دین

مردم ملکی افغانستان اسلحه گرفته و در ماه محرم از مساجد محافظت می کنند

نوشته سلیمان

یک افسر پولیس در تاریخ 3 میزان از مسجد باقرالعلوم محافظت می کند. شیعیان سراسر افغانستان به رغم حملات متعدد و پی هم تروریستی برای بزرگداشت عاشورا در این آخر هفته آماده می شوند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک افسر پولیس در تاریخ 3 میزان از مسجد باقرالعلوم محافظت می کند. شیعیان سراسر افغانستان به رغم حملات متعدد و پی هم تروریستی برای بزرگداشت عاشورا در این آخر هفته آماده می شوند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- حکومت افغانستان طی ماه محرم جهت تأمین امنیت بهتر مساجد پس از چندین حمله مرگبار به سایت های مذهبی شیعه، شهروندان را مسلح می کند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، روز 27 سنبله از تشدید حفاظت اضافی برای مساجد خبر داد.

پالیسی امنیتی محرم همچنان شامل استقرار قوای نظامی و نیروهای پولیس زیادتر در اطراف محل های عبادت، به ویژه اماکن اقلیت شیعه، است.

دانش گفت که مشارکت و همکاری مردم با نهادهای امنیتی در تامین امنیت مساجد و تکیه خانه ها، یکی از خصوصیات مهم این پالیسی می باشد.

سوگواران بقایای پیکر یک شهروند شیعه مذهب را که در یک حمله داعش بالای یک مسجد در کابل در 3 سنبله به قتل رسیده بود، حمل می کنند. در آن حمله کم از کم 28 نمازگزار کشته شدند. در ماه محرم حکومت افغانستان به هدف کمک به پولیس و قوای امنیتی جهت تأمین امنیت مساجد و اماکن مذهبی در مقابل حملات تروریستی تعداد از شهروندان ملکی را مسلح می سازد. [سلیمان]

سوگواران بقایای پیکر یک شهروند شیعه مذهب را که در یک حمله داعش بالای یک مسجد در کابل در 3 سنبله به قتل رسیده بود، حمل می کنند. در آن حمله کم از کم 28 نمازگزار کشته شدند. در ماه محرم حکومت افغانستان به هدف کمک به پولیس و قوای امنیتی جهت تأمین امنیت مساجد و اماکن مذهبی در مقابل حملات تروریستی تعداد از شهروندان ملکی را مسلح می سازد. [سلیمان]

او گفت: «پالیسی متذکره منحصر به ماه محرم نیست، بلکه این پالیسی تا یک یا دو سال دیگر در تمام ولایت های افغانستان تطبیق خواهد شد.» وی افزود که توزیع سلاح، تجهیزات، و معاش افراد ملکی استخدامی جهت تامین امنیت بر دوش حکومت می باشد.

تعلیم شهروندان جهت خدمت و محافظت

بنا بر مقامات افغانستان، شورای امنیت ملی این پالیسی را تأیید نموده است و تعلیم بالغ بر 500 تن شهروندان برای امنیت اماکن شیعیان در جریان ایام عاشورا تکمیل شده است.

آنها بعد از محرم تحت تعلیمات زیادتر قرار خواهند گرفت.

عبدالاحمد علی یزدان پرست، عضو شورای ولایتی کابل و عضو کمیته ملی دولت جهت امنیت مساجد، گفت: «تا اکنون 505 باشنده محلی از 101 مسجد برای وزارت امور داخله جهت آموزش نظامی معرفی شدند.» وی افزود که وزارت داخله از هر مسجد 5 نفر را استخدام کرده است.

او به سلام تایمز گفت: «وزارت داخله این افراد را برای دو روز آموزش نظامی می دهند و در هفتم محرم برایشان سلاح توزیع می کند تا آنها در کنار قوای امنیتی از مساجد و تکیه خانه ها در ماه محرم حراست و نگهبانی بکنند.»

وی اظهار داشت: «بر علاوه، وزارت امور داخله این افراد را بعد از سیزدهم ماه محرم آموزش [نظامی] دو ماهه خواهد داد.»

او گفت: «افراد استخدام شده در هماهنگی با نیروهای امنیتی در مراسم مذهبی و نمازهای روزهای جمعه برای تامین امنیت در مساجد حضور خواهند یافت.»

تورن جنرال افضل امان، سرپرست قوماندانی عمومی گارنیزیون کابل، گفت: «تدابیر شدید امنیتی از سوی نیروهای امنیتی و هم خود مردم گرفته شده است.»

