امنیت

شبه نظامیان افغان در تشدید جنگ مواد مخدر در سوریه دست دارند

گزارش از نوحد توپالیان

ساکنان منطقه سیده زینب در جنوب دمشق در عکسی که در ماه ثور گرفته شده است، در اینجا دیده می شوند. ساکنان می گویند این منطقه که توسط شبه نظامیان وابسته به ایران کنترل می شود، شاهد افزایش تجارت غیرقانونی مواد مخدر بوده است. [احمد عبید/ صوت العاصمه]

ساکنان منطقه سیده زینب در جنوب دمشق در عکسی که در ماه ثور گرفته شده است، در اینجا دیده می شوند. ساکنان می گویند این منطقه که توسط شبه نظامیان وابسته به ایران کنترل می شود، شاهد افزایش تجارت غیرقانونی مواد مخدر بوده است. [احمد عبید/ صوت العاصمه]

بیروت -- در آخرین دور خشونت‌ های کشتار متقابل، درگیری‌های مرگباری در منطقه زیارت سیده زینب در جنوب دمشق در ماه جاری میان شبه‌ نظامیان وابسته به سپاه پاسداران، رخ داد.

بر اساس گزارش صوت العاصمه (صدای پایتخت) که رسانه اپوزیسیون سوری می باشد، تعدادی از شبه نظامیان به تاریخ ۱۷ ثور زمانی کشته شدند که عناصر ایرانی، افغان و پاکستانی دو ملیشهء وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هم درگیر شدند.

شبه نظامیان افغان لشکر فاطمیون نامیده می شوند و ناظران به این عقیده اند که تهران ممکن است در نهایت آنها را در افغانستان مستقر سازند.

احمد عبید، ادیتور صوت العاصمه، به المشارق گفت که در این درگیری کوتاه و خشونت آمیز که حدود نیم ساعت به طول انجامید، هفت شبه نظامی غیر سوری کشته شدند.

زیارت سیده زینب در منطقه‌ای در جنوب دمشق که تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به ایران است، در ماه ثور اینجا دیده می‌شود. [احمد عبید/صوت العاصمه]

زیارت سیده زینب در منطقه‌ای در جنوب دمشق که تحت کنترل شبه‌نظامیان وابسته به ایران است، در ماه ثور اینجا دیده می‌شود. [احمد عبید/صوت العاصمه]

او گفت که یک دختر ۷ ساله جان خود را از دست داد و ۱۳ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

این رسانه گزارش داد که تنش‌هایی که منجر به این حادثه شد، ریشه در اختلاف بر سر فروش مواد مخدر بین دو گروه وابسته به سپاه داشت.

یکی از گروه ها به «قلمرو» دیگری تجاوز کرده و مواد مخدر را در آنجا فروخته بود که باعث درگیری بعدی شد.

به گزارش صوت العاصمه، در ماه دلو، درگیری هایی در همان منطقه بین گروهی از بازدیدکنندگان عراقی و ساکنان محلی رخ داد.

ناظران گفتند که بنا بر گزارش ها، درگیری زمانی شعله ور شد که بازدیدکنندگان عراقی به برخی از ساکنان در حین توزیع کمک های غذایی در منطقه توهین کردند.

ساکنان دمشق می‌گویند شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران منطقه سیده زینب را کنترل می‌کنند و آن را به حومه‌ای «مشابه حومه جنوبی بیروت» تبدیل کرده‌اند که پایگاه تاریخی حزب‌الله لبنان است.

منطقه بی قانون دمشق

فعالان سوری به المشارق گفتند که حزب الله سوریه را با مواد مخدر پر کرده است و خاطرنشان کردند که مناطق اطراف دمشق از نظر فعالیت های غیرقانونی که در آنجا انجام داده می شود، شروع به شبیه شدن به پایگاه های لبنانی حزب الله کرده است.

عبید گفت که منطقه سیده زینب از سوی سپاه و رژیم سوریه کنترل می شود.

او گفت که عناصر ملیشه های ایرانی، افغان، پاکستانی، عراقی و حزب الله لبنان در این منطقه وجود دارند که به بخش هایی تقسیم شده است و هر ملیشهء «جواز آن را دارد» که مقدار از پیش تعیین شده مواد مخدر را در بخش خود به فروش برساند.

