سلامتی

افغان های مقیم ایران که به ویروس کرونا مبتلا هستند در شفاخانه ها برای تداوی پذیرفته نمی شوند

گزارش از نجیب الله

در تصویر مشاهده می شود که، پناهجویان افغان که از ایران اخراج شده اند به تاریخ ۲۲ حوت در اسلام قلعه، ولایت هرات در انتظار بازگشت مجدد به افغانستان هستند. [عمر]

در تصویر مشاهده می شود که، پناهجویان افغان که از ایران اخراج شده اند به تاریخ ۲۲ حوت در اسلام قلعه، ولایت هرات در انتظار بازگشت مجدد به افغانستان هستند. [عمر]

کابل -- شهروندان و مقامات می گویند، شفاخانه های ایران از ارائه مراقبت برای افغانانی که با ویروس کورونا مبتلا شده اند، انکار می کنند.

بر اساس گزارش ملل متحد، ایران حدود سه میلیون جمعیت پناهندگان و کارگران مهاجر افغان را دارد.

عبدالله ۳۵ ساله، که به تاریخ ۲۵ حوت از ایران به افغانستان بازگشت، گفت که به دلیل نگرانی از اینکه در صورت ابتلا به این ویروس از وی مراقبت نخواهد شد، برگشت. وی دیده بود که چگونه به هموطنانش مراقبت های صحی ارائه نمی شدند.

وی گفت، «من چند افغان را می شناسم که با این ویروس مبتلا شده اند. آنها به تعدادی از شفاخانه ها رفتند که در آن ها مورد آزمایش و پذیرش قرار نگرفته بودند و به آنها گفته شد که به کشور خود برگردند.»

در این تصویر دیده می شود که، یک زن ایرانی برای مجادله با ویروس کورونا در شفاخانه ای در تهران، جایی که مراجعه مهاجرین افغان ممنوع بوده است، از داکتران معالجه دریافت می کند. [حسن شیروانی/ایرنا]

در این تصویر دیده می شود که، یک زن ایرانی برای مجادله با ویروس کورونا در شفاخانه ای در تهران، جایی که مراجعه مهاجرین افغان ممنوع بوده است، از داکتران معالجه دریافت می کند. [حسن شیروانی/ایرنا]

وی افزود، «رفتار [شفاخانه ها] خوب نبود، و ما فکر می کردیم اگر با ویروس کورونا مبتلا شویم و شفاخانه ها ما را نپذیرند، بهتر است که ما به افغانستان برگردیم.»

عبدالحکیم ۳۷ ساله، که همچنان پس از شیوع ویروس کورونا آن کشور را ترک کرده است تصدیق کرد که، شفاخانه های ایران از ارائه مراقبت به افغان ها امتناع می ورزند.

حکیم گفت، «یكی از هموطنان ما كه در یک كارخانه در تهران كار می كرد، ویروس کورونا را از رئیس خود گرفت.»

وی گفت، «رئیس ایرانی وی در شفاخانه بستری شد، اما کارگر افغان در شفاخانه پذیرفته نشد. وی مجبور بود در خانه بماند، جایی که به مدت یک ماه از ناچاری ادویه جات بدون نسخه را مصرف کرد. وی بالاخره درگذشت.»

مقامات ایرانی علاوه بر امتناع از معالجه افغان ها، هزاران پناهنده را که به داشتن ویروس کورونا مشکوک یا تائید شده باشند، جمع آوری کرده و آنها را پس به افغانستان اخراج می کنند.

تبعیض علیه افغان ها

ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین موارد و مرگ و میر ویروس کورونا را داشته است. این کشور به روز سه شنبه (۱۲ حمل) ۲۸۹۸ مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را تائید کرد، اما تعداد واقعی آن می تواند بسیار بیشتر از این باشد.

رژیم ایران معلومات دقیقی در مورد تعداد کارگران مهاجر افغان یا پناهندگان که آزمایش ویروس کورونای آنها مثبت بوده باشند، ارائه نکرده است.

به گفته وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغان، دست كم شش شهروند افغان بر اثر ویروس کورونا در ایران جان های خود را از دست داده اند، در حالی كه تعداد زیادی از آنها به این بیماری مبتلا شده اند.