وی به سلام تایمز گفت: «[شیعیان] می توانند که در یک فضای امن مراسم مذهبی شان را در ماه محرم برگزار کنند. ما اطمینان می دهیم که هراس افگنان هیچگونه فعالیت تروریستی را در این ماه علیه شیعیان و مراسم مذهبی شان انجام داده نمی توانند.»

امان با اشاره به آن 505 نفر گفت: «هیچ گونه نگرانی در پیوند به مسلح سازی این افراد وجود ندارد. آنها چک بایومتریک شده اند، با مردم منطقه شان شناخت کامل دارند، خانه هایشان در نزدیک مساجد می باشد، در هیچ جای دیگر رفت و آمد نمی کنند، و با قوای امنیتی در تامین امنیت همکاری می کنند.»

هدف قرار دادن شیعیان

شیخ صادقی، ملا امام مسجد سید الشهدا در کابل، گفت که «دولت اسلامی» (داعش) «برخلاف تمام اصول اسلامی و انسانی» یک مدت می شود که مساجد و اماکن مذهبی شیعیان را آماج حملات تروریستی شان قرار دادند.

او به سلام تایمز گفت: «آنها تاکنون صدها تن از نمازگزاران را شهید و زخمی کرده اند. این مسئله برای جامعه شیعیان یکی از کلان ترین نگرانی می باشد.»

او گفت: «اما خوشبختانه حکومت تصمیم گرفته است مردم محل را مسلح بسازد تا در کنار قوای امنیتی مساجد و تکیه خانه ها را در ماه محرم محافظت کنند.» وی افزود که جامعه شیعه از برنامه امنیتی حکومت استقبال می کند.

داعش طی دو سال گذشته شماری از حملات را علیه شیعیان در افغانستان انجام داده است.

در 10 اسد یک حمله داعش بر مسجد جوادیه در هرات 33 شیعه نمازگزار را از به قتل رساند و 66 تن دیگر را زخمی کرد.

در ماه جوزا، داعش مسئولیت یک حمله انتحاری به یک مسجد پرازدحام شيعه در کابل را، که طی آن چهار نفر کشته شدند، برعهده گرفت.

در ماه عقرب سال گذشته یک انفجار انتحاری عظیم بازهم در یک مسجد شیعیان در کابل باعث کشته شدن حداقل 27 نفر و زخمی شدن 64 تن شد.

در ماه سرطان 2016، داعش مسئولیت دو انفجار انتحاری در ساحه دهمزنگ کابل را بر دوش گرفت. در آن حمله بیشتر از 85 تظاهرات کننده شیعه هزاره در کابل کشته و 400 تن دیگر زخمی شدند.

«دشمن افغانستان»

علی جان، باشنده شهر کابل، به سلام تایمز گفت: «داعش دشمن شیعه در افغانستان می باشد.»

یک بمب گذار انتحاری و یک عضو مسلح داعش در 3 سنبله با حمله بر نمازگزاران در مسجد امام زمان شهر کابل کم از کم 28 نفر را در حین ادای نماز جمعه کشتند.

جان گفت: «بعد از این حادثه باشنده های محل برای حفاظت از جان و مساجد شان اسلحه خریداری کردند تا مانع حملات تروریستی داعش شوند.»

دانش بعد از ملاقات با مقامات امنیتی و رهبران شیعه در تاریخ 27 سنبله گفت: «بعد از حوادث تأسف بار اخیر مردم نباید جهت محافظت از خود صرفا به قوای امنیتی متکی باشند. مردم، خصوصا جوانان ... باید بر تأمین امنیت مساجد در ماه محرم تمرکز نمایند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک حکومت که قوای هوای داشته باشد قوای زمینی هم داشته باشد پولیس هم داشته باشد تقریبان (۳۵۰۰۰۰)نفر امنیتی برخوردار باشد چه لازم است که مردم ملکی را به خاطر امنیت خودشان اجازه مسلح شدن شان را دولت بدهید . دولت به امرکه صادر کرده است اشتباه کرده است چرا که همین ۵۰۰ نفررا که دولت مسلح کرد این ۵۰۰ میل تفنگ از کجا داده شدبرای این مردم ملکی آیا دولت مطمین است که این مردم دو باره این تفنگ را به دولت تسلیم کند . دولت خود را ضعیف نشان داد در مقابل مردم خود که ما از امنیت شما عاجز هستم . این بو د حکومت جمهوری اسلامی افغانستان که تمام کشورهای اروپایی و کشور امریکاه از آن پشتبانی میکرد که امنیت مردم خودرا کرفته نمی توانست . عوض که حکومت جمهوری از مردم ملکی تفنگ را جامه آوری کند برخلاف آن مردم ملکی را مسلح کردند هر آن حکومت که این رقم کار می کند به خود غم را پیدا می کند .

پاسخ