اقتصاد

دهاقین بیشترهرات از کشت کوکنار خودداری کرده و به زعفران روی آوردند زیرا افزایش قیمت معیشت ها را بهبود بخشیده است

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی، تعداد فزاینده ای از دهاقین در ولایت هرات در ازای زعفران که قانونی است و قیمتش بلند است، کشت کوکنار را رها می کنند. [عمر]

هرات -- قیمت بلند زعفران باعث می شود تا دهاقین در ولایت هرات این گیاهان را بیشتر کشت کنند زیرا این گیاه باعث بهبود معیشت آنها می شود و از کشت کوکنار که برای تولید موادمخدر غیرقانونی مانند تریاک و هروئین استفاده می شود، جلوگیری می شود.

به گفته ریاست زراعت هرات، از تاریخ ۱ حمل بدینسو دهاقین در بیش از ۴۰۰۰۰ جریب (۸۰۰۰ هکتار) زمین این ولایت زعفران کشت کرده اند، که تولید آن در مقایسه با سال قبل ۱۰٪ افزایش یافته و به ۲۲ تون رسیده است.

بشیراحمد احمدی معاون این ریاست گفت، «بیش از ۲۰ هزار خانواده در ولایت هرات مشغول كشت و تولید زعفران هستند و مشاركت زنان در كشت زعفران بسیار بلند است.»

زعفران در ولسوالی های گذره، انجیل، غوریان، پشتون زرغون و زنده‌جان در ولایت هرات رشد می کند، و به گفته مقامات محلی، حدود ۹۰٪ تمام زعفران افغانستان در این ولایت تولید می شود.

یک زن به تاریخ ۵ قوس در ولسوالی گذره ولایت هرات گل های زعفران را جمع آوری می کند. افغانستان برای سال ها تلاش کرده است تا به دهاقین بدیل های دیگری مانند درختان میوه ای و زعفران را فراهم کند تا آنها از کشت کوکنار خودداری کنند. [عمر]

یک زن به تاریخ ۵ قوس در ولسوالی گذره ولایت هرات گل های زعفران را جمع آوری می کند. افغانستان برای سال ها تلاش کرده است تا به دهاقین بدیل های دیگری مانند درختان میوه ای و زعفران را فراهم کند تا آنها از کشت کوکنار خودداری کنند. [عمر]

سید وحید قتالی والی هرات گفت، قیمت زعفران امسال ۲۰٪ افزایش یافته است که دهاقین را تشویق می كند تا زعفران بیشتری را پرورش دهند.

وی گفت، «در ولایت هرات مراكز پروسیس برای زعفران با بسته بندی معیاری زعفران كمک كرده و برای صادرکردن این گیاه فرصتی را ایجاد كرده اند.»

قتالی گفت، در گذشته حیثیت زعفران افغانستان صدمه دیده بود زیرا زعفران بی کیفیت از ایران به افغانستان وارد شده و «به نام زعفران افغانی» به بازارهای جهانی صادر می شد.

وی گفت، حالا که افغانستان از واردات زعفران ایران ممانعت می کند، این گیاه به دلیل کیفیت بالا جایگاه خود در سطح جهانی را دوباره بدست آورده است.

روی آوردن به پرورش گیاهان قانونی

دهاقین در ولایت هرات می گویند، قیمت های بلندتر زعفران جلوگیری از کشت کوکنار را آسانتر ساخته است.

محمد ابراهیم در ۵۰ جریب (۱۰ هکتار) زمین خود در ولسوالی گذره زعفران را پرورش می دهد.

وی گفت، كشت کوکنار حیثیت افغانستان را لکه‌دار ساخته است و جوانان افغان را به تریاک معتاد كرده است، بنابراین وی كاشتن کوکنار را متوقف كرد تا به جای آن بر پرورش زعفران كه درآمد خوبی دارد، تمركز كند.

وی گفت، «ما قبلاً موادمخدر [کوکنار] را کشت می کردیم، اما بعد از آنكه ما فهمیدیم كه زعفران یک گیاه قانونی است و بدیل خوبی است، كشت کوکنار را متوقف كردیم و به كشت زعفران روی آوردیم. بعد از آنکه من کشت زعفران را شروع کردم، معیشت ما بهبود یافت.»

وی گفت، «از آنجا که ما در قسمت بیشتری از زمین های خود زعفران کشت کرده ایم، حاصلات ما نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.»

سید احمد یکی دیگر از دهاقین ولسوالی گذره گفت، از آنجا که زعفران یک گیاه قانونی است و درآمد بهتری دارد، جایگزین کشت کوکنار که افغانستان و جوانان افغان را نابود کرده است، می شود.

وی گفت، «من برای چند سال در زمین خود کوکنار را كشت کردم، اما هیچ درآمدی دريافت نكردم. در عوض من همه سرمايه خود را [به دلیل خراب بودن گیاه] از دست دادم و ورشكست شدم. من قسم خوردم که دیگر هرگز کوکنار را کشت نخواهم کرد و اکنون زعفران را کشت می کنم و این گیاه با من کمک کرده است تا وضعیت اقتصادی ام را بهبود بخشم.»

سید احمد با افزودن اینکه این محصول پس از آنکه افغانستان صادرش کند برای تولید ادویه استفاده می شود گفت، کشت زعفران در بهبود اقتصاد افغانستان کمک کرده است.

