امنیت

بمبگذاری داعش بالای مسجدی در شهر مزارشریف افزایش تهدید تروریزم را نشان می دهد

گزارش از سلام تایمز

یک مرد زخمی شدۀ افغان پس از زخم برداشتن در حملۀ داعش بالای یک مسجد شیعیان در مزارشریف به تاریخ اول ثور در یک شفاخانه تداوی می شود. [ای اف پی]

یک مرد زخمی شدۀ افغان پس از زخم برداشتن در حملۀ داعش بالای یک مسجد شیعیان در مزارشریف به تاریخ اول ثور در یک شفاخانه تداوی می شود. [ای اف پی]

کابل -- حداقل ۱۶ نفر در انفجارهای بمب روز پنجشنبه (۱ ثور) کشته شدند. از جمله ۱۲ تن در یک مسجد شیعیان در مزارشریف کشته شده که مسئولیت آن را داعش بر عهده گرفته است.

این گروه در یک اعلامیه گفت، «سربازان خلافت موفق شدند که یک بکس مواد منفجره را به طور پنهانی به مسجد داخل و زمانی که مسجد از نمازگزاران پر شد، آنرا منفجر بسازد.»

در یک انفجار جداگانه در کندز، حداقل چهار نفر کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند. عبیدالله عابدی سخنگوی پولیس در گفتگو با ای اف پی آن را به یک بمب تعبیه شده در یک بایسکل نسبت داد و گفت که یک موتر حامل مستری ها را هدف قرار داد.‌

کاربران شبکه های اجتماعی تصاویر وحشتناکی را شریک ساختند که انتقال قربانیان از مسجدی در منطقه سه دوکان در شهر مزارشریف به شفاخانه را نشان می داد.

این تصاویر که به طور مستقل قابل تایید نشده، یک صحنۀ پر از شیشه های شکسته را نشان می دهند.

احمد ضیا زندانی سخنگوی ریاست صحت عامه ولایت بلخ گفت، «خون و ترس همه جا را فرا گرفته است»، وی افزود، مردم با فریاد و ناله در جستجوی خبر دریافت وضعیت اقارب شان بودند.

وی گفت، در این انفجار ۱۲ نفر کشته و ۵۸ تن دیگر زخمی شده اند که وضعیت ۳۲ نفر از آنها وخیم است.

زندانی گفت، «اقارب قربانیان برای جستجوی عزیزان خود به شفاخانه ها می رسیدند، در عین حال بسیاری از ساکنان نیز برای اهدای خون می آمدند.»

شاخۀ خراسان داعش به روز دوشنبه (۲۹ حمل) ادعا کرد که حملۀ راکتی بر ازبکستان از کشور همسایۀ آن افغانستان و از نخستین نوع این گونه موشک پراکنی بر علیه این کشور آسیای مرکزی کار این گروه بوده است.

دومین حملۀ ضد شیعه ها در این هفته

بعد از یک سلسله انفجارها در کابل که حداقل ۶ نفر در آن کشته و ۲۴ تن دیگر زخمی شدند، این دومین حمله بر اهداف شیعه ها در این هفته است.

شاهدان عینی گفتند، انفجار اول در نزدیکی مرکز آموزشی ممتاز رخ داد و به تعقیب آن دو انفجار یکی پی دیگری در نزدیکی لیسۀ عبدالرحیم شهید، در دشت برچی که اکثریت باشندگان آن هزاره های شیعه می باشند بوقوع پیوستند.

هیچ گروهی مسؤلیت حملۀ روز سه شنبه را به عهده نه گرفته است.

جامعه هزاره که ۱۰ - ۲۰٪ از نفوس ۳۸ میلیونی افغانستان را تشکیل می دهد، مدت ها است که هدف فعالیت های تروریستی که بیشتر شان توسط داعش انجام یافته قرار داشته است.

