جنایت و عدالت

کشتن یک زوج در غور توجه مردم را به وحشت طالبان جلب کرد

گزارش از عمر

محکمه صحرایی طالبان به تاریخ ۱ ثور حکم اعدام یک زن و مرد جوان را در ولسوالی دولینه، ولایت غور صادر کرد. در این تصویر ویدیویی از ماه ثور سال گذشته مشاهده می شود که، جنگجویان طالب به حکم محکمه صحرایی در ولایت فراه دو فرد ملکی دیگر را شلیک کردند. [رسانه های اجتماعی]

محکمه صحرایی طالبان به تاریخ ۱ ثور حکم اعدام یک زن و مرد جوان را در ولسوالی دولینه، ولایت غور صادر کرد. در این تصویر ویدیویی از ماه ثور سال گذشته مشاهده می شود که، جنگجویان طالب به حکم محکمه صحرایی در ولایت فراه دو فرد ملکی دیگر را شلیک کردند. [رسانه های اجتماعی]

هرات -- مقامات افغان، فعالان جامعه مدنی و علمای دینی از آخرین حکم وحشیانه طالبان که در یک محکمه صحرایی در ولسوالی دولینه در ولایت غور به تصویب رسید، خشمگین هستند.

مقامات ولایتی گفتند، طالبان به تاریخ ۱ ثور چند ساعت پس از توقیف آنها و بدون اطلاع خانواده هایشان، یک مرد و زن جوان را به قتل رساندند.

محمد عارف عابر، سخنگوی والی غور گفت، جرم آنها فرارکردن در عاشقی است.

وی گفت، «این حادثه در بخش دور افتاده ای از ولسوالی دولینه اتفاق افتاد كه حکومت هیچ كنترل ندارد. طالبان همیشه در آن مناطق تحت کنترل خود مرتکب قتل می شوند.»

وی گفت، «به نیروهای امنیتی ولسوالی دولینه دستور داده شده است كه عاملین این جنایت را دستگیر كنند؛ این جنایتكاران با این كار بی مجازات نخواهند رفت. ما هر مجرم را مورد پیگرد قرار خواهیم داد. طالبان باید بدانند که عدالت آنها را دنبال خواهد کرد.»

جنایات علیه بشریت

حلیمه پرستش، رئیس امور زنان غور، با افزودن اینکه در مناطقی که تحت کنترل طالبان است، زنان حتی حق صحبت کردن به نمایندگی خودشان را ندارند، نگرانی از برخورد طالبان با قربانیان را ابراز کرد.

وی گفت، «قتل یک مرد و زن توسط طالبان یک جنایت آشکار علیه بشریت است و این نشان می دهد که طالبان همچنان به خشونت و وحشیگری ادامه می دهند.»

وی افزود، «در مناطقی که طالبان در آن کنترل دارند، این یک جرم است که یک زن از خانه خود خارج شود، و اگر دختری از خانه خود بدون محرم [مرد] شرعی بیرون شود، طالبان وی را مجازات می کنند.»

پرستش گفت، «ما از نهاد های امنیتی می خواهیم كه عاملین [این قتل ها] در محکمه صحرایی را شناسایی و دستگیر كنند تا در برقراری عدالت كمک شود. هیچ توجیهی برای کشتن یک زن بیگناه وجود ندارد، اما طالبان افتخار می کنند که زنان را در مقابل همه در محکمه های صحرایی خود به قتل می رسانند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز بر ادامه اعدام مردم ملکی توسط طالبان در محکمه های صحرایی ابراز نگرانی کرد.

فریده ناصری، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت غور گفت، «طالبان هیچ قانونی را رعایت نمی کنند و آنها در محکمه های صحرایی خود قتل ها را انجام می دهند. این یک مسئله بسیار جدی است، که طالبان حقوق بشر را نقض می کنند.

وی با افزودن اینکه این محکمه ها فقط در مناطقی است که طالبان در آن کنترل دارند گفت، «طالبان سالهاست که بدون هیچ توجیهی در محکمه های صحرایی خود قتل ها را انجام می دهند.»

وی گفت، «اگر کسی مرتكب جرم شود، محکمه های حکومتی باید به دوسیه آنها رسیدگی كنند و طبق قانون فیصله ای را صادر كنند. آنها نباید در مقابل صدها [تماشاگران] در محکمه های صحرایی محاکمه شوند.»

