بردباری

قتل عام هرات نه عامل تفرقه، بلکه سبب اتحاد سنیان و شیعیان شد

نوشته زیار

در پی حمله به یک مسجد در روز 10 اسد در هرات که به قتل 33 نفر منجر شد، افغان ها علیه «دولت اسلامی» (داعش) مظاهره می کنند. هزاران مظاهره کننده شیعه در هرات در روز 11 اسد همزمان با حمل تابوت های قربانیان شعارهای را ضد این گروپ سر دادند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

در پی حمله به یک مسجد در روز 10 اسد در هرات که به قتل 33 نفر منجر شد، افغان ها علیه «دولت اسلامی» (داعش) مظاهره می کنند. هزاران مظاهره کننده شیعه در هرات در روز 11 اسد همزمان با حمل تابوت های قربانیان شعارهای را ضد این گروپ سر دادند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- برخلاف اهداف خشونت های فرقه ای جاری که توسط طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) اجرا می شود، پیروان مذاهب مختلف افغانستان جهت ابراز وحدت و رد اقدامات تروریستی متحد می گردند.

تازه ترین اقدام که به قصد تفرقه افکندن میان سنیان و شیعیان در افغانستان انجام شد، حمله بالای داعش بالای یک مسجد شیعیان هزاره در هرات بود به کشته شدن 33 نفر در روز 10 اسد منجر شد.

سجاد کبرزانی، یک محصل 24 ساله باشنده هرات که برادرش حمید را در حمله و کشتار بر یک مسجد در هرات از دست داد، گفت: «من یک شیعه ام و به برادران سنی ام احترام می گذارم و به آنها فخر می کنم.»

کبرزانی به سلام تایمز گفت: «من در محیط پوهنتون و زندگی با این مردم سر و کار دارم. ما با هم هیچ مشکلی نداریم. اما دشمنان خونخوار افغانستان می خواهند تفرقه بیاندازند.»

وی گفت که این حملات به جای تفرقه اندازی «اتحاد را بیشتر از پیش میان گروپ های سنی و شعیه مستحکم» می کند.

کبرزانی گفت: «مرگ حمید عزیزم من را ناامید کرده است. اما من می خواهم درس بخوانم. من می خواهم از طریق علم با افراط گرایی در افغانستان است، مبارزه کنم.»

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، حمله مذکور را «ناجوانمردانه» توصیف کرد.

وی به سلام تایمز گفت: «شورشیان یک بار دیگر ثابت کردند که آنها می خواهند با همچنین حملات ناجوانمردانه نظم عامه هرات را مختل کنند. اما موفق به این کار نشدند.»

افغان ها باید متحد شوند

قتل عام هرات جدیدترین مورد از مجموعه حملات بالای جمعیت شیعه افغانستان بود.

در ماه جوزا داعش مسئولیت یک حمله انتحاری بالای یک مسجد مزدحم شیعه در کابل که طی آن چهار نفر کشته شدند را بر دوش گرفت.

در ماه عقرب سال گذشته یک انفجار انتحاری عظیم در کابل در یک مسجد شیعه کم از کم 27 کشته و 64 مجروح بر جای گذاشت.

همچنان در ماه سرطان 2016 داعش مسئولیت یک انفجار دوگانه را بر عهده گرفت. این انفجار جمعیت شیعیان هزاره در کابل را هدف قرار داد و کم از کم 85 تن را کشته و بالغ بر 400 تن را مجروح رکد.

حکومت وحدت ملی افغانستان جنایت هرات را قویا محکوم کرد و طی بیانیه ای آن را یک اقدام «ضداسلامی» خواند.

این بیانیه همچنان «از مردم مسلمان افغانستان و همچنان علمای دین خواست تا علیه اقدامات وحشیانه تروریست ها متحد شوند

رئیس جمهور اشرف غنی که در تاریخ 13 اسد در هرات با نجات یافتگان این حمله ملاقات کرد، گفت: «تروریست ها بین مردم ما اختلافات فرقه ای ایجاد کرده نمی توانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500