امنیت

۳۱ جنگجوی طالبان پس از آن تسلیم شدند که از طرف رفقا به دلیل انتخاب صلح مورد حمله قرار گرفتند

گزارش از هدایت الله

این تصویر که به تاریخ ۷ جوزا گرفته شده است، جنگجویان طالب را نشان می دهد که در ولسوالی بلخآب، ولایت سرپل تسلیم شده اند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

این تصویر که به تاریخ ۷ جوزا گرفته شده است، جنگجویان طالب را نشان می دهد که در ولسوالی بلخآب، ولایت سرپل تسلیم شده اند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

كندوز -- مقامات می گویند، گروهی از ۳۱ جنگجوی طالبان پس از آنکه توسط رفقای پیشین خود بخاطر انتخاب کردن طرفداری صلح مورد حمله قرار گرفتند، در ولسوالی بلخآب، ولایت سرپل به حکومت افغان تسلیم شد.

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی در شهر مزارشریف گفت، این اعضای گروه طالبان به تاریخ ۷ جوزا پس از طی کردن یک مسافت طولانی با پای پیاده، به این اردو تسلیم شدند.

وی گفت، «این گروه ۳۱ نفره [جنگجویان طالب] نمی خواستند به جنگ ادامه دهند و اصرار داشتند که آتش بس را تمدید کند، اما بعد از اینكه فهمیدند كه طالبان به صلح باور ندارند، آنها را ترک كردند.»

وی گفت، «قاری شفیق الله، مولوی فضل الله بهاوی و عبدالقیوم از رهبران این تیم مهم طالبان هستند که تسلیم شده اند.»

رضایی افزود، «آنها ۱۶ میل کلاشنیکوف، پنج میل پیکا، سه میل راکت انداز و سایر تجهیزات نظامی را به اردو تسلیم کردند.»

سید اسدالله دانش، معاون شورای ولایتی سرپل گفت، این جنگجویان تسلیم شده طالبان، که همه باشنده گان قریه آلارکچان در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل هستند، پس از آنکه چهار عضو گروهشان در جنگ با سایر اعضای گروه طالبان کشته شدند، این منطقه را ترک کردند و به ولسوالی بلخآب رفتند و در آنجا اسلحه خود را در مقابل نیروهای امنیتی به زمین گذاشتند.

وی گفت، «در بین طالبان جناح هایی وجود دارد. برخی از آنها طرفدار صلح هستند و برخی دیگر جنگ را ترجیح می دهند.»

وی افزود، «ما از طالبان توقع داریم که توافقنامه ای را که در قطر با آن موافقت کردند، عملی کنند و کشتار را متوقف کنند.»

ایالات متحده و طالبان یک توافقنامه صلح را در ماه حوت در دوحه، قطر امضا کردند. به عنوان بخشی از این توافقنامه، حکومت افغان و این گروه جنگجوی توافق کردند که برخی زندانیان را تبادله کنند، که بالاخره به یک آتش بس ضعیف منجر شد.

در حالیکه این آتش بس رسماً به تاریخ ۶ جوزا پایان یافت، علی رغم حملات پراکنده ای که کار طالبان پنداشته می شود، سطح خشونت نسبتاً پائین مانده است.

تقاضا برای صلح

فرید احمدی، یک فعال جامعه مدنی در ولایت سرپل گفت، مقامات و شهروندان افغان هر روز از طالبان می خواهند که از خشونت خودداری کنند و اعلام آتش بس دائمی کنند.

وی گفت، به هر حال، این گروه این خواسته ها را رد می کند و نشان می دهد که حاضر نیست اسلحه های خود را کنار بگذارد.

احمدی گفت، «جنگجویان طالب چندین بار حمله بر نیروهای حکومتی را آغاز کرده اند یا ماین های کنار جاده ای را گذاشتند که مردم ملکی بی گناه ما را کشته اند.»

وی افزود، «طالبان از کشتن لذت می برند و به همین دلیل، نسبت به قتل مردم ملکی بی گناه بی تفاوت هستند.»

وی گفت، «در شرایطی که ما برای مجادله با ویروس کرونا باید با هم همکاری کنیم، اوضاع به یک آتش بس نیاز دارد، اما این گروه خواست های مردم را رد می کند.»

ذکیه احساس، یکی از فعالان حقوق زنان در ولایت سرپل گفت، «این واضح است که طالبان با آتش بس موافق نیستند زیرا آنها منافع خود را در جنگ می بینند.»

وی گفت، «امنیت، ثبات و صلح در افغانستان برای طالبان اولویت نیست. اگر صلح به افغانستان بیاید، كشورهایی كه از تروریزم حمایت می كنند، منافع خود را در معرض خطر می بینند.»

احساس گفت، طالبان عمداً با نقض کردن ماده های توافقنامه صلح را که آنها در قطر امضا کردند، خشونت را در این کشور افزایش داده اند، تا آنها بتوانند بر حکومت فشار بیاورند و در روند صلح نفوذ کسب کنند.

غلام جیلانی ابوبکر، قوماندان امنیه ولایت سرپل گفت، ولسوالی بلخآب و مناطق دیگر ولایت سرپل تحت کنترل نیروهای امنیتی باقی می ماند و از تمام جنگجویان باقی مانده به زودی تصفیه خواهد شد.

وی گفت، «طالبان در ولسوالی بلخآب فعال نیستند، اما بعضی اوقات در ولسوالی همسایه کوهستانات باعث ناآرامی می شوند.»

وی افزود، «ما قصد داریم در آینده نزدیک عملیات های تصفیوی علیه طالبان را انجام دهیم تا بتوانیم آنها را از تمام مناطق آسیب پذیر اخراج کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این طالبان از قوم محترم اوزبیک هستند و اکثر طالبان ولایت جوزجان و سرپل و فاریاب را قوم ازبک تشکیل میدهد. این طالبان بخاطر ظلم و ستم که از سوی مار شال عبدالرشید دوستم بالای این افراد صورت گرفته دست به اسلحه بردند و طالب شدند. در سمت شمال اکثر کسانیکه در صفوف طالبان می جنگند بخاطر ظلم اربکی ها و جنگسالاران بقایای مجاهدین قد علم کردند و به طالبان پیوستند. افراد مسلح غیر مسئول و اربکی ها در شمال بالای مردم ظلم می کنند و بالای ناموس مردم تجاوز می کندن زند و بچه و ختر مردم را از خانه با خود می برند و چندین روز با خود شان نگه میدارند و بعضی اوقات آنها را می کشند. شما چند ماه قبل دیدید که که در یکی از ولسوالی ها تخار یک قوماندان اربکی خانم یک سرباز اردوی میلی که در جنوب ایفای وظیفه می کرد، چند روز با خود برده بود و بالایش تجاوز جنسی کرده بود. بناءً از طریق رسانه زیبای شما بالای حکومت صدا می زنم که هر چه عاجل جلو افراد غیر مسئول را در شمال کشور بگیرد و همه ای آنها را خلع سلاح نماید. به هر حال تسلیمی هر گروه به حکومت یک کار خوبی است و باعث امنیت کشور می گردد خصوصاً طالب های که میاید و به حکومت تسلیم می شود خیلی خبر خوش است. زنده باد افغانستان زنده باد نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان.

پاسخ