حقوق زنان

شلاق زدن علنی یک زن جوان توسط طالبان در محکمه صحرایی خشم مردم را برانگیخت

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی، طالبان به عنوان مجازاتی که از سوی یک محکمه صحرایی به دلیل داشتن یک رابطه عاشقانه صادر شده بود، یک زن جوان را در ولایت هرات به طور وحشیانه شکنجه کردند. این حادثه بین تاریخ ۱۸ الی ۲۱ حمل در ولسوالی اوبه رخ داده است. [رسانه های اجتماعی]

هرات -- مقامات محلی می گویند، طالبان به عنوان بخشی از مجازاتی که از سوی یک محکمه صحرایی به دلیل داشتن یک رابطه عاشقانه صادر شده بود، یک زن جوان را به طور علنی در ولایت هرات شلاق زدند.

یک کلیپ ویدیویی که به تاریخ ۲۵ حمل در رسانه های اجتماعی افغانستان ظهور کرد، زنی را نشان می دهد که برقع پوشیده است و به طور وحشیانه توسط جنگجویان طالب شلاق زده می شود. آنها در مقابل صدها مرد به نوبت وی را لت و کوب می کنند.

تاریخ دقیق این حادثه معلوم نیست، اما مقامات محلی می گویند که این حادثه بین تاریخ های ۱۸ الی ۲۱ حمل در ولسوالی اوبه ولایت هرات رخ داده است.

انیسه سروری رئیس امور زنان هرات گفت، این کلیپ ویدیویی در میان گروه های مدافع حقوق زنان نگرانی هایی را به وجود آورده است.

يک تصویر ويديویی يک عضو گروه طالبان را نشان می دهد که يک زن را به طور علنی در ولسوالی اوبه ولایت هرت شلاق می زند.

يک تصویر ويديویی يک عضو گروه طالبان را نشان می دهد که يک زن را به طور علنی در ولسوالی اوبه ولایت هرت شلاق می زند.

وی با افزودن اینکه این زن ظاهراً به دلیل داشتن رابطه عاشقانه با یک مرد مجازات شده است گفت، بر اساس معلومات ما این حادثه در منطقه گرشک ولسوالی اوبه رخ داده است.

سروری گفت، «زنان به شدت نگران هستند که اگر طالبان به یک حکومتی بپیوندند که در آن شریک قدرت باشند و یا به قدرت بازگردند، آنها حقوق زنان را نقض خواهند کرد و دستاوردهای دو دهه گذشته در معرض خطر نابود شدن قرار خواهند گرفت.»

عبدالرحیم صالحی یک عضو شورای ولایتی هرات، این حادثه را تائید کرد و آن را با اصول اسلام متناقض خواند.

وی گفت، «این شلاق زدن توسط طالبان با شریعت مطابقت ندارد. آنها آن زن را به طور خشونت آمیزی شکنجه کردند.»

شما چطور ميتوانید یک زن را پیش روی صدها مرد شلاق بزنيد؟ در کجای اسلام به این کار حکم شده است؟»

وحشیگری رو به افزایش

فاطمه فراهی یک فعال حقوق زنان در شهر هرات گفت، طالبان با شکنجه کردن یک زن در مقابل صدها مرد ثابت کردند که به ارزش های دینی و فرهنگی افغان ها باور ندارند.

وی گفت، طالبان هنوز روحیه دوران تاریک ۲۰ سال قبل را دارند. آنها ذهنیت ضد زن دارند و هرگز نمی خواهند زنان در یک جامعه کار کنند، درس بخوانند و یا به حقوق خود دسترسی داشته باشند.»

فراهی گفت، «از زمانیکه یک سال پیش مذاکرات صلح آغاز شدند، طالبان دیدگاه های خود نسبت به زنان را ابراز نکرده اند. این نشان می دهد که خصومت آنها با زنان و دختران افغان همچنان ادامه دارد و اگر دوباره قدرت را در دست بگیرند، محدودیت هایی را بالای زنان وضع خواهند کرد.»

وی گفت، من امیدوارم که اگر طالبان به افغانستان برگردند، آنها با یک ذهنیت اصلاح شده برگردند. نه با ذهنیتی که یک زن را در مقابل مردان با شعاردادن 'الله اکبر' شکنجه کنند.»

مؤنسه حسن زاده معاون والی هرات گفت، محکمه تقلبی که این زن را مجازات کرد، یکی از صدها جنایاتی است که طالبان روزانه علیه مردم افغانستان انجام می دهند.

وی گفت، «ذهنیت فعلی طالبان همان ذهنیتی است که از سال ۱۳۸۰ پیش داشتند. آنها حتی افراطی تر و خشن تر شده اند.»

وی گفت، «جرایم روزانه طالبان اوج بی رحمی آنها را نشان می دهند و ثابت می سازند که آنها مانند حیوانات وحشی روزانه خون افغان ها را می ریزانند.»

حسن زاده گفت، در حالیکه مذاکرات ادامه دارد و همه مردم منتظر امنیت هستند، طالبان امیدواری افغان ها برای صلح را با محکمه های صحرایی، حملات انتحاری و انفجارهای خود به ناامیدی تبدیل کرده اند.

محکمه های صحرایی حرام

علمای دینی می گویند، محکمه های به اصطلاح طالبان در اسلام جایگاهی ندارند.

عبدالخالق حقانی رئیس ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات گفت، اسلام هر چیزی را که کاملاً بررسی نشده باشد، رد می کند.

