دیپلماسی

تلاش های رژیم ایران برای دامن زدن به تنش های قومی در افغانستان خشم مردم را برانگیخته است

گزارش از عمر

یک مرد سالخورده بتاریخ ۷ ثور در هرات از کنار گرافیتی می گذرد که می گوید، «بخشی از اهداف رژیم ایران: ویرانی سوریه، ویرانی عراق، ویرانی یمن»، هدف بعدی: افغانستان. [عمر/سلام تایمز]

یک مرد سالخورده بتاریخ ۷ ثور در هرات از کنار گرافیتی می گذرد که می گوید، «بخشی از اهداف رژیم ایران: ویرانی سوریه، ویرانی عراق، ویرانی یمن»، هدف بعدی: افغانستان. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- اظهارات اخیر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد داعش و تنش های قومی تصور شده در افغانستان، انتقاد شدید افغان ها را برانگیخته است.

خطیب زاده روز دوشنبه (۵ ثور) در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که در افغانستان هیچ قوم اکثریت یا اقلیت وجود ندارد.

او گفت که پشتون ها یک گروه قومی اقلیت هستند، در حالی که تاجیک ها و هزاره ها اکثریت مردم افغانستان را تشکیل می دهند.

ساکنان هرات نسبت به سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز خشم کردند و گفتند که آنها را نشانه آشکاری از قصد رژیم ایران برای دامن زدن به تنش های قومی در افغانستان می دانند.

حسین قادری، باشنده شهر هرات می گوید، «با توجه به مشکلاتی که در افغانستان به وجود آمده، رژیم ایران تلاش می کند تا بین اقوام افغانستان اختلاف ایجاد کند و درگیری را ادامه دهد».

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی حق اظهار نظر در مورد اقوام و مسائل داخلی افغانستان را ندارد، گفت، افغان ها در برابر هرگونه دخالت و تفرقه افکنی ایران خواهند ایستاد.

جاوید نیایش، یکی دیگر از ساکنان شهر هرات، گفت که تهران علیه گروه های اقلیت در کشور خود تبعیض می کند، اما بی شرمانه جرأت می کند در مورد گروه های قومی افغان به عنوان راهی برای طولانی تر کردن جنگ در افغانستان اظهار نظر کند.

وی گفت، «تضاد رژیم ایران با تنش‌های قومی، نشانه آشکاری از مداخله در امور داخلی کشورمان است.‌ مداخله ایران در افغانستان باید متوقف شود تا کشور ما بار دیگر در آتش جنگ نسوزد.»

نیایش گفت، «رژیم ایران چندین سال است که به تنش‌های قومی در افغانستان دامن می‌زند اما هرگز به اهداف خود نرسیده است. افغان‌ها ثابت کرده‌اند که متحد هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند بین آنها تفرقه ایجاد کند.»

ویران کردن افغانستان از طریق فاطمیون

خطیب زاده در ادامه سخنان خود گفت، ایران آماده است تا در مبارزه با داعش در افغانستان پیشتاز باشد و مایل است تجربه های خود را در مبارزه با این گروه تروریستی به اشتراک بگذارد.

با این حال، تحلیلگران نظامی و بسیاری از افغان ها این اظهارات را نشانه ای از قصد تهران برای استقرار نیروهای لشکر فاطمیون در افغانستان می دانند. فاطمیون ملیشه ای متشکل از افغان‌ها است که توسط نیروی قدس سپاه پاسداران تشکیل شده است.

وحیدالله نیک بین، تحلیلگر نظامی مستقر در هرات، گفت که جمهوری اسلامی افزایش تهدید حملات داعش در افغانستان را فرصتی بالقوه برای ورود جنگجویان فاطمیون به کشور می داند.

او گفت، «رژیم ایران افغان‌ها را در فاطمیون برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه استخدام کرده و اکنون می‌خواهد آنها را در افغانستان مستقر کند. رژیم از نیروهای فاطمیون فقط برای پیشبرد اهداف و جنگ های نیابتی خود استفاده می کند».

وی گفت: «نیروهای ایرانی توانایی مبارزه با داعش را ندارند و همواره از پناهجویان افغان مجبور در کشور استفاده کرده و آنها را به عنوان بخشی از ارتش فاطمیون خود به جبهات جنگ کشانده‌اند».

نیک بین هشدار داد که استقرار نیروهای فاطمیون توسط ایران در افغانستان آتش جنگ قومی و مذهبی را به دنبال خواهد داشت.

