تروریسم

مقامات می گویند افغان ها باید متحد علیه تروریسم بایستند

نوشته سلیمان

سوگواران افغان در تاریخ 3 اسد 2017 یک تن از 26 قربانی انفجار موتربمب طالبان در کابل را دفن می کنند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

سوگواران افغان در تاریخ 3 اسد 2017 یک تن از 26 قربانی انفجار موتربمب طالبان در کابل را دفن می کنند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- ناظران می گویند اقدامات خشونت بار که مرتبا توسط طالبان، «دولت اسلامی» (داعش)، و سایر عناصر ضد حکومت اجرا می شوند، نشان دهنده نیاز افغان ها به اتحاد علیه خشونت و افراطی گری می باشد.

مقامات می گویند فقط طی ماه رمضان بالغ بر 1,000 فرد ملکی افغان در حملات اجرا شده توسط گروپ های شبه نظامی کشته شدند.

نجیب الله آزاد، معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی، به سلام تایمز گفت: «اهداف کلان طالبان، داعش، و سایر گروپ های تروریستی که در افغانستان علیه ملت افغان می جنگند کشتار افغان ها، از بین بردن زیربناها، ... عقب مانی کشور، و ایجاد رعب و وحشت می باشد.»

وی گفت: «طالبان، داعش، و سایر گروپ های تروریستی در میدان های جنگ ... شکست خورده اند. آنها ... با متوسل شدن به حملات انتحاری، آماج قراردادن ملکی ها، و حمله بالای تاسیسات عام المنفعه می خواهند انتقام بگیرند.»

شبه نظامیان طالبان افغان در تاریخ 27 سرطان در حومه ولایت ولسوالی گردیز ولایت پکتیا عکس می گیرند. سازمان ملل متحد در تاریخ 26 سرطان اعلام کرد که آمار تلفات مردم ملکی در افغانستان در نیمسال اول 2017 به رقم بی سابقه 1,662 نفر رسید. [فریداالله احمدزی/ خبرگزاری فرانسه]

شبه نظامیان طالبان افغان در تاریخ 27 سرطان در حومه ولایت ولسوالی گردیز ولایت پکتیا عکس می گیرند. سازمان ملل متحد در تاریخ 26 سرطان اعلام کرد که آمار تلفات مردم ملکی در افغانستان در نیمسال اول 2017 به رقم بی سابقه 1,662 نفر رسید. [فریداالله احمدزی/ خبرگزاری فرانسه]

آزاد گفت که یگانه راه برای آوردن صلح و ثبات و شکست گروپ های تروریستی وحدت ملی می باشد.

انهدام زیرساخت ها و معارف

تروریسم بر علاوه کشتن هزاران انسان، از انکشاف زیرساخت ها، معارف، و اقتصاد هم ممانعت کرده است.

آزاد گفت: «حکومت پروژه های انکشافی و توسعوی زیادی را پلان کرده است. اما گروپ های تروریستی ... عملی شدن این پروژه ها را مانع شده اند.»

وی گفت که اگر پروژه های متذکره تطبیق شده بودند در آن صورت این به معنای «سرک های قیرریزی شده، مراکز صحی پیشرفته، مکاتب، و سایر سهولت های زندگی می بود.»

آماج قرار دادن مکاتب توسط طالبان و سایر شبکه های تروریستی مسبوق به سابقه می باشد.

خالد پشتون، نماینده مردم قندهار در پارلمان، گفت: «گروپ های تروریستی بزرگترین مانع برای آموزش و پرورش اطفال، مخصوصا دختران خواهان کسب علم، می باشند. این گروپ ها تا اکنون صدها مکتب را ... تخریب کرده اند و ده ها هزار طفل را از آموزش و پرورش محروم گردانیده اند.»

آزاد نیز به نقل از یک تحقیق انجام شده توسط حکومت گفت که طالبان تنها طی دو ماه سنبله و میزان قبل 302 مکتب را تخریب کردند. حکومت همچنان مصروف شمارش تعداد مکاتب آسیب دیده توسط طالبان و داعش از آن زمان تا اکنون می باشد.

وحدت ملی کلید مبارزه با تروریسم است

پشتون به سلام تایمز گفت: «قربانیان اصلی حملات گروپ های تروریستی ملکی ها می باشند.»

