امنیت

درحالیکه توافقنامه صلح طالبان را متفرق کرد، نگرانی هایی راجع به روابط شبکه داعش و حقانی جدی می شوند

گزارش از نجیب الله

در تصویر دیده می شود که، اعضای شعبه خراسان داعش در ماه عقرب گذشته، در یک مکان نامعلوم در افغانستان جمع می شوند. نگرانی ها راجع به اتحاد گروه داعش-شبکه حقانی در حال رشد اند. [آرشیف]

در تصویر دیده می شود که، اعضای شعبه خراسان داعش در ماه عقرب گذشته، در یک مکان نامعلوم در افغانستان جمع می شوند. نگرانی ها راجع به اتحاد گروه داعش-شبکه حقانی در حال رشد اند. [آرشیف]

کابل -- مقامات امنیتی افغان می گویند، برخی از جناح های طالبان و شبکه حقانی که از توافقنامه صلح با ایالات متحده عصبانی هستند، برای انجام دادن حملات مخرب در ماه های اخیر، به نیروهای گروه داعش ملحق شده اند.

دگرجنرال احمد ضیاء سراج، طی یک کنفرانس خبری به تاریخ ۲۹ ثور در کابل گفت، «استخبارات ما نشان می دهند که روابط بین طالبان و گروه های تروریستی خارجی از گذشته قوی تر شده اند.»

سراج گفت، «کسانی که ما اخیراً آنها را دستگیر کرده ایم و اسنادی که جمع آوری کرده ایم نشان می دهند که مسؤلین رویدادهای اخیر با شبکه حقانی و همچنین با گروه داعش ارتباط داشته اند.»

وی گفت، «به عنوان مثال، در عملیاتی که به طور مشترک توسط ریاست امنیت ملی و نیروهای وزارت داخله علیه یک مرکز مشترک داعش - حقانی در کابل انجام شده بود، فردی که با نیروهای ما سخت جنگید و کشته شد، عضو شبکه حقانی بود که در کنار جنگجویان داعش بودوباش می کرد.»

در این تصویر که به تاریخ ۲۶ ثور منتشر شده است مشاهده می شود که، جنگجویان طالب در یک مکان نامعلوم در حالت آماده باش قرار گرفته اند. مقامات افغان می گویند، ممکن است که برخی از جناح های طالبان که مخالف توافقنامه صلح با ایالات متحده هستند، به داعش و سایر گروه های تروریستی بپیوندند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۲۶ ثور منتشر شده است مشاهده می شود که، جنگجویان طالب در یک مکان نامعلوم در حالت آماده باش قرار گرفته اند. مقامات افغان می گویند، ممکن است که برخی از جناح های طالبان که مخالف توافقنامه صلح با ایالات متحده هستند، به داعش و سایر گروه های تروریستی بپیوندند. [آرشیف]

نیروهای امنیتی افغان در شب تاریخ ۱۳ ثور، در ولسوالی شکردره، بر مخفیگاه مشترک گروه داعش-شبکه حقانی حمله کردند، و پنج عضو گروه داعش و شبکه حقانی را کشته و هشت نفر دیگر را دستگیر کردند.

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله، در همان کنفرانس خبری گفت، این آخرین دستگیری های نیروهای امنیتی، همکاری برخی حلقه های داخلی طالبان با گروه داعش را نشان می دهند.

نیروهای امنیتی افغان در نتیجه چندین عملیات، تعدادی از مراکز مشترک گروه داعش - شبکه حقانی را کشف کرده اند و شماری از اعضای آنها را کشته اند.

بر اساس معلومات ریاست امنیت ملی، این افراد در حمله مرگبار در ماه حمل، بر مراسم بزرگداشت برای فقید عبدالعلی مزاری، یک سیاستمدار قومی هزاره، و همچنان در حمله موشکی بر مراسم تحلیف رئیس جمهور اشرف غنی در همان ماه، دست داشتند.

مقامات افغان می گویند، داعش در سال های اخیر در جبهه های جنگ در افغانستان، دچار ضربات بزرگی شده و شماری از رهبران آن کشته شده اند.

اندرابی، با اشاره به حملات اخیر بالای یک زایشگاه در کابل و مراسم جنازه در ننگرهار گفت، به دلیل شکست های بزرگ در جبهه های جنگ، گروه داعش و شبکه حقانی اکنون مجبور شده اند تا نیروهای خود را متحد کرده و بالای اهداف ملکی حمله کنند.

تنش ها در داخل طالبان

تعدادی از تحلیلگران و قانونگذاران افغان می گویند، تعدادی از جنگجویان طالب مخالف امضای توافقنامه صلح بین ایالات متحده و این گروه جنگجوی هستند.

گل زمان نایب، نماینده ولایت غور در ولسی جرگه گفت، طالبان به گروه های مختلف تقسیم شده اند، که برخی از آنها برای خرابکاری در توافقنامه صلح، از کشورهای همسایه دستور می گیرند.

نایب با اشاره به یک آتش بس در جریان عید الفطر گفت، «طالبان هیچگاه تحت یک فرمان واحد فعالیت نکرده اند. به عنوان مثال، با وجود اینکه رهبری طالبان خواستار آتش بس بودند، طالبان بر پوسته های امنیتی در غور و مناطق دیگر حمله کردند

وی افزود، «به نظر من، ممکن است عده ای از طالبان وجود داشته باشند که خواهان صلح در این کشور باشند. اما تعدادی دیگر که توسط خارجی ها و کشورهای همسایه تمویل و تجهیز می شوند، جنگ را ادامه خواهند داد.»

