سلامتی

شرکت ایرانی ماهان ایر به عنوان یک حامل مهم در فاجعه ویروس کرونا در سراسر جهان پنداشته می شود

سلام تایمز

در این تصویر، عراقی هایی مشاهده می شوند که برخی از آنها ماسک های محافظتی پوشیده اند، در میان افزایش عفونت های ویروس کرونا پس از پروازهای ماهان ایر از تهران به چین، در هنگام رسیدن از ایران به میدان هوایی بین المللی نجف به تاریخ ۲ حوت، یک هواپیما را ترک می کنند. [حیدر همدانی/ای اف پی]

در این تصویر، عراقی هایی مشاهده می شوند که برخی از آنها ماسک های محافظتی پوشیده اند، در میان افزایش عفونت های ویروس کرونا پس از پروازهای ماهان ایر از تهران به چین، در هنگام رسیدن از ایران به میدان هوایی بین المللی نجف به تاریخ ۲ حوت، یک هواپیما را ترک می کنند. [حیدر همدانی/ای اف پی]

بر اساس مقدار رو به افزایش شواهد، ماهان ایر که بخشی از آن متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، یک حامل مهم در شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و در نهایت شیوع این ویروس کشنده در سراسر منطقه و فراتر از آن است.

در چند هفته گذشته، رسانه های متعددی گزارش داده اند که با وجود ممنوعیت رسمی ایران بر چنین پروازها و در راستای مخالفت با مراعت کردن مراقبت های منطقی صحی، ماهان ایر به ده‌ها پرواز بین ایران و چین را در جریان بدترین مرحله گسترش ویروس کرونا در ماه دلو و حوت ادامه داده است.

تحقیقاتی توسط رادیو فردا «نشان داد كه از ۱۵ دلو تا ۳ حوت، ماهان ایر حداقل پنجاه و پنج بار به بیجینگ، شانگهای، گوانگژو و شینژن پرواز كرد و از طریق میدان هوایی امام خمینی تهران، به ایران بازگشت.»

این گزارش تاریخ ۶ حوت شامل معلومات از وبسایت های ردیابی پرواز مانند Flightradar24 است که نشان می دهد ماهان ایر عملیات های چین خود را به حالت تعلیق درنیاورده بود.

تصویری که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است نشان می دهد که، کارکنان شرکت هوایی در حالی که لباس های طبی کامل را برای محافظت در برابر ویروس کرونا پوشیده اند، در اواخر سال گذشته در حال بازرسی یک هواپیمای ماهان ایر در ایران هستند. [آرشیف]

تصویری که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است نشان می دهد که، کارکنان شرکت هوایی در حالی که لباس های طبی کامل را برای محافظت در برابر ویروس کرونا پوشیده اند، در اواخر سال گذشته در حال بازرسی یک هواپیمای ماهان ایر در ایران هستند. [آرشیف]

یک کارمند صحی ایرانی سعی دارد یک هواپیما را قبل از سوار شدن مسافرین، ضد عفونی کند. [حسین طواحوری/تسنیم]

یک کارمند صحی ایرانی سعی دارد یک هواپیما را قبل از سوار شدن مسافرین، ضد عفونی کند. [حسین طواحوری/تسنیم]

در این تصویر، پناهجویان افغان اخراج شده از ایران دیده می شوند که، بسیاری از آنها به داشتن کووید-۱۹ مشکوک و یا تائید هستند، به تاریخ ۲۲ حوت در انتظار بازگشت دوباره به افغانستان در اسلام قلعه، ولایت هرات هستند. [عمر]

در این تصویر، پناهجویان افغان اخراج شده از ایران دیده می شوند که، بسیاری از آنها به داشتن کووید-۱۹ مشکوک و یا تائید هستند، به تاریخ ۲۲ حوت در انتظار بازگشت دوباره به افغانستان در اسلام قلعه، ولایت هرات هستند. [عمر]

دلو، یک ماه مهمی برای انتشار ویروس کرونا (کووید-۱۹) در ایران بود، زیرا تا اواخر ماه دلو مشخص شد که این ویروس در این کشور پخش شده بود.

ایرنا، رسانه رسمی ایران گزارش داد که، علی رضا رئیسی، معین وزارت صحت ایران در ماه دلو گفت که شیوع این بیماری در قم، مرکز وقوع این ویروس در ایران «به طور واضح و مشخص» با کارگران و محصلین چینایی مرتبط بوده است.

فقط دو روز پس از پذیرفتن اولین مورد کووید-۱۹ توسط رژیم در کشور به تاریخ ۳۰ دلو، کارگران ایرانی در حال حفر کردن قبرهای دسته جمعی به طول ۱۰۰ متر در قم دیده شده بودند.

