تروریسم

افغانستان بمب گذاری در مسجد کابل را محکوم می کند

نوشته عزازالله

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 1 قوس به دنبال یک بمب گذاری انتحاری که در آن روز در مسجد باقرالعلوم در کابل حادث شد، تجمع کرده اند. داعش مسئولیت این بمب گذاری که به قتل بیش از 30 نفر از شیعیان اشتراک کننده در این مراسم مذهبی منجر شد را تقبل کرده است. [شاه مرایی/ خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 1 قوس به دنبال یک بمب گذاری انتحاری که در آن روز در مسجد باقرالعلوم در کابل حادث شد، تجمع کرده اند. داعش مسئولیت این بمب گذاری که به قتل بیش از 30 نفر از شیعیان اشتراک کننده در این مراسم مذهبی منجر شد را تقبل کرده است. [شاه مرایی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مسئولین، سیاستمداران، و افراد ملکی در افغانستان از همه اقشار جامعه حمله هفته قبل به شیعیان در کابل را به شدت محکوم کرده اند.

به قرار پولیس کابل در یک انفجار انتحاری که در تاریخ 30 عقرب در مسجد باقرالعلوم وقوع یافت، بالغ بر 30 نفر کشته شدند. این حادثه جدیدترین حمله از مجموع حملاتی است که طی آن جماعت شیعه کشور آماج شده اند.

بصیر مجاهد، سخنگوی پولیس کابل، به رسانه ها گفت که عزارادان تامه کشور در میان تدابیر شدید امنیتی مراسم اربعین که چهلمین روز شهادت امام حسین، نوه حضرت محمد (که درود خدا بر او باد) است، را برگزار کردند.

مجاهد به سلام تایمز گفت: «اما بدبختانه تعدادی از مردم یک مراسم دیگر را بعد از مراسم اربعین اجرا کرده بودند که یک بمب گذار انتحاری به مسجد باقرالعلوم داخل شد و مواد انفجاری خود را بین ده ها شرکت کننده ملکی تفجیر داد.»

اسماعیل کابوسی، سخنگوی وزارت صحت عامه، به سلام تایمز گفت: «در این حمله بیشتر از 80 نفر مجروح شدند.»

علی رضا که 22 ساله است و بر اثر جراحت های خود به شفاخانه برده شد، به سلام تایمز گفت که به وقت حمله این مسجد پُر از جمعیت بود.»

او گفت: «در این مسجد کودکان و سالمندان حضور داشتند. هیچکس [در اطراف من] زنده نماند.»

وی اظهار داشت: «من همه آنها را مشاهده کردم. اجساد خاک آلود و خونین که روی زمین افتاده بودند.»

«دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) مسئولیت این جنایت را تقبل کرد.

حمله ای علیه اسلام و بشریت

رهبران افغانستان با خشم بسیار واکنش نشان داده اند.

رئیس جمهور اشرف غنی مراتب تسلیت خود را به فامیل های قربانیان ابلاغ کرد و این حمله را عملی غیرقبال عفو که توسط دشمنان افغانستان اجرا شده است، نام داد.

رئیس جمهور در یک اعلامیه گفت که حمله به اماکن متبرکه و مذهبی مدرک خصومت تروریستان با اسلام و مردم افغانستان است.

غنی گفت: «هدف از این اقدام ایجاد فتنه میان اقوام افغانستان بود.»

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت، هم این جنایت را محکوم کرد و به خانواده های مصیبت دیده تسلیت گفت.

او از طریق توئیتر اظهار داشت: «این حمله افراد ملکی بیگناه - به شمول اطفال - را در یک مکان مقدس هدف قرار داد. این یک جنایت جنگی و عملی علیه اسلام و بشریت است.»

او به رسانه ها گقت: «این حمله ای علیه ادیان، مذاهب، بشریت، ایدئولوژی های انسانی، و همه باورهای بشری بود. این علامت بربریت و سبعیت است.»

او گفت: «ما همچنان که در عزای عزیزانمان نشسته ایم، باید اطمینان پیدا کنیم که برای وحدت کوشش کرده و پلان های دشمن جهت تقسیم ما به فرق متشطط را خنثی کنیم.»

فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنا، گفت که این حمله جنایتی کلان بود و کار دشمنان مردم افغان می باشد.

او غم و اندوه کلان خود را از بابت این فاجعه بیان کرد و این را «جنایتی غیرقابل عفو» خواند.

افغان های سنی و شیعه متحد می مانند

مولوی قیام الدین کشاف، رئیس شوای علمای افغانستان، گفت که هدف قرار دادن نمازگزاران در داخل یک مسجد مستحق شدیدترین و کلان ترین محکومیت ها است.

او به سلام تایمز گفت: «این فاجعه شنیع ترین تخنیک های ستیزه جویان را منعکس می کند. آنها از دین و اماکن متبرکه مثل مساجد به حیث ابزارهایی جهت اجرای حملات تروریستی استفاده می کنند.»

کشاف گفت: «قتل باشندگان ملکی و عزاداران بیگناه به نام دین کاملاً با روح و اصول دین مبین اسلام در تضا است.» او اضافه کرد که تروریست ها از هر چانس جهت ایضا بالغ بر یک ملیارد مسلمان استفاده می کنند تا به امیال شیطانی خود نایل شوند.

حسین علی کربلایی، یکی از دوکان داران این ساحه، که انفجار در آن واقع شد، گفت که افغان ها تا ابد متحد خواهند ماند.

او به سلام تایمز گفت: «این حملات نشان می دهند که داعش کوشش دارد تا به نام دین میان گروپ های مختلف مسلمانان در افغانستان جنگ به راه بیاندازد.»

حمیرا، یک دانشجوی پوهنتون کابل، گفت که افغان ها به مثابه یک ملت متحد علیه تروریستان ایستاده اند.

او گفت: «اینجا هر سنی یک شیعه و هر شیعه یک سنی است و هیچ فرقی مابین ما وجود ندارد. ما دشمنان مان را می شناسیم. آنها یک افغانستان متحد را نمی خواهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500