امنیت

لوای فاطمیون استخدام نیروها در شمال سوریه را افزایش می دهد

گزارش از ولید ابوالخیر

عناصر افغان لشکر فاطمیون به تاریخ ۲۲ میزان در یک سلسله مراسم مذهبی در دمشق شرکت می کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

عناصر افغان لشکر فاطمیون به تاریخ ۲۲ میزان در یک سلسله مراسم مذهبی در دمشق شرکت می کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

فعالان و کارشناسان می گویند که، لوای فاطمیون، یک ملیشه به رهبری سپاه پاسداران، از فقر سوری های ساکن در شرق ولایت حلب برای استخدام آنها سوء استفاده می کند.

آنها به ویب سایت خبری المشارق گفتند که توأم با مشکلات اقتصادی فزاینده ای که ساکنان محلی با آن مواجه هستند، تعداد سوری ها در صفوف شبه نظامیان در دوره اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

صالح الافسی، افسر سابق ارتش سوریه آزاد که در بخش کشاورزی در یک منطقهء روستایی حلب کار می کند، گفت، «شرایط اقتصادی در روستاهای شرقی حلب وخیم است.»

او گفت که وضعیت کنونی «یکی از بدترین دوره ها در تاریخ منطقه از همه لحاظ» است.

اعضای لشکر فاطمیون در عکسی که به تاریخ ۲۰ جدی در حساب تلگرام این گروه نشر شده است در کورس کمک های اولیه شرکت می کنند.

اعضای لشکر فاطمیون در عکسی که به تاریخ ۲۰ جدی در حساب تلگرام این گروه نشر شده است در کورس کمک های اولیه شرکت می کنند.

شبه نظامیان لشکر فاطمیون به تاریخ ۳۰ میزان تابوت یک رفیق کشته شده شان را حمل می کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

شبه نظامیان لشکر فاطمیون به تاریخ ۳۰ میزان تابوت یک رفیق کشته شده شان را حمل می کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

او گفت که شبه نظامیان وابسته به ایران تلاش می کنند تا بر کل منطقه کنترل داشته باشند و مناطقی را که می خواهند در انحصار آنها باشد انتخاب کنند، کنترل آنها را به دست بگیرند و همه کسانی را که با آنها مخالف هستند «به شیوه ای سرکوبگرانه» تعقیب کنند.

او گفت که حتی شخصیت های برجسته منطقه -- بزرگان و مقامات محلی -- «نمی توانند کاری برای این وضعیت انجام دهند.»

کشاورزان زمین های خود را رها می کنند

در همین حال، الافسی گفت، «شرایط اقتصادی به دلیل کمبود فرصت های شغلی و غیاب کامل نهادهای دولتی سوریه، به طور عمدی و به قصد وادار کردن جوانان به پیوستن به شبه نظامیان ایرانی، بطور دوامدار در حال بدتر شدن است.»

او گفت که نیاز شدید به اشتغال انگیزه اصلی اکثر جویندگان کار برای پیوستن با این شبه نظامیان است. این در حالی است که به آنها معاش اندکی داده می شود.

او توضیح داد، «کشاورزی به دلیل هزینه بالای کارهای مقدماتی، مانند قلبه کردن، کشت کردن و کوددهی زمین، کاملاً بیهوده شده است. تنها تعداد انگشت شماری از مردم منطقه همچنان به این حرفه مشغول هستند.»

الافسی گفت که حضور شدید شبه نظامیان وابسته به ایران، حرکت دوامدار آنها و این احتمال که پسته های آنها هر لحظه هدف حملات هوایی یا گلوله باران قرار گیرد، کشاورزان را می ترساند.

در نتیجه، بسیاری از آنها از ترس جان خود زمین های کشاورزی خود را رها کرده اند.

مانند یک منطقه نظامی

فیصل الاحمد، فعال رسانه ای حلب، به المشارق گفت، این روزها شرق ولایت حلب مانند یک«منطقه نظامی تحت کنترل شبه نظامیان سپاه، به ویژه حزب الله لبنان و لشکر فاطمیون» است.