سازمان ملل متحد در تاریخ 26 سرطان اعلام کرد که آمار تلفات ملکی در افغانستان در نیمسال اول 2017 به رقم بی سابقه 1,662 نفر رسید.

با حمله داعش بالای سفارت عراق در کابل در روز دوشنبه (9 اسد) که طی آن دو نفر کشته شدند و هم دو حمله در تاریخ (2 اسد) که مسئولیت شان را طالبان به عهده گرفتند -- یک حمله با موتربمب در کابل که کم از کم 26 کشته بر جای گذاشت و نیز حمله بالای یک شفاخانه در ولایت غور که کم از کم جان 35 فرد ملکی را گرفت -- این ارقام همچنان بلندتر می روند.

پشتون گفت: «افغانستان فقط وقتی می تواند از تروریسم رهائی یابد که همه اقوام ... در برابر این گروپ ها متحد شوند.»

صادقی زاده نیلی، نماینده مردم ولایت دایکندی در پارلمان، تأیید کرد که بالغ بر 90 فیصد کشته ها و زخمی های حملات تروریستی در افغانستان مردم ملکی استند.

وی به یک انفجار در کابل در تاریخ 10 جوزا اشاره کرد و گفت که این انفجار جان کم از کم 90 نفر را گرفت «که اکثریت مطلق آنان مردم ملکی بودند.»

نیلی گفت: «به هر اندازه که افغان ها متحد ... باشند به همان اندازه برنامه های گروپ های تروریستی ناکام می شود. یگاه راه آزادسازی افغانستان ... از تروریزم وحدت و یکپارچگی است.»

تخریب اقتصاد

ناظران می گویند که شبه نظامیان به قدرت نزدیک نشده اند، مگر همچنان به اقتصاد آسیب می رسانند.

آذرخش حافظی، رئیس روابط بین المللی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «موجودیت گروه های تروریستی در افغانستان و ادامه حملات انتحاری و انفجاری شان تاثیر منفی بر اقتصاد، سرمایه گذاری، و تجارت گذاشته است.»

وی به سلام تایمز گفت حملات تروریستی سالانه ملیون ها افغانی به بخش خصوصی و مردم عام ضرر رسانده است. وی افزود: «همچنان جنگ های تحمیلی گروپ های تروریستی سبب شده است که تعدادی از شرکت های داخلی و خارجی در افغانستان سرمایه گذاری نکنند.»

ظریف امین یار، پروفیسور اقتصاد دانشگاه دنیا افغانستان در کابل، به سلام تایمز گفت: «گروپ ها [تروریستی] ... بسیار از تاسیسات عامه المنفعه مانند سرک ها، پل ها، و مکاتب را تخریب کرده اند.»

امین یار گفت: «مبلغ زیادی از پول های کمک شده جامعه بین المللی در جنگ با تروریزم به مصرف می رسد. اگر این گروپ های تروریستی نمی بودند، تمام پول های کمک شده در بازسازی، توسعه، و انکشاف به مصرف می رسید و افغانستان با این کار ... به یک کشور پیشرفته تبدیل می شد.»

مسیر آشتی

شورای عالی صلح افغانستان (اچ پی سی) می گوید آشتی تنها راه دستیابی به نتیجه است.

عبدالخبیر اوقچون، معاون شورای عالی صلح، به سلام تایمز گفت: «راهبرد جدید شورای عالی صلح فرصت خوبی را برای طالبان مساعد می سازد تا خواست های شان را مطرح کنند.»

وی گفت: «ما [از طالبان] می خواهیم بیایند در میز گفتگو تقاضاهای شان را مطرح کنند.»

اوقچون گفت: «طالبان بیشتر از 20 سال جنگیدند، اما به غیر از تباهی افغانستان هیچ دستاوردی نداشتند. فقط یگانه گزینه برای آوردن صلح ... پیوستن گروپ های مخالف مسلح دولت به پروسه صلح میباشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بهتر است که شما لطف کرده و تصاویر دیگری را به جای تصویر قبر و جنازه نشر کنید. این چنین بسیار تصاویر ناراحت کننده استند.

پاسخ