سلامتی

در حالیکه تعداد مبتلایان وخیم تر می شود، ایران کمک ایالات متحده برای مبارزه با ویروس کورونا را رد کرد

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر مشاهده می شود که، آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران در یک سخنرانی تلویزیونی به تاریخ ۳ حمل با ملت صحبت می کند. [ایرنا]

در این تصویر مشاهده می شود که، آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران در یک سخنرانی تلویزیونی به تاریخ ۳ حمل با ملت صحبت می کند. [ایرنا]

آیت الله علی خامنه ای، رهبر بزرگ ایران روز یکشنبه (۳ حمل) گفت، کشور وی باوجود تبدیل شدن به یک مرکز فزاینده تهدید برای صحت جهانی با تعداد فزاینده مبتلایان و پالیسی های بی اعتنای آن، هرگز کمک ایالات متحده برای مقابله با ویروس کورونا را نخواهد پذیرفت.

وزارت صحت به روز دوشنبه (۴ حمل) گفت، ایران یکی از کشورهایی است که بر اثر بیماری کووید-۱۹ همراه با ایتالیا، هسپانیا و چین بیشترین آسیب دیده است و آخرین تلفات آمار رسمی را به ۱۸۱۲ نفر رسانده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی این وزارت گفت، بیش از ۱۴۱۱ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته به این معنی است که در مجموع آزمایش این ویروس برای ۲۳۰۴۹ نفر مثبت بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۰ حوت اظهار داشت كه واشنگتن آماده است در صورت درخواست رهبران ایران، به این كشور در مبارزه با این ویروس کمک كند.

در تصویر، یک عضو ناامید کابینه ایران در جریان ملاقات با رئیس جمهور حسن روحانی به تاریخ ۲۸ حوت در تهران نشان داده می شود. [ایرنا]

در تصویر، یک عضو ناامید کابینه ایران در جریان ملاقات با رئیس جمهور حسن روحانی به تاریخ ۲۸ حوت در تهران نشان داده می شود. [ایرنا]

خامنه ای در یک سخنرانی تلویزیونی، پیشنهادهای امریکایی را رد کرد و یک تئوری توطئه را پخش کرد مبنی بر اینکه این پیشنهاد کمک، پوششی برای تلاش در وخیم تر ساختن بحران این ویروس در ایران است.

ایران، مانند چین و روسیه، به طور فعال تئوری های توطئه در مورد این ویروس را پخش کرده و با ارائه معلومات نادرست یا گمراه کننده، زندگی ها را در معرض خطر قرار می دهد.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات، روز دوشنبه (۴ حمل) خامنه ای را مورد انتقاد قرار داد و گفت که «جعل کاری های» وی جهان را در خطر برزگتری می اندازد.

به نظر می رسد که خامنه ای به جای پذیرفتن کمک، سرنوشت این کشور را بر عقاید قرار می دهد.

وی به ایرانیان توصیه کرد که «همه باید از دستورالعمل های» مقامات برای مبارزه با این فاجعه پیروی کنند «تا خدای متعال این مصیبت را برای ملت ایران، برای تمام ملل مسلمان و برای تمام بشریت پایان دهد.»

با این حال، اعتماد به مقامات ایرانی در کمترین حالت است.

ارقام مبهم

از زمانیکه این شیوع در ایران آغاز شد تاکنون، نگرانی های بین المللی در مورد عدم شفافیت رژیم ایران در ارائه کردن معلومات دقیق به مردم در حال افزایش است، درحالیکه این شیوع خارج از کنترل در کشور، کشورهای همسایه و فراتر از آن را تهدید می کند.

ایران علی رغم اینکه یکی از کشورهایی است که بیشترین صدمات را از این ویروس متحمل شده است، مانند سایر کشورها اقدامات قرنطینه را انجام نداده است.

به طور غیرمعمولی، تعداد موارد جدید و مرگ و میرهای گزارش شده در مقایسه با کشورهایی که روشهای بسیار دقیق تری در کنترل این ویروس اتخاذ کرده اند، کم است.

به عنوان مثال، ایتالیا که برخی از محدودیت های حرکی را اتخاذ کرده است، شاهد تعداد قابل ملاحظه ای است و هر روز به تعداد ۸۰۰ کشته جدید و ۵۰۰۰ مبتلایان جدید نزدیک می شود.

سایر جزئیات حاکی از آن است که آمار رسمی که از تهران می آیند به شدت کمتر از حقیقت گزارش می شوند.

به عنوان مثال، سره میاشت ایران به روز جمعه (۱ حمل) اعلام كرد كه از ۲۷ حوت تا آن مدت، حدود سه میلیون نفر از ۱۳ ولایاتی که بیشتر تحت تأثیر این ویروس بودند با استفاده از سرک ها فرار كرده اند که بطور نمایی این ویروس را به سایر نقاط كشور پخش می كنند.

جهانپور، سخنگوی وزارت صحت، آنها را منحیث «اقلیتی که دستورالعمل ها را رعایت نمی کردند» عنوان کرد.

تصاویر ماهواره ای و ویدیوهای روی زمین، مقامات ایرانی را در حال کندن قبرهای ۱۰۰ متری در یک قبرستان قم نشان داده اند تا به عنوان قبرهای گروهی قربانیان این ویروس استفاده کنند.

اظهارات سایر دولت ها به مشکلات درک رژیم ایران کمک نکرده است.

رئیس جمهور حسن روحانی در سخنان تلویزیونی هفته گذشته گفت، «برخی می پرسند که چرا دولت مداخله نمی کند، اما من فکر می کنم ما به اندازه قابل ملاحظه مداخله کرده ایم.»

وی در جمع وزیرانی که ماسک ها پوشیده بودند گفت، «کارهای بزرگی انجام شده است (به شمول) اقداماتی که هیچ کشور دیگری انجام نداده است».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این طبیعی است که دولت و ایران و مقام رهبریت کمک امریکا را رد می کند. پیشنهاد کمک از جانب امریکا طوری نیست که فکر کنی بخاطر بشردوستی است. خود امریکا هنوز راه حلی برای مشکل خود پیدا نکرده چطوری می تواند ایران را کمک کند. در مقابله با این مرض همه کشورها یکسان هست چون چیزی جدیدی هست و هیچکه دوای موثر برای مقابله با آن ندارد. به همین جهت معلوم می شود که امریکا می خواهند راه سلطه بالای مردم ایران را هموار کند با وجود آنکه هیچ کمکی از دست بر نمی آید.

پاسخ

رهبران حکومت ایران احمق هستند. خود شان نمیتوانند که با ویروس کرونا مقابله کرده و ان را مهار سازند، کمک امریکا را رد می کنند.

پاسخ

کشور ها رقابت های شان را کنار گذاشته و همه دست به دست هم داده در مقابل ویروس کرونا مبارزه نمایند. اگر در مقابل این مرض مبازه همگانی صورت نگیرد، همه بشریت روی زمین را از بین خواهد برد. ایران باید در امر مبارزه با مرض کرونا از امریکا کمک بخواهد بخاطریکه وضعیت در ایران خیلی وخیم است و آنها نتوانسته که این مرض را مهار کنند.

پاسخ