امنیت

حملات مداوم طالبان در جریان این فاجعه بی پروایی آنها را نشان می دهد

گزارش از نجیب الله

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل گرفته شده است اعضای طالبان را نشان می دهد که در یک مکان نامعلوم در ولایت بدخشان تمرین می کنند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل گرفته شده است اعضای طالبان را نشان می دهد که در یک مکان نامعلوم در ولایت بدخشان تمرین می کنند. [آرشیف]

کابل -- مقامات و تحلیلگران می گویند، حملات شدت یافته طالبان در وضعیتی که این کشور برای مهارکردن شیوع ویروس کرونا کار می کند، نشان می دهد که این گروه جنگجوی به بدتر کردن زندگی افغان ها متعهد است.

تا روز پنجشنبه (۴ ثور)، این کشور ۱۲۸۱ مورد تائیدشده کووید-۱۹، به شمول ۴۲ مورد مرگ و میر داشته است.

حکومت افغان، نهاد های جامعه مدنی و جامعه جهانی از طالبان خواسته اند كه با آتش بس موافقت كنند و بر مجادله با این فاجعه در افغانستان تمرکز كنند.

رئیس جمهور اشرف غنی در مصاحبه تلویزیونی به تاریخ ۲۷ حمل گفت، «من خواهان این هستم كه طالبان به تقاضای سازمان ملل متحد، كشورهای منطقه و مردم و حکومت افغانستان برای متوقف كردن خصومت ها و موافقت با آتش بس پاسخ مثبت دهند.»

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل منتشر شده است دیده می شود که، شورشیان طالب در یک مکان نامعلوم درحال آماده باش قرار گرفته اند. [فایل]

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل منتشر شده است دیده می شود که، شورشیان طالب در یک مکان نامعلوم درحال آماده باش قرار گرفته اند. [فایل]

غنی روز پنجشنبه (۴ ثور) گفت، «در این شرایطی که ویروس کرونا در سراسر کشور گسترش یافته است، مردم افغان و حکومت از طالبان می خواهند پیشنهاد صلح و آتش بس را به احترام ماه مبارک رمضان بپذیرند و خشونت علیه مردم مسلمان افغانستان را متوقف کنند.»

در عین حال، ۷۰ سازمان بشردوستانه محلی و بین المللی در یک اعلامیه مشترک به تاریخ ۲۲ حمل خواستار آتش بس بین حکومت افغان و طالبان شدند تا کمک رفاهی بتواند به مردم ملکی آسیب پذیر برسد.

اجماع ملی نسل جدید افغانستان، یک جنبش سیاسی که توسط جوانان افغان شکل گرفته است، در یک کنفرانس خبری مطبوعاتی به تاریخ ۲۸ حمل در کابل، خواستار پایان خصومت ها شد و خواستار تمرکز بر شیوع این ویروس در کشور شد.

اما، طالبان در عوض حملات مرگبار خود را افزایش داده اند.

طی یک سلسله حملات در سه ولایت که مقامات افغان به طالبان نسبت داده اند، دست کم ۲۳ نفر از اعضای نیروهای امنیتی افغان و ۹ فرد ملکی به تاریخ ۳۱ حمل، کشته شدند.

این حمله به تعقیب یک حمله وحشیانه طالبان به تاریخ ۱۹ حمل رخ داد، هنگامی که این گروه هفت عضو یک خانواده را در ولسوالی شولگره، ولایت بلخ ربوده و سپس کشت.

این نوع حملات و اقدامات دیگر جنگجویان این سؤال را ایجاد کرده است که آیا طالبان واقعاً علاقمند به اشتراک در مذاکرات هستند یا خیر.

یكی از شرایط اولیه برای شروع مذاكرات صلح بین الافغانی در توافقنامه امضا شده بین طالبان و ایالات متحده در ماه حوت، آزادی زندانیانی بود كه حکومت افغان این روند را آغاز كرده است.

مقامات ولایات کندهار و لغمان گفتند که افراد آزاد شده سربازان نه بلکه مردم ملکی بودند.

تقاضا برای ترحم

عبدالصمد فورمولی، عضو هیئت رهبری اجماع ملی نسل جدید افغانستان گفت، «تأکید ما بر آتش بس در این شرایط بحرانی بوده است. حکومت افغان و طالبان هردو باید به هم بپیوندند و با ویروس کرونا در افغانستان مجادله کنند.»

فورمولی افزود، «وقتی طالبان ادعا می کنند مسلمان، مستقل و به ارزشهای انسانی قایل هستند و وقتی واقعاً می خواهند در جریان گفتگوهای بین الافغانی جایگاه خوبی در میز مذاکره داشته باشند، در این صورت باید به خواسته های نسل های جدید، خواسته های انسانیت و عدالت توجه کنند و از آنها استقبال کنند.