بی عدالتی در قبال قربانیان بی گناه

حسن حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت غور گفت، در محکمه های صحرایی طالبان، متهمین -- به ویژه زنان حق ندارند. طالبان هر نوع «عدالت» را که می خواهند تطبیق می کنند.

وی گفت، «این محاکمه های طالبان عادلانه نیست زیرا متهمین نمی توانند از حق قانونی خود برای دفاع از خود استفاده کنند. در بسیاری موارد، علاوه بر کشتن متهمین، طالبان حتی از خانواده های آنها به عنوان جریمه پول نیز می گیرند.»

وی گفت، «طالبان فقط خشونت، نفرت و افراط گرایی را می شناسند. آنها به هیچ ارزش انسانی احترام نمی گذارند، چون آنها می خواهند مردم بی گناه را به قتل برسانند. آویختن، سنگسار یا کشتن انسانها یک چیز ساده برای طالبان است زیرا آنها سالهاست که درگیر خونریزی هستند.»

محمد وزیر نورانی، یک فعال جامعه مدنی در ولایت غور گفت، «جنگجویان طالب به صلح و کاهش خشونت اهمیت نمی دهند و آنها به خشونت خود ادامه می دهند.»

وی گفت، «یكی از اهداف طالبان در به راه انداختن این محکمه های صحرایی، گسترش خشونت و زورآزمایی مردم ملکی است تا آنها به محکمه های دولتی نروند. طالبان آنها را مجبور می کنند که مسائل خود را برای حل با آنها مطرح کنند، اما آنها نمی توانند عدالت را به آنها ارائه دهند.»

نورانی گفت، «مردم ملکی بی گناه بارها قربانی این محکمه ها شده اند.»

محکمه های صحرایی غیراسلامی است

به گفته علمای دینی در ولایت غور، محاکمه های طالبان در محکمه های صحرایی غیرانسانی و برخلاف آموزه های اسلام است.

مولوی محمد احمدی، یک عالم دین در فیروز کوه، مرکز ولایتی گفت، طالبان صلاحیت اجرای مجازات های شرعی و یا دستور اعدام در محکمه های صحرایی را ندارند.

وی گفت، مشروعیت دینی و مردمی شرط اصلی اجرای قوانین و مجازات های شرعی است، به این معنی که فقط حکومت می تواند قوانین را اجرا کند.

احمدی طالبان را ترغیب به برقراری صلح كرد. وی گفت که جنگ در افغانستان غیر اسلامی است زیرا طالبان مسلمانان و هموطنان شان را می کشند.

وی گفت، «صلح یكی از مهمترین نیازهای بشر است، و دین اسلام همواره اصرار و دستور داده است كه مسلمانان مسائل خود را با استفاده از رویكردهای صلح آمیز و غیر خشونت آمیز حل كنند.»

وی گفت، «قرآن کریم به وضاحت به مسلمانان یاد آوری می کند و به آنها دستور می دهد که اگر غیرمسلمانان دست دوستی را بسوی آنها دراز کنند، باید آن را بپذیرند. هر دو طرف درگیری مشترکات زیادی با یکدیگر دارند، و مانعی برای گردهم آمدن آنها در صلح نیست.»

احمدی گفت، «مردم افغان بیش از ۴۰ سال است که از این جنگ ناخواسته رنج می برند. این جنگ باید پایان یابد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چنین دین بزرگی – نه

پاسخ

در هیچ ولایت افغانستان نیست که این گروه همچو ظلمی را در حق مردم روا نداشته باشند. آنها اگر خبر شدند که در مناطق شان یک دختر و یک پسر با هم روابط تلیفونی داشته باشند طالبان آنها را تیر باران می کنند، در حالیکه اسلام وقتیکه یک مرد و یک زن باهم جماع بکنند، اگر این دو نفر مجرد باشند، باید دره زده شود. اما طالبان با محض داشتن تماس تیلیفونی مردم را به قتل می رسانند. طالبان و سایر گروه های تروریستی اسلام را به مردم یک دین وحشت معرفی کرده اند. در حالیکه اسلام بهترین دین است.

پاسخ

از آنجایکه مسیحیت یک دین بد است، اسلام به نحوی بدتر از آن است. من می ترسم که جنایات غیرقابل بیان علیه انسان ها انجام شود، البته به نام خدا.

پاسخ