سلامتی

ایران پناهندګان افغان را که با ویروس کورونا مبتلا هستند در امتداد مرز با افغانستان می اندازند

سلام تایمز و ای اف پي

در حالیکه رژیم ایران به فرستادن موج های کارگران پس به افغانستان را ادامه می دهد، پناهجویان افغان در ایران می گویند که آنها توسط نیروهای امنیتی جمع آوری و برای گسترش این ویروس در ایران مسؤل پنداشته می شوند.

هرات -- نیروهای امنیتی ایران هزاران پناهنده افغان را که مشکوک به داشتن ویروس کورونا و یا به آن مبتلا هستند جمع آوری می کنند، و آنها را بدون در نظر گرفتن اقدامات حفاظتی بین المللی به منظور حفاظت جهان از گسترش فاجعه کشنده جهانی، جبراً به افغانستان اخراج می کنند.

ای اف پی روز دوشنبه (۲۶ حوت) به نقل از سازمان بین المللی مهاجرت گزارش داد که، حدود ۷۰ هزار افغان در ۲۰ روز گذشته از ایران ویروس-زده بازگشته اند که کارمندان صحی در گذرگاه های مرزی را تحت فشار آورده و ترس از شیوع گسترده را افزایش داده است.

احمد احمدی، یک پناهنده افغان که در تهران کار می کرد گفت که، ارتش ایران وی و پسر ۹ ساله اش را دستگیر کرده و سپس آنها را از طریق گذرگاه مرزی اسلام قلعه به افغانستان اخراج کردند.

وی گفت، «آنها کسانی را که به نظر می رسد علائم این بیماری را دارند به افغانستان اخراج می کنند، اما کسانی را که ویروس کورونا دارند و حالت شان وخیم است دستگیر می کنند و آنها را مورد قرنطین قرار می دهند.»

در تصویر دیده می شود که، پناهجویان اخراج شده افغان از ایران به تاریخ ۲۲ حوت در انتظار ورود به اسلام قلعه ولایت هرات هستند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، پناهجویان اخراج شده افغان از ایران به تاریخ ۲۲ حوت در انتظار ورود به اسلام قلعه ولایت هرات هستند. [عمر]

در این تصویر، یک مقام ارشد نظامی ایران به تاریخ ۱۱ حوت دیده می شود که از ساحه ای بازدید می کند، جائیکه در آن کارمندان صحی طریقه های مختلفی را برای مبارزه با فاجعه ویروس کورونا ارائه می دهند. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر، یک مقام ارشد نظامی ایران به تاریخ ۱۱ حوت دیده می شود که از ساحه ای بازدید می کند، جائیکه در آن کارمندان صحی طریقه های مختلفی را برای مبارزه با فاجعه ویروس کورونا ارائه می دهند. [وزارت دفاع ایران]

وی افزود، «نیروهای ایرانی مرا همراه با پسر ۹ ساله ام دستگیر کردند و به من گفتند که من ... این بیماری را دارم و [سپس] آنها مرا اخراج کردند.»

یکی دیگر از پناهندگان، تهران را متهم کرد که به محض دیدن هر افغان را اخراج می کند.

نظیر احمد ۶۵ ساله، که اخیراً از ایران اخراج شده بود و اکنون در یک کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات زندگی می کند، گفت که نیروهای امنیتی ایران هر افغانی را که در نظر آنها می آید، اخراج می کنند.

وی گفت، «پولیس ایران من و چند نفر دیگر را دستگیر کرد و آنها به ما گفتند که ما ویروس کورونا داریم و باید به کشورمان برگردیم.»

وی افزود، «ما در تهران کار می کردیم و در یک آپارتمان زندگی می کردیم. آنها ما را از اتاقهای ما بیرون کشیدند، ما را به وسایل نقلیه داخل کرده و به مرز افغان بردند. آنها به ما گفتند که ما افغانها ویروس کورونا داریم که ایرانیان را مبتلا می کند.»

احمد جاوید نادم، رئیس امور مهاجرین و عودت کنندگان ولایت هرات گفت، تعداد افغان های اخراج شده از ایران در مقایسه با ماه های گذشته افزایش یافته است.

