اقتصاد

زعفران در ولایت بلخ توجه پرورش دهندگان زن را به خود جلب کرده است

گزارش از هدایت الله

در تصویر، زنان افغان مشاهده می شوند که، به تاریخ ۲۱ قوس ۱۳۹۷ زعفران را در ولسوالی بلخ ولایت بلخ جمع آوری می کنند. [اداره زراعت، آبیاری و مالداری بلخ]

در تصویر، زنان افغان مشاهده می شوند که، به تاریخ ۲۱ قوس ۱۳۹۷ زعفران را در ولسوالی بلخ ولایت بلخ جمع آوری می کنند. [اداره زراعت، آبیاری و مالداری بلخ]

كندز-- زنان در ولایت بلخ به كمک حکومت ولایتی بیشتر به پرورش زعفران علاقه مند می شوند.

محمد سالم ساعی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری بلخ گفت، در حال حاضر ۲۷۰ دهقان به شمول ۹۰ زن در پرورش گیاهان زعفران در ۲۷۰ جریب (۵۴ هکتار) زمین در ۱۰ ولسوالی ولایت بلخ مشغول هستند.

ساعی گفت، «گیاه زعفران در ولسوالی های بلخ، خلم، شولگره، چهار بولک، کشنده، دولت ‎آباد، دهدادی، نهر شاهی و زاری پرورش می یابد.»

وی افزود، «ما در تلاش هستیم تا سال آینده کشت زعفران را به مناطق بیشتری گسترش دهیم و زنان بیشتری را ترغیب کنیم تا این گیاه مجاز از نظر شرعی و قانونی را پرورش دهند.»

وی گفت، «كشت زعفران كشت خشخاش را در ولایت بلخ جایگزین کرده است كه این باعث افتخار بزرگی برای دهقانان در بلخ است.»

به گفته ساعی، کشت خشخاش طی دو سال گذشته در این ولایت به صفر رسیده است.

کشت خشخاش اکثراً با طالبان در ارتباط است، که از مواد مخدر غیرقانونی برای تأمین بودجه جنگجویی خود استفاده می کنند. این شورشیان دهقانان را مجبور به پرورش خشخاش می کنند، حتی اگرچه کشت، حمل و نقل، قاچاق، فروش و استفاده از مواد مخدر در اسلام کاملاً ممنوع است.

مقامات افغان و بین المللی می گویند، طالبان مدت ها است که بزرگترین مافیای مواد مخدر در افغانستان است.

بر اساس برخی از گزارش ها، طالبان سالانه بیش از ۴۶.۸ میلیارد افغانی (۶۰۰ میلیون دالر) از کشت خشخاش و تجارت مواد مخدر در افغانستان کسب می کنند. مواد مخدر کشت شده در افغانستان عمدتاً از طریق مسیرهای غیرقانونی در پاکستان و ایران وارد بازار بین المللی می شوند.

صنعت مواد مخدر غیرقانونی در افغانستان تجارت بزرگی است، همانطور که دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در گزارش های سالانه تصریح کرده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد «بررسی تریاک افغانستان در سال ۱۳۹۷»، ارزش مجموعی اقتصاد تریاک افغانستان بین ۹۲.۲ تا ۱۶۹.۱ میلیارد افغانی (۱.۲ تا ۲.۲ میلیارد دالر) بود.

علاقه رو به رشد

اداره زراعت، آبیاری و مالداری بلخ برنامه هایی را برای آموزش زنان در زمینه رشد، مراقبت و جمع آوری زعفران برای آماده سازی آنها برای سال آینده به راه انداخته است.

وی گفت، «ما قصد داریم تعداد پرورش دهندگان زعفران زن را به ۱۵۰-۲۰۰ افزایش دهیم، به طوری که مانند مردان، این زنان نیز بتوانند زعفران را رشد دهند و جمع آوری کنند.»

سلیمه ۳۵ ساله، یک باشنده ولسوالی کشنده گفت، «من سال گذشته در زمینه پرورش زعفران آموزش لازم را دیدم. امسال زعفران را در ۱ جریب (۰.۲ هکتار) از زمین به طور امتحانی پرورش داده ام.»