او گفت که تجارت مواد مخدر در منطقه سیده زینب و سایر مناطق تحت کنترل سپاه «در میان عناصر شبه نظامی که منفعت را با فرماندهان خود تقسیم می کنند، افزایش یافته است.»

عبید گفت که منطقه سیده زینب مانند حومه جنوبی بیروت با جمعیت متراکمی از سنی‌های سوریه، عراقی‌ها و گروه‌های شیعه از فوعه، کفریا، النبل و الزهرا بی‌قانون شده است.

او گفت، «مایه تاسف است که شبه نظامیان در آنجا و در دمشق و حومه آن، مواد مخدر را در آنجا بطور آشکار در قهوه خانه و چای خانه به فروش می رسانند.»

او افزایش قابل توجه فروش مواد مخدر در جنوب دمشق را ناشی از کمبود بودجه دانست که سپاه و حزب الله با آن مواجه هستند، زیرا هر دو برای حمایت مالی به ایران متکی هستند و ایران در بحران اقتصادی قرار دارد.

درگیری شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران

به گفته یک روزنامه نگار و فعال سوری که نخواست نامش فاش شود، حزب الله مقادیر زیادی مواد مخدر، به ویژه حشیش و اسیتایل فنتانیل، یک ماده افیونی که معمولا به عنوان «هروئین تقلبی» شناخته می شود، به منطقه دمشق قاچاق می کند.

او گفت که این مواد در منطقه سیده زینب فروخته می شود که به بازار بدنام مواد مخدر تبدیل شده است.

او گفت که گهگاه درگیری بین عناصر حزب الله و لشکر چهارم ارتش سوریه بر سر فیصدی منفعت رخ می دهد، زیرا لشکر چهارم در ازای تسهیل فروش، سهم بیشتری را می خواهد.

یکی از فعالان دیرالزور که «خالد» نام دارد، گفت که درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران «به کنترل پست ‌های بازرسی در کناره‌ های فرات مربوط می‌شود».

وی گفت که اخیراً یک درگیری مسلحانه در شهر محکان بین شبه نظامیان نیروهای دفاع ملی طرفدار رژیم و اعضای لشکر فاطمیون متشکل از جنگجویان افغان گزارش شده است.

او گفت که در وسط ماه حمل، زمانی که شبه نظامیان لوا الشیخ وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش کردند موتر متعلق به لوا ابوالفضل العباس را بازرسی کنند، درگیری ها در شهر مرزی دیرالزور در البوکمال رخ داد.

خالد گفت که در این درگیری یک شخص از لوا ابوالفضل العباس کشته شد، هفت شبه نظامی دیگر و تعدادی غیرنظامی زخمی شدند و به خانه های مجاور آسیب وارد شد.

وی گفت که منطقه «کمربند سبز» در روستای البوکمال صحنه درگیری های مسلحانه بین عناصر غند ۱۴۷ سپاه پاسداران و شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران بوده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در هرجایی که می بینید، افغانها به تحریک دیگران در فعالیت های مضر و تخریبی دخالت دارند. افغانها از سال ها بدینسو برای تامین منافع ایران در سوریه و عراق می جنگند، و این درحالی است که ایرانی ها افغانها را کثیف خوانده و خانواده های این جنگجویان را مجبور می کنند تا به افغانستان برگردند. من نمی دانم که افغانها چه وقت انسان خواهند شد و آنها چه وقت از انجام کارهای غیرقانونی و تخریبی به دستور خارجی دست می بردارند. اما با آن هم این واقعیت دارد که تمامی کشورهای منطقه و جهان از بیچارگی و مجبوریت افغانها سوءاستفاده کرده اند. ایران هم از آن مستثنی نیست. این بدبختی و حماقت ما است که در داخل کشور با طالبان بوده نمی توانیم و وقتیکه برای پیدا کردن یک لقمه نان حلال به خارج می رویم در دام مارهایی گیر می شویم که در قلب شان هیچگونه رحم و انسانیت وجود ندارد. خداوند (ج) رژیم های مستبدی چون ایران را به زودی از بین ببرند و به ما افغانها نیز عقل و همت بدهد تا کشور خود را آباد کنیم و در دام این گونه کشورهای بی وجدان گیر نشویم.

