امنیت

حمله داعش بالای یک مرکز آموزشی در کابل غیر اسلامی و غیرانسانی تلقی شد

سلیمان و ای اف پی

یک متعلم به تاریخ ۴ عقرب در نزدیکی محلی که یک روز قبل یک بمبگذار انتحاری داعش خودش را در مرکز آموزشی کوثر دانش در کابل منفجر کرد، وسایل خود را جستجو می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک متعلم به تاریخ ۴ عقرب در نزدیکی محلی که یک روز قبل یک بمبگذار انتحاری داعش خودش را در مرکز آموزشی کوثر دانش در کابل منفجر کرد، وسایل خود را جستجو می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- نمایندگان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، علمای دینی و سایر مقامات حمله تروریستی اخیر بالای مرکز آموزشی کوثر دانش در کابل را به شدت محکوم کرده و آن را یک جنایت علیه بشریت و خلاف همه اصول اسلامی خوانده اند.

مسؤلیت حمله روز شنبه (۳ عقرب) را داعش بر عهده گرفت.

به گفته وزارت امور داخله، اکثریت قربانیان از ۱۸ الی ۲۰ سال عمر داشتند.

طارق آرین سخنگوی این وزارت گفت، «یک بمبگذار انتحاری می خواست وارد مرکز آموزشی کوثر دانش شود، اما پس از شناسایی شدن توسط محافظین این مرکز قبل از داخل شدن، [مواد منفجره خود] را منفجر کرد.»

متعلمین به تاریخ ۴ عقرب در نزدیکی محلی که یک روز قبل یک بمبگذار انتحاری داعش خودش را در مرکز آموزشی کوثر دانش در کابل منفجر کرد، در حالیکه وسایل خود را جستجو می کنند، کتاب ها را جمع می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

متعلمین به تاریخ ۴ عقرب در نزدیکی محلی که یک روز قبل یک بمبگذار انتحاری داعش خودش را در مرکز آموزشی کوثر دانش در کابل منفجر کرد، در حالیکه وسایل خود را جستجو می کنند، کتاب ها را جمع می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

وی گفت، در نتیجه ۲۴ نفر از هموطنان ما که اکثراً متعلمین جوان بودند به شهادت رسیدند و بیش از ۵۷ نفر آنها زخمی شدند.

علی رضا یک شاهد عینی گفت که وی در فاصله حدود ۱۰۰ متری مرکز ایستاده بود که «انفجار بزرگی» وی را به زمین انداخت.

وی به ای اف پی گفت، «هر طرف من گرد و غبار و دود بود. همه کشته شدگان و زخمی ها متعلمینی بودند که می خواستند وارد مرکز شوند.»

مرکز آموزشی کوثر دانش در محله دشت برچی در کابل، که محل سکونت جامعه شیعه هزاره است، موقعیت دارد.

این جامعه طی سال های اخیر مورد هدف حملات زیادی قرار گرفته است.

یک بمبگذاری در مسجد امام زمان در ماه میزان ۱۳۹۶ باعث کشته شدن ۵۶ نفر نمازگزاران شد. در حمله بالای مرکز آموزشی موعود در ماه اسد ۱۳۹۷ دست ‌کم ۴۸ افغان که عمدتاً متعلم بودند کشته شدند. و در بمبگذاری دوگانه در یک ورزشگاه پهلوانی در ماه سنبله ۱۳۹۷ به شمول ژورنالستان و کمک کنندگان که پس از انفجار اول وارد شدند، دست‌ کم ۲۶ نفر کشته و ۹۱ نفر زخمی شدند.

در ماه ثور، سه فرد مسلح در بخش زایشگاه شفاخانه دشت برچی داخل شدند، به طور سیستماتیک ۱۶ نفر از مادران را كشتند -- که بسیاری از آنها در حال ولادت بودند و یا تازه ولادت کرده بودند.

یک جرم جنگی وحشیانه

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ادامه کشتار مردم ملکی بی گناه را محکوم کرد.

ذبیح الله فرهنگ سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، «حمله بالای مرکز آموزشی کوثر دانش یک جرم جنگی است، یک نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه است و ما آن را به شدت محکوم می کنیم.»

وی گفت، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۲۹۵۷ تلفات ملکی رخ داده است که از جمله آن ۱۲۱۳ نفر از مردم ملکی کشته و ۱۷۴۴ نفر مجروح شده اند. از تلفات مجموعی ملکی، ۶۳۰ نفر کودک هستند.

