دیپلماسی

تقاضای افغانستان برای توقف «مداخله» ایران

نوشتۀ سلیمان

یک عضو قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 12 میزان از یک پوسته امنیتی در هرات حراست می کند. [عارف کریمی/خبرگزاری فرانسه]

یک عضو قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 12 میزان از یک پوسته امنیتی در هرات حراست می کند. [عارف کریمی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- کشفیات اخیر مبنی بر حمایه ایران از طالبان موجبات نگرانی قانونگذاران و اعضای جامعه مدنی افغانستان را فراهم کرده و باعث شده است تا دولت افغانستان به اتخاذ اقداماتی علیه همه دشمنان کشور وعده دهد.

محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان، اخیرا تأیید کرد که ایران با تحریک طالبان روابط دارد.

این اعتراف بعد از آن بیان شده است که رژیم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (آی آر جی سی) کراراً تمویل و تجهیز نظامی این گروپ شبه نظامی را تکذیب کرده بود.

حالا نمایندگان پارلمان و رهبران دولت های محلی در افغانستان می گویند که در وجود ارتباط مابین ایران و طالبان تردیدی نیست و شواهد و مدارک سال ها است که بر وجود این روابط صحه می گذارند.

پرسنل امنیتی افغانستان طی سال های اخیر کراراً از کشف مهمات ساخت ایران در داخل خاک افغانستان در ساحات مرزی این کشور با ایران خبر داده اند.

به گفته تحلیلگران یک مدرک دیگر مرگ ملا اختر محمد منصور، رهبر وقت طالبان، بود که در ماه حمل در پاکستان کشته شد که بنا به گزارش ها مرگ وی بعد از مراجعت او از سفر به ایران اتفاق افتاد. مقامات پاکستانی یک ویزای ورود به ایران را در پاسپورت او پیدا کرده بودند.

حراست از خاک افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می گوید که از همه توان خود برای نابود کردن دشمنان افغانستانو حامیانشان استفاده خواهد کرد.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی، به سلام تایمز گفت: «هر کشوری که بر علیه ما سلاح بر می دارد، اگر ایران باشد [...] و یا هر کشور دیگر، ما هم از هیچ گونه کوشش علیه آن دریغ نمی کنیم.»

او گفت: «دفاع و حراست از تمامیت ارضی افغانستان و امنیت مردم این کشور یک وظیفه و مکلفیت قوای امنیتی و دفاعی افغانستان [اِی اِن دی اس اف] می باشد.»

وی گفت: «قوای امنیتی و دفاعی افغانستان در هر شرایط آماده اند تا از هر وجب خاک افغانستان در برابر طالبان و حامیانشان حراست کنند.»

زکریا خان زکریا، یک نماینده مجلس و عضو کمیسیون روابط بین المللی پارلمان افغانستان، گفت که روابط ایران با طالبان تجاوز به حاکمیت ملی افغانستان است.

او به سلام تایمز گفت: «حمایه ایران از گروپ تروریستی طالبان از حیث همه حقوق بین الملل و تمامی پرنسیپ های قبول شده جهانی مردود و محکوم است.»

یک پالیسی شفاف در قبال ایران

زکریا از دولت و قوای امنیتی افغانستان تقاضا کرد تا قدم های عملی را برای متوقف کردن مداخله ایران در امور داخلی افغانستان بردارند.

او گفت: «اگر حکومت در اسرع وقت سیاست خود علیه ایران را مشخص نسازد و به مداخله های ایران جواب قاطع و سریع ندهد افغانستان بیشتر از این ناامن و بی ثبات خواهد شد.»

وی افزود: «افغانستان بخش از نظام بین الملل است. حمایه ایران از تروریزم و دادن امکانات و تجهیزات جنگی به گروپ تروریستی طالبان به معنای برهم زدن نظم بین المللی می باشد. بنا بر این، جامعه جهانی باید احساس مسئولیت نماید و مانع فعالیت های تروریستی ایران در افغانستان شود.»

محمد نادر بلوچ، نماینده مردم ولایت نیمروز در مجلس سنا، هم با این موافق است که به یک پالیسی شفاف در قبال ایران ضرورت می باشد.

او به سلام تایمز گفت: «ایران یک زمان طالبان را گروپ تروریستی خطاب می کرد. اما حالا دیده می شود که ایران به وضوح با تروریست ها تبانی کرده و از تروریزم حمایه می کند.»

او گفت: «رژیم ایران در ولسوالی های چهار برجک و خاشرود، که هر دو هم مرز با ایران استند، طالبان را تمویل و تجهیز می کند.»

بلوچ گفت: «ما بارها شاهد بودیم که طالبان از سلاح های ساخت ایران و همچنان ماین های ضد وسائط ساخت این کشور در در ولایت های نیمروز، هرات، و فراه استفاده کردند. همه این موارد نشان دهنده اهداف شوم و مخرب ایران در افغانستان می باشد.»

او گفت: «پیش از اینکه ایران ولایت های غربی افغانستان را به مراکز هراس افکنی طالبان مبدل سازد ما از حکومت قویا می خواهیم که از هر راه ممکن دست ایران را از افغانستان کوتاه کند.»

«تاریخ در مورد ایران قضاوت خواهد کرد»

حسن عزیزی، فعال جامعه مدنی در کابل، گفت که مداخله ایران در افغانستان به همان اندازه جنایت های گروپ های تروریستی مانند «دولت اسللامی عراق و شام» (داعش)، طالبان، و القاعده مخرب می باشد.

او ضمن تأکید بر سازماندهی مظاهره های مردمی علیه ایران در افغانستان به سلام تایمز گفت: «من به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان، از دولت افغانستان و همپیمانان استراتیژیک آن به شمول ایالات متحده، ناتو، و شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا می کنم که هرچه زودتر مانع فعالیت های تخریبکارانه و تروریستی ایران در افغانستان شوند.»

او گفت: «طالبان مخالف تمام معیارهای پیشرفته جهانی می باشند. آنها حقوق بشر، دموکراسی، حقوق زن، و همه قوانین بشردوستانه جهانی را نمی پذیرند. حمایه ایران از چنین گروپ به معنای زیر پا کردن همه این ارزش ها می باشد.»

او گفت: «تاریخ در مورد ایران قضاوت خواهد کرد.»

دولت باید «اقدامات لازم» را اجرا کند

محب الله صمیم، والی پیشین ولایت پکتیکا، گفت: «اگر حمایه همسایه های افغانستان مخصوصا ایران، از طالبان نبود، این گروپ توانایی یک هفته جنگ را در برابر قوای امنیتی افغان نمی داشت.»

او به سلام تایمز گفت: «این یعنی همسایه های ما عاملان ادامه جنگ و خشونت در کشور ما می باشند.»

صمیم همچنان گفت: «با توجه به این که مقامات ایران رسما روابط شان را با طالبان تائید کرده اند، حالا ضرورت دارد که حکومت افغانستان اقدامات لازم را علیه ایران اجرا کند.»

یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه به سلام تایمز گفت که دولت افغانستان این موضوع را از طریق راههای دپلوماتیک پیگیری می کند و در صورت ضرورت این موضوع را به تصامیم و گفتمان های ملی پیشکش خواهد کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران وپاکستان هردو کشور ازتروریزم حمایت مکنند ودر ترویج افراطیت وتروروهم دستن برایهمگان معلوم است که محیط امن برای طالبان دراسلام اباد ذاهدان زابل وپشاور کویته است محل اموزش تجهز واکمال

پاسخ