جنایت و عدالت

ویدیوی لت وکوب یک کودک توسط یک فرمانده طالبان در غور خشم مردم را برانگیخت

گزارش از عمر

این کلیپ ویدیویی که در اوایل ماه حمل در منطقه خاک بالا در نزدیکی فیروز کوه مرکز ولایت غور توسط یک جنگجوی طالب ثبت شده است، نشان می دهد که یک فرمانده محلی طالبان یک پسر ۱۰ ساله را به طور خشونت آمیز با چوب می زند. [تصویر از شبکه های اجتماعی]

هرات -- یک کلیپ ویدیویی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و یک فرمانده طالبان در ولایت غور را نشان می دهد که یک پسر ۱۰ ساله را پس از بستن پاهایش با چوب می زند، واکنش خشمگین مردم را برآنگیخته است.

این کلیپ ویدیویی که توسط یک جنگجوی طالب در منطقه خاک بالا در نزدیکی فیروز کوه مرکز ولایت غور ثبت شده است، یک فرمانده طالب را نشان می دهد که بالای یک کودک به شکل خشونت آمیز حمله می کند.

به گفته زلمی کریمی سخنگوی والی غور، این حادثه در اوایل ماه حمل رخ داده است. تاریخ دقیق وقوع این حادثه مشخص نیست.

کریمی به تاریخ ۱۳ حمل گفت، «ملا صابر یک فرمانده محلی طالبان است که در تعدادی از روستاها به فاصله ۳۰ کیلومتری از فیروز کوه فعالیت می کند. فعالیت اصلی وی شکنجه کردن باشندگان محلی و اخاذی پول از آنها است.»

این تصویر ویدیویی یک فرمانده محلی طالبان در ولایت غور را نشان می دهد که یک پسر ۱۰ ساله را به دلیل استدلال با مادرش با چوب می زند.

این تصویر ویدیویی یک فرمانده محلی طالبان در ولایت غور را نشان می دهد که یک پسر ۱۰ ساله را به دلیل استدلال با مادرش با چوب می زند.

وی افزود، «این کودک توسط ملا صابر به شکل وحشیانه ای مورد شکنجه و مجازات قرار گرفت.»

در این کلیپ ویدیویی دیده می شود که کودک به فرمانده طالب عذر می کند تا حمله خود را متوقف کند اما زاری ها و گریه های وی نادیده گرفته می شوند و لت و کوب ادامه می یابد.

نورمحمد حبیبی یک باشنده فیروز کوه گفت، این حادثه وحشیگری شدید طالبان را نشان می دهد.

وی گفت، «طالبان بالای هیچ کس رحم نمی کنند. زنان، مردان، بزرگسالان، جوانان، کودکان -- برای آنها هیچ اهمیتی ندارند.»

محمد گل پویا یک فعال در فیروز کوه که این حادثه را به عنوان «یک شکل شدید وحشیگری» توصیف کرد گفت، «طالبان صدای یک کودک بی گناه تحت شکنجه را نادیده گرفتند.»

وی گفت، هرجایی که طالبان رفته اند، خشونت، شکنجه، کشتار و بی بندوباری در آنجا به یک حالت عادی مبدل شده است.

یک عمل ضد اسلامی

علمای دینی در غور می گویند، مرتکبین این لت و کوب نشان دادند که از احکام اسلام هیچ فهمی ندارند زیرا شکنجه مردم ملکی و کودکان یک عمل ضد اسلامی است.

مولوی محمد هاشم عزیزی یک عالم دینی در فیروز کوه گفت، حقوق کودکان و احترام به کرامت انسانی آنها در اسلام یک جایگاه بسیار مهمی دارند.

وی در اشاره به اینکه چنین کارها گناه کبیره است گفت، «کسانی که کودکان را مورد آزار و اذیت و لت و کوب قرار می دهند، از اسلام خارج می شوند و این اعمال حرام اند.»

عزیزی گفت، «اسلام برای کودکان با احترام زیادی قایل است. پیامبر پاک اسلام (ص) با کودکان با مهربانی رفتار می کرد و هرگز علیه کدام کودک دست خود را بلند نکرده است.»

مولوی شمس الدین محمدی یک عالم دینی در فیروز کوه گفت، اسلام کودکان را یک نعمت (رحمت) می داند.

وی گفت، این حمله طالبان که در ویدیو ثبت شده است و سایر حوادث مشابه به این، «هیچ اساسی را در اسلام ندارند».

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز شکنجه یک کودک توسط طالبان را یک جرم نابخشودنی و یک عمل غیرانسانی خواند.

مبارک شاه شیرزاده سرپرست دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در غور گفت، حادثه اخیر به طور کامل در حال بررسی است و مرتکبین آن باید مجازات شوند.

وی با خاطرنشان کردن اینکه کودکان توانایی دفاع از خود را ندارند و هیچ کس این حق را ندارد که از این امر سوء استفاده کند تا به آنها آسیب برساند و زندگی آنها را در خطر بیاندازد گفت، «لت و کوب کردن و شکنجه کردن کودکان یک تجاوز آشکار علیه حقوق بشری آنها است».

