تروریسم

سفیر ایران تأیید کرد که تهران با طالبان ارتباطاتی دارد

نجیب الله

بر اثر انفجار قوی یک کامیون بمب گذاری شده طالبان که در تاریخ 19 عقرب کنسولگری جرمنی را هدف قرار داد، حداقل دو نفر کشته و بیشتر از 100 نفر مجروح شدند. [فرشاد حسین/ خبرگزاری فرانسه]

بر اثر انفجار قوی یک کامیون بمب گذاری شده طالبان که در تاریخ 19 عقرب کنسولگری جرمنی را هدف قرار داد، حداقل دو نفر کشته و بیشتر از 100 نفر مجروح شدند. [فرشاد حسین/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان، در روز جمعه (26 قوس) در گفت و گو با رسانه های افغانستان تأیید کرد که ایران با تحریک طالبان ارتباطاتی دارد.

این اعتراف بی سابقه پس از انکارهای مکرر رژیم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درباره ارائه حمایه مالی و نظامی به این گروپ شبه نظامی، که مسئول جنایات مختلف در افغانستان است، صورت می گیرد.

پس از آن که رسانه های متعددی گزارش دادند که ایران طالبان را برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران دعوت کرده بود، بهرامی با طلوع نیوز و آریانا گفت و گو کرد.

این سفیر دعوت رژیم ایران از طالبان را تکذیب کرد، اما اعتراف کرد که ارتباطاتی بین ایران و تحریک شبه نظامی طالبان وجود دارد.

همچنان هفته قبل العربیه به نقل از یک ملای ایرانی به نام محسن اراکی، که عضو مجلس خبرگان ایران است، گزارش داد: «ایران همیشه با برخی گروه های داخل تحریک طالبان که به وحدت اسلامی معتقد هستند، تماس هایی را داشته است.»

معین مرستیال، عضو پیشین پارلمان افغانستان، گفت: «کمک و برقرار نمودن روابط ایران با طالبان از جمله موارد دخالت در امور داخلی افغانستان می باشد.»

او به سلام تایمز گفت: «حمایه نظامی ایران از دشمنان مردم افغانستان که هر روز مردم بیگناه را می کشند، نشان دهنده جنایاتی است که ایران و طالبان هر دو مسئول آنها می باشند.»

او گفت: «ارتباط ایران با طالبان هیچ دخلی به صلح و ثبات ندارد. کاملا بالعکس، ایران می خواهد توسط طالبان به همپیمانان استراتیژیک کمک کننده به مردم و حکومت افغانستان ضربه بزند.»

بازی خائنانه دوجانبه

نمایندگان پارلمان، تحلیلگران، و شهروندان عادی افغان به سلام تایمز می گویند که این تحولات اخیر نشان دهنده بازی دو جانبه ایران هستند: این کشور به سوریه و عراق پول، اسلحه، و سرباز می فرستد و ادعای مبارزه با «تروریسم وهابی» را دارد، اما در همان حال، به طالبان -- تحریکی که از لحاظ دکترین کاملا با آن مخالف است -- را در افغانستان کمک می کند.

محب الله، یک باشنده کابل، به سلام تایمز گفت: «ایران ده ها شهروند افغان را ... به سوریه و به جنگ علیه دولت اسلامی عراق و شام [داعش] می فرستد. اما در افغانستان تروریستان طالب را حمایه می کند.»

او گفت که طالبان، داعش، و دیگر گروه های تروریستی هیچ فرقی از یکدیگر ندارند. وی تأکید کرد که همه آنها دست به اعمال تروریستی می زنند و افراد بی گناه را هدف قرار می دهند.

محب الله گفت: «جنایت هایی که طالبان در افغانستان انجام می دهند، کدام فرق با فعالیت های جنایتکارانه داعش و دیگر گروه های تروریستی ندارند.»