در اوایل ماه حوت، نگرانی بین المللی در مورد عدم شفافیت رژیم ایران در ارائه معلومات دقیق به مردم رو به افزایش بود، در حالی که شیوع کنترل نشده ویروس در داخل این کشور، کشورهای همسایه و فراتر از آن را تهدید -- و بالاخره مبتلا -- ساخت.

پروازهای ماهان ایر ادامه دارد

بر اساس گزارش بی بی سی فارسی، باوجود تهدید واضح و تعداد روزافزون کشته شدگان کووید-۱۹، ماهان ایر همچنان به پروازهای دوطرفه بین تهران و چین را تا اواسط ماه حوت ادامه داد.

بی بی سی به تاریخ ۱۵ حوت گزارش داد، هواپیماهای ماهان از تاریخ ۱۴ دلو، ۳۲ بار بین ایران و چهار منزل مقصود در چین پرواز کرده اند.

گزارش های ادامه پروازهای ماهان ایر بین ایران و چین انتقاد و عصبانیت شدید نمایندگان مجلس و مردم عام را برانگیخت.

بهرام پارسایی، یک عضو پارلمان ایران، با اشاره به ماهان ایر گفت، جرم آنها از کسانی که احتکار ماسک ها را می کنند بزرگتر است. و افزود که، این شرکت هوایی و سازمان هوانوردی ملکی ایران (CAO) باید در رابطه با نقش آنها در پخش شدن این ویروس، مورد تحقیق قرار بگیرند.

رادیو فردا گزارش داد که، ماهان ایر انجام پروازهای تجاری به چین را رد کرده و ادعا کرده است که این پروازها برای انتقال «کمکهای بشردوستانه» به شمول دستگاه های آزمایش ویروس کرونا و سایر تجهیزات طبی بوده است.

سازمان هوانوردی ملکی از این ادعا حمایت کرده است و می گوید که این شرکت هوایی فقط پروازهای باربری را انجام می دهد.

اما مردم ایران از این توضیحات راضی نیستند و نگرانی های خود را در رسانه های اجتماعی مطرح کرده اند.

با توجه به کمبود ادویه و تجهیزات طبی ایران – به شمول دستگاه های آزمایش، ماسک ها و ضد عفونی کننده -- بعید است که این شرکت بارهای هواپیمایی را برای کمک صحی به چین بفرستد در زمانی که شیوع این بیماری در ایران به سرعت رو به وخامت بود.

ماهان ایر بدون اجازه از یک مقام بالای دولت رئیس جمهور حسن روحانی -- یعنی سپاه پاسداران، که فقط در برابر آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی پاسخگو است، نمی توانست پروازها به چین را ادامه دهد.

ارتباطات با سپاه پاسداران

دلایل ادامه پروازهای ماهان ایر با تخمین احاطه شده اند، اما شواهد به منافع مالی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و لزوم سیاسی برای رژیم ایران اشاره دارد.

به گزارش وبسایت رویداد ۲۴ (Rouydad 24)، تعدادی از پروازهای ذکر شده بعداً از تهران به سمت کرمان و عسلویه پرواز کردند.

این وبسایت خبری ایرانی حاکی از آن است که این شرکت هوایی در حال ارسال پرزه جات موتر به کرمان موتور، یک تولید کننده موتر در کرمان و سایر اجناس به عسلویه، محل منطقه آزاد تجاری و کارخانه ها و تصفیه خانه های نفتی و گازی پارس جنوبی است.

بر اساس این گزارش، مؤسسه خیریه مولی المؤحدین نیز در کرمان مستقر است. این «مؤسسه خیریه» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کنترل می شود که صاحب ۱۰۰٪ ماهان ایر و ۵۰٪ کرمان موتور است.

بسیاری از ناظرین همچنان به انزوای فزاینده تهران به دلیل تمویل کردن شبه نظامیان و تروریزم در سطح منطقه و عدم تمایل آن به دست کشیدن از دستیابی به سلاح های هسته ای، اشاره می کنند.

این انزوا باعث شده است که روسیه و چین اصلی ترین بازارهای اقتصادی ایران باشند و بسیاری از تحلیلگران را به این نتیجه رسانده اند که بدون توجه به خطر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمایلی به قطع هرگونه ارتباط با چین ندارد.

قرارگرفتن ایران در مرکز این شیوع

اقدامات بیجا متعدد رژیم ایران در رابطه با این شیوع، این کشور را به یکی از مرکزهای بزرگ فاجعه کووید-۱۹ در جهان تبدیل کرده و صدمات غیرقابل اندازه را به همسایگان خود وارد کرده است.

