تحلیل

گروه شکست خورده شاخه خراسان داعش تلاش می کند تا حضور خود در افغانستان را ظاهر کند

سلام تایمز

شاخه خراسان داعش در عقرب گذشته این تصویر را در تلاش برای نشان دادن وحدت و قدرت فقط چند روز قبل از آن منتشر کردند که صدها نفر جنگجویان شکست را پذیرفتند و تسلیم شدند. [آرشیف]

شاخه خراسان داعش در عقرب گذشته این تصویر را در تلاش برای نشان دادن وحدت و قدرت فقط چند روز قبل از آن منتشر کردند که صدها نفر جنگجویان شکست را پذیرفتند و تسلیم شدند. [آرشیف]

کابل -- ۹ ماه پس از اعلام شکست خود در ولایت ننگرهار، شاخه خراسان داعش هنوز تا حد زیادی ساکت بوده است.

اما در حالیکه طالبان و حکومت افغان در راستای مذاکرات صلح بین الافغانی گام هایی را بر می دارند، برخی جنگجویان داعش در صدد بی ثبات کردن وضعیت متزلزل سیاسی هستند.

اگرچه طالبان و حکومت افغان در جریان عید الاضحی به یک آتش بس سه روزه موافقت کرده بودند، شاخه خراسان داعش آغاز و پایان عید الاضحی را با خونریزی تجلیل کرد.

شاخه خراسان داعش مسؤلیت بمبگذاری یک موتربس به تاریخ ۸ اسد در یكی از مناطق شیعه نشین در شهر هرات را كه به گفته مقامات محلی، منجر به كشته شدن چهار فرد ملکی و زخمی شدن سه نفر دیگر شد، برعهده گرفت.

در این تصویر جنگجویان داعش دیده می شوند که، پس از آنکه در عقرب گذشته به مقامات محلی در ولایت ننگرهار تسلیم شدند، در صف ایستاده اند. [خالد زیری]

در این تصویر جنگجویان داعش دیده می شوند که، پس از آنکه در عقرب گذشته به مقامات محلی در ولایت ننگرهار تسلیم شدند، در صف ایستاده اند. [خالد زیری]

اسلم فاروقی، رهبر گروه داعش در این تصویر ویدیویی دیده می شود که توسط ریاست امنیت ملی منتشر شده است. ریاست امنیت ملی وی را در ماه حمل در ولایت قندهار اسیر کرد.

اسلم فاروقی، رهبر گروه داعش در این تصویر ویدیویی دیده می شود که توسط ریاست امنیت ملی منتشر شده است. ریاست امنیت ملی وی را در ماه حمل در ولایت قندهار اسیر کرد.

دو روز بعد، دست کم ۱۴ فرد ملکی پس از آن زخمی شدند که بمبی در یک بازار مزدحم در شهر هرات پیش از عید الاضحی منفجر شد. هیچ گروهی مسؤلیت را برعهده نگرفت، اما همه نشانه ها به شاخه خراسان داعش اشاره داشتند، و سایر گروه های جنگجوی به شمول طالبان از دخالت خود انکار کردند.

در آخرین روز عید، شاخه خراسان داعش یک حمله را بالای یک زندان در جلال آباد، که در حدود ۱۷۰۰ زندانیان شاخه خراسان داعش و طالبان در آنجا نگهداری می شدند، انجام داد.

جنگ در بعد از ظهر روز دوشنبه (۱۳ اسد) به پایان رسید و دست کم ۲۹ نفر کشته و ۴۸ نفر دیگر را زخمی برجا گذاشت.

شاخه خراسان داعش برای بقا تلاش می کند

اگرچه این گروه تلاش می کند تا با این اقدامات تروریستی توجه را به خود جلب کند، اما شاخه خراسان داعش در تلاش است تا نجات یابد زیرا این گروه همچنان به از دست دادن اعضای ناراضی، منابع مالی و توانایی استخدام جنگجویان جدید، ادامه می دهد.

ناظرین ملل متحد به تاریخ ۹ جوزا گزارش دادند، از ماه سنبله تا عقرب ۱۳۹۸، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان سلسله ای از عقب نشینی های قلمروی و «ضربات نابودکننده» را بر شاخه خراسان داعش وارد کردند، و از آن زمان بدینسو به جلوگیری از بازگشت این جنگجویان مؤفق شده و منابع درآمد این گروه را محدود کردند.