او گفت که استحکامات نظامی در امتداد کرانه غربی فرات، به ویژه در ناحیه روبروی نیروهای سوریه دموکراتیک (اس دی اف) در کرانه مقابل به وضوح قابل مشاهده است.

الاحمد گفت که لشکر فاطمیون به ویژه در جذب جوانان در این منطقه، «بالخصوص ساکنان شهرهای مسکنه، السفیره، دیر حفر و الخفصه» فعال است.

او گفت، این کار از طریق میانجی های سوری انجام می شود که برای هر فردی که بمنظور همکاری با این شبه نظامیان استخدام می کنند، امتیازات نقدی دریافت می کنند.

او گفت، اگرچه سربازان سوری از نظر سازمانی به لشکر فاطمیون وابسته هستند، اما آموزش اولیه آنها توسط حزب الله لبنان انجام می شود و پس از آن دوره دیگری از آموزش زیر نظر لشکر فاطمیون انجام می شود.

الاحمد گفت، «تنها انگیزه جوانان سوری برای داوطلب شدن در صفوف این شبه نظامی پول است، و دلیل آن فقر گسترده در منطقه است. »

وی افزود، اما برخی نیز به شبه نظامیان می پیوندند تا از آزار و اذیتی که از سوی خود عناصر شبه نظامی به آنها متوجه است، فرار کنند.

الاحمد گفت، سربازان سوری اغلب برای نگهبانی گماشته می شوند «به گونه ای که هدف از استخدام آنها دور کردن خطر از عناصر افغان و قرار دادن سوری ها در خط مقدم است، جایی که جان آنها در خطر است.»

وی افزود، در همین حال، شبه نظامیان افغان پنهان مانده اند و از ترس حملات هوایی که پسته های آنها را به طور منظم هدف قرار می دهند، به طور مداوم بین مواضع رفت و آمد می کنند.

الاحمد خاطرنشان کرد که شبه نظامیان مستقر در روستاهای شرقی حلب «به طور منظم نیروهای کمکی نظامی از جمله وسایل نقلیه، سلاحها، مهمات و موشک وارد می کنند، گویی که برای نوعی اقدام نظامی آماده می شوند.»

او گفت که این نیروهای کمکی «علی رغم آرامش محتاطانه ای که در کل منطقه حاکم است» وارد می شود.

بی اعتمادی به شبه نظامیان محلی

شیار ترکو، پژوهشگر امور ایرانی، به المشارق گفت، «عنصر بی اعتمادی به شبه نظامیان محلی، فرماندهان سپاه را وادار کرد تا عناصر افغان را که لشکر فاطمیون را تشکیل می دهند، وارد کنند.»

او گفت که اکثر اعضای لشکر فاطمیون در کمپ ‌های ویژه‌ای تربیت شدند که تحت اختیار و نظارت سپاه هستند و در آنجا اصل ولایت فقیه را رعایت می‌کردند.

این امر خواستار بیعت با ولی فقیه - رهبر مذهبی ایران، علی خامنه ای است.

او گفت، اعضای لشکر فاطمیون که از دوران کودکی در این ایدیولوژی غوطه ور بودند، «بسیار شبیه ماشین های برنامه ریزی شده ای شدند که دستورات را به طور کامل دنبال می کنند» و همین امر در مورد اعضای حزب الله لبنان نیز صدق می کند.

این امر باعث تقویت همکاری نزدیک بین دو گروه شده است.

ترکو گفت که لشکر فاطمیون متحمل خسارات قابل توجهی شده است و خاطرنشان کرد که حرکت فعلی برای استخدام سوری ها «از کمبود عددی شدیدی ناشی می شود که شبه نظامیان در نتیجه حملات هوایی به مواضع خود با آن مواجه هستند.»