سلیمه گفت که وی درباره مزایای رشد زعفران از دیگران بسیار شنیده بود و اکنون می خواهد این را به منبع درآمد خود تبدیل کند.

وی گفت، «من چیزهای زیادی آموختم. امسال، مقامات اداره زراعت، آبیاری و مالداری لباس و تجهیزات لازم را برای پوشیدن در هنگام جمع آوری زعفران به ما دادند.»

عاطفه ۲۹ ساله، یکی از پرورش دهندگان زعفران در ولسوالی بلخ گفت، «در مقایسه با سایر محصولات زراعتی، گیاه زعفران برای رشد نیاز به تلاش های کمتری دارد، در حالی که درآمدش بیشتر است. بنابراین، ما بیشتر از هر گیاه دیگری تولید زعفران را آغاز کرده ایم.»

وی گفت، «من بوته های زعفران را در ۱ جریب (۰.۲ هکتار) زمین پرورش دادم و از آن ۱ کیلو گرام زعفران حاصل کردم.»

گلثوم ۲۹ ساله، یک باشنده ولسوالی شولگره گفت، «ما از فواید زعفران اطلاع نداشتیم. اکنون که آموزش دیدیم و فواید آن را می دانیم، می خواهیم سال آینده زعفران رشد کنیم.»

وی گفت، «من بیكار بودم و زنان قریه مرا تشویق كردند كه درگیر دهقانی شوم. من سال دیگر آماده می شوم تا زعفران را پرورش دهم.»

پیدا کردن بازارها

دهقانان و صادرکنندگان زعفران افغان پس از ممانعت حکومت از واردکردن زعفران کم کیفیت ایران، از افزایش قیمت در بازارهای ملی و بین المللی سود می برند.

پس از آنکه رئیس جمهور اشرف غنی در ماه میزان سال ۱۳۹۷ واردات این گیاه از ایران را ممنوع اعلام کرد، قیمت زعفران افغان دو برابر شد. این اقدام با هدف حفظ برند بین المللی زعفران افغان، حفظ کیفیت، افزایش قیمت و گسترش تولید این گیاه انجام شده است.

عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت هرات در ماه جوزای گذشته گفت، واردات زعفران از ایران به صفر رسیده است.

رحمانی افزود، «قیمت زعفران در سه ماه گذشته دو برابر شده است. در حال حاضر، ۱ کیلو گرام زعفران با توجه به کیفیت آن به ۶۰ هزار - ۹۰ هزار افغانی (۷۵۰ تا ۱۱۳۰ دالر) فروخته می شود.

به گفته ساعی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری در ولایت بلخ، تولید زعفران توسط سه شرکت پروسیس پشتیبانی می شود.

وی گفت، آنها زعفران را از دهقانان می خرند و پس از پروسیس و بسته بندی آن، در بازارهای داخلی و بین المللی می فروشند.

ساعی گفت، «علاوه بر این شرکت ها، اتحادیه پرورش دهندگان زعفران بلخ، که زیر چتر [اداره زراعت، آبیاری و مالداری بلخ] فعالیت می کند، همچنان توانسته است بازارهای خوبی را برای پرورش دهندگان زعفران فراهم کند.»

وی گفت، «اوسط حاصل زعفران از ۱ جریب زمین ۱.۵ کیلوگرام است. ما در تلاش هستیم سطح حاصل را افزایش دهیم تا در سال های آینده به ۲ کیلوگرام برسد.»

پرورش دهندگان زعفران در بلخ می گویند که بهترین زعفران افغانستان را آنها تولید می کنند.

سید شاه حلیم، عضو اتحادیه پرورش دهندگان زعفران بلخ گفت، «زعفران بلخ در پنج سال گذشته خریداران خوبی را از داخل افغانستان و خارج از کشور جذب کرده است.»

وی گفت، «سایر کشورها به ویژه هند آماده خریدن محصولات ما هستند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500