شاخه خراسان داعش اعلامیه ای را به تاریخ ۲۶ عقرب صادر کردند که در آن به شکست این گروه در ننگرهار اعتراف کرد و گفت که اعضای آن به مدت هفته ها چیزی برای خوردن نداشتند.

در این گزارش آمده است، از ماه سنبله تا ماه عقرب سال ۱۳۹۸، تعداد جنگجویان شاخه خراسان داعش در ننگرهار از ۱۷۵۰ جنگجوی مسلح و یک شورای رهبری ۲۲ نفری اعضای ارشد که در هفت ولسوالی پخش شده بودند، به کمتر از ۲۰۰ جنگجوی که در منطقه تختو ولسوالی اچین تحت محاصره بودند، کاهش یافته است.

این گزارش افزوده است، «تا اوایل حوت ۱۳۹۸، پس از فروپاشی این گروه در ولایت ننگرهار، مجموعاً ۱۴۴۲ عضو گروه شاخه خراسان داعش (که عمدتاً خانواده ها بودند) تسلیم شده بودند.»

جنگجویان پیشین گروه شاخه خراسان داعش که تسلیم شده بودند به مقامات گفتند که «تعداد زیادی از جنگجویان به طور اجباری، یا با استفاده از زور و یا تهدید خشونت استخدام شده بودند، در حالیکه دیگران گفتند که آنها «در مقابل معاش ملحق شده بودند که این گروه در ابتدا پیشنهاد کرده بود اما هرگز پرداخته نشدند».

مذاکره کنندگان محلی به ناظرین ملل متحد گفتند، «تاکتیک های تبلیغاتی این گروه در مورد معاش های بلند برای جنگجویان آنها، چیزی بیش از یک روایت دروغین برای جذب جنگجویان و پشتیبانی نبود.»

آنها با افزودن اینکه شاخه خراسان داعش بیشتر و بیشتر بالای سربازگیری و آزار و اذیت كسانی كه از پیوستن به این گروه امتناع ورزیدند، تکیه می کرد گفتند، كه گفتن این «دروغ» فقط یک بار ممکن بود.

در این گزارش آمده است، «شاخه خراسان داعش هیچ حضور منظم دائمی در افغانستان ندارد، اگرچه گروه های کوچکی از جنگجویان خارجی که گمان می رود اعضای گروه شاخه خراسان داعش هستند در مناطق تحت کنترل طالبان، عمدتاً در ولایت کنر مشغول فعالیت میکنند.»

جدا از هسته داعش

سردرگمی در مورد رهبری داعش در افغانستان -- و ارتباط شکننده این گروه با هسته داعش -- به از دست رفتن مداوم قدرت این گروه می افزاید.

در ماه ثور سال ۱۳۹۷، مولوی ضیاء الحق، رهبر شاخه خراسان داعش، که با نام ابو عمر الخراسانی معروف بود، برطرف شد و توسط مولوی عبدالله اوركزی، همچنان معروف به مولوی اسلم فاروقی، جایگزین شد.

هسته داعش فاروقی را به طور مستقیم نامزد کرد و روابط بین هسته داعش در عراق و سوریه با شاخه خارجی در افغانستان را نشان داد.

در این گزارش آمده است، اکنون، از مناطق دورافتاده و جنگل زار کنر، شاخه خراسان داعش «ارتباطات محدودی را با هسته داعش از طریق ارتباط تلیفون ستیلایت» حفظ می کند.

در حالی که حرکت محدودی از جنگجویان خارجی از منطقه اصلی درگیری در عراق و سوریه وجود داشته است، اما با وجود اینکه هسته داعش در تصمیم گیری های داخلی شاخه خراسان داعش نقش بسیار کمتری دارد، شاخه خراسان داعش با رهبر جدید داعش امیر محمد عبدالرحمان المولی السلبی ارتباط برقرار کرده است.

السلبی از نام مستعار ابو ابراهیم الهاشمی القریشی استفاده می کند.

در ماه حمل امسال، شاخه خراسان داعش هنگامی ضربه بیشتری را متحمل شد که نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان فاروقی را همراه با قاری زاهد و سیف الله، فرماندهان ارشد نظامی شاخه خراسان داعش، و ۱۹ نفر دیگر در قندهار به اسارت گرفتند.