وی گفت، طالبان باید در مناطق تحت کنترل خود رفتار خود را در قبال کودکان و مردم ملکی بی گناه تغیر دهند و دیگر حقوق بشر را نقض نکنند.

محمد هارون ساغری یک فعال در فیروز کوه، طالبان را متهم کرد که با هدف قرار دادن مردم فقیر و بیچاره، ترس و وحشت را در مناطق روستایی گسترش می دهند.

وی گفت، «باشندگان از ظلم و وحشت طالبان خسته شده اند اما از ترس مرگ نمی توانند در مقابل آنها بایستند. طالبان با ایجاد کردن ترس در میان مردم تلاش می کنند تا برای فعالیت های خود در روستاها، یک محیط مورد پسند خود را ایجاد کنند.»

ساغری گفت، «رهبران طالب باید به خاطر رفتار جنگجویان آنها و ظلم بالای مردم ملکی محاکمه شوند.»

وی گفت، «رهبران طالب خودشان را هر روز در کشورهای مختلف بسیار معصوم جلوه می دهند، اما جنگجویان آنها هر نوع جرایم را انجام می دهند.»

عذر و زاری برای دلسوزی

این ویدیو که یک کودک را در حالت تحت حمله نشان می دهد، یگانه ویدیویی نیست که طالبان بالای کودکان تجاوز می کنند.

یک ویدیوی دیگری که در قریه خاک بالا ثبت شده است، نشان می دهد که شورشیان طالب سه جوان را لت و کوب می کنند.

یکی از جوانان که یک دستمال را به دهن خود گرفته است، در این ویدیو به یک جنگجوی طالب عذر می کند و به وی می گوید که از درد دندان در عذاب است و عذر می کند که وی را نزند. اما این جنگجو توجهی نمی کند و به لت و کوب کردن وی ادامه می دهد.

کریمی سخنگوی والی غور گفت، طالبان چنین جنایاتی را به طور روزانه انجام می دهند اما وقتی جرایم آنها علنی شوند، آنها خود را معصوم جلوه می دهند.

وی با خاطرنشان کردن اینکه باشندگان از ترس کشته شدن در مورد این رفتار طالبان خاموش می مانند گفت، جنگجویان در ولسوالی های تحت کنترل خود محکمه های صحرایی را برگزار می کنند و «مردم ملکی را هر طور که بخواهند مورد لت و کوب و شکنجه قرار می دهند».

شیرزاده سرپرست دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در غور گفت، محکمه های صحرایی طالبان محاکمه های سختی را به زنان و کودکان که «توانایی دفاع از خود را ندارند»، صادر کرده اند.

شیرزاده افزود، ناظرین حقوق بشر در قریه جات حضور ندارند، حقوق زنان وجود ندارند و صدای کسانی که از ظلم طالبان رنج برده اند، شنیده نمی شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کجای این وطن جور است که شما آمده بالای این ویدیو یک گزارش بزرگ نوشته کردید. روزانه به حد اوسط بیش از صد تن از نیرو های مسلح کشور قربانی می شود. ممکن پنجاه تا صد تن از مخالفین دولت نیز کشته حد اقل پنجاه تن از مردم ملکی کشته می شود وقتی تمامش را جمع کنید بیش از دو صد تن می شود. به خدا باور کنید وضعیت کشور خیلی خراب است. مردم دیگر به تکلیف روحی دچار شدند. هر زوز جنگ، کشتار، ظلم و وحشت.

پاسخ

این گونه ظلم و ستم تقریباً در اکثر مناطق افغانستان جریان دارد. اگر طالب است هم ظم می کند واگر پولیس هم است ظلم می کند. شما چند روز پیش دیدید که چند پولیس مرزی کشور به خاطر لت و کوب زنان و مردان از سوی وزارت داخله بازداشت و از وظیفه برکنار شدند. دو روز پیش یک پولیس در جلال آباد مرکز ولایت نگرهار یک متهم را پیش چشم دختر سه ساله اشت تیر باران کرد. در حالیکه شخص متهم صرف با یک شخص دیگر دعوا کرده بود و پولیس وی را به محکمه آورده بود. صد سال دیگر نیاز است تا مردم افغانستان اصلاح شود. همه مردم این کشور از اثر جنگ چهل ساله به مشکلات روانی دچار شدند. آنها زود عصبانی می شوند و اندرک گپ انسان را می کشند. من فکر می کنم که علت اصلی این مشکلا این است که سلاحهای مختلف النوع سنگین وسبک که در این کشو استعمال شد اثرات سو را بر روح و روان مردم گذاشته است. حد اقل چهل سال دیگر این مردم به روان درمانی نیاز دارند تا اصلاح شوند. تاوان این همه را باید روسیه و امریکا بپردازند زیرا اینها مسئول همه ای این جنگ ها بودند.

پاسخ