سفارت افغانستان در تهران به تاریخ ۱۰ حمل تعداد بیشتری را اعلام كرد و گفت كه دست کم ۵۰ نفر افغان كه به این ویروس مبتلا شده بودند تاكنون در ایران درگذشته اند.

بی بی سی با استناد نقل قول ابراهیم حجازی، آتشه امور پناهندگان در این سفارت در تهران گزارش داد که، این معلومات از اطلاعات جمع آوری شده از خویشاوندان کسانی که درگذشته اند، بدست آمده است.

حجازی گفت، سفارت افغان تا زمانی که بطور صحیح از این تعداد مطمئن نشود آن را تائید نمی کند.

مقامات افغان گفتند که آنها از مقامات ایرانی خواسته اند که اطلاعاتی را در مورد افغان هایی که با این ویروس مبتلا شده اند، در اختیار ما قرار دهند، اما فایده ای نداشت.

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران، در مصاحبه ای با بی بی سی گفت، «اگرچه ما چندین بار از ادارات ذیربط [در ایران] برای اطلاع رسانی خواسته ایم، مقامات ایرانی تعداد دقیق و یا تقریبی افغان های مبتلا به ویروس کورونا در ایران را به این سفارت ارائه نداده اند.»

سفارت ایران در کابل به سؤالات سلام تایمز پاسخ نداد.

لیوال در گزارش بی بی سی، با افزودن اینکه سفارت افغانستان از نزدیک به این موضوع نگاه می کند و شکایات خود را با ادارات ذیربط ایرانی در میان گذاشته است گفت، در رسانه های اجتماعی شکایاتی وجود داشته اند که شفاخانه های ایرانی افغان ها را نمی پذیرند.

اولویت دادن به ایرانیان

داکتر عالمه، معین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفت، از ۱ حوت گذشته تاکنون، حدود ۲۰۰ هزار افغان از طریق گذرگاه مرزی اسلام قلعه و ۵۱ هزار از طریق گذرگاه نیمروز از ایران بازگشته اند.

وی گفت، «بیشتر افغانانی که از ایران برگشته اند شکایت دارند که متأسفانه در شفاخانه های ایران تحت معالجه طبی قرار نگرفته اند و در آنجا با تبعیض روبرو هستند.»

گل احمد نورزاد، نماینده ولایت نیمروز در ولسی جرگه گفت، بطور واضح شفاخانه های ایرانی همان تداوی را که به شهروندان ایرانی ارائه می دهند، به مریضان افغان ارائه نمی دهند.

نورزاد گفت، «حتی قبل از شیوع ویروس کورونا، افغان ها در ایران از رفتار تبعیض آمیز رنج می بردند. اکنون که آنها [ایرانیان] خودشان با ویروس کورونا مبتلا شده اند، بدیهی است که آنها به خوبی در قبال افغان ها رفتار نمی کنند و شهروندان خود را در اولویت قرار می دهند.»

عزیز رفیعی، یکی از فعالان جامعه مدنی در کابل گفت، «بر اساس اخلاق طبی و قوانین بین المللی، ایران باید در برابر افغان هایی که با ویروس کورونا مبتلا شده اند تبعیض نکنند و تداوی [لازم طبی] را برای آنها فراهم کند.»

وی افزود، «متأسفانه، دولت ایران همواره با پناهندگان ما با تبعیض رفتار کرده است و در این شرایط نیز با آنها به طور صحیح رفتار نمی کند.»

رفیعی از حکومت افغان خواست تا از طریق مجاری قانونی این مسئله را حل کند. وی مجدداً تأکید کرد، پناهندگان افغان را نباید از معالجه طبی در ایران منع کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لعنتی خداج بر رهبران افغانستان که ملت مظلوم را به این حال روز انداخته هست مرگ بر قدرت مندان افغانستان عبدالقهار بابای از ولایت سرپل والسوالی گوسفندی

پاسخ

لعنت به جنگ خانمان سوز افغانستان! اگر در افغانستان جنگ نمی بود، افغانها چه می کردند که در کشور کثیف ایران زنده گی بکنند. اگر در اینجا صلح می بود، مردم کشور خوب میداشت، اقتصاد مردم و حکومت خوب می بود، مردم مجبور نبودند که به ایران بروند و اکنون با این مشکلات دچار شوند. جنگ ویرانی به بار میاورد، جنگ فقر بوجود میاورد، جنگ بدبختی بوجود میاورد. جنگ مرد را تباه می کنند. این این رو، بیایید که در این کشور صلح بیاوریم و شب و روز کوشش کنیم تا کشور خود را از احتیارج کشور های بیگانه رها سازیم.

