امنیت

با کشته شدن ۲ داکتر زن توسط طالبان، جنایات در قبال مردم ملکی در غور افزایش یافته اند

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی، جنگجویان طالب به تاریخ ۲ عقرب به یک وسیله نقلیه حامل کارمندان موسسهء هماهنگی کمک های بشردوستانه در فیروز کوه، مرکز ولایت غور حمله کردند و به گفته مقامات محلی، دو داکتر زن که در حال ماموریت معالجه کودکان و زنان در این ولایت بودند، کشته شدند. . [منصور خسرو]

هرات -- مقامات دولتی و فعالان می گویند، کشته شدن دو داکتر زن توسط طالبان که در یک مأموریت بشردوستانه در ولایت غور بودند، عصبانیت گسترده ای را در بین مردم افغانستان برانگیخت و بیشتر اثبات فعالیت گروه تروریستی برای هدف قرار دادن مردم ملکی بی گناه است.

جنگجویان طالب به تاریخ ۲ عقرب، بالای وسیله نقلیه حامل کارمندان موسسهء هماهنگی کمک های بشردوستانه یک سازمان غیردولتی، آتش گشودند. آنها در یک ماموریت برای معالجه کودکان و زنان در روستای بره خانه، در نزدیکی فیروز کوه مرکز این ولایت قرار داشتند.

حبیب الله رادمنش، معاون والی غور گفت، «کارمندان موسسه هماهنگی کمک های بشردوستانه که خدمات طبی را در این ولایت ارائه می دهند در منطقه بره خانه مورد حمله دشمن قرار گرفتند. یکی از همکاران زن آنها کشته و دیگری زخمی شد. وی چند ساعت بعد زندگی خود را از دست داد.»

سه کارمند مرد این موسسه امدادی در همان وسیله نقلیه در حال مسافرت بودند اما به آنها آسیبی نرسید.

یک تصویر به تاریخ ۲ عقرب، وسیله نقلیه خون آلود کارمندان امدادی کشته شده را در فیروز کوه، ولایت غور نشان می دهد. [منصور خسرو]

یک تصویر به تاریخ ۲ عقرب، وسیله نقلیه خون آلود کارمندان امدادی کشته شده را در فیروز کوه، ولایت غور نشان می دهد. [منصور خسرو]

رادمنش گفت، طالبان عمداً قصد کشتن این دو زن را داشتند و این نشانگر ادامه جنایات توسط این شورشیان در غور است.

کشتار زنان و کودکان

بنا بر اعلام دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و سازمان های جامعه مدنی، تاکنون امسال ۷۸ فرد ملکی – به شمول ۱۰ زن و ۱۰ کودک -- توسط طالبان در ولایت غور کشته و ۷۲ زخمی شده اند.

عبدالحمید ناطقی، عضو شورای ولایتی غور گفت، تلفات مردم ملکی امسال بر اثر بمب گذاری، جنگ و ترور رخ داده است.

وی گفت، «گزارشهایی که شورای ولایتی دریافت کرده نشان می دهد که طالبان عمداً مردم ملکی بی گناه را در بسیاری از ولسوالی های ولایت غور کشته اند. از آنجا که طالبان ماین ها را در مسیرهای رفت و آمد مردم ملکی در دهکده ها و ولسوالی ها دفن می کنند، به این معنی است که آنها مستقیماً در کشتن آنها نقش دارند.»

حسن حکیمی، یکی از هماهنگ کنندگان سازمان جامعه مدنی در ولایت غور، طالبان ماین ها را در جاده های عمومی پراکنده کرده اند که منجر به کشتار روزانه مردم ملکی می شود.

وی افزود، این مرگ های مردم ملکی «به طور رسمی توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت شده اند. ما اعتقاد داریم که طالبان قتل های بیشتری را در روستاها و مناطق دور افتاده انجام داده اند که به دولت یا سازمان های غیر دولتی گزارش نشده اند.»

وی گفت، «چند روز پیش، پنج عضو یک خانواده در حال مسافرت با وسیله نقلیه ای بودند که با ماین کنار جاده طالبان مورد اصابت قرار گرفت و همه آنها کشته شد.»