وی افزود، «طالبان باید به افغان ها رحم کنند. آنها باید با اعتماد به نفس پیش بروند و تا پایان بحران ویروس کرونا آتش بس اعلام کنند.»

فورمولی با اشاره به اظهارات اخیر این جنگجویان مبنی بر انکار از آتش بس گفت، «متأسفانه، طالبان مانند همیشه نادان هستند و در تلاشند تا نقشه خود را برای نابودی و بی ثباتی اقتصادی افغانستان ادامه دهند.»

وی افزود، «اگر به آتش بس موافقت نشود و نافذ نشود، علاوه بر بمب گذاری های انتحاری و حملات طالبان، بسیاری از افغان ها جان خود را از ویروس کرونا نیز از دست خواهند داد.»

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان قطر، در حالی که به تاریخ ۲۷ حمل با یک روزنامه سوری صحبت می کرد، نه تنها درخواست های آتش بس را رد کرد بلکه تأکید کرد که هر تصمیمی در مورد این موضوع فقط در جریان مذاکرات بین الافغانی گرفته خواهد شد.

فریده بیکزاد، یک عضو ولسی جرگه به نمایندگی از ولایت بادغیس گفت، «کاملاً واضح است که افغان ها از سالها در انتظار صلح هستند. در حال حاضر فقر، گرسنگی، ناامیدی و ویروس کرونا اصلی ترین نگرانی های افغان ها است.»

بیکزاد گفت، «تجهیزات طبی در مناطق دور افتاده وجود ندارد و به همین دلیل مردم به شدت نگران هستند. آتش بس باید نافذ شود تا حکومت بتواند برخی تجهیزات طبی را برای مناطق دور افتاده فراهم کند.»

ترس از فاجعه ویروس کرونا

به گفته تحلیلگران، وقتی حکومت تلاش های خود را برای مهارکردن گسترش ویروس کرونا افزایش می دهد، طالبان با رد تقاضای آتش بس و ادامه حملات خشونت آمیز آنها، جان مردم افغانستان را به خطر می اندازند.

احمد بهروز، یک تحلیلگر افغان مستقر در کابل گفت، زندگی افغان ها برای طالبان هیچ ارزشی ندارد.

وی هشدار داد، «صدها نفر از افغان ها در شرایط سخت در مناطق تحت کنترل طالبان زندگی می کنند. اگر ویروس کرونا به طور گسترده در آن مناطق گسترش یابد، می تواند به سرعت فاجعه بار شود.»

بهروز گفت، «اما متأسفانه، حتی اکنون طالبان بیشتر نگران به دست آوردن جایگاه سیاسی خود هستند. طالبان فکر می کنند که با ادامه خشونت خود در این شرایط، می توانند موقف خود را در چانه زنی با جامعه جهانی و حکومت افغان افزایش دهند.»

جنرال (متقاعد) عتیق الله امرخیل، یک تحلیلگر نظامی افغان مستقر در كابل گفت، این دیدگاه اشتباه است.

وی گفت، برعکس، این گروه می تواند با توافق به صلح، موقعیت چانه زنی قویتری را کسب کند.

امرخیل پرسید، «با استفاده از جنگ تا کنون آنها [طالبان] چه فایده ای داشته اند که آنها از این به بعد نیز ادامه می دهند؟ اگر امتیازی که آنها به دنبال آن هستند، ایجاد یک امارت باشد، آن قطار قبلاً از ایستگاه خارج شده است. امارت تکرار نخواهد شد؛ ممکن نیست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان باید از خدا بترسند و بخاطر مهار کردن ویروس کرونا زنده گی هموطنان شان را نجات دهند. شیوع مرض کرنا در افغانستان بد تر از آنچه است که مردم فکر می کند و رسانه ها به نشر می سپارند. همین حالا هزار ها تن در کشور مصاب به این ویروس کرونا شده اند. و این رقم شاید بیشتر شود چون مردم ما قرنطین و فاصله های اجتماعی را رعایت نمی کنند. هنوز هم مرد در شهر ها گشت وگذار دارند. هنوز هم مردم به مساجد میروند و نماز شان را ادا می کنند. حکومت باید برنامه های آگاهی عامه را بیشتر کنند. طالبان نیز باید ادای دین و مسئولیت نموده در امر مبارزه با ویروس کرونا گام های عملی بردارند. اگر بر علیه ویروس کرونا مبارزه کرده نمیتوانند حد اقل آتش بس را اعلان کنند.

پاسخ