نایب گفت، «این اعضای طالبان که توسط کشورهای همسایه تمویل می شوند و می خواهند روند صلح شکست بخورد، خود را به گروه داعش و القاعده تغیر می دهند.»

احمد بهروز، یک تحلیلگر مستقر در کابل گفت، جناح های افراطی تر در داخل طالبان از توافقنامه صلح بین طالبان و ایالات متحده راضی نیستند.

وی با تذکر ازینکه افراطی ها و برخی گروه هایی که از طرف ایران و روسیه تمویل می شوند، در برهم زدن روند صلح تلاش دارند گفت، «طالبان به گروه های مختلفی تقسیم شده اند.»

بهروز گفت، «بخش بزرگی از طالبان با گروه داعش مخالف است، اما با توجه به ماهیت فوق افراطی آن، شبکه حقانی روابط با گروه داعش را برقرار کرده است. برخلاف سایر حلقه های طالبان، این گروه برای صلح خوش بین نیست.»

متقاعد جنرال محمد طاهر یرغل، یک افسر نظامی سابق مستقر در کابل گفت، با جدی شدن بیشتر روند صلح، برخی حلقه های داخلی طالبان ممکن است به دنبال پیوستن به سایر گروه های تروریستی شوند.

وی گفت، «تعدادی از حلقه ها و گروه های افراطی که با خارجی ها ارتباط دارند، به طور طبیعی با آن مخالفت خواهند کرد. برخی از گروه های کوچکتر ممکن است با سایر گروه های تروریستی همکاری کنند.»

سید احمد سیلاب، یک نماینده ولایت کندهار در ولسی جرگه گفت، «شکی نیست که افراد یا گروه هایی که ۲۰ سال با اسلحه زندگی کرده اند و به جنگ عادت کرده اند، برای ادامه چنین زندگی به هر گروهی خواهند پیوست. آنها فقط نام خود را تغیر خواهند داد.»

وی افزود، با این حال، «این آخرین فعالیت ها به حدی نیستند که بتوانند این سیستم و حکومت را تهدید کنند، و این گروه ها (داعش و شبکه حقانی) نمی توانند روند صلح را نیز تهدید کنند.»

سیلاب گفت، «امیدواری ها برای صلح با گذشتن هر روز رشد می کنند و گام های مثبتی برای صلح برداشته می شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

قدرت الله

پاسخ

پس از صلح طالبا، داعش یک خطر بزرگ برای افغانستان تلقی می گردد زیرا جنگجویان تندرو طالبان به این گروه می پیوندند و پس در مقابل فرماندهان این گروه که در حکومت افغانستان یکجا می شوند به جنگ شان ادامه میدهند.

پاسخ

طالبان انسان شدنی نیستند، آنها در جنگ بزرگ شده اند و همیشه به جنگ فکر می کنند. صلح و همزیستی مسالمت آمیز در فرهنگ و قاموس طالبان جای ندارند. اگر با اینها صلح هم صورت بگیرد آنها باز هم مردم جنگ می کنند و مردم را به قتل می رسانند.

پاسخ

این مربوط می شود به امریکا، اگر امریکا بخواهد میتواند همه گروهای مخرب را در افغانستان از بین ببرد و اگر هم هم این کشور بخواهد همه گروههای تروریستی را فعال نگهدارد. پس از توفق صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، امریکا کوشش خواهد کرد که برخی گروههای دیگری همچون داعش و شبکه حقانی را بر ضد کشور های آسیای میانه و به خصوص روسیه در افغانستان تقویت کند. من نمی دانم که آخیر کشور های غربی خصوصاً امریکا کی بالای مردم افغانستان رحم می کند و کی جنگ و بردار کشی را در این کشور پایان می دهد. بخدا مردم در به در شدند، مردم برباد شدند. این چه حال است در این مملکت. هیچ کشور دنیا بالای افغانستان دل نمی سوزاند از کشور های غربی گرفته تا کشور های عربی، همه و همه تشنه خون مردم بیچاره افغانستان هستند. والله به کشتن طالبان و حتی جنگجویان داعش که افغان هستند خوشحال نمی شوم. چون آنها نیز اولاد این سرزمین هستند و بخاطر نادانی دست به اسلحه بردند و جنگ بالای آنها تحمیل شدند. آنها هم انسان هستند و خانواده دارند، پدر دارند، مادر دارند و زن و فرزند دارند. تا کی مردم افغانستان به یک نام و دیگر نام کشته شوند؟ تا کی مادران به سوگ مرگ فرزندان شان بنشینند؟ تا کی فرزندان به سوگ از دست دادن پدران شان بنشینند؟ تا کی مردم از دست دادن عزیزان شان را تحمل نمایند؟ تا کی زن ها بیوه شوند؟ تا کی اطفال افغانستان تیم شوند؟ به لحاظ خدا جنگ در این کشور بس است. از خدا بترسید. در اخیر همین قدر می گویم که خداوند همه کشور های را نابود کنند که در افغانستان دوام جنگ می خواهد. یک روز خداوند از آنها انتقام مردم مظلوم افغانستان را خواهد گرفت. زوال امریکا نزدیک است. انشاالله شما خواهید دید که امریکا با همه قدرت نظامی و پول اش نا بود خواهد

پاسخ