وی گفت، «هر روز، ده‌ها افغان اخراج شده توسط دولت ایران از طریق اسلام قلعه وارد ولایت هرات می شوند. از آنجا که ویروس کورونا در بسیاری از شهرهای ایران گسترش می یابد، اخراج افغان ها از ایران نیز چند برابر افزایش یافته است.»

انتقال ویروس کورونا از ایران به افغانستان

بر اساس گزارش ای اف پی، مقامات به روز سه شنبه (۲۷ حوت) گفتند، ایران از ۳۰ دلو تاکنون ۹۸۸ نفر کشته از ویروس کورونای جدید را ثبت کرده است.

افغانستان تاکنون ۲۱ مورد مبتلا تائید شده داشته است که بیشتر آنها در هرات و در پناهجویانی که اخیراً از شهرهای مختلف ایران برگشته اند، می باشند.

سایر موارد ویروس کورونا در ولایات بلخ، سمنگان، دایکندی و کاپیسا ثبت شده است.

داکتر محمدآصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه هرات گفت، با توجه به شیوع شدید ویروس کورونا در سراسر ایران، افزایش در اخراج پناهندگان افغان از ایران به افغانستان، نگران کننده است.

وی گفت، «اخراج تعداد بسیار زیادی از پناهندگان تهدیدی جدی برای صحت مردم در هرات و سایر ولایات ایجاد می کند زیرا این امر فرصت های گسترش بیشتر ویروس کورونا در این کشور را افزایش می دهد. تمام كسانی كه در افغانستان ویروس کورونا دارند اخیراً از ایران بازگشتند.»

کبیر افزود، «دولت ایران نباید افرادی را که علائم ویروس کورونا را دارند به مرزهای افغان [برای اخراج کردن] بیآورند، بخاطریکه این افراد می توانند باعث شیوع این ویروس در جامعه شوند.»

عبدالقیوم رحیمی والی هرات، در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر خود به تاریخ ۲۴ حوت گفت، تمام مریضان افغان مبتلا به ویروس کورونا و مشکوک به این بیماری از ایران به افغانستان آمده اند، و دلیل اصلی این شیوع مرزهای باز با ایران است.

وی گفت، «منشأ ویروس کورونا در افغانستان ایران است. تمام مریضانی که ازمایش های آنها برای ویروس کورونا مثبت بوده اند و بستری شده اند، از ایران بازگشته اند. اگر اخراج یا بازگشت پناهندگان افغان از ایران ادامه یابد، این تهدید بزرگی برای افغانها ایجاد می کند.»

رحیمی اضافه کرد، «من از وزارت امور خارجه و بقیه دولت مرکزی در کابل خواسته ام که از طریق چینل های دیپلوماتیک با ایران صحبت کنند تا از اخراج پناهجویان افغان در این شرایط بحرانی خودداری کند. من همچنان با قونسلگری ایران در هرات صحبت می کنم تا ورود روزانه هزاران پناهنده به هرات را متوقف کند.»

رحیمی گفت، افغانستان برای جلوگیری از به وجود آمدن یک بحران پیچیده، باید سریع عمل کند.

وی گفت، «با تعداد ورودی هایی که از ایران میایند [و] از چندین نقطه ورودی به افغانستان می آیند، اگر اکنون هیچ اقدامی انجام ندهیم و باهم کار نکنیم ... وضعیتی حتی بدتر از ایران را شاهد خواهیم بود.»

وی گفت، «من می ترسم ... [که] روزی فرا خواهد رسید که ما نمی توانیم اجساد مردگان را بشماریم.»

کمبود خدمات صحی در ایران

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان گفت، پس از شیوع ویروس کورونا در ایران از اواخر ماه دلو تاکنون، تعداد زیادی از افغان ها که اخراج نشده بودند، به دلیل کمبود خدمات و امکانات صحی در ایران به خانه برمی گردند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، به تاریخ ۲۲ حوت در سفر به هرات گفت، بازگشت پناهندگان از ایران نسبت به ماه های گذشته، از اواخر ماه دلو تاکنون، هفت برابر افزایش یافته است.

بلخی گفت، «هر روز بیش از ۱۵۰۰۰ نفر از طریق مرزها در ولایات هرات، فراه و نیمروز از ایران به کشور باز می گردند – که از این جمله ۱۰۰۰۰ نفر تنها از طریق اسلام قلعه [گذرگاه مرزی] وارد کشور می شوند. حکومت افغان توانسته است که بازگشت شهروندان خود از ایران را به درستی مدیریت کند.»

