امنیت

با ادامه خشونت طالبان، این گروه ۷ عضو یک خانواده را در بلخ به قتل رساند

گزارش از هدایت الله

یک دختر جوان به تاریخ ۲۰ حمل در کنار بقایای مردم ملکی کشته شده توسط طالبان در ولسوالی شولگره، ولایت بلخ گریه می کند. [عطا محمد نور/ فیسبوک]

یک دختر جوان به تاریخ ۲۰ حمل در کنار بقایای مردم ملکی کشته شده توسط طالبان در ولسوالی شولگره، ولایت بلخ گریه می کند. [عطا محمد نور/ فیسبوک]

کندوز -- طالبان روز سه شنبه (۱۹ حمل) در ولسوالی شولگره در ولایت بلخ، هفت عضو یک خانواده را ربوده و سپس به قتل رساندند، و این رویداد تردیدها در مورد تعهد این گروه جنگجوی به صلح را تقویت کرد.

عادل شاه عادل، سخنگوی قوماندانی امنیه بلخ گفت، درحالیکه طالبان از قریه خواجه سکندر به قریه طلا کمر در ولسوالی شولگره سفر می کردند، این خانواده دهقانان مورد حمله این گروه قرار گرفتند. در جریان این حمله، یک پسر ۱۱ ساله زخمی شد.

عادل در مصاحبه ای به روز چهارشنبه (۲۰ حمل) گفت، «طالبان این گروه هفت دهقان را که در رده های سنی مختلف قرار داشتند بی رحمانه کشتند و اجساد آنها را در یک دشت رها کردند.»

وی گفت، «طالبان رحم ندارند و هیچ کس را رها نمی کنند. آنها می خواهند ترس ایجاد کنند ... اما این نوع حمله منجر به نفرت بیشتر از آنها می شود.»

به گفته سراج الدین عابد، ولسوال شولگره، پس از اختطاف این خانواده، سربازان پیگیری کردند و با اعضای طالبان در جنگ درگیر شدند، اما شورشیان فرار کردند و این افراد را با خود بردند.

عابد گفت، «هیچ یک از این قربانیان هیچ وابستگی به دولت نداشتند.»

عبدالصمد خالقی، یکی از بستگان خانواده ای که به قتل رسیده بود گفت، «تمام دهقانان مالداری های خود را در اوایل ماه حمل به چمن ها منتقل می كنند. اعضای خانواده من برای ذخیره آب مالداری ها به حفرکردن جویچه ها رفتند اما به طور بی رحمانه به شهادت رسیدند.»

خالقی گفت، «کسانی که به ضرب گلوله کشته شدند هیچ ارتباطی با هیچ کسی نداشتند -- آنها دهقانان معمولی بودند.»

محکومیت قتل ها

حملات مداوم طالبان از زمان امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده در اواخر سال گذشته، بین افغان ها شک و تردید ایجاد کرده است که این جنگجویان در مورد صلح چقدر جدی هستند. این گروه از زمان امضای این پیمان به تاریخ ۱۰ حوت، تعداد زیادی از پرسونل امنیتی را کشته است.

نیکولاس کی، نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان، در واکنش وی نسبت به قتل این هفت فرد ملکی، بر این شک تأکید کرد.

بر اساس یک توییت توسط طلوع نیوز به روز پنج شنبه (۲۱ حمل)، نیکولاس کی گفته است، «من صدای خود را به محكومیت این قتل وحشتناک می افزایم. طالبان می گویند كه آنها صلح می خواهند، اما به قتل افغان ها ادامه می دهند. چرا؟»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اعلامیه ای به تاریخ ۲۱ حمل، این قتل ها را تائید کرد، و آن را «یک جنایت جنگی» خواند.

این کمیسیون در یک اعلامیه گفت، «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، ضمن محکوم کردن این جنایت، بار دیگر به شدت گروه های مخالف مسلح را ترغیب می کند که ... به اصول بین المللی حقوق بشر احترام بگذارند و از کشتار مردم ملکی بی گناه جلوگیری کنند.»

این کمیسیون افزود، «گروگان گیری و كشتن مردم ملکی نقض آشكار حقوق بین المللی بشر و یک جنایت جنگی است.»

'یک عمل نابخشودنی'

سید احمد سامح باشنده مزارشریف و رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در زون شمال گفت، خشونت طالبان علیه مردم ملکی امسال به شدت در حال افزایش است.

وی گفت، «بر اساس معلومات ما، ما ۴۰ مورد در سال ۲۰۱۹ که باعث تلفات ملکی شدند، در حالی که در سال ۲۰۲۰، فقط در سه ماه اول، ۳۷ مورد از این نوع حمله ها را ثبت کردیم.»

وی افزود، «بیشتر این تلفات و مجروح شدن مردم ملکی توسط طالبان به دلیل انفجارها، حملات و سایر حوادث در ولایت های بلخ، سرپل، فاریاب و جوزجان است.»

عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و والی پیشین بلخ، در صفحه فیسبوک خود نوشت، «این حادثه تکان دهنده نشان دهنده ظلم کسانی است که چنین دستوراتی را صادر کرده اند و این یک عمل غیرقابل بخشیدن است.»

وی گفت، دو تن از قربانیان زیر ۱۰ و ۱۵ سال بودند.

وی افزود، «اگر تحریک طالبان به صلح اعتقاد دارد، پس نباید با چنین کارهایی درهای امید را برای صلح ببندد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تا طالبان نابود نشود آینده خوب در انتظار مردم ما نیست

پاسخ

طالبان نسبت به ویروس کرونا خطرناکتر هستند. آنها طی دو دهه ای گذشته هزار ها افغان بیگناه را به قتل رسانده اند. ما شک داریم که چرا امریکا با چنین یک گروه تروریستی ضد انسانی صلح کرد؟

پاسخ

درافغانستان افراد ملکی همیشه قربانی اصلی جنگ بوده

پاسخ

در این کشور از یک سر ظلم روان است. مردم فقیر را هم طالبان می کشند و هم حکومت. یک روز خبر می شویم که دهها تن از اثر حملات هوایی نیروهای افغان کشته شد اند. روز دیگر خبر می شویم که چندین تن افراد ملکی را طالبان تیر باران کردند. خداوند خودش بالا این مردم رحم کند.

پاسخ

طالبان با کشتن افراد ملکی باعث انزجار مردم از این گروه می شود. یکی از دلایل اینکه مردم از طالبان نفرت دارند این است که آنها بسیار مرم ظالم و بی رحم اند. در طی دو دهه گذشته طالبان هزار ها انسان بی گناه را به قتل رساندند. رویداد شولگره واقعاً بسیار رقت آور است. چرا این ظالمان این دهقانان غریب را به همه این بی رحمی کشتند؟ گناه این گروه چه بود؟ اگر این ها مقصر بودند، چرا طالبان به مردم وضاحت نمی دهند؟ از خاموشی طالبان در مورد قتل این افراد معلوم می شود که این گروه در حقیقت دشمن مردم افغانستان هستند و به اشاره باداران پاکستانی اش مردم بیگناه افغان را هر روز می کشند.

پاسخ