پیشینۀ مرگبار شاخۀ خراسان داعش

داعش مسؤلیت برخی از مرگبارترین حملات در سال های اخیر در افغانستان را بر عهده گرفته است.

به گفتۀ مردم محل، به تاریخ ۱۶میزان، یک حمله کنندۀ انتحاری شاخه خراسان داعش یک مسجد را در کندز هدف قرار داد که در نتیجه آن ۱۰۰ مسلمان شیعه کشته و تعداد زیادی زخم برداشتند.

در ماه ثور سال گذشته، بر اثر انفجار سه بمب در نزدیکی یک مکتب در دشت برچی حداقل ۸۵ نفر که تعداد زیاد شان را متعلمین اناث تشکیل می داد کشته و در حدود به ۳۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

هیچ گروهی مسؤلیت آن قتل عام را بدوش نه گرفت، اما در ماه میزان ۱۳۹۹ داعش مسؤلیت یک حملۀ انتحاری در یک مرکز دیگر آموزشی در همان منطقه را بر عهده گرفت که در نتیجۀ ان ۲۴ نفر به شمول شاگردان کشته شدند.

در ماه ثور ۱۳۹۹ این گروه به حملۀ مرگبار بر بخش زایشگاه یک شفاخانه در این منطقه متهم شد که بر اثر آن ۲۵ نفر به شمول مادرانی که تازه ولادت داده بودند، نوزادان و نرس ها کشته شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هر جنایت ایکه در آینده در افغانستان رخ میدهد مسؤلیت آن بر عهدۀ ایالات متحده است زیرا اردوی افغانستان توسط ایالات متحده به زانو درآمد. ایالات متحده مسؤل است زیرا اردوی افغانستان دیگر قادر به مقاومت در مقابل هیچ گونه حمله و دفاع از مردم خود نه بود، و ایالات متحده قدرت را به کسانی داد که ایالات متحده و سایر همکاران بین المللی اش آنان را تروریست می خواند. اردوی افغانستان می توانست به آسانی هر گونه تهدیدی را که از افغانستان به دیگر کشورها متوجه می شد، دفع کند. با وجود این ایالات متحده برای ایجاد انارشی و هرج و مرج در منطقه، قدرت را به طالبان سپرد. طالبان سالها است که مسلمان ها و انسان های بیگناه را به قتل می رساند. روند انکشاف افغانستان با کندی روبرو گردید و به تعویق افتاد. به درخواست دیگران پروژه های اجرا شده از بین رفتند. چنین حکومتی چه کاری خواهد کرد و چگونه از مردم خود دفاع خواهد کرد؟ ایالات متحده مسؤل تمامی حوادث در افغانستان است. طالبان نمی توانند از شهرهای خود و یا هم از خودشان در مقابل مردم محافظت کنند. ترورها در افغانستان در حال حاضر و در زمان جمهوریت مستقیماً به دستورخارجی ها و توسط مقامات صورت گرفته است. به گونۀ مثال، در ولایات شرقی، فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه، ظاهر قدیر نمایندۀ ننگرهار در ولسی جرگه ، گل مراد عرب تاجر محلی در این کارها دخیل بودند و هستند. و در ولایات شمالی، رهبران شیعه و مقامات محلی که برای دفاع از منافع ایران و سایر کشورهای منطقه کار می کنند در این گونه موارد دست داشته و حالا هم پروژه های خارجی را کسانی مانند محقق و خلیلی دنبال می کنند.

پاسخ

مسؤلیت همۀ این کشتارها بر عهدۀ تروریست های گروه داعش و همچنان رهبران شیعۀ ی است که برای دفاع از منافع ایران کار می کنند. جاسوسانی مانند محقق، خلیلی و سایر جنایتکاران بودند که جوانان هزاره را به نمایندگی سازمان های جاسوسی تروریستی ایران جذب و آنها را به جنگ سوریه و عراق می فرستادند. پاکستان و ایران دشمنان افغانستان و هردو اولادۀ شیطان هستند.

پاسخ