پاسخ

تا به حال، من با ایرانی ها همدردی داشتم، اما اکنون من میخواهم بگویم، خداوند همه ایشان را از یک سر نابود کند. این فرزندان شیطان نسبت به یهودی ها خشن تر و دشمن انسانیت هستند. مهم نیست که داکتر چه یک مسلمان باشد یا یک کافر، نباید بین مریضان مسلمان، کافر، عیسوی و یهودی تفاوت قایل شود، و باید همه را یکسان تداوی کند. موضوع دیگر این است که جامعه جهانی خصوصاً سازمان صحی جهان، صلیب سرخ و یونیسف باید در داخل افغانستان به سطح زون شفاخانه ها را اعمار کنند تا اینکه مریضان افغان ضرورت پیدا نکنند تا بخاطر تداوی به کشور های دیگر بروند.

پاسخ

از آنجایی که مهاجرین افغان مبتلا به ویروس کرونا در ایران درمان نمی شوند و شفاخانه های این کشور هیچ افغان را نمی پذیرد، این مهاجران به افغانستان برمی گردند. و این خودش باعث پخش این مرض در هرات و دیگر ولایات کشور شده است. حکومت افغانستان باید همه کسانیکه از ایران بر می گردد در ولایات غربی کشور قرنطین نمایند تا باشد که این مرض به ولایات دیگر سریت نکنند.

پاسخ

اگرچه این بیماری همگانی است و همه باید یکسان مورد مراقبت قرار بگیرند، اما بنا به شیوع زیاد ویروس کرونا در ایران، افغانها مورد مراقبت قرار نگیرند، بنا براین توقع داریم در صورت لازم مورد مراقبت قرار بگیریم.

پاسخ

دولت ایران خودش اعلام می کند که بین بیماران کرونا تفاوتی قایل نمی شود، اما شفاخانه های این کشور این اعلام دولت را رعایت نمی کنند. سفارت افغانستان در ایران باید این معضل را با حکومت ایران شریک ساخته و از آنها در این قسمت خواهان توجه جدی شوند.

پاسخ

برایتان واضح بگویم که در ایران اصلاً به افغان ها رسیدگی صورت نمی گیرد، طرف افغانها کسی نمی بیند و تداوی نمی شوند. ایرانی ها افغان ها را حتی به چشم حیوان هم نمی بینند. حکومت افغانستان باید هر چه عاجل به مشکلات مهاجرین افغان مقیم ایران رسیده گی نمایند.

پاسخ

سه روز پیش یکی از اقارب مان که در ایران زنده گی می کند علایم ویروس کرونا را داشت و او را به شفاخانه امام خیمنی که یکی از شفاخانه های مجهز در ایران است، برای آزمایش بردند، اما مسولان این شفاخانه هیچ توجهی نکرده و او را نپذیرفته اند. اکنون وی در یک وضعیت خیلی وخیمی به سر می برد. خداوند بالایش رحم کند.

پاسخ

عامل اصلی شیوع مرض کرونا در افغانستان ایران است. و یکی از دلایل برگشتن مهاجرین افغان به افغانستان این است که آنها در ایران به هیچ صورت تداوی نمی شوند و به همین خاطر به کشور خود بر می گردد. اگر ایران مهاجرین افغان را در کشور اش تداوی می کرد، به هیچ وجه به این تعداد مهاجرین افغان به افغانستان بر نمی گشت. و مرض کرونا در افغانستان شیوع پیدا نمی کرد. مرگ به ایران جنایت کار. خداوند حکومت ایران را در قهر و غضب خود گرفتار کند.

پاسخ

این نوشته دروغی بیش نیست. پدرکلان من همین الان در شفاخانه ای در قم بستری شده است

پاسخ