جوانان

جنگجوی سابق فاطمیون می گوید که این ملیشه جوانان سوری را فریب می دادند و وعده ها را زیرپا می کردند

گزارش از ولید ابوالخیر

در تصویریکه از یک ویدیوی تبلیغاتی گرفته شده، عناصر لشکر فاطمیون در سال ۱۴۰۰ اینجا در صحرای شرقی سوریه (بادیه) در نزدیکی شهر پالمیرا دیده می شوند.

در تصویریکه از یک ویدیوی تبلیغاتی گرفته شده، عناصر لشکر فاطمیون در سال ۱۴۰۰ اینجا در صحرای شرقی سوریه (بادیه) در نزدیکی شهر پالمیرا دیده می شوند.

این جنگجوی ۲۵ ساله سابق لشکر فاطمیون،‌ با متلاشی شدن زادگاهش دیرالزور به سبب درگیری های سوریه، مانند بسیاری از همسالان خود، تحصیلات خود را به پایان نرساند و در نهایت مجبور ساخته شد تا از منطقه فرار کند.

اما پس از اینکه نیروهای رژیم سوریه و شبه‌نظامیان متحد آن منطقه را تحت کنترل درآوردند، این مرد جوان با نام مستعار مصطفی اللهیب فکر کرد که فرصتی برای بدست آوردن کار و ثبات دارد.

او در صحبت با المشارق گفت، «رژیم نمایندگانی را به مناطقی که ساکنان آواره دیرالزور و البوکمال در آن ساکن بودند فرستاد تا آنها را متقاعد سازند که داوطلبانه بازگردند.»

او گفت، «آنها قول دادند که نیروهای امنیتی دیگر آنها را مورد آزار و اذیت قرار نخواهند داد و آنها را مجبور به خدمت عسکری اجباری نخواهند کرد.»

در تصویریکه از یک ویدیوی تبلیغاتی گرفته شده، عناصر لشکر فاطمیون در سال ۱۴۰۰ در یک راهپیمایی نظامی در صحرای شرقی سوریه (بادیه) شرکت می کنند.

در تصویریکه از یک ویدیوی تبلیغاتی گرفته شده، عناصر لشکر فاطمیون در سال ۱۴۰۰ در یک راهپیمایی نظامی در صحرای شرقی سوریه (بادیه) شرکت می کنند.

اعضای لشکر فاطمیون به تاریخ ۱۵ اسد در مراسمی شرکت می کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

اعضای لشکر فاطمیون به تاریخ ۱۵ اسد در مراسمی شرکت می کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

وی گفت، نمایندگان وعده دادند که برای جوانان سوری شغل ایجاد کنند و افزود که این وعده پوچ بود، زیرا جوانان پس از بازگشت همچنان توسط نیروهای امنیتی رژیم برای خدمت عسکری تحت تعقیب بودند.

اللهیب گفت تقریباً در همان زمان، شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران شروع به نزدیک شدن به جوانان کردند و از آنها خواستند که به شبه نظامیان بپیوندند و به آنها وعده حقوق و مصونیت از رژیم دادند.

شکاف های درون شبه نظامیان

او گفت، «من حدود یک و نیم سال پیش به شبه نظامیان فاطمیون پیوستم، با این درک که ساعات کاری خود را در حوالی دیرالزور می گذرانم تا مانند اکثر جوانانی که به آن پیوستند نزدیک خانواده ام باشم.»

اللهیب گفت، اگرچه لشکر فاطمیون تعهد کرده بود که عناصر شبه نظامی سوری را در پوسته های نزدیک مناطق مسکونی آنها مستقر کند، اما «ما به مناطق مختلف بادیه (صحرای شرقی) اعزام شدیم.»

وی افزود، «پوسته های ما نزدیک جاده‌های خطرناکی بود که کاروان‌های حامل محموله‌هایی مانند نفت مورد استفاده قرار می‌گرفتند، که گهگاه مورد حمله تروریست‌ها قرار می‌گرفت و ما را در معرض خطر قرار می‌داد و باعث جراحت یا حتی مرگ می‌شد.»

او به زودی درک کرد که در لشکر فاطمیون، سوری ها عناصر درجه سه محسوب می شوند، در حالی که با لبنانی ها و افغان های موجود در صفوف شبه نظامیان به ترتیب به عنوان عناصر درجه یک و درجه دوم رفتار می شوند.

علاوه بر این، او متوجه شد که عناصر شبه نظامی سوری از ورود به مناطق تحت کنترل و محافظت شده توسط لشکر فاطمیون منع شده اند، جایی که فقط عناصر لبنانی و افغان مجاز بودند.

