سلامتی

مقامات معلومات نادرست تهران را دلیل اصلی رسیدن ویروس کورونا به هرات دانستند

گزارش از عمر

مقامات افغان در ولایت هرات رژیم ایران را به دلیل عدم شفافیت در مورد شیوع کنترل نشده ویروس کورونا در ایران و در نتیجه شیوع این بیماری در افغانستان ملامت می کنند. [عمر]

هرات -- مقامات محلی می گویند، عدم شفافیت رژیم ایران در مورد شیوع ویروس کورونا در کشور خود، این بیماری را قادر ساخته است تا به ولایت هرات برسد.

در ایران، رسانه های رسمی دولتی روز پنجشنبه (۱۵ حوت) اعلام کردند که ۱۰۷ نفر مریضان تاکنون از این ویروس جان خود را از دست داده اند و بیش از ۳۰۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده اند.

اما احتمالاً تعداد واقعی بسیار بیشتر از این است، زیرا شواهد نشان می دهد که این رژیم برای تلاش بخاطر محافظت خود در برابر بررسی های بیشتر، معلومات نادرست را به مردم ارائه می دهد.

این ویروس از آن زمان بدینسو به داخل افغانستان عبور کرده است.

در تصویر یک داکتر افغان به تاریخ ۸ حوت در بندر اسلام قلعه ولایت هرات دیده می شود که، مسافرین افغان را که از ایران به دلیل ویروس کورونا باز می گردند، معاینه می کند. [عمر]

در تصویر یک داکتر افغان به تاریخ ۸ حوت در بندر اسلام قلعه ولایت هرات دیده می شود که، مسافرین افغان را که از ایران به دلیل ویروس کورونا باز می گردند، معاینه می کند. [عمر]

وزارت صحت عامه افغان به تاریخ ۵ حوت اعلام کرد که یک مورد ویروس کورونا در ولایت هرات را تثبیت کرده است.

در هرات، یک مرد ۳۵ ساله ای که دارای ویروس کورونا تشخیص داده شده است اخیراً از قم ایران برگشت. وی در بین ۳۰ نفر مریضان مظنون به ویروس کورونا در این ولایت بود، اما طبق گفته وزارت صحت عامه، ازمایش ۲۹ نفر دیگر منفی بوده است.

داکترعبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات گفت، اگر تهران به سیستم صحت عامه خود اجازه می داد که بلافاصله در مقابل ویروس کورونا اقدام کند، رژیم می توانست شیوع آن را کنترل کرده و از انتقال این بیماری به کشورهای همسایه جلوگیری کند.

وی گفت، «در ابتدا موارد ویروس کورونا در ایران كم بود و اگر از انتشار جلوگیری می شد، می توانست انتقال بسیار كمتری به كشورهای همسایه داشته باشد.»

تمنا افزود، «پس از اینکه ایران ویروس کورونا را پنهان کرد، دولت ما مجبور شد ۱.۹ میلیارد افغانی [۲۵ ملیون دالر] را برای مقابله با این ویروس اختصاص دهد كه در نتیجه ایران ضرر مالی را بر افغانستان وارد می كند.»

وی گفت، شرکت های تجارتی و مردم به دلیل شیوع آن، خسارات اقتصادی شدیدی را متحمل می شوند.

جواد صدیقی، یکی باشنده شهر هرات گفت، «ویروس کورونا یک بیماری کشنده ای است که جهانی شده است، و دولت ایران نباید این بیماری را پنهان می کرد. هنگامی که ویروس کورونا برای اولین بار به ایران رسید، دولت ایران باید در مورد آن آگاهی می داد تا مردم بتوانند اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و به این ترتیب ویروس نتواند وارد کشور ما شود.»

وی گفت، از آنجا که تهران شیوع این ویروس را پنهان کرد، به افغانستان رسید، و افغان ها آسیب می بینند.

وحید احمد محمدی، یکی دیگر از باشنده گان شهر هرات گفت، اکنون افغانستان باید برای محافظت از شهروندان خود، روش های قویتری را اتخاذ کند.

وی گفت، «باید مرزهای افغانستان با ایران بسته شود تا انتقال بیشتر ویروس کورونا به افغانستان مهار شود.»

اقدامات دقیق صحی در مرز ایران

از ۵ حوت تاکنون، حکومت افغانستان اقدامات صحی جدی ای را در مرز خود با ایران اتخاذ کرده است تا از شیوع ویروس کورونا در این کشور جلوگیری شود.

فدا محمد پیکان، معین وزارت صحت عامه برای ارائه خدمات صحی، در یک کنفرانس خبری ۶ حوت در شهر هرات گفت، این موارد شامل معاینه مسافرین و دیگران که از ایران می آیند.

وی با افزودن اینکه تهران باید «برای مدتی» از چنین اقدامات خودداری کند گفت، نگرانی اصلی این است که دولت ایران هزاران افغان را به یک دفعه اخراج خواهد کرد، که این امر باعث افزایش سرعت انتقال ویروس کورونا از ایران به افغانستان می شود.