حمیرا ایوبی، یک نماینده ولایت فراه در پارلمان افغانستان، به سلام تایمز گفت که هیچ تردیدی نیست که میان ایران و طالبان روابطی وجود دارد و سالیان سال است که شواهد حمایه مالی و نظامی ایران از طالبان نشان داده اند.

این حمایه از تحریک طالبان در تضاد مستقیم با منطقی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به هنگام استخدام جوانان از سراسر منطقه برای مبارزه با «تروریسم» و داعش در عراق و سوریه مدعی آن است.

حمیرا گفت که علاوه بر استخدام افغان های هم عقیده با رژیم سوریه، گزارش می شود که ایران افغان های مهاجر را نیز در ایران جذب این کار می کند.

بنا بر تخمین های مختلف حدود یک تا سه ملیون مهاجر افغان در داخل خاک ایران زندگی می کنند.

حمیرا گفت که ایران از مجبوریت افغان های مهاجر سوءاستفاده کرده و بعضی از آنها را به سوریه می فرستد تا به نفع دولت این کشور بجنگند.

در همین حال، حمایه ایران از طالبان انجام جنایات در سراسر افغانستان را برای آنها تسهیل می کند. اخیرترین مثال آن این بود که افراد طالبان مساجد را با بمب منفجر می کنند،جوانان بیگناه را در ملاءعام حلق آویز می نمایند، و حملات انتقام گیرانه را علیه افراد ملکی بی دفاع به اجرا در می آورند.

تاریخچه ای پیچیده

طی چند دهه گذشته طالبان و ایران پیشینه ای همراه با تناقض و عدم ثبات داشته اند.

پس از تصرف مزار شریف به دست طالبان در سال 1998 شبه نظامیان وارد کنسولگری ایران شده و ده دیپلومات و یک خبرنگار که همۀ آنها ایرانی بودند را به قتل رساندند.

پس از آن حادثه رابطه ایران با طالبان برای مدت چند سال وخیم بود؛ اما آنها بالاخره رابطه برقرار کردند.

در چند سال اخیر مقامات امنیتی افغان چندین بار از کشف مهمات ساخت ایران در مناطق مرزی این کشور با ایران خبر داده بودند.

آصف ننگ، والی فراه، اخیرا به خبر شبکۀ 1 تلوزیون افغانستان گفت که ایران میزبان طالبان بوده و برای آنها در برخی شهرهای ایران امکانات تعلیمی را ارائه داده است.

فاروق بشر، تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد سابق دانشگاه کابل، می گوید که این شواهد و مدارک به رغم انکار ایران نشاندهندۀ وجود روابط ایران با طالبان است.

آقای بشر به کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر گروپ طالبان که مطابق گزارش ها در بازگشت از یک سفر به ایران در ماه مه در بلوچستان پاکستان به هلاکت رسید، به عنوان دلیلی دیگر اشاره کرد.

بر بنیاد گزارش رسانه های بین المللی، به شمول رادیو اروپای آزاد، در پاسپورت او یک ویزای ایران هم وجود داشت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام ایران سوریه را از منجلاب داعش نجات داد عراق را نظم داده و به جای انتقام از کشوری که 8 سال ایران را ویران کرده بود، به او کمک کرد حتی بریدگان از صف تکفیر و آدمکشی را نیز نوازش می کند تا جایی که قطر از ایران به عنوان دولتی شریف یاد کرده است چرا شما خود را نسبت به چنین همسایه نجیبی حساس می کنید؟ سیاست دولت ایران کاهش تعصبات قومی و قببیله ای و آرایش صف استوار در برابر مشرکان و آمریکا است درباره کشور افغانستان هم بسیار مساعدت کرده است. همین الان حدود 5 میلیون افغانستانی اعم از سنی و شیعه در ایران مهمان هستند! شما با افزایش تعصبات ضد ایرانی در افغانستان دارید کار افغانها را در ایران با مشکل مواجه می کنید آیا درکی از وضعیت زندگی افغانهایی که در ایران هستند دارید؟ آیا می خواهید آرامش آنها را به هم بزنید؟ طبیعی است که افزایش تعصبات ضد ایرانی در افغانستان باعث می شود ایرانی ها حساس شوند و عرصه را بر ما تنگ کنند. البته دلیل اصلی من از این که شما را دعوت به هماهنگی با ایران می کنم این است که ایران کشوری نجیب است و البته اشتباهاتی که بعضا اتفاق می افتد هیچ یک دارای مانیفست و عمدی نیست بلکه تندروی های شخصی است که با اخلاق و درخواست از دولت ایران حل می شود مانند درخواست رئیس حزب نجبای مصر از روحانی رییس جمهور ایران که سبب تغییر سیاست ایران درقبال مرسی در مصر شد. به قول ایرانی ها: گرهی که به دست می شود باز کرد با دندان باز نکنید. دکتر نجم الدین مرادی استاد دانشگاه

