تروریسم

شبه نظامیان در افغانستان فریب خورده اند و باور کرده اند که هدفشان بر حق می باشد

نوشته سلیمان

پرسنل امنیتی افغانستان در تاریخ 26 سرطان دور اجساد شبه نظامیان طالبان که در یک عملیات امنیتی در ولسوالی ناوه ولایت هلمند کشته شده اند، گرد آمده اند. [نور محمد/ خبرگزاری فرانسه]

پرسنل امنیتی افغانستان در تاریخ 26 سرطان دور اجساد شبه نظامیان طالبان که در یک عملیات امنیتی در ولسوالی ناوه ولایت هلمند کشته شده اند، گرد آمده اند. [نور محمد/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- ناظران می گویند که بسیاری از اعضای اصلی و فرعی طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) معتقدند اقدامات شان بر حق می باشد، مگر حقیقت این است که آنها فریب خورده اند؛ زیرا اقدامات خشونتبارشان غیراسلامی و برخلاف مصالح افغانستان است.

فرهاد مجیدی، نماینده مردم هرات در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «گروپ های تروریستی، مخصوصا طالبان که خودشان را افغان هم می گویند، برای سعادت، امنیت، صلح، و پیشرفت افغانستان کار نمی کنند.»

او گفت: «برعکس، آنها در جهت تباهی وعقب مانی افغانستان فعالیت می کنند. اگر چنین نیست آنها فقط یک مورد از کارهای خوبشان را که به منافع افغانستان بوده است برای مردم افغان نشان بدهند.»

مجیدی گفت: «طالبان و داعشیان ادعای امارت و خلافت اسلامی می کنند، اما اعمال شان اصلا اسلامی و انسانی نیست.»

عساکر اردوی ملی افغانستان در تاریخ 2 جوزا در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار قرول می دهند. [جواد تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان در تاریخ 2 جوزا در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار قرول می دهند. [جواد تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

حملات انجام شده توسط طالبان و داعش به طور غیرمستقیم بر شهروندان بیگناه تاثیر می گذارد.

بر اساس گزارش اخیر دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) تلفات ملکی در 6 ماه اول سال جاری میلادی بلند رفته است، که در این مدت، طالبان و داعشیان 1,141 فرد ملکی را کشته و 2,348 ملکی را نیز زخمی کرده اند.

فاطمه نظری، نماینده مردم کابل در پارلمان، گفت که این گزارش «واضح نشان می دهد که در 6 ماه اول سال جاری بیشتر از 600 زن کشته و یا زخمی شده اند. این آمار نشان دهنده افزایش 23 درصدی تلفات زنان در مقایسه به سال گذشته می باشد.»

وی گفت که خشونت جاری «ثابت می کند گروپ های تروریستی به جز از کشتار افغان ها و ویرانی افغانستان کدام پلان دیگر ندارند.»

حملات تروریستی اقتصاد افغانستان را فلج کرده است

اقدامات این گروپ ها همچنان اثرات مخرب بر اقتصاد داشته اند.

سهراب بهمن، سخنگوی وزارت اقتصاد، به سلام تایمز گفت: «طالبان و سایر گروپ های تروریستی سالانه تنها از بابت تخریب زیربناها، تاسیسات، و پروژه های عام المنفعه به مبلغ بیشتر از 200 ملیون دالر [13.7 ملیارد افغانی] به دولت و مردم افغانستان ضرر می رسانند.»

بهمن گفت: «موجودیت و افزایش حملات تروریستی گروه های هراس افگن سبب شده است که فقر در افغانستان به بیشتر از 39 فیصد برسد. این امر همچنان بیکاری را بلند برده است و نتیجتاً هزاران جوان افغان ... مجبور به ترک وطن شان شده اند.»

آذرخش حافظی، رئیس روابط بین المللی اتاق های تجارت افغانستان، گفت که خشونت و تروریسم بر اقتصاد قانونی تأثیر منفی گذاشته است، در حالی که «اقتصاد غیر قانونی مانند عایدی از زراعت، تولید، و قاچاق مواد مخدر که یکی از منابع تمویل گروپ های هراس افگن حساب می شود، بلند رفته است.»

وی به سلام تایمز گفت: «سال گذشته که شهر کندز به دست طالبان سقوط کرد، این گروه مارکیت های تجارتی و دوکان ها را آتش زدند. تاجران و تشبثات به دلیل وحشت ایجاد شده توسط طالبان تجارت و سرمایه گذاری شان را در این ولایت متوقف و یا محدود ساخته بود.»

حافطی گفت: «در آن زمان، تلفات و خسارات مالی ده ها میلیون دلار برآورد شد.»

او اظهار داشت: «فعالیت های زراعی در ولایت های کندز، بغلان، هلمند، و شمار دیگر از ولایت ها که فعلا جنگ است، کلانترین صدمه را دیده اند.»

وی افزود: «این ولایت ها در گذشته بزرگترین تولید کننده مواد خوراکه بودند، اما هراس افگنی و جنگ سبب شد که این ولایت ها نتوانند مانند سابق مواد خوراکه تولید نمایند که از این ناحیه ده ها ملیون دالر تولید ناخالص ملی کاهش یافته است.»

قوای افغان به ستیزه جویان خسارات سنگین وارد می آورند

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی، به سلام تایمز گفت: «قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان روزانه 20 تا 25 عملیات ضد تروریسم انجام می دهند که در نتیجه آن روزانه ده ها طالب و سایر تروریستان کشته و زخمی می شوند.»

به طور نمونه چند مورد از موفقیت های اخیر بر بالای شبه نظامیان شامل عملیات مورخ 10 اسد، یعنی زمانی بود که قوای امنیتی 84 تروریست، به شمول سه قوماندان طالبان و ده عضو شبکه حقانی را در ولایت های ارزگان، فاریاب، پکتیا، و کندهار کشتند.

همچنان در تاریخ 8 اسد قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان 103 تروریست را در ولایت های غور، کاپیسا، هلمند، و بدخشان کشتند.

وی افزود: «در تاریخ 4 اسد 149 تروریست در نقاط مختلف کشته و 116 تن دیگرشان زخمی شدند.»

وزیری گفت که این تلفات به شمول کشته شدن 45 طالب در ولایت نورستان، کشته شدن 8 داعشی در ولایت ننگرهار، و کشته شدن 3 عضو القاعده در ولایت پکتیکا می باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما از همه [گروپ های] مسلح تقاضا می کنیم همراه هم با حکومت بنشینند و تقاضاهایشان جهت گفت و گو عرضه کنند تا همه افغان ها یک سیستم دموکراتیک ایجاد کنند. جنگ راه حل مناقشه افغانستان نیست. ما طی چهار دهه گذشته تلفات و خسارات بسیاری را از سوی کشورهای همسایه خصوصا سازمان های استخباراتی پاکستان متحمل شده ایم. آنها بالای افغان ها رحم نمی کنند. آنها نه به دین اهمیت می دهند و نه به اسلام. آنان چهار دهه است که مردان مسلح را تعلیم داده و جهت مقاصد خرابکارانه به افغانستان اعزام می کنند. این مردان مسلح باید بیاندیشند که چرا کشورشان را ویران می کنند و چرا باید برادران بیگناه افغان شان را به قتل برسانند.

پاسخ