او گفت که حزب الله در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه قادر به جذب جنگجویان لبنانی نیست، «به ویژه در حالی که جنگجویان سوری به دلیل فقر گسترده در منطقه مایلند هر گونه پرداخت ماهانه را بپذیرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

قوت، قدرت و مسلکی بودن کماندوهای افغان برای آمریکایی ها کاملاً شناخته شده است. زیرا توانایی، قدرت و چابکی خود را از نزدیک دیده اند. کماندوهای افغان اغلب در جاهایی که نیروهای خارجی قادر به انجام آن نبودند عملیات موفقیت آمیز انجام داده اند. اکنون که گزارش هایی منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه احتمالاً نیروهای افغان را برای جنگ در اوکراین استخدام کرده است، وزیر امور خارجه آمریکا بلافاصله گفت که کماندوهای افغان از طریق پناهندگی به آمریکا آورده خواهند شد. با این حال، حیف است که خائنان ما با این ارتش شجاع و کمیاب معامله کردند.

پاسخ

فاطمیون نام دوم هلاکت برای جوانان افغان است. افغانها چه سنی باشد یا شیعه، تاجک باشد، هزاره باشد یا پشتون و دیګر کل شان افغان هستند. لعنت بر رژیم منحوس ایران که جوانان افغان را در مقابل وعده های دروغین شان به جنګ روان می کنند. در وقت ارسال شان به جبهات جنګ وعده های معاش، منزل و اقامه می دهند اما وقتیکه در سوریه و عراق کشته شوند حتی جسدهای شان را هم به فامیل های غمزده شان تسلیم نمیکنند. یا اجساد شان در همان کشورها خوراک حیوانات وحشی می شود یا تعفن می کنند و چندی بعد به خاک تبدیل می شود. این در حالی است که جوانان ایرانی اعم از دختران و پسران از زندګی خود لذت می برند، عیش و نوش می کنند. افغانها بدبخت هستند که از یک سو قربانی حماقت های رهبران داخلی شان می شوند و از سوی دیګر کشورهای همسابه بخصوص ایران و پاکستان آنها را به میدان های جنګ که نام دوم مرګ است روان می کنند. آدم حیران می ماند که چرا کشورها مانند امریکا، چین، روسیه و اروپا با هم نمی شینند و ختم جنګ و اعاده صلح و امنیت را در افغانستان بحث و تضمین نمی کنند؟ تا چه زمانی افغانها در چنین حال به سر خواهند برد؟ :(

پاسخ

از فقر و نادانی افغان ها همه جا سوء استفاده می شود. در روسیه، افغان ها در خط مقدم جنگ می جنگند و اخیراً روسیه شروع به جذب کماندوهای افغان برای اعزام آنها به خط مقدم جنگ علیه اوکراین، کرده است. کماندوهای افغان که میلیون ها دالرعلیه آنها مصرف شد، مانند شیرهستند و در سطح منطقه یک نیروی قوی هستند، اما متأسفانه آنها مجبور شدند با پول بسیار کم به جنگ های خارجی بروند. به گفته جنرال های سابق افغان، روسیه می خواهد هزاران کماندوی سابق افغان را به یک ارتش خارجی جذب کند و به هر یک از آنها ماهانه یک و نیم هزار دالر معاش بپردازد. این جنرال ها گفتند که نیروهای کماندویی نمی خواهند وارد جنگ شوند، اما چاره دیگری ندارند. روزنامه لاس آنجلس تایمز به استناد از منابع خود گفته است که کماندوهای افغان از طریق ایران توسط روسیه جذب می شوند، اما آنها این کار را دوست ندارند. در عین حال، آنها می ترسند که اگر به افغانستان برگردند توسط طالبان کشته خواهند شد. نیروهای ویژه افغانستان ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر بودند و در دو دهه گذشته در کنار نیروهای آمریکایی جنگیده اند. تنها چند صد نفر از آنها همراه با نیروهای آمریکایی اخراج شدند. در مقابل، هزاران نفر دیگر به کشورهای همسایه از جمله ایران گریخته اند یا در افغانستان مانده و مخفیانه زندگی می کنند. هر روز یا هفته‌ها خبر کشته شدن چندین نفر منتشر می‌شود، اما چون رسانه‌ها در افغانستان سانسور می شود و خبرنگاران نمی‌توانند صدای خود را بلند کنند، اخبار آنها گزارش نمی‌شود.

پاسخ