امنیت

جنگجویان طالب که در غور تسلیم شدند تعهد کردند تا علیه رفقای سابق خویش بجنگند

گزارش از عمر

گروهی از ۱۸ جنگجویان طالب به تاریخ ۵ قوس از خشونت دست برداشتند و به روند صلح در ولایت غور پیوستند. این جنگجویان متعهد شدند که از تلاش ها برای نبرد با رفقای سابق آنها، پشتیبانی کنند. [احمد شاه مؤحد]

هرات -- گروهی از ۱۸ جنگجویان طالب به تاریخ ۵ قوس از خشونت دست کشیدند و به روند صلح در ولایت غور پیوستند.

جنگجویان تسلیم شده گفتند که آنها از جنگ و فریب رهبران خود خسته شده اند و فهمیده اند که هیچ توجیهی برای جنگیدن با نیروهای امنیتی و کشتن مردم ملکی وجود ندارد.

این گروه به مدت سه سال در مناطق خواجه غار و مانجی در شهر فیروز کوه، مرکز این ولایت فعالیت داشتند.

ملا سید محمد، فرمانده این گروه، طی مراسم تسلیمی در فیروز کوه گفت، رهبری طالبان به آنها دستور داده است که بمبگذاری و حملات انتحاری انجام دهند و هیچ رحمی نداشته باشند.

این جنگجویان به تاریخ ۵ قوس سلاح های خود را تسلیم مقامات محلی در فیروز کوه ولایت غور کردند. [دفتر مطبوعاتی مقام ولایت غور]

این جنگجویان به تاریخ ۵ قوس سلاح های خود را تسلیم مقامات محلی در فیروز کوه ولایت غور کردند. [دفتر مطبوعاتی مقام ولایت غور]

وی افزود، اعضای گروه وی در برابر طالبان ایستاده و از نیروهای امنیتی حمایت خواهد نمود.

محمد گفت، «ما میدانیم که طالبان به خانه های ما حمله خواهند کرد و اعضای خانواده ما را مورد ضرب و شتم قرار خواهند داد. ما می خواهیم که حکومت از ما حمایت کند، و ما نیز به حکومت کمک خواهیم کرد.»

محمد گفت، «بیشتر و بیشتر مسلمانان مورد تحقیر و كشته شدن قرار گرفتند و بسیاری از برادران [شورشیان] ما نیز كشته شدند. این کشتار ها به نفع کسی نخواهد بود، به همین دلیل ما به روند صلح پیوستیم. امروز، ما می خواهیم با برادران [نیروهای امنیتی] صلح برقرار کنیم.»

ملا رمضان، یکی از جنگجویان تسلیم شده، از نیروهای امنیتی افغان خواست تا از جنگجویان تسلیم شده و خانواده های آنها از شر جنگجویان دیگر محافظت کنند.

وی گفت، «وقتی ما همراه با طالبان بودیم، شب و روز در ترس زندگی می کردیم. ما مجبور بودیم ماین های زمینی را در مسیرهایی که مردم ملکی و نظامیان از آنها استفاده می کردند، پنهان کنیم یا به آنها حمله کنیم، اما ما در کشتن هموطنان خود دریغ کردیم و می ترسیدیم که نیروهای امنیتی هر لحظه بتوانند ما را بکشند.»

رمضان گفت که خوشحال است که به مردم و حکومت خود بازگشت و دیگر در این کشتار ها دست نخواهد داشت.

بهبود امنیت

مقامات می گویند، خشونت رو به کاهش است و امنیت پس از تسلیمی این جنگجویان در ولایت غور بهبود یافته است.

سیف الرحمان ملک زاده، معاون والی غور، از همه طالبان در غور خواست تا از خشونت خودداری کنند و به روند صلح بپیوندند و هشدار می دهند که در صورت ادامه دادن به جنگ، نابود خواهند شد.

وی گفت، «این اعضای گروه طالبان در نهایت فهمیدند که جنگ راه حلی نیست. هیچ چیز اهمیتی بیش از صلح، امنیت و آرامش در زندگی عصری و اسلامی ندارد.»

ملک زاده گفت، «این یک لحظهٔ خوش است که این اعضای گروه طالبان احساس کرده اند و خشونت را ترک کرده و تصمیم به بازگشت به یک زندگی عادی گرفتند.»

وی افزود، «من می خواهم که بقیه طالبان در ولایت غور همانطور که این برادران ما انجام دادند و صلح را انتخاب کردند، از خشونت و کشتار خودداری کنند. ما می توانیم در صلح یک زندگی شرافتمندانه ای داشته باشیم، اما در جنگ همه با ترس و خشونت دست و پنجه نرم می کنند.»

احمد شهرانی، یک فعال جامعه مدنی در غور گفت، «این گروه ۱۸ طالبان که به پروسه صلح پیوندند، در امنیت ولایت غور مفید بوده است.»

وی گفت، «اما ما می خواهیم كه نیروهای امنیتی مناطقی را كه طالبان در آن فعالیت می كنند، كنترل می كنند و از فعالیت آنها جلوگیری كنند.»

وی افزود، «هرچه فشار بیشتری به طالبان وارد کنیم، آنها را مجبور می کند تا به روند صلح بپیوندند. زمستان فصل مناسبی راجع به تشویق بیشتر جنگجویان طالب برای کنار گذاشتن خشونت است و این امر در بهار آینده به کاهش درگیری و خشونت کمک خواهد کرد.»

افزایش فشار نظامی

مقامات امنیتی می گویند، حملات هوایی و عملیات های ویژه برای شکست دادن طالبان در ولایت غور افزایش یافته است و جنگجویان توانایی جنگیدن را از دست داده اند.

جنرال امین الله احمدزی، قوماندان امنیه غور گفت، عملیات های نظامی در حال انجام کار برای پاکسازی ولسوالی ها و مناطق ناامن از طالبان است.

وی گفت، « عملیات های عمده در شرق و جنوب ولایت غور با زیر پوشش قراردادن ۱۰ ولسوالی آغاز خواهد شد. این عملیات ها تا زمانی که این ولسوالی ها از طالبان پاک نشوند ادامه خواهد یافت. ما در حال برنامه ریزی برای ایجاد پوسته های امنیتی در همه مناطق تصفیه شده هستیم تا طالبان نتوانند برگردند.»

احمدزی افزود، «نیروهای امنیتی در ولایت غور دستاوردهای بسیاری داشتند چون آنها در جریان عملیات بهاری طالبان را شکست دادند. در جریان عملیات بهاری طالبان که چند ماه طول کشید، بیش از ۱۵۰ جنگجویان طالب به شمول ده ها فرمانده آنها کشته شدند.»

حمیدالله متحد، یک عضو شورای ولایتی غور خواستار افزایش فشار نظامی بر طالبان شد.

متحد گفت، «هر جا که نیروهای امنیتی عملیات را آغاز کنند، آنها باید برنامه های طولانی مدت را برنامه ریزی کرده و حمایت مردم محلی را بدست بیاورند. ما نگران شرایط زندگی در مناطقی هستیم که تحت کنترل طالبان می باشند، زیرا باشنده گان این مناطق دچار بیرحمی ها شده اند.»

متحد گفت، «بزرگترین منبع درآمد طالبان در ولایت غور شامل عشر و زکات است که آنها [با زور] و کشت مواد مخدر جمع می کنند.»

وی گفت، «طالبان از طریق محکمه های صحرائی، جریمه های بزرگی را جمع می کنند و اقدام به اخاذی می کنند. مردم ملکی باید هرچه سریعتر از این ظلم ها نجات یابند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500