تروریسم

حکومت افغانستان تعهد کرد که انتقام حمله بالای پوهنتون کابل را از داعش خواهد گرفت

سلام تایمز و ای اف پی

محصلین و فعالان جامعه مدنی به تاریخ ۱۳ عقرب، یک روز پس از حمله افراد مسلح داعش بر پوهنتون کابل که دست‌ کم ۲۲ نفر را به قتل رساندند، در حالی شعارها را سر می دهند که لوایح اعتراضیه را در دست گرفته اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

محصلین و فعالان جامعه مدنی به تاریخ ۱۳ عقرب، یک روز پس از حمله افراد مسلح داعش بر پوهنتون کابل که دست‌ کم ۲۲ نفر را به قتل رساندند، در حالی شعارها را سر می دهند که لوایح اعتراضیه را در دست گرفته اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- به روز سه شنبه (۱۳ عقرب) یک روز پس از حمله وحشیانه بر پوهنتون کابل که مسؤلیت آن را گروه داعش بر عهده گرفت و دست‌کم ۲۲ نفر را به قتل رساند، محصلین اشفته بیرون از پوهنتون کابل تظاهرات کردند.

در حالیکه افغانستان یک روز ماتم ملی را برگزار کرد و اولین مراسم تشییع جنازه برپا شدند، این گردهمایی کوچک تظاهرکنندگان لوایحی را در دست داشتند که روی انها نوشته بود، «کشتن ما را متوقف کنید».

حمله روز دوشنبه (۱۲ عقرب) بالای پوهنتون توسط سه تروریست -- که یکی از آنها خودش را منفجر کرد -- انجام شد که آنها به محوطه پوهنتون حمله کردند و محصلین را در صنف هایشان تیراندازی کردند.

گروه داعش مسؤلیت حمله مشابهی بالای مرکز آموزشی کوثر دانش را که به تاریخ ۳ عقرب در محله دشت برچی در غرب کابل رخ داد، بر عهده گرفت. در آن بمبگذاری انتحاری ۲۴ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند که اکثریت آنها متعلمین جوان بودند.

بلافاصله معلوم نبود که تروریست ها چگونه سلاح های خود را به پوهنتونی که در ورودی آن تلاشی های امنیتی انجام می شوند، داخل کردند.

مقامات گفتند که تحقیقات جریان دارند.

برای نیروهای امنیتی افغان چندین ساعت طول کشید تا محوطه پوهنتون را تصفیه کنند و پایان این حمله تروریستی را اعلام کنند.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور در توییتر خود نوشت، «ما ناکامی های استخباراتی خود را اصلاح خواهیم کرد.»

رئیس جمهور اشرف غنی در اعلامیه ای تعهد کرد که «انتقام این حمله بی معنی و هر قطره خون محصلین بی گناه را که امروز ریخته شده است، خواهد گرفت».

وی افزود، قتل ها در پوهنتون «بدون پاسخ باقی نخواهد ماند؛ ما تلافی خواهیم كرد».

آنتونیو گوتیرس سرمنشی عمومی ملل متحد گفت که وی «این حمله وحشتناک در پوهنتون را به شدت محکوم می کند».

وی در اعلامیه ای گفت، «این حمله وحشتناک که در ۱۰ روز گذشته دومین حمله بالای یک مرکز آموزشی در کابل بود، همچنان حمله بالای حقوق بشر برای تعلیم است.»

وزارت خارجه پاکستان این قتل عام را که این وزارت آن را به عنوان «حمله نفرت انگیز» بر چوکی تعلیم خواند، محکوم کرد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده كه به گردهم آوردن طالبان و حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح كمک كرد، از هر دو طرف خواست که پروسه رسیدن به توافق سیاسی را سرعت دهند.

وی در توییتر خود نوشت، «این حمله وحشیانه برای طالبان و حکومت فرصت امتیازگیری علیه یکدیگر نیست. یک دشمن مشترک وجود دارد.»

وی گفت، «برای داعش یا هر تروریست دیگر فرصت انجام دادن این اقدامات غیرانسانی را ندهید.»

در همین حال، مقامات محلی در ولایت ننگرهار به روز یکشنبه (۱۱ عقرب) گفتند که نیروهای ریاست امنیت ملی طی یک عملیات خاص در جلال آباد مرکز این ولایت، سه نفر از اعضای داعش به شمول مسؤلین مطبوعاتی و مالی آنها در این ولایت را دستگیر کردند.

در اعلامیه ای که از سوی دفتر والی نشر شد، جزئیاتی ارائه نشده است که این عملیات چه وقت انجام شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر من این داعش و طالب را که همیشه در هر حوادث غیر انسانی نامبرده میشود، اینگونه گروپها که بنامهای الشباب، بوکوهرام، القاعده،طالب و داعش قدعلم کرده بدون تردید به کمکهای مالی کشورهای چون امریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی، ایران، پاکستان و روسیه تمویل میگرددند و با تطبیق پلانهای شوم شان آنها را مورد استفاده قرار میدهند. نوشته فوق، سکسته و ریخته موضوع را توضیح داده. اگر ایشان زحمت توضیح مسائل را بخود میدهند، لطفا موضوع را اگر مو بمو توضیح نمیدهند حد اقل علل این معلول ها را روشنتر به توضیح بگیرند.

پاسخ

بهتر است حکومت و طالبان صلح کنند و با همدیگر داعش را نابود کنند.

پاسخ