وی گفت، «در محکمه های صحرایی تحقیقات انجام نمی شوند، و برای اثبات جرم هیچ شواهدی وجود ندارد. بنابراین، این حرام و ممنوع است. دیده شده است که در محکمه های صحرایی متهمین بی گناه شکنجه و کشته شده اند

وی گفت، از لحاظ تطبیق شریعت، فقط یک محکمه باصلاحیت اجازه صدور و تطبیق مجازات را دارد.

حقانی گفت، «در صورت یک جرم، فقط پس از بررسی کامل و شواهدی که از تطبیق مجازات جلوگیری نکنند، و حتی در آن زمان نیز یک محکمه باصلاحیت باید حکم را اجرا کند.»

مولوی عبدالباسط صارم یکی از علمای دینی شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، از دیدگاه اسلام، محکمه های صحرایی ممنوع اند و هیچ کس نباید محکمه های شخصی داشته باشد که هر طور بخواهد دیگران را مجازات کند.

وی گفت، وقتی صحبت از اجرای احکام می شود، اسلام شرایط بسیار سختی را وضع کرده است، و حتی اگر کوچکترین تردیدی وجود داشته باشد، احکام شاید اجرا نشود.

وی گفت، بر اساس شریعت، یک فیصله تا زمانی صادر نمی شود که دوسیه ۱۰۰٪ ثابت نشود.

صارم گفت، محکمه های صحرایی توسط کسانی انجام می شودکه از اسلام آګاهی ندارند. این اقدامات در اسلام و در قوانین الهی هیچ جایگاه و هیچ توجیهی ندارند.»

وی افزود، «استفاده از محکمه های صحرایی برای شکنجه کردن و کشتن یک جنایت علیه بشریت است، و مرتکبین آن در این دنیا و آخرت مجازات خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

11 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آنها حیوان هستند.

پاسخ

به اساس

پاسخ

آیا هدف شما جانبدارانه است؟

پاسخ

گروه اصلی افغانی ها فاقد این نوع وسایل هستند. هنگامی که طالبان اخیراً تعدادی از افراد را در نزدیکی دروازه های میدان هوایی بازداشت کردند، مردم به ورزشگاه فوتبال رفتند چون آنها سربریدن ها را انتظار داشتند. فهمیدم. اکثر افغان ها در قرن چهارم زندگی می کنند. لبخند زدن مهم نیست، آنها مثل ما یا کدام جامعه متمدنی نیستند.

پاسخ

واقعا منزجرکنندس،تف به شرف تک تک اون بیشرفهایی که واسه تماشا ایستاده اند،مردم افغانستان درکنار ارتش همه باهم یکی ومتحد بشید واین نجاستهای قرون وسطایی رو یکبار برای همیشه روانه ی فاضلابِ تاریخ کنید... به امید خوشبختی وسعادتِ و آینده ای روشن وشاد برای ملت افغانستان

پاسخ

اما سخن ‌گوی طالبان ذبیح ‌الله مجاهد گفت که این گروه در ماه‌ های پسین در هرات چنین داد گاهی را برگزار نکرده ‌اند. به ‌گفتۀ مجاهد، احتمال دارد افرادی بیرون از صفوف طالبان دست به این کار زده باشند. اگر چنین باشد در کنار طالبان سایر گروه ها نیز در افغانستان فعالیت دارند و از خود حکومت و محکمه دارند.

پاسخ

در همه کشور ها اگر کسی جرمی را مرتکب می شود و پس از اینکه تحقیقات کامل و تثبیت دلایل و مدارک اثباتی انجام جرم دیده شد که هیچ مانعی فرا راه انجام مجازات وجود نداشته باشد بازهم باید یک محکمه با صلاحیت این حکم را اجرا بکند نه در صحرا. هیچ کس به خود نمی تواند محکمه مستقل داشته باشد و مردم را مجازات کنند.

پاسخ

اگر نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند و این خروج غیرمسؤولانه باشد و باعث شود که زنان با یک صلح ناپایدار روبه ‌رو شوند و حقوق و دستاورد های زنان افغان قربانی شوند، زنان با وضعیت بسیار سختی در آینده روبه ‌رو خواهند شد که واقعأ زنان نگران این وضعیت استند. با احترام حلیمه سلیمی

پاسخ

سلام خانم سلیمی، من برای زنان و دختران افغانستان وحشت زده شده ام! من یک آمریکایی هستم و از آنچه که شاهد آن هستم وحشت زده شده ام. این مردان احمق، همه آنها…

پاسخ

در حال حاضر حملات هدفمند که علیه زنان صورت می‌گیرد اکثر این حملات را طالبان به‌عهده می‌گیرند. در اکثر ولسوالی‌های دور افتاده هرات و افغانستان برخورد خشونت‌آمیز طالبان علیه زنان وجود دارد. با چنین رویکردی نگرانی‌ها بسیار زیاد است و شاید پس به گذشته بر خواهیم گشت. طالبان باید برای مردم واضیح بسازند که در حکومت جدید آنها این گونه مردم محکمه خواهند شد.

پاسخ

طالبان چه قسم می‌خواهند صلح کنند و با مردم آشتی کنند؟ در جریان مذاکرات صلح باید که چنین مواردی طالبان شریک ساخته شود که آیا آنها همین گونه حکومت می خواهند که در آن مرد محمکه ای صحرایی می شوند؟ اگر سربازان خارجی از افغانستان خارج شوند و طالبان به اریکه قدرت برسند ، دستاوردهای دو دهه پسین زنان افغان از بین خواهند رفت و آنان یک بار دیگر با محدودیت‌های جدی روبه‌رو خواهند شد. این موارد باید در جریان مذاکرات با طالبان جدی گرفته شود.

پاسخ