وی گفت، «زعفران جوانان را در افغانستان و کشورهای دیگر به موادمخدر معتاد نمی سازد. دهاقین به کشت زعفران روی آورده اند زیرا این گیاه قانونی است. کسانی که از روی نادانی کوکنار را می کاشتند، به کشت زعفران روی آورده اند.»

محدود ساختن دسترسی به موادمخدر

مقامات محلی می گویند، كاهش در كشت کوکنار دسترسی به موادمخدر را كاهش داده و در نتیجه تعداد معتادین جوان کمتر شده است.

نظام الدین بهاوی آمر مبارزه با موادمخدر در قوماندانی امنیه هرات گفت، قیمت موادمخدر در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته و دهاقین پلان ندارند که به کشت کوکنار بازگردند.

وی با افزودن اینکه کوکنار «فقط در مناطق دور افتاده ای که تحت کنترل طالبان اند کشت می شود گفت، «در مناطق تحت کنترل حکومت حتی یک بوته کوکنار کشت نمی شود. طالبان دهاقین را مجبور می سازند تا کوکنار را کشت کنند.»

بهاوی گفت، «گروه های تروریستی از تولید و قاچاق موادمخدر درآمدی را به دست می آورند که از آن برای خرید سلاح و مواد منفجره استفاده می کنند.»

وی گفت، «دسترسی به موادمخدر به ویژه تریاک در ولایت هرات به طور قابل توجهی کاهش یافته است و این امر باعث شده است تا تعداد معتادین کاهش یابد. کاهش در کشت کوکنار و سرکوب های پولیس باهم از توزیع و قاچاق موادمخدر جلوگیری کرده است.»

وی گفت، پولیس در سال گذشته بیش از ۶۰ تون انواع مختلف موادمخدر را از قاچاقبران موادمخدر در ولایت هرات ضبط کرده و موادمخدر ضبط شده را سوزانده اند.

سید محمد سادات آمر برنامه کاهش تقاضای مواد مخدر در ریاست صحت عامه هرات گفت، از آنجا که به دست آوردن موادمخدر دشوارتر می شود، بسیاری از معتادین برای ترک اعتیاد خود را در شفاخانه ها بستری می کنند.

وی گفت، ما در سال های گذشته به دنبال معتادان می گشتیم تا آنها را برای تداوی به شفاخانه ها بیاوریم، اما امسال تعداد فزاینده‌ای از معتادین خودشان برای ترک اعتیاد به شفاخانه ها آمده اند زیرا آنها تصمیم گرفته اند تا اعتیاد خود را تداوی کنند.

سادات گفت، با كاهش در كشت کوکنار تعداد معتادین كاهش خواهد یافت و زندگی های هزاران جوان افغان نجات خواهند یافت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زعفران زندگی است و خشخاش مرگ است. مرگ فقط این نیست که انسان بمیرد و بس. هر انسانی که می میرد مرگ است. زندگی امانت خداست. هیچکس حق ندارد جان کسی دیگری را بگیرد. کسانی که فصل های خشخاش را پرورش می دهند، برداشت می کنند و تجارت می کنند، کسانی که از آن هیروئین می سازند، و کسانی که آن را می فروشند، به طور مستقیم وغیرمستقیم در مرگ کسانی که به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند، دخیل هستند. کسانی که خشخاش کشت می کنند، دهقانان ساده لوح هستند، و خیلی مقصر نیستند. آنها عمدتاً افراد بی سواد هستند که از ضرر نهایی محصولات خشخاش آگاه نیستند، اما کسانی که تجارت تریاک و هیروئین می کنند، آنها مستقیماً در مرگ مردم نقش دارند. من از طریق سلام تایمز، از همه شهروندان می‌خواهم که کشت خشخاش را متوقف کنند و شروع به کشت زعفران، گل گلاب و سایر بوته های ارزشمند کنند. کسب رزق حلال را عبادت می گویند. لطفا به اولادهای خود رزق حرام (درآمد خشخاش) ندهید.

پاسخ

کار نیک کردند خداوند برای شان اجر نصیب کنند. من مطمین هستم که فایده زعفران و سایر محصولات مشروع برای دهقانان فایده بیشتر میدهد تا تریاک.

پاسخ

کشت کردن کوکنار و سایر مواد مخدر که به صحت انسان ها مضر است ممنع می باشد. باید دهقانان همه ولایات کشور از کشت کردن آن خود داری نموده و از کشت حلال استفاده کنند. کشت کردن کوکنار نه تنها اینکه حرام است بلکه زنده گی مردم را به خطر مواجه می سازد. در افغانستان تعداد معتادین کوکنار روبه افزایش است و همه ای این معتادین بار دوش جامعه شان می گردد. این معتادین نه تنها اینکه برای دولت یک درد سر است بلکه مردم عادی را نیز متاثر می سازد. در هر خانه که یک معتاد وجود دارد همه اعضای خانواده وی همراه این عضو خانواده به تکلیف است. از این جهت خواست ما از همه دهقانان کشور این است که از کشت کوکنار اجتناب کنند و به عوض آن از کشت حلال اسفتاده نمایند.

پاسخ

زعفران و محصولات بدیل دیگر باید در ولایاتی مانند هلمند ، قندهار ، ارزگان ، ننگرهار ... که محصولات کوکنار بیشتر در آنها کشت می شود ، ترویج شود.

پاسخ