او گفت که مراسم مذهبی که توسط عناصر افغان برگزار می شود برای عناصر سوری کاملاً ممنوع است و خاطرنشان کرد که این و سایر اعمال تبعیض آمیز باعث ایجاد شکاف در میان شبه نظامیان شده است.

اللهیب گفت که به عنوان پیش نیاز برای پذیرش در شبه نظامیان، او و خانواده اش مجبور به تعقیب کردن کورس های فرهنگی و مذهبی شدند که ماهیت اجباری و فرقه ای داشتند.

او گفت که فرزندان او مجبور به تعقیب کردن کورس های پیشاهنگی و دینی شدند و خاطرنشان کرد که از طریق این نوع تلقینات مذهبی و فرهنگی «مردم دیرالزور برای تغییر فرقه خود مورد اخاذی قرار گرفتند.»

او گفت که به ویژه خردسالان و جوانان به طور جبری با ایدئولوژی فاطمیون و دکترین ولایت فقیه تغذیه می شوند که خواستار بیعت با علی خامنه ای رهبر ایران است.

نفوذ سپاه پاسداران در دیرالزور

اللهیب گفت که منطقه دیرالزور باوجود نمایش پرچم سوریه و عکس های بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که در بسیاری از پوسته های بازرسی دیده می شود، به هیچ وجه تحت کنترل رژیم سوریه نیست.

او گفت که در عوض این منطقه تحت کنترل سپاه است و وجود برخی از پوسته های بازرسی رژیم سوریه «چیزی جز پوششی برای حضور این شبه نظامیان نیست.»

او گفت که در زمان استخدام، لشکر فاطمیون به او گفته بود که ماهانه ۱۵۰ دالر معاش خواهد داشت و غذا و مراقبت های صحی به او ارائه می شود، اما او گفت که تنها ۴۰ دالر درآمد داشت و در برخی مواقع پرداخت آن به مدت سه ماه به تعویق افتاد.

او افزود که مواد غذایی فقط هر سه ماه یا در مناسبت های مذهبی توزیع می شد و مشروط به شرکت در مراسم مذهبی شبه نظامیان بود.

اللهیب گفت وقتی او کاملاً از دروغ بودن وعده‌های لشکر فاطمیون آگاه شد، از یکی از اعضای با نفوذ یکی از قبیله‌های محلی کمک گرفت که واسطه استعفای او و در نهایت خروج از شبه‌نظامیان شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سیل در افغانستان باعث ایجاد یک بحران انسانی گردیده است. در نتیجه سیل ده ها نفر کشته شده، صدها نفر زخمی و هزاران باب خانه مردم ویران شده اند، مردم سرپناه ندارند و نزد شان چیزی برای خوردن در صبح و شام نیست. کودکان، زنان، جوانان و بزرگسالان شب ها را در سر سرک سپری می کنند. آنها با یکی از سخت ترین شرایط زندگی دست و پنجه نرم می کنند، و مردم زیادی هم با موقعیت های بسیار ناراحت کننده روبرو هستند. اگر ویبسایت خبری سلام تایمز این تبصره مرا دریافت کرد٬ لطفاً وضعیت افغان‌های فقیر را با موسسات بین‌المللی شریک سازید تا به آنها کمک کنند، و برای شان سرپناه، پول نقد و مواد غذایی فراهم کنند. در یک ماه گذشته در افغانستان باران می بارید. وضعیت غیر قابل تحمل شده است و اگر کمک فراهم نشود وضعیت مردم از این هم بدتر خواهد شد.

پاسخ

سوری ها نیز قدم های افغانها را تعقیب می کنند. افغانها در ۴۰ سال ګذشته قربانی منافع کشورهای بزرګ دنیا و منطقه بوده اند. برخی نیز بازیچه دست این کشورها شده و به خاطر منافع آنها کشور خود شان را ویران کرده اند. خواندن این خبر مرا هم به این نتیجه رسانید که سوریه نیز سرنوشت مشابه کشور ما را دارد. برای دیګران می جنګند. منافع آنها را به قیمت ویرانی کشور خود شان تامین می کنند و در نتیجه هم با این بیوفایی ها روبرو می شوند. منحیث یک افغان من میدانم که این وضعیت به چه قیمتی تمام می شود و نتیجه آن چی است. دعا می کنم که خداوند سر مردم سوریه رحم کند و آنها را از چنګال سازمان های جاسوسی برهاند و رهبران خاین و اجیر شان را نیز نیست و نابود کنند. آمین

پاسخ

من فکر نمی کنم که جنجګویان فاطمیون اختیار این را داشتند تا کاری را انجام دهند. ریموت کنترول انها در دست روسیه و ایران بود.و اګر سوری ها فریب فاطمیون را خورده باشند واقعا خنده آور است. عجب چیزهایی را آدم می شنود.

پاسخ