محمد اکبر حسینی، باشنده شهر هرات گفت، به همین دلیل، افغان‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند رژیم ایران به بهانه مبارزه با داعش وارد افغانستان شود.

وی گفت، رژیم ایران عراق و سوریه را ویران کرده و هزاران انسان بی گناه را به بهانه مبارزه با داعش قتل عام کرده است.علاوه بر این، مزدوران رژیم خون هزاران انسان بی گناه را در عراق، سوریه و یمن ریخته اند.

وی افزود، «ایران پس از ویرانی چندین کشور در خاورمیانه، قصد دارد افغانستان را نابود کند.»

حسینی گفت، ایران باید بداند که افغانستان زمین بازی جیوپولیتیکی آن نیست و نقشه های پلیدش برای افغانستان شکست خواهد خورد.

تحریک از سوی ایران

اظهارات خطیب زاده در بحبوحه تنش های فزاینده بین نیروهای مرزی ایران و افغانستان بیان می شود.

بطور مثال، یک موتر نیروهای مرزی ایران و هشت تن از نیروهای سرحدی آنها روز یکشنبه از طریق گذرگاه مرزی اسلام قلعه هرات وارد افغانستان شدند و سعی کردند از ساخت یک جاده محلی جلوگیری کنند.

نیروهای مرزی افغانستان سربازان ایرانی را برای چند ساعت بازداشت و خودروی آنها را توقیف کردند.

به دنبال آن حادثه، ایران صدها نیرو با تانک و تجهیزات نظامی در نزدیکی مرز مستقر کرد و اوضاع را در مرز بیش از پیش متشنج کرد.

سید نذیر ثابت، فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت که ورود نیروهای ایرانی به افغانستان نقض آشکار تمامیت ارضی کشور است.

وی گفت، «رژیم ایران می خواهد با استقرار نیروهای خود در مناطق مرزی، قدرت نظامی خود را به مردم افغانستان نشان دهد.»

وی گفت، «ایرانی ها باید از حمله به افغانستان خودداری کنند. اگر درگیری بین دو کشور شروع شود، هر چقدر هم که نیروهای ایرانی قدرتمند وارد میدان نبرد شوند، زنده برنخواهند گشت.»

گلاب الدین سیفی، باشنده هرات، گفت که مانورهای نظامی ایران در مرز یک تحریک آشکار است.

او گفت، «در حالی که افغان‌ها با چالش‌های اقتصادی عظیمی روبرو هستند، رژیم ایران به جای حمایت از این کشور، تلاش می‌کند تا وضعیت را بی‌ثبات کند و افغانستان را در یک درگیری دیگر غرق کند.»

وی افزود، «رژیم ایران هرگز طرفدار صلح و ثبات در افغانستان نبوده است، و تمام توان خود را به کار گرفته است تا اطمینان حاصل شود که این کشور میدان جنگ برای جنگ های نیابتی باقی بماند»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

استفاده از اصطلاح (جمهوری اسلامی) برای ایران حماقت است. به عوض از او تنها از کلمه (ایران) استفاده کنید. اسلام، اسلامی کلمات بسیار معزز هستند، نظام ایران اسلامی نیست. من تاریخ اسلام را خوانده ام. رسول الله (ص) اجازه نمی داد که کسی یک کس دیګر را با سیلی بر روی او بزند، در حالیکه عساکر ایرانی افغان های بی ګناه را شکنجه می کنند، می زنند، آنها را از خوردن و نوشیدن محروم می کنند. نظام ایران یک نظام کاملا غیر اسلامی و غیر انسانی است.

پاسخ

افغان ها نباید فریب حرف های دیگران را بخورند. یکی از دلایلی که افغان ها در ۵۰۰۰ سال گذشته مرتکب اشتباهات زیادی شده اند، تبعیض قومی است. آنها دیگر نباید با یکدیگر متفاوت رفتار کنند. همه اقوام افغانستان باید تحت نام افغان زندگی کنند. از هم متنفر و بدبین نباشند، موضع مناسبی در برابر دیگران داشته باشند، در جهت آبادانی وطن و کشور خود گام های مثبت بردارند، در کنار هم بایستند و به حرف مقامات ایرانی و پاکستانی گوش ندهند. می گویند کاروان ها می گذرند، سگ ها جف می زنند! پس به هموطنان افغانم می گویم بس است! نفرتی که نسبت به برادرانمان داشتیم کافی است. وطن خود را به نام قوم و قوم بازی خراب نکنید.

پاسخ

و ب سایت جالب است. همزمان اخبار را به زبان های پشتو، دری و انگلیسی ارائه می کند. بسیار زیاد تشکر

پاسخ