امنیت

'کشتن افغان ها را متوقف کنید': باشنده گان غور و هرات از طالبان خواستند که صلح را دنبال کنند

گزارش از عمر

در این تصویر دیده می شود که، بیش از ۵۰۰ نفر از باشنده گان به تاریخ ۱۷ دلو ۱۳۹۸ در شهر هرات جمع شدند تا خواستار گفتگوهای صلح بین الافغانی شوند و از طالبان خواستند که سلاح های خود را کنار بگذارند.

هرات -- باشنده گان ولایات هرات و غور، به شمول زنان، جوانان و علمای دینی، طی این هفته به طور جداگانه جمع شده اند تا خواهان گفتگوهای صلح بین الافغانی شوند و از طالبان خواستند که سلاح های خود را کنار بگذارند.

بیش از ۵۰۰ نفر از باشنده گان به روز پنجشنبه (۱۷ دلو) طی یک گردهمایی در شهر هرات شرکت کردند. حدود ۱۰۰۰ نفر دیگر از باشنده گان ولایت غور به طور مشابه به روز چهارشنبه (۱۶ دلو) در فیروز کوه مرکز این ولایت جمع شدند.

فرشته سروری، یک باشنده شهر هرات گفت، «من به عنوان یک دختر، می خواهم که یک صلح همه شمول در کشور برقرار شود تا همه بتوانند در یک محیط صلح آمیز زندگی کنند و بنابراین جوانان بتوانند تحصیلات خود را دنبال کنند و به اهداف و مقاصد خود برسند.»

وی گفت، دختران افغان، مانند دختران در کشورهای دیگر، دوست دارند به مکتب بروند و تحصیل کنند، اما این جنگ میلیون ها نفر از آنها را از رفتن به مکتب محروم کرده و رفتن آنها را به خارج از خانه های شان محدود کرده است.

در تصویر، حدود ۵۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به تاریخ ۱۷ دلو مشاهده می شوند که، در شهر هرات جمع می شوند تا از جنگجویان طالب بخواهند در مذاکرات بین الافغانی شرکت کنند و جنگ را پایان دهند. [عمر]

در تصویر، حدود ۵۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به تاریخ ۱۷ دلو مشاهده می شوند که، در شهر هرات جمع می شوند تا از جنگجویان طالب بخواهند در مذاکرات بین الافغانی شرکت کنند و جنگ را پایان دهند. [عمر]

وی افزود، «ما از طالبان می خواهیم كه به خواسته های مردم گوش فرا دهند و از كشتن افغان ها دست بردارند.»

عبدالقدیر بهرامی، یک باشنده هرات گفت، «من از طرفین درگیری -- طالبان و حکومت -- می خواهم که جنگ را متوقف کنند زیرا هر دو آنها برادر با یکدیگر هستند.»

وی گفت، بهتر است طالبان و حکومت مذاکرات را انجام دهند و به یک راه حل برسند.

بهرامی افزود، «مردم افغان از جنگ بیزار شده اند و جنگ ۴۰ ساله به هیچ نتیجه ای نرسیده است. این جنگ فقط افغان ها را می کشد و به نفع خارجی ها است.»

وی از طالبان و حکومت افغان خواست تا وارد گفتگو شوند و مسائل خود را به جای جنگ از طریق مذاکرات حل کنند.

فریده ناصری، یک باشنده ولایت غور گفت، این جنگ بسیاری از افغان ها را قربانی کرده است و آن باید متوقف شود.

ناصری گفت، «زنان خواهان صلح در ولایت غور هستند. مادران هر روز بخاطر از دست دادن فرزندان خود غمگین می شوند، خواهران بخاطر از دست دادن برادران خود غمگین می شوند و بسیاری از خانم ها بخاطر از دست دادن همسرشان سوگوارند. امیدوارم که [در آینده] هیچ زن افغان هرگز درد از دست دادن عزیزان خود را احساس نکند.»

جنگ نامشروع طالبان

علمای دینی در هرات که از جنگجویان خواستند تا سوء استفاده از اسلام برای توجیه کشتن افغانها را متوقف کنند می گویند، جنگ طالبان در افغانستان نامشروع بوده است.

عبدالباری قانت، استاد دیپارتمنت شرعیات پوهنتون هرات گفت، «شهروندان افغانستان هر روز و در همه جای کشور قربانی می شوند و این وضعیت برای کسی قابل قبول نیست. هیچ کس اجازه ندارد که این قتل عام مردم ملکی را با دین [اسلام] پیوند دهد. دین مبین اسلام به کسی اجازه نمی دهد که مسلمانان را بکشد.»

وی افزود، «همه افغان ها مسلمان هستند و اختلافات [نظر] که منجر به جنگ شده اند باید از بین بروند.»

