اقتصاد

زعفران افغانستان علی رغم خرابکاری های ایران بار دیگر مقام اول را کسب کرد

گزارش از عمر

زعفران افغانستان توسط انستیتوت بین المللی طعم مستقر در بروکسل، یک بار دیگر به عنوان بهترین زعفران جهان شناخته شده است که به آن جایزه سه ستاره را اعطا کرد. [عمر]

هرات -- زعفران افغانستان بار دیگر از طرف انستیتوت بین المللی طعم مستقر در بروکسل به عنوان بهترین زعفران جهان شناخته شده است که به آن جایزه سه ستاره را اعطا کرد.

فواد احمدی سخنگوی وزارت صنایع و تجارت به تاریخ ۲۷ جدی گفت، این انستیتوت جایزه طعم الماس ۲۰۲۱ (Diamond Taste Award) را به شرکت زراعتی زعفران کیهان که یک شرکت افغان است، تقدیم کرد.

برنده سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت زعفران افغان بود.

وی گفت، «این جایزه دهاقین را تشویق خواهد کرد تا کشت، جمع آوری حاصلات و پروسیس زعفران در افغانستان و صادرات آن به خارج از كشور را افزایش دهند.»

یک کارگر به تاریخ ۲۲ عقرب گل های زعفران را در ولایت هرات پاک و مرتب می کند. [عمر]

یک کارگر به تاریخ ۲۲ عقرب گل های زعفران را در ولایت هرات پاک و مرتب می کند. [عمر]

کارگران به تاریخ ۱۴ عقرب ۱۳۹۸ حاصلات زعفران را در ولایت هرات جمع آوری می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کارگران به تاریخ ۱۴ عقرب ۱۳۹۸ حاصلات زعفران را در ولایت هرات جمع آوری می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

علی رغم تلاش مداوم ایران برای مختل نمودن صنعت سودآور این گیاه طعم افزا در افغانستان، این چهارمین بار است که زعفران افغانستان به عنوان بهترین زعفران جهان شناخته می شود.

تهدید ایران برای زعفران افغانستان

سید وحید قتالی والی هرات به تاریخ ۲۸ جدی گفت، جنایتکاران برای اینکه زعفران افغانستان را بی اعتبار کنند، زعفران را از کشورهای همسایه به افغانستان قاچاق می کنند و سپس آن را با نام افغانستان صادر می کنند.

وی گفت، «در حالیکه زعفران افغانستان چندین بار به عنوان بهترین زعفران جهان شناخته شده است، زعفران بی کیفیت از کشورهای همسایه به براند ما صدمه خواهد زد.»

وی در اشاره به ایران گفت، «ما با تمام توان خود با قاچاق و واردات زعفران از کشورهای همسایه مبارزه می کنیم.»

قتالی گفت، «زعفران افغانستان برای چهارمین بار مقام اول جهان را کسب کرده است اما قیمت آن در بازارهای داخلی هنوز پائین است. این امر عمدتاً به دلیل پالیسی های مخرب ایران است که زعفران افغانستان را به انکشاف نمی گذارد.»

مقامات افغان حکومت ایران را متهم می کنند که تلاش می کند تا با صادرکردن زعفران بی کیفیت ایران به افغانستان و مخلوط کردن آن با زعفران افغانستان، اعتبار زعفران افغانستان را در بازارهای بین المللی تضعیف کند.

علاوه بر این، واردات ارزان قیمت برای پدیدار شدن یک صنعت قوی محلی، یک تهدید را به وجود می آورند.

دهاقین در هرات پالیسی های مخرب ایران در مورد زعفران افغانستان را محکوم کردند و از حکومت خواستند که با تطبیق کردن قانون سال ۱۳۹۷، قاچاق زعفران ایران را متوقف کند.

در ماه میزان ۱۳۹۷، رئیس جمهور اشرف غنی واردات زعفران و پیاز زعفران را برای محافظت از بازار محلی جدیدالاحداث این تولید عمدتاً در ولایت هرات، ممنوع ساخت.

این گل ارغوانی ظریف در ولسوالی های گذره، انجیل، غوریان، پشتون زرغون و زنده جان ولایت هرات کشت می شود، که به گفته مقامات محلی، حدود ۹۰٪ زعفران افغانستان در آنجا تولید می شوند.

محمد ابراهیم یک دهقان در ولسوالی گذره گفت، قاچاق زعفران بی کیفیت از ایران «در مقدار زیاد»، آینده و درجه بندی زعفران افغانستان را در خطر می اندازد.

وی گفت، به دلیل محیط و اقلیم بی نظیر افغانستان به ویژه در هرات، این گیاه طعم افزای غیرمعمولی از بدیل ایرانی بسیار برتر است.

وی گفت، قاچاق بیشتر زعفران ایرانی به افغانستان «بر کیفیت زعفران ما تأثیر می گذارد و ما مشتریان بین المللی خود را از دست خواهیم داد».