پاسخ

مواظب حرف هایت باش و هرگز به همه افغانها توهین نکن. در سطرهای اول کامنت شما، سوالی که پرسیده اید که چرا افغان ها کارهای نامشروع را انجام می دهند، بعدا در نوشته شما پاسخ داده شده است. افغان ها را همین جامعه جهانی، همین همسایگان اسلامی منجمله پاکستان و ایران، همین روس ها، این چینی ها، این الاغ ها و سگ ها مجبور کردند کشورشان را ترک کنند و در کشورهای خارجی زندگی بدی داشته باشند.

پاسخ

دولت ایران از مدت ها بدینسو در قاچاق اموال به شمول مواد مخدر دخالت داشته است. رژیم استبدادی و مافیایی ایران با شبکه های غارتگر و مخرب بین المللی رابطۀ نزدیک دارد. آنها از طریق این شبکه ها، یک شبکه سیستماتیک قاچاق اشیایی قیمتی و غیرقانونی را ایجاد کرده اند تا از فشار تحریم های بین المللی بر خود در منطقه کم کنند و برای تمویل فعالیت های مخرب خود در سراسر جهان پول کافی به دست بیآورند. در حالیکه مردم ایران تاوان جنایات رژیم دیکتاتور شان را می پردازند، آخوند های ایرانی و سپاه پاسداران از این فعالیت های ویرانگر و تخریبی فایده می گیرند. آنها به این وسیلۀ زندگی مجللی را به خود شان ساخته اند.

پاسخ

متاسفانه هر کشور تلاش کرده است تا از مهاجرین بیچارۀ افغان سوء استفاده کند. ایران و پاکستان تاریخچۀ بسیار درازی را در زمینۀ استثمار مهاجرین افغان دارند. اما به هر صورت افغان ها خودشان این روز را سر خود آورده اند و تا وقتیکه خودشان نخواهند این کشورهای منافق روش شانرا تغیر نخواهند داد. من میخواهم در مورد نقش سپاه پاسداران در قاچاق و ترانزیت مواد مخدر بگویم. ایران یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های قاچاق موادمخدر درجهان است. و بیشتر مواد مخدر تولیدی در افغانستان از طریق ایران و توسط سپاه پاسداران به کشورهای اروپایی قاچاق می‌شود. قاچاق مواد مخدرسالانه میلیاردها دالر نصیب سپاه پاسداران ایران می‌کند. که هم اکنون هم انحصار قاچاق مواد مخدر در ایران را در دست گرفته و هم با شبکه‌های تبهکار درجهان ارتباط دارد. ک گزارش دفترنمایندگی سازمان ملل ‌متحد درامور مبارزه با موادمخدر، نشان می‌دهد که حدود ۴۰‌درصد از مواد مخدر وارد شده به ایران درهمین کشور می‌ماند و ۶۰‌درصد بقیه آن به کشورهای عراق، ‌ترکیه، آذربایجان و سرانجام به اروپا می‌رسد. ایران قاچاق و ترانزیت مواد مخدر را بیشتر از طریق گروه های نیابتی خود در کشورهای شرق میانه چون حزب الله در لبنان و حوثی ها در یمن انجام می دهد.

پاسخ

شمار زیاد تاجران در افغانستان در کنار ایرانی ها و پاکستانی ها میلیون ها دالر را از درک تریاک افغانستان بدست می آورند. اما من چند سال قبل در یک گزارش خواندم که از مجموع عایدات تریاک افغانستان دو میلیارد دالر آن به افغانستان می رسد، که از این میان ۷۰٪ آن به جیب تاجران هیروئین و ۳۰٪ باقیماندۀ آن به دهاقینی می رود که یک سال عمر شان را در کشت و مراقبت این بوتۀ کثیف ضایع می کنند. اما در بین این ۶۰ میلیارد دالر عاید حاصله از کشت تریاک افغانستان به جیب تجار اروپایی و امریکایی می رود که آنرا به کشورهای غربی انتقال داده و در آنجا به فروش می رسانند. الله (ج) بهتر می داند که این خبر چقدر حقیقت دارد.

پاسخ