اخیراً، ریاست امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۱۱ اسد، از کشته شدن اسدالله اورکزی رئیس استخبارات شاخه خراسان داعش در نزدیکی جلال آباد، خبر داد.

به دنبال شکست های این گروه در ننگرهار و اسیرشدن فاروقی در قندهار پس از آن، هنوز مشخص نیست چه کسی کنترل شاخه خراسان داعش را در اختیار دارد.

بر اساس گزارش ملل متحد، گفته می شود که قبل از دستگیری فاروقی، وی با شیخ مطیع الله کامه وال معاون شاخه خراسان داعش برای امیر شدن در رقابت بود. اگرچه به شمول ابو سعید محمد الخراسانی و شیخ عبد الطاهر، کاندیدان دیگری نیز وجود داشتند.

در این گزارش آمده است، «منابع گفته اند که در مورد این نامزدی ها،پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی، بدون دخالت هسته داعش، در داخل توسط شاخه خراسان داعش تصمیم گرفته خواهد شد.»

تغیر در عملیات ها

ناظرین می گویند، عملیات ها علیه شاخه خراسان داعش در ننگرهار و کنر که توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و نیروهای ائتلاف انجام شده اند، توانایی این گروه در انجام حملات مقیاس بزرگ و پیچیده را تضعیف کرده است.

بحث روی این موضوع همچنان ادامه دارد که از جمع حملاتی که شاخه خراسان داعش ادعا کرده است، چند حمله واقعاً توسط این گروه انجام شده بودند.

در گزارش ملل متحد آمده است، «بیشتر حملات ادعا شده توسط شاخه خراسان داعش، تا حدی دارای علامات دست داشتن، تسهیل یا فراهم نمودن کمک تخنیکی توسط شبکه حقانی، بوده اند.»

در این گزارش همچنان آمده است، علاوه بر این، «شاخه خراسان داعش مسؤلیت عملیات هایی را که به احتمال زیاد توسط شبکه حقانی انجام شده اند» به عهده گرفته است.

شبکه حقانی، یک گروه بدنام وابسته به طالبان، یکی از خطرناک ترین جناح ها است که با نیروهای ناتو تحت رهبری ایالات متحده و نیروهای افغان جنگ می کند.

ریاست امنیت ملی گفت، نیروهای عملیات خاص افغان به تاریخ ۱۶ ثور پس از حمله کردن بالای دو مخفیگاه شبکه مشترک -- یکی در کابل و دیگری در خارج از پایتخت، یک شبکه بزرگ تروریستی به رهبری شاخه خراسان داعش داعش و شبکه حقانی، را نابود کردند.

به گفته مقامات امنیتی افغان، توافقنامه صلح میان طالبان و مذاکره کنندگان امریکایی و مذاکرات قریب الوقوع صلح بین الافغانی برخی از جناح های طالبان و شبکه حقانی را عصبانی کرده است و برخی از اعضا را برای انجام حملات مخرب به نمایندگی از شاخه خراسان داعش، وادار ساخته است.

دگرجنرال احمد ضیاء سراج در یک کنفرانس خبری به تاریخ ۲۹ ثور در کابل گفت، «استخبارات ما نشان می دهد که روابط بین طالبان و گروه های تروریستی خارجی از گذشته قوی تر شده است.»

سراج گفت، «کسانی که ما اخیراً آنها را دستگیر کرده ایم و اسنادی که جمع آوری کرده ایم نشان می دهند که برگزار کنندگان رویدادهای اخیر با شبکه حقانی و گروه داعش ارتباط داشتند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایالات متحده امریکا پس از صلح با طالبان داعش را در افغانستان تقویت خواهند کرد، زیرا داعش یک خطر جدی برای امنیت روسیه، ایران و چین پنداشته می شود، اما طالبان برای روسیه، ایران و چین هیچ گونه خطر مواجه نساخته بلکه برای منافع آنها کار می کنند. امریکا تلاش نهایی خود را انجام خواهد داد تا داعش مثل طالبان اراضی بیشتر را در افغانستان در کنترول خود داشته باشد، اما داعش در افغانستان آنقدر پشتیبانی مردمی ندارد که طالبان دارد. من مطمین هستم که اگر طالبان سر قدرت بیایند، داعش به زودی در افغانستان شکست خواهد خورد زیرا نبرد طالبان بر علیه داعش صادقانه است.

پاسخ