کمال الدین علیزی یک دهقان دیگر از ولسوالی گذره گفت، «واردات غیرقانونی زعفران بی کیفیت از ایران قیمت زعفران افغانستان را کاهش داده است.»

علیزی گفت، در طول یک سال گذشته دهاقین زیادی از کشت کوکنار، که مجرمین برای تولید موادمخدر غیرقانونی مانند تریاک و هروئین از آن استفاده می کنند، خودداری کرده اند تا که آنها بتوانند برای تقویت معیشت خود زعفران را کشت کنند. اما قاچاق مداوم زعفران ایرانی این دستاوردها را به نابودی تهدید می کند.

وی گفت، «زعفران ایرانی از طریق ورودی های مختلف به شمول اسلام قلعه به افغانستان قاچاق می شود. از آنجا که ایران تحت تحریم ها به سر می برد، این کشور تلاش دارد که برای به دست آوردن پول نقد زعفران خود را از هر راه ممکن قاچاق کند.»

مقامات هرات می گویند، قیمت هر کیلوگرام زعفران کمتر از ۴۰ هزار افغانی (۵۱۸ دالر) است. دو سال پیش به بیش از ۱۰۰ هزار افغانی (۱۲۹۴ دالر) رسیده بود.

خوش بینی در مورد افزایش تولید

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات گفت، دهاقین در این سال خورشیدی گل های بیشتری از زعفران را کاشته اند که این کار برای تولیدات زعفران در این کشور آینده روشنتری را نشان می دهد.

بشیر احمد احمدی معاون تخنیکی این ریاست گفت، حاصلات مجموعی زعفران در هرات در سال جاری خورشیدی ۲۰ تون بود و بر اساس پیش بینی های آنها، در سال های آینده این حاصلات سالانه به ۲۵ تون خواهد رسید.

وی گفت، «امسال زعفران در ۴۰ هزار جریب (۸۰۰۰ هکتار) زمین کشت شده بود و ۲۰ تون حصلات داشت، که نسبت به سال های گذشته ۲۰٪ افزایش یافته است.»

احمدی گفت، تولید سالانه زعفران در افغانستان در آینده نزدیک به ده ها تون خواهد رسید که به اقتصاد کمک بزرگی خواهد کرد.

وی با افزودن اینکه نقش زنان در افزایش کیفیت زعفران در کشور حیاتی است گفت، «در هرات بیش از ۲۰ هزار خانواده در كشت و پروسیس این گیاه طعم افزا مشغول هستند كه ۷۰٪ زعفران توسط زنان پروسیس می شود».

عبدالشکور یک دهقان در ولسوالی پشتون زرغون گفت، کسب کردن مقام اول در جهان ثمره کار سخت دهاقینی است که حتی در شرایط سخت زعفران را می کارند.

وی با اینکه حمایت بیشتری را از حکومت خواست تا «ما بتوانیم زعفران بیشتری را پرورش دهیم و کیفیت آن را بالا ببریم» گفت، «من بسیار خوشحالم که زعفران افغانستان مقام اول را در جهان کسب کرده است».

وی افزود، «ما هرگز به زعفران بی كیفیت ایرانی اجازه نخواهیم داد كه به اعتبار شهرت ما صدمه بزند. ما از حکومت می خواهیم كه واردات زعفران از ایران را متوقف كرده و کسانی را که در قاچاق آن دست دارند، مجازات كند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برای دهقانان که این زعفران را کشت کرده اند باید جایزه داده شوند زیرا اینها نام افغانستان را در جهان مشهور ساختند. دولت و موسسات بین المللی باید به آنعده از زارعین که بعوض کوکنار زعفران کشت می کنند کمک های نقدی انجام دهند تا اینکه آنها تشویق شوند که بیشتر زعفران کشت نمایند.

پاسخ

اگر مخربین، فرصت کار و فعالیت را بمردم بگذارند، مردم وطنپرست ما برای کسب مقام بالاتر کشور، خیلی زحمات و عرق ریزی را به آغوش باز میپذیرند. واین افتخار مقام اول زعفران یکی از نمونه های جان فدایی شان است. موفق و کامگار باشید.

پاسخ

اگر مقامات صدای من را می شنوند، لطفاً زعفران را از هرات به ولایاتی مانند هلمند، فراه، ارزگان، قندهار، ننگرهار ... که در آن کوکنار کشت می شود گسترش دهند.

پاسخ

پیازهای زعفران ایرانی توسط کارگران افغانی که به افغانستان برمی گشتند، به طور قاچاقی از ایران خارج شدند.

افغانستان هرگز زعفران نداشت. زعفران کویر و آمپ ایرانی را تمام جهان می شناسد؛ زعفران در دنیای آشپزی بسیار با ارزش است.

خداوند (ج) بالای تمام دهاقین افغان و ایرانی رحمت کند...

اما شما باید بدانید که منشاء زعفرانی که شما کشت می کنید، ایرانی است.

سلامت باشید

پاسخ