تا روز جمعه (۲۲ حمل)، ایران دارای ۶۶ هزار و ۲۲۰ مورد تائید شده، به شمول ۴۱۱۰ مورد مرگ و میر بود، اما تحلیلگران خارجی گمان می کنند که تعداد واقعی بسیار بیشتر است، در حالی که مرگ و میر در سراسر جهان از ۱۰۰ هزار نفر بیشتر است و به تدریج رو به افزایش است.

آنسوی خط در پاکستان، تعداد زیادی از موارد موجود کووید-۱۹ با ایران در ارتباط بوده است.

داکتر ظفر میرزا، معاون خاص نخست وزیر عمران خان در امور صحی، به تاریخ ۵ حمل به خبرنگاران در اسلام آباد گفت، «هشتاد فیصد از بیماران تائید شده با کووید-۱۹ در پاکستان، از ایران منشا گرفته اند که فاقد ظرفیت مجادله با ایمرجنسی صحت عامه بین المللی می باشد.»

در افغانستان، مقامات هر روز تلاش می کنند با ده ها هزار پناهنده افغان کنار بیایند که به زور از ایران اخراج می شوند، که بسیاری از آنها مشکوک یا تائید شده به داشتن ویروس کرونا هستند.

ولایت هرات، گذرگاه مرزی اصلی بین ایران و افغانستان، اکنون مرکز بحران افغانستان با این ویروس کشنده است. ترکمنستان که مرز مشترکی با ایران دارد، نقاط ورودی خود را با ایران بسته است.

کشورهای دیگر منطقه، مانند عراق، ترکیه، کویت و امارات متحده عربی دیده اند که، تعداد شهروندان مبتلا از مواجهه با کسانی بوده است که به ایران سفر کرده اند و یا زندگی کردند.

شرکت هوایی شبه نظامی

اختلاف نظر درباره کووید-۱۹ اولین باری نیست که ماهان ایر در سرخط های خبری قرار گرفته است.

ماهان ایر که از سال ۱۳۹۰ به دلیل پشتیبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از طرف وزارت خزانداری ایالات متحده تحت تحریم ها قرار گرفته است، توسط بسیاری به عنوان «شرکت هوایی شبه نظامی» شناخته شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سالها است که از ماهان ایر استفاده می کند تا جنگجویان نامنظم را از افغانستان، پاکستان، عراق، یمن، لبنان و جاهای دیگر به نقاط مهمی مانند سوریه منتقل کند، جایی که در جنگ های نیابتی رژیم ایران می جنگند.

برخی از این پرسونل شامل جنگجویان لوای فاطمیون و فرقه زینبیون هستند که به ترتیب از افغان ها و پاکستانی ها تشکیل شده اند.

به تازگی، به نظر می رسد که جنگجویان فاطمیون نسبت به فاجعه جهانی صحی یک رویکرد بی اعتنا ای دارند.

این لوا تعدادی از تصاویر را به تاریخ ۱۰ حمل از اعضای خود که در مسابقات ورزشی شرکت می کردند، منتشر کرد و تعدادی از تصاویر نشان داد که این جنگجویان باهم نزدیک بوده و حتی کشتی می گرفتند، و در جریان این بحران، مقررات صحی را نقض می کردند.

در همین حال، تهران در یک تلاش برای رفع ملامتی از اینکه رژیم ایران چگونه در مقابل شیوع کووید-۱۹ نامؤفق بوده است، در مورد منشاء این ویروس نظریه های توطئه را پخش می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

عامل پخش گشترس ویروس کرونا شرکت هوایی ماهان ایر نه بلکه خود تهران و بیجینگ است. چرا تهران و بیجینگ در میان فاجفعه کرونا به این شرکت اجازه دادند تا بین این دو شهر پرواز ها داشته باشد؟ چین و ایران در برابر جلوگیر از مرض کرونا واقعاً بسیار غفلت کرده اند. چین علت اصلی شیوع کرونا در جهان می باشد. چین باید از همه جهان بخاطر پخش کردن ویروس کرونا پوزش بخواهد و کشور های جهان باید بنشینند و بخاطر پیش گیری از ویروس های آینده یک تصمیم بگیرند که بشر از طبعیت چگونه استفاده نماید؟ چه بخورد؟ و چه نخورد؟ در مورد مهار کردن آلوده گی هوا چه کار های باید انجام شود؟ در باره گرم شدن هوا کشور ها چه مسئولیت دارند؟ بخاطریکه ویروس کرونا نشان داد که اشتباه یک انسان در یک کشور میتواند زنده گی میلیون ها انسان دیگر را در کشور های دیگر به خطر بیاندازد. یک شخص شوربای خفاش را در واهان چین میل کرد، زنده گی نه تنها خودش را از دست داد بلکه هزار ها انسان دیگر را به کام مرگ کشاند. تبصره خود را به این شعر از سعدی پایان میدهم که می گوید: بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

پاسخ