حقوق بشر

جامعه سنی های ایران ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر 'وحدت مسلمانان' را رد کردند

گزارش از بهروز لاریجانی

گروهی از سنی های ایران در سال ۱۳۹۶ در منطقه گچساران ایران نماز می خوانند. [تسنیم]

گروهی از سنی های ایران در سال ۱۳۹۶ در منطقه گچساران ایران نماز می خوانند. [تسنیم]

اعضای جامعه سنی های ایران می گویند، اگرچه جمهوری اسلامی به «وحدت مسلمانان» در ایران لاف می زند، اما با همه مذاهب اسلام یکسان رفتار نمی شود.

سنی ها مانند سایر اقلیت های مذهبی ایران -- حتی آنهایی که از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۸ عقاید آنها به عنوان مذاهب رسمی کشور شناخته شده اند -- به طور معمول در بسیاری از جوانب زندگی تبعیض را متحمل می شوند.

جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از نمایش «وحدت مسلمانان» در ایران، سالانه یک نمایش هفته‌ای میلاد حضرت محمد (ص) را برگزار می کند، اما در رفتار با سنی ها و شیعه ها در این کشور شباهت کمی وجود دارد.

حامیان علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران وی را «رهبر مسلمانان» نیز می خوانند این یک لقب افتخاری است و هدفش این است که وی را منحیث مردی نشان دهد که وحدت را در جهان اسلام تقویت می کند.

حامیان علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران وی را 'رهبر مسلمانان' می خوانند، این یک لقب افتخاری است و هدفش این است که وی را منحیث مردی نشان دهد که وحدت را در جهان اسلام تقویت می کند. اما بسیاری این لقب را نادرست و ریاکارانه قلمداد می کنند. [عکس از دفتر مقام رهبر بزرگ]

حامیان علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران وی را 'رهبر مسلمانان' می خوانند، این یک لقب افتخاری است و هدفش این است که وی را منحیث مردی نشان دهد که وحدت را در جهان اسلام تقویت می کند. اما بسیاری این لقب را نادرست و ریاکارانه قلمداد می کنند. [عکس از دفتر مقام رهبر بزرگ]

ایرانیان به تاریخ ۱۱ عقرب از مسجد امام زاده صالح در میدان تجریش تهران بازدید می کنند. [عطا کناری/ای اف پی]

ایرانیان به تاریخ ۱۱ عقرب از مسجد امام زاده صالح در میدان تجریش تهران بازدید می کنند. [عطا کناری/ای اف پی]

اما بسیاری این لقب را نادرست و ریاکارانه قلمداد می کنند زیرا یک نظر به زمان حضور وی در در دفترش نشان می دهد که وی در ایران یک چهره تفرقه انداز بوده است و اکثراً برای سرکوب مخالفین خود از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می کند.

اعضای جامعه سنی ها می گویند، علی رغم ادعای خامنه ای در مورد وحدت شیعه و سنی، جامعه سنی های ایران به طور سیستماتیک سرکوب می شود و در بعضی موارد رهبران سنی در مورد نحوه رفتار با آنها شکایت می کنند.

محروم و به حاشیه رانده شده

مولوی عبدالحمید یک امام سنی زاهدان به تاریخ ۱۶ جدی در نامه ای به خامنه ای از «اتباع درجه دوم و درجه سوم بودن سنی ها» شکایت کرد.

حکومت ایران از نشر آمار رسمی در مورد اقلیت های مذهبی امتناع می ورزد، اما این کاملاً معلوم است که سنی ها در تعدادی از ولایات اکثریت نفوس را تشکیل می دهند.

سنی‌ها در کردستان، آذربایجان غربی، گلستان، هرمزگان سیستان و بلوچستان اکثریت هستند و آنها در کرمانشاه، خراسان شمالی و جنوبی، گیلان، اردبیل، بوشهر و فارس حصه قابل توجهی از نفوس را تشکیل می دهند.

سنی ها با داشتن ۲۱ عضو در پارلمان فقط ۷٪ از مجموعاً ۲۹۰ عضو پارلمان را تشکیل می دهند، با این حال سنی ها از ۱۵٪ الی ۲۰٪ تمام نفوس ایران را تشکیل می دهند.

ماده ۱۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی (که پس از انقلاب ۱۳۵۸ ترتیب شده است) بیان می کند که مذهب رسمی ایران اسلام دوازده امامی جعفری (شیعه) است و می افزاید که این «تا ابد تغیرناپذیر» است.

بر اساس قانون اساسی، سایر مذاهب اسلام -- به شمول چهار مذهب سنی حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی و مذهب شیعه زیدی -- کاملاً قابل احترام بوده و پیروان این مذاهب براساس فقه خودشان در انجام دادن مراسم مذهبی خود آزاد هستند.

قانون اساسی همچنان بیان می دارد که مقررات محلی در مناطقی که پیروان این مذاهب اکثریت هستند، برای حفظ کردن حقوق عبادت برای جامعه محلی به همان اساس تطبیق خواهند شد.

ماده های ۱۰۹ و ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی می گویند که رهبر ایران و رئیس جمهور آن باید شیعه باشند، اما سنی ها نه تنها از رهبر بودن یا ریاست جمهوری محروم هستند، بلکه در حقیقت از مدیریت سطح متوسط یا پائین نیز منع شده اند.

احمد حنفی یک روحانی سنی در کردستان گفت که انحصار قدرت توسط شیعیان که از ولایت فقیه پیروی می کنند (که فعلاً خامنه ای است) با ارزش های دیموکراتیک، احکام اسلامی و بخش هایی از قانون اساسی ایران در مغایرت است.