وی گفت، «طالبان نمی توانند [با سوء استفاده از دین اسلام [یا سوء تفسیر]، کشتار مردم ملکی و نیروهای امنیتی را توجیه کنند. این عمل طالبان هیچ ارتباطی با دین ندارد. آنها برای رسیدن به اهداف خودخواهانه خود به جنگ ادامه می دهند.»

وی خاطرنشان ساخت، کشتن یک انسان دیگر -- صرف نظر از اینکه مسلمان باشد -- در اسلام مجاز نیست.

قانت افزود، «بر اساس آئین اسلامی و آیات قرآن کریم، وقتی انسان بی گناه و بی دفاع در جنگ کشته می شود، به این معنی است که گویا تمام دنیا از بین برده شده است. این فقط به کشتن انسان ها محدود نمی شود، بلکه هر جنگی که زندگی مسالمت آمیز را برای مسلمانان مختل کند، نامشروع است.»

رمضان آخوندزاده، رئیس حج و اوقاف غور گفت، «امروز مردم افغانستان به صلح احتیاج دارند. ملت افغان، حکومت افغان و جامعه جهانی معتقدند که جنگ راه حلی نیست و تنها گزینه برای حل مسئله افغانستان صلح است.»

وی افزود، «مردم افغان با یک صدا خواستار صلح هستند و ما از حکومت و طالبان می خواهیم كه به صدای مردم برای صلح پاسخ دهند و مسائل جاری را از طریق صلح حل كنند.»

اعضای طالبان تسلیم می شوند

این صداها برای برقراری صلح در حالی صورت می گیرند که نیروهای امنیتی افغان عملیات های زمستانی را در ولسوالی شهرک ولایت غور، ولسوالی های شرقی ولایت هرات و در امتداد شاهراه هرات-غور آغاز کرده اند و صدها نفر جنگجوی را مجبور کردند تا تسلیم شوند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، گروهی از ۱۰ شورشیان طالب به سرپرستی ملا نعمت الله به تاریخ ۱۷ دلو به نیروهای امنیتی در ولسوالی چشت شریف هرات تسلیم شد.

فرهاد گفت، «این جنگجویان طالب سالها درگیر فعالیت های تروریستی علیه حکومت بودند، اما پس از درگیری های طولانی در ولسوالی چشت شریف، سرانجام آنها مجبور شدند تا تسلیم نیروهای امنیتی شوند.»

در همین حال، بر اساس اعلامیه وزارت دفاع ، ۵۹ عضو گروه طالبان به روز سه شنبه (۱۵ دلو) در ولسوالی شهرک ولایت غور و ولسوالی چشت شریف ولایت هرات تسلیم شدند.

این وزارت در اعلامیه ای گفت، «ملا ناصر با ۲۰ نفر از جنگجویانش و ملا صلاح الدین با ۳۱ نفر از جنگجویانش در قریه جام در ولسوالی شهرک ولایت غور و ملا عبدالاحد با هشت تن از جنگجویانش در منطقه دره تخت در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات تسلیم نیروهای دفاعی و امنیتی ملی شدند.»

این وزارت گفت، «این جنگجویان طالب چندین سال با حکومت می جنگیدند، اما پس از مدتها جنگ ... آنها مجبور شدند سر انجام تسلیم نیروهای دفاعی و امنیتی شوند.»

وی افزود، «تعداد جنگجویان طالب که در ولسوالی شهرک ولایت غور و ولسوالی چشت هرات تسلیم شده اند به ۴۱۰ نفر رسیده است.»

این ۴۱۰ نفر شامل ۳۴۳ نفر در غور و ۶۷ نفر در هرات می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان گروه متمدن نیستند که به چنین خواست ها گوش فرا دهند. طالبان یک گروه تروریستی است که توسط اداره استخباراتی پاکستان تربیت و حمایت می شود. آنها بخاطر مبارزه بر ضد منافع افغانستان و ترساندن، کشتن سربازان افغان، مردم ملکی و متحدین بین المللی افغانستان که در بخش بازسازی افغانستان کمک فراهم می کنند توظیف گردیده اند. اگر جامعه جهانی خصوصاً امریکا واقعاً در افغانستان صلح می خواهند، آنها باید پاکستان را در لست حمایت کننده گان تروریزم شامل بسازند، کمک های بین المللی را بالای آنها تحریم نمایند و مانند ایران بالایش تعزیرات اقتصادی را وضع کنند. شما در ظرف یک ماه خواهید دید که همه جاسوسان استخباراتی که در کوئیته، پشاور، اسلام آباد، راولپندی و قطر مستقر هستند به صلح کردن موافقت خواهند کرد.

پاسخ