فرهنگ گفت، «ما از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و كشورهای اسلامی می خواهیم كه طرف های درگیر را تحت فشار قرار دهند تا آنها با آتش بس موافقت كنند و دیگر جوانان، كودكان و سایر مردم ملکی كشته نشوند.»

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور به تاریخ ۳ عقرب در یک توییت به زبان انگلیسی نوشت، «این حمله وحشیانه بر مرکز آموزشی [کوثر دانش] در قسمت غربی کابل نمونه واضحی از جنایت علیه بشریت و خلاف همه اصول بین المللی است.»

مأموریت همکاری ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک اعلامیه گفت، «سرمنشی سازمان ملل متحد یادآوری می کند که حملات قصدی علیه مردم ملکی نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه است و ممکن است به عنوان جرایم جنگی محسوب شوند. کسانی که چنین جرایمی را مرتکب می شوند، باید پاسخگو باشند.»

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور «حمله غیرانسانی تروریست های بزدل» را محکوم کرد.

وی در اعلامیه ای گفت، «این حمله خلاف همه ارزش ها و موازین اسلامی و انسانی است. تروریست های بزدل با حمله کردن بر کودکان و متعلمین بی گناه نشان دادند که آنها به هیچ نوع قواعد و اصول پابند نیستند.»

قربان علی محمدی یک عالم دینی در کابل گفت، «کشتن مردم بی گناه از نظر اسلام یک گناه کبیره و غیر قابل بخشش است.»

وی گفت، «خداوند (ج) فرموده است هرکسی که بدون هیچ دلیل انسان بی گناهی را بکشد، مانند آن است که همه بشریت را بکشد. قاتل برای همیشه در جهنم باقی می ماند.»

محمدی این قتل عام متعلمین را غیر اسلامی و غیرانسانی خواند.

وی گفت، «عاملین این جرم... دشمنان افغان ها و مسلمانان هستند كه نمی خواهند فرزندان افغان ها علم حاصل کنند و كشور خود را از جهل و تاریكی نجات دهند.»

جنگ را خاتمه دهید و صلح کنید

خانواده های قربانیان خواستار صلح و پایان فوری جنگ شدند.

الله داد که پسرش محمد مهدی در این حمله کشته شد، گفت، «پسرم ۱۹ ساله بود و در مرکز آموزشی کوثر متعلم بود.»

وی گفت، «وی با کسب نمودن علم و تحصیل می خواست به کشور و مردم خود خدمت کند، اما دشمنان افغانستان وی و نوجوانان دیگر را به قتل رساندند.»

وی گفت، «ما نمی خواهیم جنگ و كشتار افغان ها دیگر ادامه داشته باشد. ما از طرف های درگیر می خواهیم که جنگ را خاتمه دهند و به زودترین فرصت ممکن صلح کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این نهایت بی رحمی است که آنها دانش آموزان را می کشند و خانواده های آنها را بدبخت می سازند.

پاسخ

بخدا برای حکومت شرم است که اینها نمیتوانند حد اقل امنیت شهر کابل را که پایخت است تامین کنند. هر روز دهشت افگنان از مردم ملکی قربانی می گیرند و اینها صرف تقبیح می کنند. آیا وظیفه شما چه است؟ وظیفی شما همین محکوم کردن است یا گرفتن امنیت مرد؟ اینها نمیتواند که تنها امنیت کابل را بگیرند چه رسد که اینها در همه ولایات کشور امنیت تامین کنند. اگر نمیتوانید حد اقل استعفا بدهید برای تان بهتر است. تا کی مردم مظلوم این سرزمین قربانی شوند و شما بیغم در خانه های مجللی تان عیش و ارام بکنید.

پاسخ

داعش دشمن اسلام و بشریت است. یک اقدام قاطع باید علیه داعش گرفته شود. داعش همیشه از مردم ملکی قربانی گرفته است. یک کس نمی توان با کشتن افراد ملکی وارد بهشت شد حتی اگر قربانیان کافر هم باشند. در اسلام حتی کشتن کافر هم جایز نیست. شما نمی توانید کافر را بدون کدام دلیل بکشید، اما داعش هر روز مسلمانان بی گناه را می کشد. این چه نوع مفکوره است؟ آیا آنها انسان هستند؟ آیا آنها نمی دانند که کشتن انسانهای بی گناه حرام است؟

پاسخ