پاسخ

این راپور خوبی است، مگر معلوم نمی باشد که چرا آمریکا این گپ را می زند. در حالی ایران و پاکستان هر دو دشمنان افغانستان هستند. اما من متحیرم که چرا شما از پاکستان هیچ گپ نمی زنید! پاکستان بهشت امن تروریستان است. تروریستان آنجا تعلیم می گیرند. پاکستان کشور ما را به مخروبه تبدیل کرده است. پاکستان هرگز نمی تواند دوست ما شود. همچنان آنها در آنجا به تروریستان مکان داده اند و تروریستان در آنجا استقرار گرفته اند. اما آمریکا هیچ چیز قاطعی به آنها [پاکستان] گفته نمی تواند.

پاسخ

این یک مقالۀ خوب و با جزئیات زیاد است. اما معلوم نیست که چرا آمریکایی ها چنین چیزهایی را در مورد ایرانیان می گویند، اما در همین حال در برابر اقداماتی که پاکستانی ها انجام می دهند، کاملا سکوت کرده اند. ما نمی گوییم که ایران کشور خوبی است. هم ایران و هم پاکستان کشور ما را ویران کرده اند. اما آنچه پاکستان روا داشته کاملا غیرقابل عفو و فراموش نشدنی است. اول آن که آمریکایی ها ممکن است با پاکستان تماس گرفته و از اردو و استخابارات آن بپرسند که ملا عمر و گروپ او، ملا منصور و گروپ او، و حالا ملا هیبت الله و کروپ او در کجا مستقر شده اند؟ چه کسانی آنها را حمایه می کنند؟ شبکه حقانی در مجا مستقر است و چه کسی از آن حمایه می کند؟ مردم که کور نمی باشند. واضح و مبرهن است که یک بازی آمریکایی، انگلیسی، و پنجابی یا حکومت پاکستانی در کار است که مایل است افغانستان بی ثبات بماند. حتی جنرال آمریکایی مایک مولن گفت که شبکه حقانی دست راست آی اس آی [سازمان استخبارات پاکستان] می باشد. پس در این صورت آمریکایی ها منتظر چه هستند؟ ما نمی گوییم که آمریکایی ها باید مستقیم به پاکستان حمله کنند. البته اگر این کار را بکنند، بسیار مقبول تر خواهد بود؛ زیرا آنها جهان را از شر این مأمن اصلی تروریسم خلاص می کنند. اما اگر آنها [آمریکایی ها] این کار را نمی کنند، شاید بهتر باشد که به جنگجویان بلوچ و پشتون اسلحه و پیسه بدهند تا پاکستان را نابود کنند. اگر آمریکایی ها نسبت به افغان ها ترحم ندارند، حداقل باید به حال پسران و دختران آمریکایی که توسط تروریست های مورد حمایه پاکستان در افغانستان کشته می شوند، رحم کنند. لعنت بر سازمان های استخباراتی پاکستان که طی چهار دهه گذشته مصروف کشتار افغان ها بودند.

پاسخ