مقامات صحی در ولایت هرات خاطرنشان كردند، با وجود اقدامات لازمی اتخاذشده در مرزها، احتمال انتقال ویروس کورونا از ایران به افغانستان افزایش یافته است.

داکتر محمد ابراهیم بسیم، رئیس بخش بیماری های انتانی در شفاخانه منطقه ای هرات گفت، همه مریضانی که تحت آزمایش ویروس کورونا قرار گرفته اند از ایران داخل شده اند.

وی افزود، این مریضان از قم، كرمان، تهران و مشهد در ایران به افغانستان آمده اند كه در تمام این شهرها موارد ویروس کورونا گزارش شده است.

وی افزود، «مرزهای باز با ایران یک نگرانی جدی است زیرا افرادی که وارد افغانستان می شوند با ناقلین ویروس کورونا در تماس بوده اند، بناءً این به معنی احتمال بیشتری برای ورود ویروس به این کشور است.»

بسیم گفت، «ویروس کورونا به سرعت در شهرهای ایران سرایت می کند، اما دولت ایران تعداد موارد مصاب به این ویروس را مخفی نگه داشته است. این پالیسی، مبارزه با ویروس کورونا در ایران و افغانستان را ناقص ساخته است.»

'تأثیر منفی' بالای صنعت و تولید

عبدالقیوم رحیمی والی هرات، با افزودن اینکه مقامات فعالیت های حمام های عمومی، کافی خانه ها، حوض های آببازی و تالارهای عروسی را متوقف کرده اند گفت، مقامات از زمانی که داکتران افغان اولین مورد ویروس کورونا کشور را در آنجا تشخیص داده اند، حالت اضطراری را اعلام کرده اند.

وی گفت، این اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کورونا در هرات به کار گرفته شده است.

رحیمی افزود، «در هرات تقاضا به ماسک و سایر مواد صحی افزایش یافته است، اما عرضه این اجناس در بازار کاهش یافته است. به دلیل تقاضای زیاد، قیمت ماسک ها و سایر لوازم صحی افزایش یافته است که این وضعیت حالت مالی مصرف کنندگان را متضرر می کند.»

وی گفت، «در جریان این وضعیت شکننده، حکومت تلاش کرده است تا منابع لازم را برای هرات تأمین کند.»

وی افزود، «ویروس کورونا زندگی عادی را مختل كرده و تجارت ها را تحت تأثیر منفی قرار داده است، و دولت افغان در تلاش است تا از شیوع آن جلوگیری كند تا اوضاع به حالت عادی برگردد.»

حمید الله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات اظهار داشت، این ویروس به اقتصاد محلی ضربه وارد می کند.

وی گفت، «شیوع ویروس کورونا در ولایت هرات صنعت و تولید را تحت تأثیر منفی قرار داده و در صورت ادامه، این امر خسارت اقتصادی بزرگی را به همراه خواهد داشت.»

وی گفت، «مواد خام در شهرک صنعتی [هرات] وارد می شود و به دلیل محدودیت هایی که در مرزها وجود دارد، واردات مواد خام کاهش یافته است. این وضعیت تولیدات شهرک صنعتی را بطی می سازد.»

خادم گفت، «اگر ما همچنان دسترسی به مواد خام را از دست بدهیم و اگر ترس از شیوع ویروس کورونا افزایش یابد، کارگران برای کار حاضر نخواهند شد و تعداد زیادی از فابریکات غیرفعال خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از رفت و آمد به ایران باید جداً خودداری شود. مرز تازمانیکه خطر کرونا کم و یا از آن جلوگیری نشود باید مسدود گردد. موضوع دیگر اینکه آنعده کسانیکه به مرض کرونا مصاب هستند تا زمانیکه تداوی نشوند باید قرنطین گردد. از طرف دیگر تدابیر شدید باید گرفته شود تا اینکه پلان های بزرگ برای جلوگیری از گسترش کرونا به ولایات دیگر اتخاذ گردد.

پاسخ

مردم باید بخاطر پیشگیری از شیوع این بیماری، از حضور در تجمع‌ها، مراکز ورزشی و سایر مکان‌های عمومی خوداری کنند.آنها همچنان از دست دادن، روبوسی و بغل کردن خوداری و تلاش کنند با رعایت بهداشت فردی روزانه دست خود را با آب و صابون بشویند.

پاسخ

همه افغانهایکه از ایران، به خصوص از شهر قم سفر می کنند، باید تا به مدت یک ماه خود را در خانه‌هایشان قرنطینه کرده و در صورت بروز علایم مربوط به ویروس کرونا به مراکز صحیح مراجعه کنند تا باشد مردم دیگری به این مرض دچار نشوند. این یک وجیبه ای انسانی است. باید مهاجرینکه از ایران و چین برمی گردد، این اصول را رعایت کنند.

پاسخ