وی افزود، براساس گزارش های وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، شش نفر شهروند افغان بر اثر ویروس کورونا در ایران جان باخته اند، در حالی که تعداد زیادی از آنها به این بیماری مبتلا شده اند.

مریم سلطانی، یک عودت کننده افغان که در ایران کار می کرد گفت، «من بسیار مریض بودم، اما آنها به من اجازه ندادند که به شفاخانه بروم.»

وی گفت، «ترس و وحشت زیادی در ایران وجود داشت، و آنها حرکات افغان ها در شهر را محدود کردند. وقتی ما به دواخانه ها رفتیم، آنها از دادن ادویه به ما خودداری کردند.»

عبدالقدیر احمدی، یک پناهنده افغان که اخیراً از ایران به ولایت هرات بازگشت گفت، خدمات صحی در ایران به مراتب وخیم شده است زیرا مشتریان نمی توانند ادویه دریافت کنند و قیمت مواد غذایی بسیار افزایش یافته است.

وی گفت، «دولت ایران سه نفر از دوستانم را که با ویروس کورونا مبتلا شده بودند بردند و آنها هرگز برنگشتند. من هیچ سراغی ندارم که دولت آنها را کجا برده است، یا اینکه آنها زنده اند یا مرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این کار امریکای لعنتی است. مرض کرونا از اثر سلاح بیولوژیکی که توسط امریکا برای از بین بردن ایران و چین ساخته است شیوع پیدا کرده چرا در کشور های دیگر این مرض به این حد حاد نیست که در ایران است. هویدا است که پشت این وضعیت دست امریکای لعین است.

پاسخ

لطفاً در باره کشورم دروغ و فحش نگوئید. چه شواهد در دست دارید؟ آیا شما آنقدر کور هستید که نمیتوانید بینید این ویروس امریکا را نیز متاثر ساخته است؟ یا آیا شما میخواهید در باره فحش و قضاوت که شما در مقابل یک ملت که نماینده گی از وحدت تمام بشریت می کند و خالصانه دوست دارد کردید، یک روز نزد خداوند ایستاد شوید و پاسخ بدهید؟ لطفاً قبلا از اینکه از دهن تان ویروس نفرت بیرون شود، آن را متوقف بسازید. این کار نه شما را و نه کس دیگری را در این زمینه کمک می کند. خداوند شما، خانواده و دوستان تان را هدایت کند.

پاسخ

مرگ به ایران جنایتکار. ایران دشمن دیرینه ای مردم بیچاره ی افغانستان است. کسانیکه در ایران وقت سپری کرده. آن کشور را خوب میشناسند که آنها چقدر با افغانهای کار گر رویه خراب می کنند. افغانها باید از تفرقه دست بکشند و باهم متحد شوند و همه دست به دست هم داده و برای صلح این کشور کار کنند تا ما هم یک کشور مسالمت آمیز داشته باشیم و مردم ما در صلح زنده گی کنند و مجبور نشوند که به کشور های کثیف چون ایران مهاجر شوند.

پاسخ

افغانها باید ایران را ترک نموده و به کشور شان برگردد. ایرانی ها افغانها را منحیث انسان فکر نمی کنند. و همراه شان منحیث حیوان رفتار می کنند. در حالیکه افغانها در ایران در آبادانی آن کشور نقش به سزای داشته و برای ایران و ایرانی ها کار های شاقه را همین افغانها بودند که انجام دادند. اگر در افغانستان صلح بیاید و افغانها به کشور شان برگردد اقتصاد ایران دیگر هم خراب می شود. بخاطریکه افغانها نیروی کاری ایران را تکشیل میدهند. افغانها در همه بخش های آن کشور مصروف کار هستند. در زارعت، مالداری، کارخانه های تولیدی، در تجارت. حالا که مرض کرونا در ایران رسیده باید برای افغانها نیز تداوی را در آن کشور فراهم کند. اما ایران این کار را نمی کنند. پس بهتر است که حکومت افغانستان مهاجران را افغان را زود از آن کشور انتقال دهد.

پاسخ