امنیت

باشنده گان سرپل از طالبان خواستند که در جریان فاجعه ویروس کرونا آتش بس کنند

گزارش از هدایت الله

در تصویر مشاهده می شود که، بیش از ۵۰ نفر از باشنده گان ولایت سرپل، به شمول زنان و علمای دینی، به تاریخ ۲۱ حمل در شهر سرپل تجمع می کنند تا از جنگجویان طالب بخواهند که با آتش بس موافقت کنند و برای مجادله با فاجعه ویروس کرونا با سایر افغان ها کار کنند. [محمد یونس نعیمی]

در تصویر مشاهده می شود که، بیش از ۵۰ نفر از باشنده گان ولایت سرپل، به شمول زنان و علمای دینی، به تاریخ ۲۱ حمل در شهر سرپل تجمع می کنند تا از جنگجویان طالب بخواهند که با آتش بس موافقت کنند و برای مجادله با فاجعه ویروس کرونا با سایر افغان ها کار کنند. [محمد یونس نعیمی]

کندوز -- ده ها تن از باشنده گان ولایت سرپل، به شمول زنان و علمای دینی، به تاریخ ۲۱ حمل گرد هم آمدند تا از طالبان بخواهند با آتش بس موافقت کنند ودر مجادله با شیوع ویروس کرونا کمک کنند.

نعمت الله صمیم، یک باشنده ولایت سرپل و شركت كننده در این تجمع گفت، «ما از طالبان می خواهیم که ویروس کرونا را جدی بگیرند و به خاطر نجات جان ها و معیشت ها با آتش بس موافقت كنند تا ما با هم بتوانیم با این بیماری مبارزه كنیم.»

صمیم در خطاب به این جنگجویان گفت، «این زمان جنگیدن با یکدیگر نیست. شما باید سلاح های خود را کنار بگذارید و به مجادله با این ویروس بپیوندید.»

عزیزالرحمان رحمانی، یک نویسنده در ولایت سرپل گفت، مجادله با کووید-۱۹ تنها در صورت پایان دادن به خشونت و خونریزی در جامعه مؤثر خواهد بود.

رحمانی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که به روند صلح بپیوندند و جنگ را متوقف کنند و خونریزی را متوقف کنند.»

وی گفت، «ما اینجا یک شعار داریم، 'اگر شما ویروس کرونا را جدی نگیرید، این ویروس شما را جدی خواهد گرفت'.»

مولوی محمد یعقوب عمری، یک عالم دینی در ولایت سرپل تأکید کرد که، مردم باید به راهنمایی های مقامات صحت عامه در مورد ویروس کرونا توجه جدی داشته باشند و با حکومت همکاری کنند.

وی گفت، «پیام من به مسلمانان این است که آنها باید دستورالعمل های صحی داکتران را رعایت کنند.»

وی افزود، «ما، تمام علمای دین در ولایت سرپل، در جریان خطبه های جمعه از نمازگزاران خواستیم كه خود را قرنطین كنند تا از سرایت این ویروس خطرناک جلوگیری شود.»

عمری از طالبان خواست تا از خشونت خودداری کنند و برای مجادله با این ویروس در مناطقی که تحت کنترل آنها است کار کنند.

تهدید برای خانواده های خود اعضای گروه طالبان

اشتراک کننده گان در این گردهمایی گفتند، در صورت ادامه جنگ، داکتران و کارمندان صحی به دلیل ترس از گرفتار شدن در خشونت ها نمی توانند به مناطق تحت کنترل طالبان بروند.

این مشکل باعث می شود که باشنده گان، به شمول اعضای خانواده های طالبان، با خطر فزاینده ابتلا به این ویروس در آن مناطق مواجه شوند.

نجیبه اسلمی، یک باشنده ولایت سرپل که در این گردهمایی حضور داشت گفت، «این مهم است که طالبان در این زمان خاص آتش بس اعلام کنند زیرا بدون آتش بس ما نمی توانیم به طور مؤثر با این ویروس مضر مبارزه کنیم. داکتران نمی توانند به دلیل ترس به مناطق تحت کنترل طالبان بروند.»

اسلمی افزود، «اکنون طالبان باید وضعیت ناامید کننده مردم ملکی را درک کنند. آتش بس یگانه گزینه مناسب برای پیشگیری از فاجعه ویروس کرونا است زیرا به داکتران این امکان را فراهم می کند تا در مناطق ناامن خدمات صحی را فراهم کنند.»

وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه به روز دوشنبه (۲۵ حمل) گفت، تا به امروز، یک مورد ویروس کرونا در ولایت سرپل ثبت شده است. کشور ما طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۸ مورد جدید کووید-۱۹ را ثبت کرده است که تعداد مجموعی را به ۶۶۵ مورد می رساند.

عبدالقادر آشنا، والی سرپل گفت، حکومت محلی در سرپل کمیته مشترکی را برای نظارت بر واکنش به این ویروس ایجاد کرده است.

وی گفت، هوتل ها، مساجد و سایر مکان های تجمع مردم در واکنش به این فاجعه بسته شده اند.

وی افزود، «این کمیته مؤظف فعالیت های ضد عفونی کننده گسترده را در تمام محل های دولتی به شمول قرارگاه های نیروهای امنیتی انجام داده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان هر گز آتش بس را اعلان نخواهند کرد. آنها در ولایات شمالی افغانستان به دهاقین هشدار داده اند که آنها امسال نباید خربوزه و تربوز کشت کنند. بخاطریکه طالبان تصمیم دارند که چندین ولایت شمال را سقوط بدهند و شاهراه عمومی کابل و شمال را مسدود نمایند. از این جهت اگر دهقانان خربوزه و یا تربوز کشت کنند دهقانان مجبور اند که آنها را از یک ولایت به ولایت دیگر انتقال دهند، در حالیکه راه ها بخاطر جنگ مسدود می باشند و آنها نمیتوانند که این گونه محصولات زراعتی شان را به فروش برسانند. بناءً بهتر است که بعوض آن، محصولات دیگری را کشت کنند. مردم فقیر از دست این گروه به ستوه آمده اند. نمی دانم که چه زمان این گروه خونخوار دست از کشتن افغانهای بی گناه بر میدارند. خداوند به راه راست هدایت شان کنند.

پاسخ