حکیمی گفت، طالبان حتی ماین ها را در مزارع دهقانان پراکنده کرده اند و هر روز دهقانان و مالداران را می کشند.

غلام ناصر خاضع، والی غور گفت، طالبان از مردم ملکی به عنوان سپر انسانی برای افزایش تلفات مردم ملکی استفاده می کنند و از این طریق فاصله بین دولت و مردم ایجاد می کنند.

خاضع گفت، طالبان توانایی مقابله با نیروهای امنیتی را ندارند، بنابراین آنها به کشتن مردم ملکی متوسل می شوند.

وی گفت، «بیشتر تلفاتی که مردم ملکی مانند چوپانان و دهقانان متحمل شده اند، از ماین های زمینی است که طالبان دفن کرده اند.»

جرم نابخشودنی

فعالان جامعه مدنی و علمای دینی، کشتار مردم ملکی، به ویژه زنان و کودکان توسط طالبان را محکوم کرده و آن را یک عمل نابخشودنی و جنایتی علیه بشریت می دانند.

سید محمد شیرزادی، رئیس ارشادات، حج و اوقاف در هرات گفت، هیچ چیز نمی تواند حملات طالبان به زنان را توجیه کند.

شیرزادی گفت، «زنان حق دارند كه زندگی شان مصؤن باشد و از دیدگاه اسلام هیچ كس حق حمله و یا گرفتن زندگی زن یا خواهر را ندارد.»

وی گفت، «زنان در اسلام قابل احترام خاصی هستند. از زنان باید به عنوان یک قشر بی طرف و بی دفاع در درگیری محافظت شود. طالبان که ادعا می کنند مسلمان هستند و جهاد را انجام می دهند، غافل هستند که با قتل دو زن در غور مرتکب جرم و عمل غیر اسلامی شده اند.»

دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در غور، کشته شدن زنان و کودکان بیگناه توسط طالبان در این ولایت را محکوم کرد.

سجاد ساحل، رئیس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر غور گفت، قتل، شکنجه و آزار و اذیت انجام شده توسط طالبان بر خلاف ارزش های حقوق بشر و بشریت است.

وی افزود، «ما از نیروهای امنیتی و نهادهای قانونی و قضایی می خواهیم این قاتلان را دستگیر و محاکمه کنند. ما می خواهیم طرفین درگیری، به ویژه طالبان، احترام به زندگی و عزت انسانی را در جریان درگیری های مسلحانه انجام دهند.»

ساحل گفت، بسیاری از شاهدان عینی دیده اند که طالبان عمداً مردم ملکی ولایت غور را به قتل می رسانند و مرتکب جنایتی علیه بشریت می شوند.

مولوی سیف الدین مرتضوی، عضو شورای علمای دینی و روحانیون در ولایت غور گفت، کشتن مردم ملکی بی دفاع که درگیر جنگ نیستند، در اسلام ممنوع است.

وی افزود، «وقتی شورشیان یا نیروهای امنیتی کسی را در جنگ اسیر می کنند، حق ندارند آنها را بکشند و مردم ملکی نباید تحت هیچ شرایطی کشته شوند.»

مرتضوی گفت، «طالبان باید از این همه تاکتیک ها و اقداماتی که خسارت هایی به مردم ملکی وارد می کند، خودداری کنند و آنها باید از قتل عام ها به نام دین دست بردارند.»

وی گفت، «اقدامات طالبان نشان می دهد که آنها بالای هیچ کسی رحم نمی کنند -- آنها هیچ احترامی به پیران، زنان و کودکان ندارند. طالبان چندین بار مردم ملکی ای را که بیش از ۸۰ سال سن داشتند، کشته اند.»

مرتضوی گفت، «استفاده طالبان از دین به عنوان سلاح موجب نگرانی علمای دینی مانند ما شده است. طالبان باید به ارزش های اسلامی در جنگ احترام بگذارند و از کشتن افراد بیگناه و بی طرف خودداری کنند. اسلام این عمل طالبان را به شدت محکوم می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا طالبان در مقابل افغانها چنان بی رحم هستند؟

پاسخ