اسداللهی گفت که او در ماه جوزای سال ۱۳۹۲ با یک هواپیمای مسافربری به دمشق پرواز می کرد که هفت تون از آنچه را که او «محموله ممنوعه» توصیف کرد، حمل می کرد.

سلیمانی در میان ۲۰۰ مسافر این هواپیما حضور داشت.

بازینامه قدیمی ایران

تحلیلگران می گویند ایران از ماهان ایر برای انتقال سلاح، تجهیزات نظامی و جنگجویان خارجی به مناطق مختلف درگیری در خاورمیانه برای حمایت از برنامه توسعه طلبانه خود استفاده کرده است.

فتحی السید محقق مرکز مطالعات منطقه ای و استراتژیک خاورمیانه و متخصص در امور ایران، گفت، برخی گزارش ها این شرکت هواپیمایی را به عنوان حامل اصلی سپاه و نیروی قدس توصیف می کنند.

او گفت که فرمانده سپاه حمید عرب نژاد به عنوان رئیس این شرکت خدمت می کند، در حالی که یکی دیگر از فرماندهان سپاه به نام حامد اسلانی یک مقام ارشد دارد.

السید گف، واحد ۱۹۰ سپاه در قاچاق اسلحه به کشورهای دیگر مانند سودان، یمن، سوریه و لبنان تخصص دارد و این واحد از تمامی ابزارهای موجود برای حمل بار از طریق زمین، دریا و هوا از طریق ماهان ایر استفاده می کند.

وی گفت، «واحد مشابهی موسوم به واحد ۱۹۸ مسئولیت رسیدگی به پروازهای حمل و نقل هوایی به مناطق درگیری و حمل و نقل عمدتاً افسران سپاه را به صورت کاملا محرمانه بر عهده گرفت. این واحد دوم اغلب حفاظت و بیمه عملیات انجام شده توسط واحد ۱۹۰ را انجام می دهد.»

تغیر جهت تهران به شرق

علاوه بر روسیه، ایران نیز به بهانه تحریک اقتصاد نزدیک به ورشکستگی خود و مقاومت در برابر تحریم های بین المللی، به طور فزاینده روابط خود را با چین گسترش داده است.

رژیم ایران دو توافقنامه استراتیژیک دراز مدت با چین و روسیه امضا کرد که بسیاری از تحلیلگران آن را «غیر شفاف» توصیف کردند.

پس از امضای «پیمان همکاری استراتژیک» ۲۵ ساله ایران و چین در ماه حمل ۱۴۰۰ در تهران، بسیاری از ایرانیان رژیم را به «ایران فروشی» متهم کردند.

پس از آن که رؤسای جمهور دو کشور در نشست جدی ۱۴۰۰ در مسکو درباره «همکاری بلندمدت در چارچوب ۲۰ ساله» گفتگو کردند، بسیاری بعداً رژیم را متهم کردند که بقیه ایران را به روسیه فروخته است.

یکی از تحلیلگران سابق نیروی دریایی ایران که به شرط ناشناس ماندن صحبت می کرد، گفت، از دیدگاه بجینگ، هدف از قرارداد [۲۵ ساله] این است که چین در ایران، به ویژه در جزایر جاسک و کیش در خلیج فارس جای پایی پیدا کند.

بجینگ در حال حاضر مجموعه‌ای از بنادر در امتداد اقیانوس هند ساخته است و گردنبندی از ایستگاه‌های سوخت‌گیری و تامین مجدد از دریای چین جنوبی تا کانال سوئز را ایجاد کرده است. با این قرارداد، اکنون تمرکز بر روی بنادر جاسک و چابهار ایران معطوف خواهد شد.

علاوه بر این، تهران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امسال در سمرقند، ازبکستان که به تاریخ ۲۴ و ۲۵ ماه سنبله برگزار شد، عضویت دائمی سازمان همکاری شانگهای (اس سی او) را بدست آورد.

اما به جای کمک به اقتصاد بحران زده ایران، همانطور که تبلیغات دولتی بی وقفه ادعا می کند، عضویت در سازمان همکاری شانگهای به مسکو و بجینگ دسترسی آزاد و یکجانبه به منابع ایران می دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشور ایران کوشش کنند که در جنک روسیه و اوکراین مداخله نکند . کشور ایران اکر توان این را دارد که این دو کشور را از تباهی نجات دهد هر آن چه که می‌توانید به کار ببرد تا این دو کشور را در میز مذاکره صلح بشانند . از توام جنگ این دو کشور به هیچ کشوری دیگر خیرش نمیرسد . اوکراین کشور زراعتی فوق‌العاده است از جنگ در اوکراین به کشورهای اروپایی و آسیایی آسیب زیادی می‌رسد. کشور ایران باید جنگ را خاموش کند نه که جنگ را آتش بزند در جنگ خیر یک کشور نیست . مردم اوکراین در خون غرق هستند وهرروز در اوکراین دهها نفر می‌میرند و هزاران نفر به خانه شدند نباید کشور های دیگر خاموش بیشنند با ید دست به کار شوند این جنگ را هر چه زودتر از طریق مذاکره ختم نمایند.

پاسخ