وی گفت، «ما در ۴۲ سال گذشته وزیر سنی نداشته ایم.»

وی افزود، «حتی یک عضو شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام سنی نبوده است. هیچ وقت یک نماینده سنی برای کمیته مجلس انتخاب نشده است.»

حنفی گفت، حتی در ولایاتی که سنی ها اکثریت هستند مانند سیستان و بلوچستان و کردستان، حتی یک مقام سنی در یک جایگاه ارشد تعین نشده است.

مساجد کمیاب و فرسوده سنی ها

مساجد سنی ها طی دهه های گذشته در شهرهای مختلف تخریب شده و یا به اندازه غیر قابل ترمیم فرسوده شده اند.

مسجد شیخ فیض مشهد در سال ۱۳۷۲ تخریب شد. در سال بعدی، گروهی از مهاجمین بالای مسجد مکی زاهدان حمله کرده و آن را تخریب کردند.

ترمیم مساجد سنی ها به اجازه حکومت نیاز دارند که در بعضی موارد هرگز داده نمی شود و یا در موارد دیگر با تأخیرها و موانع زیادی روبرو می شود.

عبدالمجید یک عالم دینی سنی گفت که عبادات سنی ها عمدتاً در خانه های شخصی یا مکان های کرایی برگزار می شوند و اینکه در برخی از مراسم دعاگویی موانع ایجاده شده و یا مسدود شده اند.

برای هر ۵۰۰۰ شهروندان سنی یک مسجد یا نمازخانه کرایی وجود دارد. در همین حال، در سراسر کشور حدود ۸۵۰۰۰ مسجد شیعه فعال هستند و آنها برای حفظ و مراقبت به بودجه دولت دسترسی دارند.

عبدالمجید گفت که فعلاً در تهران ۹ مسجد سنی ها همراه با تعداد نامعلوم نمازخانه های کرایی فعال هستند.

وی گفت، با توجه به اینكه بیش از یک میلیون سنی در منطقه بزرگ تهران زندگی می كنند، این جامعه سال هاست كه تلاش می کند یک مسجد دیگر بسازد، اما آنها با مخالفت رژیم روبرو شده اند.

عبدالمجید گفت، تعدادی از روحانیون مشهور سنی ها که مخالفین محسوب می شوند، به دلیل مخالفت با مداخله دولت در مدارس دینی سنی، علاوه بر حاشیه ای شدن زندانی نیز شده اند.

وی گفت، سعید آرامش، عبدالرشید ریگی، حبیب الله جمشیدی، امین مبارکی، عبدالغفار دهانی، محمد دهواری، علی اصغر زهی و عیسی آذری از جمله آنها هستند.

عبدالمجید گفت، جمهوری اسلامی جمعیت سنی را سرکوب می کند و مانع عبادت آن می شود زیرا این حکومت از اقلیت سنی احساس خطر می کند و از دیدگاه این اقلیت در قبال رژیم و اقدامات آن می ترسد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت افغانستان نسبت به ایران هزار مرتبه بهتر است سنی های ایران به مراتب بیشتر است نسبت به شعیه های افغانستان اما شما یک مقام بلند پایه را در ایران نشان دهید که سنی باشد ما برعکس در افغانستان تعداد شعیه ها کمتر از ده فیصد است اما پنج وزارت کلیدی در اختیار شان است. چند تا والی دارد چند تا قمدان امنیه دارد و در سایر دارات دولتی هزار های شعیه حضور پر رنگ دارند. باز هم هزار های شعیه خوش نیستند بر ضد دولت افغانستان شعار می دهند و پشتون ها را به تعصب و بی عدالتی متهم می کنند. حتی طالبان نیز با هزار ها روابط خوبی دارند و در مناطق آنها جنگ نمی کنند. هم طالب و هم حکومت و هم اربکی و خارجیان از پشتون ها قربانی می گیرند. جامعه جهانی باید از مقامات ایران بخواهد که به سنی ها حق بدهند اگر حکومت ایران از این کار ابا ورزید باید این کشور را در لست کشور های ظالم و دیکتاتور و متعصب شامل سازد.

پاسخ

هیچ جایی شکی نیست که برادران اهل سنت در ایران خیلی خیلی به تکلیف هستند و نمیتوانند عقیده راسخ خود را بگونه شفاف و بلند بیان کنند. شما در تمام ایران بگردید فکر نکنم که یک کتاب که عقیده اسلامی اهل سنت را بیان کند پیدا کنید. درتهران شما یک مسجد جامع برای اهل سنت ندارید. چطور توقع برادری و دوستی را از اهل سنت دارید. اگر واقع بینانه به شهرهای زابل و زاهدان بروید و از نزدیک دیدن کنید ان متوجه خواهید شد که مردم ان ولایات به جه شکلی فجیحی زنده گی میکنند. از ضرورت های اساسی انسان گرفته تا خدمات عامه یک شهروند. حالا تهران خو بهرصورت مشهد به مراتب که اصلا قابل قیاس نیست با زابل و زاهدان از هر لحاظ فرق میکند. این هم از عدالت حکومت که خود را نماینده اهل بیت و عدالت علی کرم الله مینامد.

پاسخ

با سنی ها در ایران به شکل بی رحمانه رفتار می شود، در حالی که در افغانستان هزاره ها و دیگر شیعیان خواهان امتیازاتی هستند که گویی افغانستان ملک شیعیان است.

پاسخ